3 spôsoby, ako sa posunúť vpred

Je ľahké uviaznuť vo vyjazdených koľajach, a aj keď sa chcete vo svojom živote pohnúť dopredu, možno neviete, kde začať. Predtým, ako budete môcť nabrať akúkoľvek dynamiku, budete musieť vedieť, ktoré správanie musíte opustiť a ktoré budete musieť vyzdvihnúť. Keď to pochopíte, môžete začať robiť prvých pár krokov vpred k lepším zajtrajškom.

Metóda 1 z 3:Čo musíte prestať robiť

Odpustite si minulé neúspechy a bolesti.[1]
Ľútosť, pocit viny a fixácia na zlé veci, ktoré sa stali v minulosti, vám môžu brániť v napredovaní v prítomnosti a v budúcnosti. Minulosť už nemôžete ovládať, ale môžete zabrániť tomu, aby vás minulosť ovládala.[2]
Odborný zdroj
Tracey Rogers, MA
Certifikovaný životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 6. januára 2020.

  • Zvážte chyby, ktoré ste urobili v minulosti a ktoré nechcete opakovať. Zozbierajte si z týchto chýb všetky praktické ponaučenia a zbavte sa všetkých teoretických obáv, ktoré tieto chyby sprevádzajú.[3]
    Odborný zdroj
    Catherine Boswellová, PhD
    Licencovaný psychológ
    Rozhovor s odborníkom. 29 december 2020.
    Dieťa sa napríklad môže popáliť, keď sa dotkne horúceho sporáka, a tým sa naučí nedotýkať sa iných horúcich sporákov, ale táto skúsenosť nemusí dieťaťu brániť v tom, aby sa dotýkalo a objavovalo iné časti svojho sveta.
  • Minulé interakcie s ľuďmi môžu spôsobiť, že si voči nim vytvoríte zášť, ale zášť vám tiež odčerpáva vašu vlastnú energiu a zdroje a v konečnom dôsledku vás brzdí.

Neodovzdávajte kontrolu iným ľuďom. Váš život je váš. Iní môžu ponúknuť usmernenie a radu. Niektoré z nich môžu byť užitočné a niektoré môžu byť zraňujúce. Bez ohľadu na to sa musíte rozhodovať na základe vlastných túžob a predstáv bez toho, aby ste sa starali o to, čo od vás očakávajú ostatní.

  • Majte na pamäti, že aj vaši najbližší ľudia majú obmedzené znalosti o tom, kto ste v jadre.
  • Keď sledujete nejaký cieľ, niektorí vás môžu kritizovať, ak sa nezhoduje s vecami, ktoré považujú za dôležité. Napríklad vaša nová vášeň nemusí priniesť veľa peňazí, takže niekto, kto si peniaze cení ako vysokú prioritu, ju bude pravdepodobne považovať za stratu času. Pamätajte, že vaše hodnoty a hodnoty druhých nie sú vždy rovnaké, takže riadiť svoj život podľa hodnôt iných neprinesie spokojnosť do vášho vlastného života.

Rozhodnite sa zbaviť nerozhodnosti. Nevykonanie voľby je voľbou samo o sebe. Trénujte sa, aby ste boli rozhodnejším človekom. Ak budete lipnúť na svojej nerozhodnosti, budete o sebe naďalej pochybovať v tých najzásadnejších momentoch.

Prestaňte s odkladaním teraz. Práve teraz. Máte pred sebou neurčitý počet „zajtrajškov“ a hovoriť si, že niečo začnete robiť „zajtra“, sa môže rýchlo stať zvykom. Prestaňte veci odkladať a začnite ich robiť okamžite.

  • Myslite na to takto: Možno sa nakoniec vydáte nesprávnou cestou, ale čím skôr sa na ňu vydáte, tým rýchlejšie sa môžete poučiť zo svojej chyby a napraviť ju. Preťahovanie cesty len obmedzí vaše budúce možnosti.

Prestaňte utekať. Problémy a otázky sa nevyhnutne objavujú a mnohým z nich sa nedá vyhnúť navždy. Čím viac času strácate útekom, tým menej času máte na napredovanie.

  • Ak napríklad medzi vami a niekým iným dôjde k nedorozumeniu alebo inej forme napätia, skúste si to s danou osobou vyjasniť. Vzťah by sa potom mohol rozpadnúť, ale mohol by sa aj nakoniec posilniť. Tak či onak, problém bude vo vašom živote len naďalej hnisať, kým sa oň nepostaráte.

Zbavte sa výhovoriek. Pripúšťame, že často existujú legitímne prekážky, ktoré vám môžu brániť v realizácii určitého cieľa alebo nápadu, ale často sa stáva, že niečo, čo človek považuje za prekážku, sa dá s trochou úsilia prekonať. Keď existuje prekážka, ktorú môžete odstrániť, hovoriť si, že vám bráni niečo dosiahnuť, je jednoducho výhovorka a s týmito výhovorkami treba prestať.

Uvoľnite potrebu vysvetľovania.[4]
V živote sa často dejú veci bez dôvodu alebo zmyslu. Chcieť mať pre niečo vysvetlenie je prirodzené, ale fixovanie sa na túto túžbu vás môže v skutočnosti brzdiť, ak odmietnete konať skôr, ako budete mať vysvetlenie.

Uvedomte si a zbavte sa svojich obáv. Každý má svoj vlastný súbor obáv a úzkostí. Buďte k sebe úprimní pri identifikácii obáv, ktoré vás brzdia. Keď už viete, aké sú to obavy, pracujte na tom, aby ste sa ich zbavili.[5]
Zdroj experta
Tracey Rogersová, MA
Certifikovaný životný kouč
Odborný rozhovor. 6. januára 2020.

  • Zlomené srdce je veľkým strachom, najmä pre tých, ktorí ním už trpeli. Pochopte, že veci môžu fungovať s inou osobou, aj keď nefungovali s niekým z vašej minulosti.
  • Ďalším strachom, ktorý prenasleduje mnohých ľudí, je strach z neznámeho. Zmena je desivá vec – veci sa môžu zlepšiť, alebo zhoršiť. Tým, že sa vyhnete možnému zlu, ktoré môže ležať za rohom, hoci sa nakoniec prinútite zaoberať sa aktuálnym zlom, ktoré rozhodne urobiť už existujú, pričom sa pripravujete o možné dobrá.
  • Niektorí ľudia sa dokonca boja úspechu, najmä ak neradi vyčnievajú. Pochopte však, že ľudia, ktorí sa k vám správajú zle kvôli tomu, ako vynikáte, spravidla v prvom rade nestojí za to, aby ste na nich zapôsobili.

Metóda 2 z 3: Čo musíte začať robiť

Prijmite nedokonalosť. Nikto predsa nie je dokonalý. Chyby sú súčasťou života a budete ich robiť bez ohľadu na to, čo urobíte alebo neurobíte. Čím skôr prijmete skutočnosť, že ste nedokonalí, tým rýchlejšie môžete začať konať napriek tejto skutočnosti.[6]
Odborný zdroj
Catherine Boswellová, PhD
Licencovaný psychológ
Rozhovor s odborníkom. 29 December 2020.

Pozerajte sa na pozitíva a vážte si prítomnosť. Môže byť príliš jednoduché sústrediť sa na všetky negatívne veci v živote. Namiesto toho, aby ste mysleli na všetko, čo je zlé, sa však dobre pozrite na všetko, čo je správne a dobré. Život je často lepší, ako ho človek môže vnímať.

  • Premýšľajte o veciach, ktoré máte to šťastie, že máte, a buďte za ne vďační. Namiesto lamentovania nad tým, že si nemôžete dovoliť vzrušujúcu dovolenku alebo kúpu pôsobivého auta, myslite na podporu, ktorú vám poskytuje rodina a priatelia, alebo na jednoduché radosti, ktoré si môžete užiť vo svojom okolí.
  • Dokonca by ste mali uznať to dobré vo veciach, ktorých sa plánujete vzdať. Môžete sa napríklad vzdať kariéry, v ktorej ste sa cítili mizerne, ale táto kariéra vám zabezpečila pohodlný život. To je samo o sebe niečo, z čoho sa treba tešiť.

Zamerajte sa na budúcnosť. Poučte sa zo svojej minulosti, oceňte svoju prítomnosť a sústreďte sa na svoju budúcnosť. Premýšľanie o živote, ktorý chcete mať, vám dá niečo, o čo sa môžete usilovať, a keď budete mať niečo, o čo sa môžete usilovať, bude ľahšie kráčať vpred.

  • Uprostred sústredenia sa na budúcnosť musíte tiež dbať na to, aby ste netrávili príliš veľa času obavami o ňu. Naplánujte si, čo môžete, a vytvorte si sny, ale nepotíte sa pri malých detailoch. Tak či tak nemôžete všetko kontrolovať ani predvídať.
  • Sústreďte sa na jeden konkrétny cieľ a mierte vysoko. Určitý cieľ vám dáva niečo, o čo sa môžete usilovať. Príliš veľa cieľov však môže rozptýliť vašu energiu do príliš mnohých rôznych smerov. Keďže sa v danom čase sústredíte len na jeden cieľ, je ešte dôležitejšie stanoviť si ciele, ktoré sú pre vás výzvou a maximálne využívajú vaše schopnosti.

Verte v seba. Buďte sebavedomí a odvážni. Premýšľajte o tom, kým chcete byť, a uistite sa, že už máte základnú kvalifikáciu, ktorú budete potrebovať na to, aby ste sa ním stali.

  • Keď budete myslieť „akoby“, že už ste osobou, ktorou sa chcete stať, vaše správanie a mentálne obrazy sa prirodzene začnú prispôsobovať tým, ktoré sú potrebné na to, aby ste sa takou osobou skutočne stali.

Majte trochu súcitu so sebou samým. Snažte sa nebyť na seba príliš prísni, keď sa vám nedarí. Pohyb vpred je pre mnohých ľudí ťažký a určite raz za čas urobíte krok alebo dva späť. Prejavte si trochu súcitu s vlastnými slabinami, ale uistite sa, že tieto slabiny vás neurčujú.[7]
Odborný zdroj
Catherine Boswellová, PhD
Licencovaný psychológ
Rozhovor s odborníkom. 29 decembra 2020.

  • Uspokojte sa so starými obľúbenými vecami. Keď hrozí, že vás zmeny vo vašom živote prevalcujú, obráťte sa na známe pohodlie, aby ste si oddýchli. Pozrite si obľúbený film, zjedzte obľúbené jedlo alebo navštívte obľúbené miesto.[8]

Podporujte dobré vzťahy. Ak sa budete obklopovať pozitívnymi ľuďmi, bude pre vás jednoduchšie udržať si vlastný pozitívny postoj. Odhoďte čo najviac drámy a pestujte vzťahy, ktoré vám dodávajú najviac sily.

  • Buďte vo svojich vzťahoch rozumní a prestaňte od ľudí očakávať, že sa budú správať určitým spôsobom. Dovoľte si byť príjemne prekvapení pozitívnymi interakciami namiesto toho, aby ste boli sklamaní negatívnymi interakciami.
  • Nájdite si niekoho spoľahlivého, s kým sa môžete porozprávať o svojich obavách a neistote. Uistite sa, že vás táto osoba dokáže vypočuť a poradiť vám bez toho, aby do toho zasahovali jej vlastné problémy.
  • Pri jednaní s druhými dávajte bez toho, aby ste mysleli na to, že dostanete na oplátku. Niekedy sa vám vaša obetavosť vráti v naturáliách, inokedy nie. Bez ohľadu na to si vďaka vlastnému konaniu vybudujete zručnosti a postoje potrebné na udržanie zmysluplných vzťahov.

Robte to, čo vás baví, a milujte to, čo robíte. Jedným z najjednoduchších spôsobov, ako si vybudovať vášeň, je zamerať sa na veci, ktoré už máte radi alebo o ktoré máte veľký záujem. Tým, že budete denne robiť to, čo máte radi, pravdepodobne nakoniec budete milovať svoj každodenný život.

  • Pozrite sa na svoje zvyky a záujmy a zistite, či existuje nejaký spôsob, ako z nich profitovať.

Metóda 3 z 3:Urobiť prvé kroky vpred

Vytvorte si zoznam „stop doing“. Mnoho ľudí robí veci, o ktorých si myslia, že by mal robiť, a nie na veci, ktoré chcieť robiť. Často sa stáva, že aj veci, o ktorých si myslíte, že by ste ich mali urobiť, nie sú vôbec potrebné. Nájdite si čas, sadnite si a urobte si zoznam všetkých vecí, ktoré by ste „mali“ robiť a ktoré v skutočnosti nie sú potrebné alebo žiaduce.

  • Ak chcete zistiť, čo musíte prestať robiť, spýtajte sa sami seba, ktoré veci vyčerpávajú váš entuziazmus a bránia vám v dosahovaní vašich cieľov. Z týchto vecí si úprimne položte otázku, ktoré sú potrebné a ktoré sa robia len z nemiestneho pocitu povinnosti.
  • Uistite sa, že veci na vašom zozname „prestať robiť“ sú legitímne problémy. Môžete si napríklad myslieť, že ste nešťastní vo svojom manželstve, hoci v skutočnosti ste nešťastní v práci a nechávate túto nespokojnosť preniknúť do iných oblastí svojho života.

Zamerajte sa najprv na časti, ktoré „môžete urobiť“. Veľký cieľ sa môže zdať skľučujúci, preto si ho rozdeľte na menšie časti. Je pravdepodobné, že existuje aspoň jeden krok, ktorý môžete urobiť hneď teraz, aby sa váš sen stal skutočnosťou. Objavte túto činnosť a začnite ju robiť.[9]
Odborný zdroj
Tracey Rogers, MA
Certifikovaný životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 6. januára 2020.

  • Ak chcete napríklad začať podnikať, môžete urobiť prvý krok tým, že si pre toto podnikanie založíte blog a rôzne účty na sociálnych sieťach. Keď už máte niečo hmatateľné, na čo sa môžete pozrieť, môže byť jednoduchšie urobiť prieskum, ktorý potrebujete urobiť pred uskutočnením ďalšieho konkrétneho kroku.

Pomôžte ľuďom s podobnými problémami. Nájsť riešenie vlastných problémov môže byť ťažké, pretože sa na veci nemôžete pozerať objektívne. Na druhej strane vám pomoc niekomu pri riešení jeho vlastných problémov môže umožniť byť objektívnym pozorovateľom. Potom môžete využiť to, čo ste sa naučili pri pomoci druhým, a aplikovať tieto poznatky na svoje vlastné podmienky.

Vyberte sa na výlet.[10]
Vychutnanie si čerstvej scenérie môže často zmeniť celý váš pohľad na život. Ak máte problém urobiť prvé kroky vpred, keď ste uprostred každodennej rutiny, trochu to zmeňte a vyberte sa na krátky výlet.

  • Výlet vás tiež prinúti myslieť v prítomnosti namiesto toho, aby ste sa zaoberali minulosťou alebo sa obávali budúcnosti.
  • Môžete to premeniť aj na praktické cvičenie tak, že pôjdete na seminár, konferenciu alebo podujatie súvisiace s novou kariérou alebo záujmom, ktorému sa chcete venovať.
  • Vyskúšajte niečo nové. Ďalším spôsobom, ako zmeniť svoju každodennú rutinu a vypracovať sa zo zabehnutých koľají, je jednoducho vyskúšať niečo, čo ste nikdy predtým nerobili. Zmena nemusí byť ničím nesmierne vzrušujúcim alebo odvážnym, ale malo by to byť niečo, čo vás zaujíma, aj keď leží tesne za hranicou vašej bežnej komfortnej zóny.

    • Napríklad si niekde zaspievajte karaoke, aby ste sa vymanili zo svojej ulity, alebo sa zúčastnite na kurze niečoho, čo ste nikdy neskúšali – či už je to kickbox alebo zdobenie tort. Buďte kreatívni a ponaťahujte sa.
  • Referencie

      http://www.marcandangel.com/2012/08/20/10-things-you-must-give-up-to-move-forward/

      Tracey Rogers, MA. Certifikovaný životný kouč. Rozhovor s odborníkom. 6. januára 2020.

      Catherine Boswellová, PhD. Licencovaný psychológ. Rozhovor s odborníkom. 29 december 2020.

      http://elitedaily.com/life/motivation/10-things-you-need-to-give-up-in-order-to-moveforward/

      Tracey Rogers, MA. Certifikovaný životný kouč. Rozhovor s odborníkom. 6. januára 2020.

      Catherine Boswellová, PhD. Licencovaný psychológ. Rozhovor s odborníkom. 29 decembra 2020.

      Catherine Boswell, PhD. Licencovaný psychológ. Rozhovor s odborníkom. 29 decembra 2020.

      http://experiencelife.com/article/fear-of-moving-forward/

      Tracey Rogersová, MA. Certifikovaný životný kouč. Rozhovor s odborníkom. 6. januára 2020.