3 spôsoby, ako sa pripraviť na zimnú túru

Zimná turistika má svoje jedinečné čaro: ticho pri vytváraní prvých stôp v napadanom snehu, relatívna samota, keď ostatní zostávajú doma, a krása neskorého východu a skorého západu slnka, vďaka ktorým sa nočné hviezdy vynímajú v ostrom svetle. Zimná turistika však so sebou prináša aj vlastné nebezpečenstvá vrátane krátkeho denného svetla a rýchlo sa meniacich, potenciálne nebezpečných poveternostných podmienok. Uistite sa, že ste pripravení tým, že budete mať na sebe vrstvy teplého oblečenia, vezmete si správnu výbavu a počas túry sa budete správať rozumne.

Metóda 1 z 3: Hľadanie najlepšieho oblečenia

Noste niekoľko vrstiev oblečenia na vrchu aj na spodku. Nosenie vrstiev poskytuje izoláciu; oblečte si aspoň 3 vrstvy. Pri výbere vrstvy vedľa pokožky sa uistite, že odvádza vlhkosť, aby vás vlhkosť neochladzovala. Navrch si oblečte vrstvy, ktoré izolujú vaše telo, napríklad vlnu alebo fleece. Potom sa zvonka uistite, že máte na sebe kabát, ktorý blokuje vlhkosť; skúste si nájsť taký, ktorý má kapucňu, ktorú si môžete stiahnuť.[1]

  • Vlna alebo high-tech polyester sú dobrou voľbou pre spodnú vrstvu, pretože odvádzajú vlhkosť od pokožky.
  • Stredná vrstva by mala byť najobjemnejšia, napríklad zateplený fleece alebo bunda z husieho páperia.[2]
  • Vyhnite sa noseniu bavlny, pretože zadržiava vlhkosť namiesto toho, aby ju odvádzala od pokožky.

Vyberte si zateplené turistické topánky, teplé ponožky a gamaše. Vaše turistické topánky by mali byť vyrobené do chladného počasia, aby poskytovali izoláciu proti chladu. Nezabudnite si vybrať aj teplé ponožky, ktoré odvádzajú vlhkosť, napríklad z vlny. Kamaše poskytujú dodatočnú ochranu nôh pred chladom.[3]

  • Zvážte nosenie 2 párov ponožiek, tenkej vrstvy s materiálom odvádzajúcim vlhkosť a potom hrubšieho páru vlnených ponožiek.[4]
  • Kamaše sa nasadzujú na lýtka a členky. Nosíte ich cez topánky a nohavice a zabraňujú vniknutiu snehu.
  • Na topánky si tiež dajte trakčné zariadenia, ak ešte nie sú vybavené na ľad! Tieto zariadenia sa natiahnu na spodnú časť topánky a poskytnú vám hroty, ktoré sa zaboria do klzkých miest.[5]
    Dôveryhodný zdroj
    Služba národných parkov USA
    Agentúra zodpovedná za údržbu a propagáciu národných parkov a pamiatok
    Prejsť na zdroj

Vezmite si ľahký klobúk a ťažký klobúk. Udržiavať hlavu v teple je dôležité, pretože to pomáha mozgu zostať v strehu! Počas túry by ste mali mať ľahkú zimnú čiapku, ktorá vám poskytne určitú ochranu pred chladom. Ťažká vás bude pri chôdzi potiť. Keď však zastavíte, budete chcieť, aby vás ťažká čiapka udržala v teple, kým budete odpočívať. Obe čiapky by vám mali zakrývať aspoň vrcholky uší.[6]

  • Hľadajte prírodné materiály, ako je vlna, aby ste získali väčšie teplo. Vlna je tiež dobrou voľbou, ak vlna neprichádza do úvahy.

Vezmite si ľahké a ťažké páry rukavíc. Vrstvy sú dôležité, pretože si ich môžete vyzliecť, keď vám bude príliš horúco. Vyberte si 1 pár ľahších rukavíc z flísu alebo vlny a potom si vyberte ťažšiu súpravu, ktorú si môžete obliecť navrch. Vrchný pár by mal byť zateplený a nepremokavý.[7]

Zbaľte si náhradné oblečenie. Ak na zimnej trase zmoknete, môžete veľmi rýchlo prechladnúť. Súprava suchého oblečenia zabalená v batohu vám môže zachrániť život, pretože vám umožní rýchlo sa prezliecť a zostať v teple.[8]
Dôveryhodný zdroj
Služba národných parkov USA
Agentúra zodpovedná za údržbu a propagáciu národných parkov a pamiatok
Prejsť na zdroj

Metóda 2 z 3:Balenie správnej výbavy

Vyberte si veľký turistický batoh odolný voči vode. Potrebujete dostatočne veľký batoh, aby ste v ňom mohli nosiť veci ako lekárničku, vodu, opaľovací krém, ďalšie vrstvy a jedlo. Navyše musí zadržiavať vodu, pretože vaše ďalšie vrstvy vám nebudú na nič, ak zmoknú.[9]

  • Vyberte si taký, ktorý má vodotesnú kapucňu, ktorá sa nasadí na batoh, čo pomôže udržať vodu vonku.[10]

Vezmite si snehule, lyže alebo turistické palice na sneh a ľad. Ak sneh dosahuje hĺbku viac ako 20 cm, potrebujete snehule alebo lyže.[11]
V každom zimnom počasí by ste mali mať so sebou pre istotu turistické palice, pretože vám pomôžu, keď sa budete snažiť prejsť zľadovatenými oblasťami.[12]
Dôveryhodný zdroj
Služba národných parkov USA
Agentúra zodpovedná za údržbu a propagáciu národných parkov a pamiatok
Prejsť na zdroj

Noste so sebou vysokoenergetické, slané občerstvenie. Budete sa potiť, takže budete potrebovať dostatok soli na doplnenie energie. Okrem toho budete potrebovať jedlo so sacharidmi, tukmi a bielkovinami, aby ste sa na túre udržali. Nezabudnite, že budete potrebovať viac jedla ako bežne doma, takže si to naplánujte dopredu.[13]

  • Dobrou voľbou je napríklad trail mix, pretože je plný bielkovín a tukov (orechy) a vysokoenergetických sacharidov (sušené ovocie) a navyše obsahuje soľ. Môžete tiež vyskúšať müsli tyčinky, čerstvé ovocie, sušené hovädzie mäso a dokonca aj športové nápoje.

Vezmite si 8.5 šálok (2.0 l) vody so sebou minimálne. Na nenáročnú celodennú túru budete potrebovať aspoň toľko. Ak sa chystáte na náročnú túru, pravdepodobne budete potrebovať extra. Vždy je dobré mať pri sebe viac, ako si myslíte, že budete potrebovať.[14]

  • Môžete mať so sebou aj jódové tablety alebo filtračnú slamku pre prípad, že by ste potrebovali získať vodu z blízkych potokov alebo riek.
  • Izolujte svoju fľašu na vodu, aby nezamrzla. Musíte zostať hydratovaní, ale voda vám môže počas cesty zamrznúť. Izolačné puzdro vám pomôže zabrániť zamrznutiu, aby ste mohli piť aj počas cesty! Tiež sa uistite, že máte vodu vo vnútri bundy vedľa tela, čo vám tiež pomôže udržať ju v teple.[15]

Vezmite si so sebou opaľovací krém s ochranným faktorom SPF 30+. Možno si myslíte, že na zimnej túre vám slnko nebude robiť problémy; môže však byť stále ostré, najmä ak sa odráža od snehu. Opaľovací krém naneste 30 minút pred pobytom na slnku a potom ho počas dňa každé 2 hodiny opakovane nanášajte na vystavené časti pokožky.[16]

  • Vždy použite viac opaľovacieho krému, ako si myslíte, že by ste mali. Väčšina ľudí ho nepoužíva dostatočne. Zvyčajne by ste mali použiť približne toľko vody, koľko by sa zmestilo do pohára na panáka, ak pokrývate väčšinu tela. V zime si môžete vystačiť s menším množstvom vody, pretože pokrývate menšiu plochu.[17]

Vezmite si so sebou hodinky. V dobe mobilných telefónov vám možno nenapadne brať si so sebou hodinky. Telefóny sa však môžu vybiť a hodinky alebo iné zariadenie na meranie času vám môžu pomôcť udržať si prehľad. Nechcete byť zaskočení, keď sa zrazu zotmie a vy ste sa nestihli utáboriť alebo vrátiť na miesto štartu.[18]

Vezmite si baterku alebo čelovku s náhradnými batériami. Aj keď pravdepodobne plánujete byť vonku pred zotmením, na túre sa môže stať čokoľvek. Baterka vám pomôže byť pripravený v prípade, že túra trvá dlhšie, ako očakávate, a vy sa ocitnete vonku po západe slnka.[19]
Dôveryhodný zdroj
Služba Národného parku USA
Agentúra zodpovedná za údržbu a propagáciu národných parkov a pamiatok
Prejsť na zdroj

  • Nechcete sa predsa ocitnúť v tme bez svetla, aby ste videli cestu von!

Noste so sebou papierovú mapu a kompas. Nemôžete sa spoliehať na svoj telefón, pretože v divočine môžete stratiť signál. Papierová mapa vám pomôže nájsť orientačné body, zatiaľ čo kompas vám doslova ukáže správny smer.[20]
Dôveryhodný zdroj
Služba Národného parku USA
Agentúra zodpovedná za údržbu a propagáciu národných parkov a pamiatok
Prejdite na zdroj

  • Hoci sú chodníky zvyčajne dobre označené, môžete sa na nich zvrtnúť, najmä v zime, keď sú veci skryté pod snehom!

Pribaľte si lekárničku. Nikdy neviete, čo sa na trase stane, a lekárnička vám pomôže byť pripravený.[21]
Dôveryhodný zdroj
Služba národných parkov USA
Agentúra zodpovedná za údržbu a propagáciu národných parkov a pamiatok
Prejsť na zdroj
Mala by obsahovať veci, ako je antibiotická masť, lekárska páska, lepiace obväzy, motýlové uzávery, nitrilové rukavice, antiseptikum a gáza.

  • Mala by obsahovať aj niekoľko liekov, ako sú ibuprofén a antihistaminiká.
  • Ak sa ocitnete v divočine, sú dôležité niektoré základné nástroje, ako napríklad šijacia ihla, lepiaca páska, kuchynský nôž a píšťalka.
  • Noste so sebou aj kartičku s kontaktmi pre prípad núdze a zdravotnými informáciami alebo ju vložte do sekcie pre prípad núdze, ktorá je prístupná cudzím ľuďom v telefóne.[22]

Noste so sebou zásoby na rozkladanie ohňa. Hoci by ste sa nemali spoliehať len na táborák, aby ste sa zahriali, ak vás zastihne sneh, môže byť užitočný na zahriatie a ohrev vody. Majte malú ručnú lopatu na odpratávanie snehu, ako aj zapaľovač alebo zápalky na založenie ohňa. Mali by ste mať pri sebe aj podpaľovače, aby ste ich nemuseli hľadať vo vlhkej zemi.[23]

  • Medzi podpaľovače môžu patriť napríklad vlákna zo sušičky alebo vatové tyčinky namočené vo vazelíne. Uchovávajte ich v taške so zipsom. Zapaľovač alebo zápalky si tiež nechajte vo vodotesnom vrecku, aby nezmokli.[24]

Metóda 3 z 3:Byť inteligentný počas turistiky

Začnite s menšími túrami a postupujte nahor. Ak sa na túry často nevydávate, pri prvej výprave si vyberte menšiu trasu, pretože nemusíte byť tak pripravení, ako si myslíte. Vždy sa môžete neskôr prepracovať na väčšie trasy! Ak patríte medzi turistov, ale v zime ste toho veľa nenachodili, vyberte si trasu, ktorú už poznáte, aby ste mali predstavu o tom, čo môžete očakávať.[25]

  • Ak ste nikdy nechodili na zimnú turistiku, je dobré absolvovať kurz v miestnom klube zimnej turistiky. Dozviete sa napríklad, čo treba hľadať na snehu, aby ste zostali v bezpečí, a ako si postaviť prístrešok, ak vás zastihne počasie.
  • Nechcete sa dostať do stredu veľkej trasy a uvedomiť si, že nemáte energiu na návrat alebo že ste nemali na sebe správnu výbavu. Hrajte na istotu!

Vopred sledujte počasie. Hoci zimná turistika môže byť zábavná, nechcete sa dostať do snehovej búrky alebo mrznúceho dažďa. Podobne aj prudký vietor môže vašu túru urobiť nebezpečnejšou. Skontrolujte predpoveď počasia a vynechajte túru, ak je pred vami zlé počasie.[26]

  • Snehové búrky môžu vytvoriť oslepujúce podmienky a mrznúci dážď vás môže vystaviť podchladeniu. Ak potrebujete, zostaňte doma!

Na trase často jedzte a pite, aby ste zostali sýti a hydratovaní. Snažte sa jesť trochu každých 30 minút až hodinu. Pite častejšie, ako si myslíte, že by ste mali. Nemusíte pociťovať smäd, ale mali by ste pokračovať v pití aspoň každých 30 minút, aby ste sa uistili, že ste hydratovaní.[27]

Zanechajte informácie o svojej turistike priateľom a rodine. Dajte im vedieť, kedy očakávate odchod, kde budete a kedy sa vrátite domov. Takto, ak sa niečo stane, bude niekto vedieť, že vás má hľadať, ak sa nevrátite v očakávanom čase.[28]

  • Uveďte to na vytlačenom liste alebo v e-maile, aby mali kópiu.

Túra so skupinou priateľov. Samotná turistika môže byť nebezpečná, pretože nikdy neviete, kedy narazíte na nebezpečenstvo alebo budete potrebovať pomoc. Navyše, ak ste neskúsení, mať so sebou skúsených ľudí môže byť len prínosom. Požiadajte pár priateľov, aby išli na túru s vami a pomohli vám zostať v bezpečí.[29]

  • Navyše, keď sa vydáte na túru v skupine, má to tendenciu odradiť nebezpečnú divú zver od priblíženia sa, pretože vás počuje prichádzať a zvyčajne sa chce skryť.

Pri zastavení sa zohrejte prevarenou vodou. Ak máte prostriedky na vytvorenie malého ohniska, zohrejte na sporáku trochu vody. Voda vám pomôže udržať si teplo počas túry, pôsobí zvnútra von.[30]

  • Navyše, ak ju budete mať v bunde, bude fungovať ako prenosná vyhrievacia podložka.
  • Podľa potreby si vyzlečte vrstvy alebo si ich navlečte viac. Počas zimnej turistiky je dôležité obmedziť potenie na minimum. Ak vám bude príliš teplo, vyzlečte si niektoré vrstvy, aby ste sa mohli ochladiť. Ak sa začnete triasť, je čas obliecť si ďalšie vrstvy.[31]

    • Udržiavanie telesnej teploty vám pomôže predísť podchladeniu!
  • Odkazy