3 spôsoby, ako sa prestať smiať po každom komentári

Smiech vždy, keď niekto prestane hovoriť, je zvyčajne znakom úzkosti, ale existuje niekoľko ďalších dôvodov, prečo sa môžete smiať príliš často. Môžete sa smiať, ak ste nervózni, snažíte sa prelomiť napätie, snívate alebo sa snažíte sústrediť. Ak sa chcete prestať smiať zakaždým, keď niekto prehovorí, začnite tým, že zistíte príčinu smiechu sledovaním toho, ako sa pri tom cítite. Potom použite štipky, sústredené dýchanie a fyzické rozptýlenie, aby ste zastavili úzkostný smiech. Ak máte problém zapojiť sa do rozhovoru, precvičujte si techniky pozorného počúvania zrkadlením správania hovoriaceho a kladením doplňujúcich otázok.

Metóda 1 z 3: Diagnostika zdroja vášho smiechu


Zistite, či ste pri smiechu úzkostliví, nervózni alebo vystrašení. Niekedy sa človek smeje len preto, že veci sú smiešne. Napríklad tento obrázok je naozaj vtipný. Vyzerá to bláznivo a je to také smiešne, že sa tomu musíte smiať. Ľudia sa smejú po tom, čo iní ľudia prehovoria, z rôznych dôvodov a zistiť, prečo sa smejete, vám uľahčí prestať. Zakaždým, keď si všimnete, že sa veľa smejete, spýtajte sa sami seba: „Ako sa práve teraz cítim??“ Ak ste nervózni alebo máte strach, smiech je pravdepodobne podvedomý obranný mechanizmus proti pocitom úzkosti alebo nervozity.[1]

  • Najlepší spôsob, ako sa vyhnúť smiechu, keď ste úzkostliví, je vytvoriť si stratégie zvládania, aby boli pre vás sociálne interakcie pohodlnejšie. Existuje množstvo preventívnych opatrení a fyzických trikov, ktoré môžete použiť na upokojenie svojho tela.


Určite, či sa smejete preto, že aktívne nepočúvate. Mnohí ľudia sa smejú, keď sa zasnívajú, nevedia, čo povedať, alebo sa im zdá niečo nevhodné vtipné. Keď zistíte, že sa počas rozhovoru často smejete, venujte chvíľu sebareflexii. Ak sa cítite pohodlne, uvoľnene a nemáte žiadny problém so samotným rozhovorom, je pravdepodobné, že sa smejete, aby ste vyplnili medzery v rozhovore alebo preto, že sa do rozhovoru v skutočnosti nezapájate.[2]

  • Ak sa smejete, pretože si pri rozhovore predstavujete niečo vtipné, neviete, čo povedať, alebo sa vám zdá, že sa zasnívate, zapracujte na svojich schopnostiach počúvať a sústreďte sa na rozhovor, aby ste sa vyhli smiechu.


Cvičte sa v ovládaní smiechu pri rozhovoroch medzi štyrmi očami. Je oveľa ťažšie cítiť sa pohodlne, sústrediť sa na počúvanie a kontrolovať svoje impulzy vo veľkom dave alebo v spoločenskom prostredí. Ak chcete lepšie pochopiť, prečo sa tak často smejete, držte sa intímnych a súkromných rozhovorov, kedykoľvek môžete. Keď identifikujete svoje spúšťače a zistíte, v čom je problém, môžete sa dopracovať k ovládaniu smiechu na väčších spoločenských stretnutiach.[3]

  • Môže byť ťažké sústrediť sa na počúvanie, keď existuje množstvo rozptýlení. Ak sa budete držať rozhovorov medzi štyrmi očami, obmedzíte množstvo hluku v pozadí, aby ste sa mohli sústrediť na interakciu.

Tip: Je to obzvlášť dôležité, ak je váš smiech dôsledkom úzkosti alebo strachu. Veľké davy ľudí a verejné vystúpenia majú tendenciu zhoršovať negatívne pocity, pokiaľ ide o nervozitu.


Ak sa bezdôvodne nekontrolovateľne smejete, poraďte sa s lekárom. Ak sa naozaj nemôžete zastaviť a neviete prísť na to, prečo sa smejete, poraďte sa s lekárom. Možno máte niečo, čo sa nazýva nedobrovoľná porucha emocionálneho prejavu (IEED), ktorá sa dá liečiť liekmi a terapiou. Medzi príznaky IEED patrí nadmerný plač, podráždenosť, zmeny nálad a nedostatok zdržanlivosti.[4]

  • Návšteva psychiatra a zapojenie sa do terapie rozhovorom vám môže pomôcť vyrovnať sa s príznakmi IEED.
  • V extrémnych prípadoch vám lekári môžu predpísať antidepresíva na upokojenie emočných reakcií a zvládnutie príznakov poruchy.

Metóda 2 z 3: Zastavenie nervózneho alebo úzkostného smiechu


Spomaľte dýchanie hneď, ako sa začnete smiať. Ak cítite, že prichádza nevhodný smiech, sústreďte sa na svoje dýchanie. Zatvorte pery a pomaly sa na 2 – 3 sekundy nadýchnite nosom. Potom pomaly vydychujte cez pery, keď ich zovriete. Pokračujte v tomto procese, kým sa na 5 sekúnd nenadýchnete a na 5 sekúnd nevydýchnete. Kontrola dýchania vám sťaží smiech a zároveň poskytne vášmu telu niečo iné, na čo sa môže sústrediť.[5]

  • Ak nechcete, aby si ľudia všimli, že to robíte, zohnite sa a robte, akoby ste si zaväzovali topánku, alebo sa otočte a robte, akoby ste odpovedali na textovú správu.

Tip: Je to najúčinnejší spôsob, ako zabrániť úzkostnému smiechu. Keď spomalíte dýchanie, váš tep sa prirodzene zníži a ľahšie sa upokojíte. Aktívne špúlenie pier vám tiež sťaží vytvorenie výrazu tváre potrebného na smiech.


Uštipnite sa, aby ste presmerovali svoj impulz na výbuch smiechu. Na nenápadnej časti ruky alebo nohy si stlačte kožu tesne pred tým, ako budete mať pocit, že sa budete smiať. Štipnite dostatočne silno, aby ste to cítili, ale nie tak silno, aby ste si spôsobili extrémnu bolesť. Tento fyzický pocit presmeruje váš impulz na smiech a bude pre vás jednoduchšie zostať ticho.[6]

  • Štípanie sa je skvelý spôsob, ako sa vyhnúť smiechu pri nevhodných alebo vážnych poznámkach, ktoré si smiech nezaslúžia.
  • Namiesto toho, aby ste sa štípali, môžete si zahryznúť do pery alebo pokrčiť prsty na nohách predtým, ako sa na nich nakloníte dopredu.


Zovrite si palec v päsť a stlačte ho, aby ste odvrátili pozornosť. Ak si myslíte, že sa v nadchádzajúcom rozhovore môžete smiať, vezmite palec a zastrčte si ho do dlane. Potom obtočte ostatné 4 prsty okolo palca a zovrite ich v päsť. Pevne stlačte, aby ste rozptýlili svoje telo a zastavili smiech.[7]

  • Môžete to robiť na oboch rukách – nebude v tom veľký rozdiel. Ak chcete, môžete to urobiť aj na oboch rukách.
  • Tento trik sa používa na zastavenie dáviaceho impulzu, ak máte pocit, že by ste mohli zvracať. Aktivácia svalov rúk zároveň napína hrudník, čím sa vaše telo ťažšie sťahuje, keď sa smejete alebo dávite. Vďaka tomu je to skvelý spôsob, ako predchádzať úzkostnému smiechu.


Odvráťte pohľad a sústreďte sa na niečo iné, aby ste sa vyhli očnému kontaktu. Ak sa počas interakcie často smejete, venujte niekoľko sekúnd pohľadu do diaľky za rečníkom. Nájdite si strom, vtáka alebo budovu, ktorú si môžete prezrieť, a pozerajte sa na ňu 10-15 sekúnd. Sústreďte sa na predmet, na ktorý sa pozeráte, namiesto na rečníka, až kým nepocítite, že sa uvoľňujete a odmlčujete. Potom sa znovu zapojte do rozhovoru po tom, ako obnovíte svoje sústredenie a náladu. [8]

  • Toto je skvelá voľba, ak ste v spoločenskom prostredí, kde pred vami hovoria iní ľudia. Nepomôže vám to však, ak ste zapojení do súkromnej konverzácie, pretože sa od vás očakáva, že v určitom momente budete reagovať a budete musieť udržať pozornosť.


Pohrajte si s nejakým predmetom, aby ste presmerovali svoju úzkosť inam. Keď ste v nepríjemnom spoločenskom prostredí, hrajte sa s perom, mincou alebo kúskom papiera, aby ste sa prirodzene upokojili. Otáčajte predmet v prstoch a opakovane ho trite, aby ste si aktivovali zmysly. Vďaka tomu sa vaše telo bude môcť sústrediť na jednoduchú činnosť, zatiaľ čo budete pasívne počúvať niekoho iného, a tak bude ťažšie vybuchnúť smiechom zakaždým, keď niekto prestane hovoriť.[9]

  • Nie je to nevyhnutne najlepšia voľba, ak ste v profesionálnom prostredí, kde sa nepredpokladá, že by ste sa mali vrtieť.
  • Ak nemáte vo vrecku náhodný predmet, môžete do niečoho ťuknúť aj prstami.


Vymyslite si niečo nudné, aby ste sa rozptýlili od smiechu. Ďalším spôsobom, ako obmedziť smiech po každej poznámke, je rozptýliť svoju myseľ niečím nudným. Môžete to robiť tak, že budete počítať ovečky, premýšľať o domácich prácach alebo si v duchu recitovať náhodnú pieseň. Funguje akákoľvek téma, pokiaľ nevyvoláva smiech.[10]

  • Je to skvelá voľba, ak ste v situácii, keď máte iba počúvať, napríklad ak sledujete film alebo sa zúčastňujete na prednáške.

Metóda 3 z 3:Vyhýbanie sa smiechu tým, že zostanete zaujatí


Použite slovné narážky alebo povedzte „ok“, aby ste ľuďom ukázali, že ich počúvate. Niektorí ľudia sa pasívne smejú alebo chichocú ako formu neverbálnej komunikácie, aby dali najavo, že sú zapojení do rozhovoru. Ak si myslíte, že ste to vy, začnite po tom, čo ľudia prehovoria, začleňovať iný zvuk alebo jednoduché: „Ok“, aby ste nahradili smiech. Základné „Mmm“ je jednoduchá alternatíva, ktorá si nevyžaduje žiadne skutočné rozprávanie a zároveň dáva ľuďom najavo, že ste zaujatí.[11]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Business Review
Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podniku
Prejsť na zdroj

  • Mnohí ľudia, ktorí to robia, sa smejú, aby ukázali, že sú zaujatí, pretože sú podvedome nervózni z toho, že budú vylúčení z rozhovoru. Zvyčajne ide o kombináciu úzkosti a zlého počúvania. Ak máte problém s oboma typmi smiechu, zakomponujte triky z oboch metód.
  • Ak chcete neverbálnu možnosť, vedome trochu prikývnite po tom, čo niekto dohovorí.


Predstierajte, že sa snažíte zapamätať si, čo ľudia hovoria, keď sa rozprávajú. Ďalším spôsobom, ako zostať zaujatý a vyhnúť sa chichotaniu, keď ľudia hovoria, je skúsiť si zapamätať, čo ľudia hovoria. Keď niekto začne hovoriť, opakujte si v duchu každé slovo, ktoré hovorí. Predstavte si každé jednotlivé slovo a predstierajte, že sa ho snažíte zapamätať, aby ste si z neho urobili hru. Čím viac sa sústredíte na slová, tým je väčšia pravdepodobnosť, že sa zapojíte bez podvedomej potreby smiechu.[12]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Business Review
Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podnikov
Prejsť na zdroj

  • Toto je skvelý trik, ak sa vám stáva, že sa zasnívate, kým ľudia hovoria. To vám tiež môže pomôcť vyhnúť sa smiechu z nevhodných alebo neškodných poznámok.


Zrkadlite tón a výraz tváre osoby, s ktorou hovoríte. Ďalším spôsobom, ako zostať zaujatý a vyhnúť sa smiechu, je zrkadliť správanie rečníka. Nenápadne sa snažte kopírovať tón hovoriaceho pri odpovedi a sústreďte sa na jeho mimiku, aby ste ju ľahko kopírovali. Ak sa usmievajú, opätuj im úsmev. Ak sa mračia, urobte to isté. Zrkadlenie správania rečníka vám tiež uľahčí odhadnúť, kedy je vhodné sa smiať.[13]

Upozornenie: V prípade, že je potrebné použiť kolíky, ktoré sa nachádzajú na zemi, je potrebné, aby ste ich použili v prípade, že je to potrebné: Niektorým ľuďom snaha kopírovať tón a výraz rečníka v skutočnosti situáciu zhorší, ak majú prirodzený sklon chichotať sa pri hlúpostiach. Ak sa vám to zdá mimoriadne ťažké alebo si myslíte, že vám to skutočne nepomôže obmedziť smiech, prestaňte sa snažiť zrkadliť správanie druhej osoby.


Klásť objasňujúce otázky, aby ste sa zmysluplne zapojili do rozhovoru. Nemôžete sa smiať po každom komentári, ak máte čo povedať. Keď niekto hovorí, premýšľajte o doplňujúcej otázke alebo pútavej poznámke, o ktorú sa chcete podeliť. Sformulujte si v hlave svoju poznámku alebo otázku a počkajte, kým druhá osoba prestane hovoriť, a až potom sa s ňou podeľte. To zabezpečí, že zostanete zaujatí a nebudete mať čas sa smiať po tom, ako niekto prestane hovoriť.[14]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Business Review
Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podnikov
Prejsť na zdroj

  • Ak napríklad niekto hovorí o svojom chorom psovi a povie: „Veterinár si myslí, že Fluffy bude v poriadku, ale ja si nie som istý,“ spýtajte sa: „Čím si nie ste istý?“ Ak sa niekto rozpráva o svojom chorom psovi, spýtajte sa: „Čím si nie ste istý??“ alebo povedať: „No, dúfam, že je Fluffy v poriadku. Je to dobrý pes.“ Týmto spôsobom sa zúčastňujete namiesto pozorovania rozhovoru.

  • Ak si potrebujete oddýchnuť, urobte si prestávku a na niekoľko minút odíďte. Ak naozaj cítite, že smiech narastá a máte problém sa sústrediť, odíďte preč. Povedzte, že si potrebujete skontrolovať telefón alebo si niečo zapísať a odíďte z miestnosti na 3-5 minút. Vypustite akýkoľvek smiech a kontrolujte svoje dýchanie, aby ste zresetovali svoje telo predtým, ako sa znovu zapojíte do rozhovoru.[15]
  • Odkazy