3 spôsoby, ako sa psychicky pripraviť na prejav

Ak sa chystáte predniesť prejav, môže vám pomôcť mentálna príprava pred vystúpením na pódium. Bez ohľadu na to, či prezentujete pred piatimi alebo päťdesiatimi ľuďmi, usporiadanie myšlienok pred vystúpením pomôže vášmu prejavu k úspechu. Zvládnite nervy tým, že sa sústredíte na hlboké dýchanie a pripravíte sa na úspech tým, že si dobre oddýchnete!

Metóda 1 z 3:Organizovanie myšlienok


Rozdeľte si prejav na časti. Mnohé prejavy prezentujú len dva alebo tri hlavné body. Najprv si definujte tieto hlavné body. Potom strávte väčšinu času ponáraním sa do detailov, uvádzaním ďalších faktov a presviedčaním publika o svojich hlavných bodoch.[1]

  • Rozdelenie vášho prejavu na časti nielen uľahčuje jeho sledovanie, ale aj zapamätanie!


Premeňte svoj prejav na príbeh. Rozprávanie príbehov je skvelý spôsob, ako si niečo zapamätať, pretože každý príbeh má začiatok, stred a koniec. Ak stratíte svoje miesto, znalosť „príbehu“ vášho prejavu vám pomôže ho opäť nájsť![2]

  • Ak je to možné, premeňte celý svoj prejav na jeden príbeh a povedzte si, že tento príbeh budete rozprávať publiku. Ak je napríklad váš prejav o cukrovke, skúste si ho zostaviť tak, aby ste sledovali deň v živote človeka s cukrovkou. Ak to nezodpovedá vašej štruktúre, skúste vyrozprávať životný príbeh niekoho, kto bol diagnostikovaný, začal sa liečiť a teraz denne žije s cukrovkou.


Zapamätajte si fakty, ak nemáte veľa času na prípravu. Snažiť sa zapamätať si svoj prejav slovo za slovom v krátkom čase je takmer nemožné! Ak nemáte veľa času, zamerajte sa na zapamätanie faktov a ich usporiadanie do logického toku. Keď sa dostanete na pódium, transformujte tieto fakty do viet.[3]

  • Ak napríklad prednášate o spôsobe lietania nad Spojenými štátmi, zapamätajte si, koľko lietadiel je v danom čase vo vzduchu, aké sú najväčšie letiská a koľko peňazí ročne zarobí 5 najväčších leteckých spoločností.
  • Usporiadajte si zapamätané fakty do logickej chronológie, ale netrápte sa tým, že si musíte zapamätať presnú vetu, ktorú musíte povedať, aby ste prezentovali svoje informácie.


Ak máte predniesť prejav na rôzne témy, usporiadajte si informácie do kategórií. Ak téma vášho prejavu obsahuje veľa podtém, skúste každú kategóriu informácií spojiť s jedným slovom alebo frázou. Potom, keď sa dostanete k určitej časti svojho prejavu alebo ak vám niekto v publiku položí otázku, použite toto slovo, aby ste si zapamätali príslušné fakty a informácie![4]

  • Ak napríklad prednášate o živočíšnych druhoch v národnom parku Everglades, usporiadajte fakty do rôznych kategórií v závislosti od živočíšnych druhov. Takto, keď sa vás niekto v publiku opýta na dravé vtáky v Everglades, si môžete rýchlo spomenúť na príslušné informácie a hladko ich prezentovať.


Cvičte pred zrkadlom, aby ste vyhladili prípadné zádrhele. Svoj prejav si aspoň raz predneste pred zrkadlom predtým, ako ho prednesiete pred verejnosťou. Pomôže vám to všimnúť si, či niečo nedáva zmysel alebo neplynie logicky, a tiež vám to môže pomôcť začať rozvíjať gestá rúk a postoj, ktoré budete používať počas prejavu.


Vytvorte si pohotovostný plán. Možno ste nervózni z prednesu prejavu, pretože si stále predstavujete, že sa niečo pokazí. V takom prípade si premyslite, čo by ste mohli urobiť, keby sa niečo nepodarilo. Prejdite si, ako by ste mohli predniesť svoj prejav bez PowerPointu alebo ako by ste mohli nájsť tok myšlienok, ak ho stratíte.[5]

  • Ak sa napríklad obávate, že stratíte tok myšlienok, strávte nejaký čas tým, že si prebehnete štruktúru svojho prejavu. Takto, ak počas prejavu skutočne stratíte tok myšlienok, budete vedieť, čo bude nasledovať, a budete sa môcť vrátiť späť na správnu cestu!

Metóda 2 z 3:Zvládnutie nervozity


Vezmite si zhlboka dýchajte pred vystúpením na pódium. Hlboký nádych pomôže vášmu telu uvoľniť sa. Nadechnite sa nosom na štyri sekundy, štyri sekundy vydržte a potom štyri sekundy vydýchnite ústami. Sústreďte sa na to, ako sa vám dýcha v žalúdku, a zavrite oči, aby ste sa viac uvoľnili.[6]

  • Môžete si tiež položiť ruky na brucho a sústrediť sa na pocit ich stúpania a klesania pri dýchaní.


Pred prezentáciou uvoľnite nervovú energiu. Prehýbajte si lýtka a zovrite päste, aby ste sa zbavili adrenalínu, ktorý vám prechádza telom. Ak sa počas prezentácie začnete triasť, dajte si ruky po stranách, alebo ak je to možné, vycentrujte sa na pódium.


Stojte sebavedomo s nohami na šírku ramien. Ak budete stáť s nohami príliš blízko pri sebe, môže sa stať, že sa budete kývať alebo vychyľovať z rovnováhy, čo nepomôže vašej sebadôvere! Postavte sa s nohami na šírku ramien a počas rozprávania sa sústreďte.

  • Pred vystúpením na pódium si môžete vyskúšať aj silovú pózu, aby ste si zvýšili sebavedomie. Pre jednoduchú silovú pózu sa postavte s nohami na šírku ramien a rukami na bokoch, ako superman. Vydržte v tejto polohe niekoľko sekúnd a potom sa uvoľnite do prirodzenejšieho postoja.[7]


Nepodliehajte panike, ak stratíte tok myšlienok. Každý v určitom momente stratí tok myšlienok, takže je v poriadku, ak sa to stane aj vám! Najdôležitejšia vec, ktorú si treba zapamätať, je nepanikáriť. Namiesto toho sa na chvíľu spamätajte, sústreďte sa na to, čo ste práve povedali, a pokúste sa pokračovať tam, kde ste skončili.[8]

  • Aj keď to tak na pódiu nevyzerá, zhromaždená pauza pôsobí ucelenejšie ako snaha narýchlo niečo povedať, aby ste vyplnili ticho.


Nesnažte sa o dokonalosť. Ak budete chcieť, aby bol váš prejav dokonalý, budete klásť zbytočne vysoké nároky a s najväčšou pravdepodobnosťou nesplníte svoje očakávania. Nie preto, že by ste nemohli predniesť neuveriteľný prejav, ale preto, že existuje mnoho aspektov vášho prejavu, ktoré budú mimo vašej kontroly! Namiesto toho sa sústreďte na to, aby ste sa čo najlepšie pripravili a svoj prejav čo najlepšie vykonali.

Metóda 3 z 3: Nastavenie sa na úspech


Cvičte v priestore, v ktorom budete hovoriť, ak je to možné. Ak ide o dôležitú prezentáciu a ak vás prejavy znervózňujú, skúste stráviť nejaký čas na mieste alebo na mieste, kde sa od vás očakáva, že prednesiete svoj prejav. Aj keď nemôžete predniesť svoj prejav, recitujte si ho v duchu pri pohľade na imaginárne „publikum“, aby ste sa ľahšie pripravili na veľký deň![9]

  • Ak si váš prejav vyžaduje nejaké vybavenie, napríklad mikrofóny alebo projektory, nezabudnite si vybavenie vopred vyskúšať, aby ste vedeli, ako ho ovládať!


Večer predtým sa dostatočne najedzte a vyspite. Ak prednášate prejav, keď ste unavení alebo s prázdnym žalúdkom, nebudete vystupovať tak dobre, ako by ste mohli. Uistite sa, že ste sa pripravili na úspech tým, že sa vyspíte, pred vystúpením zjete vyvážené, výživné jedlo a vypijete dostatok vody.[10]

  • Ak pred prejavom pijete vodu, uistite sa, že ste si pred vystúpením pred davom odskočili na toaletu!


Oblečte sa pre úspech. To, čo si oblečiete na svoj prejav, závisí od situácie, v ktorej prejav prednášate. Ak prednášate v obchodnom prostredí, uistite sa, že máte na sebe profesionálne, ale pohodlné oblečenie. Ak je váš prejav uvoľnenejší, skúste si obliecť džínsy alebo mäkkú košeľu.

  • Vyhnite sa noseniu grafických tričiek alebo rušivých vzorov, aj keď je váš prejav veľmi neformálny, pretože to môže rozptyľovať pozornosť publika.


Predstavte si najlepší možný scenár, keď budete čakať na svoj prejav. Čas tesne pred vystúpením je často najviac stresujúci. Namiesto toho, aby ste sa snažili do seba natlačiť informácie, využite tento čas na uvoľnenie nervov a predstavte si scenár, v ktorom všetko ide perfektne. Zamerajte sa na pohľady, zvuky, pocity, a ak je to možné, aj na vône. Tento typ vizualizácie vám môže pomôcť dodať sebadôveru, ktorú potrebujete na to, aby ste dnes mohli zaujať svojím výkonom![11]

  • Ak ste v minulosti predniesli skvelé prejavy, spomeňte si na tie časy. Netrápte sa toľko tým, čo ste urobili „správne“ alebo „nesprávne“, ale namiesto toho sa sústreďte na pocit, že ste to urobili dobre a uspeli pri rečníckom vystúpení.

  • Vyhnite sa negatívnym samomluvám predtým, ako vystúpite na pódium. Namiesto myšlienok „zlyhám“ alebo dokonca „som taký nervózny“ sa sústreďte na to, aby ste svoje emócie usmernili do pozitívnych fráz. Ak ste nervózni, povedzte si: „Ja to zvládnem.“ Ak si nie ste istí, či si budete vedieť všetko zapamätať, myslite na to, že „som strávil čas zapamätávaním si informácií a viem svoje!“[12]
  • Odkazy