3 spôsoby, ako sa schladiť po hádke

Po hádke je prirodzené, že v nás zostáva hnev, frustrácia alebo iné negatívne pocity. Či už sú tieto pocity zamerané na osobu, s ktorou ste sa pohádali, na situáciu, v ktorej sa hádka odohrala, alebo na spôsob, akým sa skončila, je dôležité, aby ste sa na chvíľu upokojili a spracovali svoje pocity. Zamerajte sa na upokojenie, zapojenie sa do nového fyzického priestoru a spracovanie svojich emócií.

Metóda 1 z 3: Budovanie pokojného prostredia


Urobte si zhlboka sa nadýchnite. Hádky často vyvolávajú vaše inštinkty boja alebo úteku, čo spôsobuje zvýšené dýchanie a zrýchlený pulz. Chvíľa dýchania vám pomôže znížiť krvný tlak a sústrediť myseľ na to, aby ste pokračovali ďalej a ochladili sa.[1]

  • Dýchajte nosom a vydychujte ústami.
  • Skúste pri dýchaní pomaly počítať do desať.
  • Predĺžte výdych a sústreďte sa na výdych vzduchu z pľúc.
  • Pri pomalom dýchaní sa sústreďte na napätie vo svojom tele; pri každom výdychu toto napätie uvoľnite.
  • Zakryte si jednu nosnú dierku a vdychujte a vydychujte na nezakrytej strane. Zopakujte 4 krát, potom sa vymeňte.[2]


Zavrite oči a predstavte si miesto, ktoré vo vás vyvoláva pocit pokoja. Zamerajte sa na znovuvytvorenie vášho domova z detstva, vášho obľúbeného miesta alebo nejakej vymyslenej záhrady pokoja a mieru. Nielenže tým odpútate svoju myseľ od hádky, ale pomôže vám to aj upokojiť sa a cítiť sa bezpečnejšie a uvoľnenejšie.[3]


Počúvajte upokojujúcu hudbu. Pustite si tichú, upokojujúcu hudbu, napríklad klasickú hudbu alebo zvuky prírody, ktoré vám pomôžu znovu sústrediť myšlienky a získať pokoj. Prehrajte si ho nahlas alebo si ho pripojte do slúchadiel pre intímnejší zážitok.[4]


Meditujte. Sadnite si na chladné, tiché a pohodlné miesto a sústreďte sa na seba, nechajte okolie, svoje starosti a hnev opadnúť. Sústreďte sa na dýchanie a nevyvíjajte aktívnu snahu zabudnúť alebo ignorovať svoj hnev. Namiesto toho ho nechajte opadnúť, keď sa sústredíte na iné aspekty svojho okolia a svojho tela.

  • Aplikácie na meditáciu s navádzaním môžu byť skvelým pomocníkom pri meditácii, najmä ak ste v nej nováčik. Medzi možnosti, ktoré si môžete stiahnuť zadarmo, patria Insight Timer, Aura, Omvana, Calm a Stop, Breathe & Myslite na .[5]


Vypite horúci čaj. Sadnite si na pohodlné miesto a pomaly popíjajte čaj, pričom sa sústreďte na to, ako horúci hrnček cítite v rukách a ako teplú tekutinu prehltnete. Vdychujte aromatické vône a nechajte teplo a pohodlie čaju uvoľniť vašu myseľ.[6]

Uvoľnite napätie v tele strečing alebo cvičenie. Vo svaloch, najmä v krku a ramenách, sa môže nahromadiť napätie. Keď pociťujete úzkosť alebo hnev, tieto svaly sa napínajú. Aby ste uvoľnili toto napätie, natiahnite si svaly alebo sa venujte cvičeniu, napríklad kardio cvičeniu, behu alebo tancu.

  • Môžete si vedome prejsť telom a napínať a uvoľňovať svaly, čo vám pomôže uvoľniť prípadné napätie.

Metóda 2 z 3: Fyzické odstránenie sa


Choďte na prechádzku. Presun na iné miesto vám môže pomôcť prehodnotiť a znovu sa sústrediť. Nechajte svoje nohy blúdiť alebo sa vyberte na určitú cestu, ktorá sa vám páči. Počas chôdze sa sústreďte na okolie a venujte čas tomu, aby sa vaše myšlienky vyčistili.[7]

  • Odíďte na prechádzku od osoby, s ktorou ste sa práve hádali. Ak pôjdu na prechádzku s vami, môže byť pre vás ťažké sa upokojiť.


Cvičte alebo si zatancovať na živú hudbu. Jedným zo spôsobov, ako spracovať svoju agresiu, je fyzicky ju spracovať. Potenie sa vám môže pomôcť sústrediť sa na iné veci a pokoj, ktorý prichádza po mimoriadne intenzívnom tanci alebo tréningu, vám môže pomôcť znovu sa sústrediť a prispôsobiť. Ak sa rozhodnete cvičiť, uistite sa, že sa sústredíte na to, čo robíte, a neublížite si. Je dobré tlačiť na seba, ale dávajte si pozor, aby ste netlačili príliš silno.[8]


Urobte si kúpeľ. Zvážte možnosť dať si kúpeľ, aby ste sa zbavili všetkého rozptýlenia. Pustite si na pozadí hudbu, vezmite si knihu alebo jednoducho nechajte svoje telo uvoľniť sa v teplej vode. Sústreďte sa na odstránenie napätia zo svalov a chrbta a snažte sa nemyslieť na hádku, ak je to možné.[9]

Metóda 3 z 3:Spracovanie emócií


Plačte. Nebojte sa dať zo seba všetko von. Niekedy musíte uvoľniť svoje emócie skôr, ako môžete spracovať to, ako sa cítite. Dobrý plač vám dokonca môže priniesť pocit katarzie a očisty po ňom.[10]


Urobte si zoznam toho, čo ste nestihli povedať. Ak sa stále cítite frustrovaní kvôli hádke, urobte si zoznam vecí, ktoré by ste si priali povedať. Potom si to skúste prepísať na nový list papiera a prepísať. Pri druhom pokuse pracujte na tom, aby ste zo svojich slov odstránili hnev a emócie a písali len fakty. Tým, že sa budete zaoberať faktami a nenecháte sa ovládať len emóciami, môžete nájsť príčinu svojho hnevu.[11]


Porozprávajte sa o hádke s priateľom alebo cudzím človekom. Niekedy pomáha hovoriť o svojich pocitoch a zážitkoch s niekým iným. Ak tak urobíte, a najmä ak táto osoba pozná osobu, s ktorou ste sa pohádali, pokúste sa prezentovať nezaujatý názor. Prežívanie emócií môže často rozdúchať plamene hnevu namiesto toho, aby vám pomohlo vychladnúť.

  • Ak máte domáce zviera, zvážte, či sa o hádke porozprávate so svojím domácim miláčikom. Nemôžu reagovať, ale to neznamená, že nie sú dobrými poslucháčmi.


Prevezmite zodpovednosť pre hádku. Pamätajte, že na hádku sú vždy potrební dvaja ľudia. Akokoľvek nahnevane sa môžete cítiť voči druhej osobe, pripomeňte si, že aj vy musíte byť vzorom sebaovládania. Pracujte na tom, aby ste si priznali, že ste sa na hádke podieľali, a premýšľajte o spôsoboch, ako nabudúce hádku deeskalovať.[12]

  • Mnohé z tých istých stratégií na upokojenie po hádke môžete použiť aj počas samotnej hádky! Ak sa cítite vyhrotený, skúste sa zhlboka nadýchnuť, odísť a vrátiť sa k hádke neskôr alebo zmeniť svoj fyzický priestor.


Premýšľajte o hádke z pohľadu druhej osoby. Ak nechápete, prečo k hádke došlo alebo prečo si druhá osoba myslí to, čo si myslí, skúste sa vžiť do jej situácie. Nemusí to fungovať, ale prinajmenšom môže byť užitočné pokúsiť sa o druhej osobe empaticky premýšľať a byť otvorený jej životným skúsenostiam.[13]


  • Riešte napätie. Pri najbližšom stretnutí s osobou, s ktorou ste sa pohádali, riešte skutočnosť, že ste sa pohádali. Ani jeden z vás možno ešte nie je pripravený ospravedlniť sa, a to je v poriadku, ale ignorovanie hádky váš vzťah len ďalej poškodí a vytvorí slona v miestnosti.[14]

    • Pri najbližšom stretnutí s danou osobou priznajte, že ste sa pohádali, a pripomeňte jej, aká je pre vás dôležitá.
    • Ak sa cítite zle, že ste sa nahnevali, ospravedlňte sa za to, že ste sa nahnevali, a povedzte, že ste vychladli.
    • Ak sa cítite hádkou zranení, zvážte, či im poviete o svojich pocitoch. Zamerajte sa na seba a na to, ako sa cítite, namiesto toho, aby ste sa sústredili na všetko, čo urobili zle.
  • Odkazy