3 spôsoby, ako sa odreagovať, keď s vami hovorí učiteľ, a nenechať sa pri tom chytiť

Myseľ každého z nás niekedy blúdi a dávať pozor na hodine, najmä počas predmetov, ktoré vás nezaujímajú, môže byť únavné. Čo treba urobiť? Vezmite si mozgovú dovolenku! Ak necháte svoju myseľ nevedome blúdiť alebo relaxovať (zoning out), môžete získať priestor, ktorý potrebujete na to, aby ste zvládli tieto dlhé a bolestivé hodiny.[1]
V tomto článku vám ukážeme, ako si starostlivo naplánovať zónovú reč, aby vás učiteľ neprichytil. Budeme sa venovať aj niekoľkým tipom, ktoré vám môžu pomôcť lepšie sa sústrediť v triede, ak vám nepomôže zónovanie.

Metóda 1 z 3:Plánovanie zónovej relácie


Dôkladne sa rozhodnite, kedy sa môžete odreagovať. Ak sa počas prezentácie alebo v čase, keď sa od vás očakáva, že budete hovoriť v triede, odfúknete si. Na druhej strane, ak sa zónujete počas prezentácie niekoho iného alebo v deň, keď trieda vidí film, budete mať oveľa väčšiu šancu úspešne sa zónovať bez toho, aby vás pri tom prichytili.


Posaďte sa ďalej od učiteľa. Miesto ďaleko od učiteľa je dobrým miestom na odreagovanie sa z dvoch dôvodov. Po prvé, poskytne vám rozhodujúci odstup od všetkého, čo by mohlo narušiť vašu myšlienkovú dovolenku. Po druhé, zníži sa pravdepodobnosť, že vás niekto odhalí, keď sa budete chcieť odreagovať. Ak používate elektronické zariadenie, aby ste zablokovali prednášku učiteľa, je menej pravdepodobné, že vás prichytí, keď nebudete sedieť v popredí a v strede zorného poľa učiteľa.


Na začiatku hodiny položte otázku alebo na ňu odpovedzte. Keď dáte najavo, že ste zaujatí, je menej pravdepodobné, že vás učiteľ opäť vyzve. Položenie alebo zodpovedanie otázky pred tým, ako sa odmlčíte, vám zabezpečí, že získate potrebné body za účasť u učiteľa, a zároveň obmedzíte pravdepodobnosť, že od vás bude neskôr očakávať viac.


Počúvajte učiteľa. Zdá sa to byť proti intuícii: ako sa môžete zónovať, keď venujete pozornosť? Ale ak je hodina taká nudná, že by ste na internete vyhrabali článok o tom, ako sa zóny zbaviť a ujsť, je pravdepodobné, že ste uviazli v skutočne nudnej triede. Niekoľkominútové počúvanie učiteľa o binomických zlomkoch alebo o Vichrnej výšine určite otupí váš mozog natoľko, že proces vypínania sa začne spontánne.

Metóda 2 z 3: Uvoľnenie


Oddýchnite si od očí. Znížte rýchlosť žmurkania. Nezatvárajte oči, lebo by ste mohli zaspať, ale nesústreďte svoj pohľad na nič konkrétne. Môžete sa pozerať na svoj stôl, knihu alebo na podlahu. Predstavte si, že sa pozeráte cez predmet priamo pred sebou. Ak nosíte okuliare, vyberte si ich. Predtým, ako sa začnete cítiť ako v bludisku, si jemne pretrite oči.


Urobte si pohodlie. oprite sa o stoličku. Položte obe nohy na podlahu. Ak je to možné, vyzujte si topánky. Ak máte na sebe obmedzujúcu kravatu alebo sako, uvoľnite ich alebo si ich odstráňte. Dýchajte pomaly a rovnomerne, vdychujte nosom.


Vykonajte jednoduchý, opakujúci sa pohyb. Môžete napríklad kotúľať guľôčku sem a tam medzi palcom a ukazovákom. Alebo môžete v ruke rýchlo krúžiť perom alebo ceruzkou pomocou rovnakých prstov. Použitie predmetu týmto spôsobom vám môže pomôcť sústrediť sa na vaše osobné denné sny alebo fantáziu.


Nesnažte sa sústrediť. Snaha bojovať so snom alebo pocitom, že ste sa dostali do zóny, potriasaním hlavou, vykrúcaním obočia a širším otváraním očí alebo intenzívnym trením tváre alebo očí v snahe „dostať sa z toho“ upozorní na vašu snahu. Namiesto toho sa nechajte prirodzene vrátiť z obdobia, keď ste sa dostali do zónového útlmu. Vracajte sa zo zónového útlmu pomaly.


Nechajte svoju myseľ blúdiť. Premýšľanie o veciach, ktoré budete robiť neskôr, keď budete mimo vyučovania, alebo o veciach, ktoré ste robili včera, sú jedny z najjednoduchších vecí, o ktorých sa dá snívať.[2]
Prípadne si môžete predstaviť vzrušujúce dobrodružstvo s čarodejníkmi, príšerami a/alebo vesmírnymi mimozemšťanmi. Neusmievajte sa a neprejavujte žiadne emócie k imaginárnym predstavám, ktoré vidíte, inak by ste mohli byť prichytení.


Rozptýľte svoju pozornosť. Je ľahké ponoriť sa do dobrej elektronickej knihy alebo seriálu. Takmer na každom notebooku je k dispozícii jednoduchá klasika, ako napríklad solitér, pong alebo šach. Novšie hry s trojrozmernou grafikou a množstvom vzrušujúcej akcie sú tiež dobrou voľbou, ak vypnete hlasitosť. Akékoľvek zábavné rozptýlenie vám pomôže vypnúť a ignorovať dianie okolo vás.

  • Dávajte si pozor, aby vás učiteľ nevidel používať tieto pomôcky na hodine; pravdepodobne vám ich odoberie.


„Píšte“ do svojho zápisníka. Nepíšte slová ani si nerobte poznámky, len pohybujte ceruzkou alebo perom hore a dole s hrotom zaveseným tesne nad stránkou. Pozerajte na stránku, ale nesústreďte sa na ňu. Ak vám učiteľ nevenuje veľkú pozornosť, pohyb pera hore a dole po stránke ho pravdepodobne oklame a presvedčí, že sa aktívne venujete písaniu poznámok. Je to dobrý spôsob, ako sa odpojiť bez toho, aby vás pri tom pristihli.


Sústreďte sa na bod pred sebou. Môže to byť na stole, na podlahe alebo na knihe. Sledujte toto miesto, ale uvoľnite oči. Pozeranie sa na blízky objekt prirodzeným spôsobom zabráni tomu, aby ste sa pristihli, že ste v zóne.

  • Predstierajte, že čítate knihu. Pozorne sa zadívajte na knihu pred sebou. Učiteľ si bude myslieť, že čítate alebo si prezeráte materiál dôležitý pre prednášku, ale v skutočnosti používate knihu len ako nulový bod.


Požiadajte kamaráta, aby na vás dával pozor. Povedzte svojmu priateľovi: „Hej, idem sa na pár minút odreagovať. Dajte mi vedieť, ak by som mal niečo robiť alebo ak mi niečo dôležité uniklo.“ Začnite svoje zónovanie. Po návrate poďakujte kamarátovi za pomoc. Skopírujte si poznámky, ktoré si robili v posledných minútach, keď ste boli psychicky mimo.


Počúvajte kľúčové slová. Ak má váš učiteľ slová alebo frázy, ktoré často používa, ako napr?“ alebo „Pochopiť?“, môžete ich počúvať a mentálne odpadnúť, kým ich nebudete počuť. Keď sú ľudia zhypnotizovaní, hypnotizér im vždy do mysle zasadí signál na prebudenie, aby neboli zhypnotizovaní navždy. Zvyčajne používajú na prebudenie svojich predmetov malý zvonček. Považujte učiteľove hlášky za svoj zvonček. Obmedzenie času zónovania a návratu do pozornosti týmto spôsobom zabezpečí, že sa nenecháte chytiť.


Ponúknite nejasné odpovede. Ak má učiteľ podozrenie, že ste sa ponorili do svojho súkromného sveta, môže vás vyzvať, aby ste odpovedali na otázku. Odpovedajte odpoveďami, ktoré by mohli byť odpoveďami plne zapojeného študenta. “ Mohli by ste zopakovať otázku?“ a „Nie som si istý“, sú prijateľné, hoci váš učiteľ môže byť rozrušený vašou neschopnosťou ponúknuť správnu odpoveď.

  • Ak sa vás učiteľ opýta, či ho počúvate, ospravedlňte sa, ale poprite, že ste sa vyčlenili z pozornosti. Namiesto toho povedzte, že ste premýšľali o tom, čo bolo práve povedané. Môže to byť riskantné, pretože učiteľ môže potom nadviazať na váš komentár a požiadať vás, aby ste mu sprostredkovali to, čo práve povedal, alebo vaše myšlienky o tom.


Nájdite rovnováhu medzi tým, že sa budete sústrediť a venovať pozornosť. Nevypínajte sa počas celej hodiny. Zonujte len toľko času, koľko potrebujete, aby ste sa cítili svieži a uvoľnení. Ak sa celý čas na hodine budete cítiť ako v zóne, šanca, že vás učiteľ pristihne, sa výrazne zvyšuje. Navyše vám pravdepodobne unikne niečo, čo by ste mohli potrebovať vedieť neskôr.

Metóda 3 z 3:Prijatie alternatív k zonovaniu


Vyhnite sa konzumácii veľkého množstva sacharidov pred hodinou. Sacharidy poskytujú vášmu telu palivo, najmä keď sa venujete športovým aktivitám, ktoré si vyžadujú vytrvalosť. Aj keď je dobrý nápad nabrať sacharidy pred fyzickou aktivitou, pred vyučovaním to môže viesť k postprandiálnej somnolencii, známejšej ako potravinová kóma. Potravinová kóma je pocit ospalosti po jedle s veľkým množstvom sacharidov.

  • Sacharidy v potravinách s vysokým glykemickým indexom, ako sú krekry, sušienky a limonády, sa trávia ľahšie ako potraviny s nižším glykemickým indexom a ľahko vedú k vyčerpaniu a ospalosti.[3]
  • Vyvážené jedlo zložené z ovocia, zeleniny a celozrnných výrobkov je najlepšou možnosťou, ako zostať počas hodiny bdelý.


Príďte na hodinu dobre oddýchnutí. Nedostatočný spánok môže viesť k nedostatku energie, motivácie a koncentrácie.[4]
Ľahšie sa rozptýlite a je menej pravdepodobné, že si zapamätáte, o čom sa hovorilo alebo čo sa preberalo na hodine, ak ste každú noc nespali aspoň 6-8 hodín. Stanovte si pravidelný čas spánku, ktorý vám umožní získať potrebné množstvo spánku. Ak sa napríklad budíte o šiestej, večer predtým sa uložte do postele okolo desiatej.


Prečítajte si materiál, ktorý sa na hodine preberá. Ak si večer pred vyučovaním prečítate materiál, ktorý sa bude preberať na hodine, budete lepšie sledovať, o čom učiteľ hovorí. Na základe prečítaného si vymyslite niekoľko otázok, ktoré by ste mohli položiť na hodine. Príchod na hodinu s určitými základnými vedomosťami vám pomôže lepšie sa spojiť s novým materiálom prezentovaným na prednáške.


Nájdite v učebnej látke na daný deň aspoň jednu zaujímavú vec. Keď si robíte poznámky, ak vás niečo prekvapí alebo rozosmeje, označte to hviezdičkou. Pomôže vám to neskôr zlepšiť zapamätanie a spríjemniť si hodinu. Vždy je zábavnejšie byť v triede, kde nájdete aspoň niečo zaujímavé, ako byť v triede, kde je všetko nudné. Počúvanie a aktívne hľadanie zaujímavej zaujímavosti vás udrží v strehu a zaujme vás.


Urobte si z počúvania kľúčových slov od učiteľa hru. Ak je napríklad hodina o americkej revolúcii, spočítajte, koľkokrát počujete slovo „revolúcia“.“ Zakaždým, keď to budete počuť, zapíšte si do horného rohu svojho zošita malý štítok. Aktívne počúvanie a zapájanie sa do toho, čo učiteľ hovorí, vás udrží v pozornosti a zabráni tomu, aby ste sa odmlčali.


  • Spočítajte, koľko žiakov niečo na hodine povie. Vždy, keď žiak prehovorí, zapíšte si, na čo sa pýtal a aká bola odpoveď. Venovať pozornosť tomu, čo hovoria vaši spolužiaci, môže byť dobrým zdrojom informácií. Učiteľ sa často v odpovedi na otázku žiaka venuje zaujímavým a významným informáciám. Venovať pozornosť komentárom a otázkam spolužiakov je nielen úctivé, ale môže to zvýšiť vašu pozornosť na triedu ako celok.
  • Odkazy