3 spôsoby, ako sa správať zrelšie v každodennom prostredí

Správanie sa ako zrelý človek je dôležitým aspektom dospievania, pretože vám umožňuje získať si väčší rešpekt od ostatných ľudí a rozvíja vašu nezávislosť. Ak sa chcete cítiť zodpovednejšie a zrelšie, existujú jednoduché veci, ktoré môžete zaradiť do svojho každodenného života bez ohľadu na svoj vek. Zrelé myslenie vám pomôže ovládať svoje emócie a otvorí vám cestu k novým skúsenostiam. Počas dňa sa snažte dosahovať ciele a pracovať samostatne, aby ste sa nemuseli spoliehať na iných. Keď sa s niekým rozprávate, premýšľajte, kým začnete hovoriť, a dobre počúvajte, aby ste pôsobili vyspelejšie. Pokračujte v nácviku vyspelosti každý deň a ostatní ľudia vás budú brať vážnejšie!

Metóda 1 z 3:Precvičovanie emocionálnej zrelosti


Premyslite si rozhodnutia aby ste nekonali impulzívne. Vždy, keď máte na výber z viacerých možností, chvíľu zvážte každú z nich. V duchu si urobte zoznam výhod a nevýhod každej voľby a premyslite si, čo sa snažíte svojím rozhodnutím dosiahnuť. Zvážte všetky kroky, ktoré môžete podniknúť, namiesto toho, aby ste sa uspokojili s jedným, ktorý je jednoduchší. Keď si premyslíte všetky možnosti, ktoré môžete urobiť, vyberte si tú, ktorá je najvýhodnejšia pre konečný cieľ, ktorý chcete dosiahnuť.[1]
Dôveryhodný zdroj
Asociácia pre psychologickú vedu
Nezisková organizácia venujúca sa podpore dôveryhodného výskumu a vzdelávania v psychologických vedách
Prejsť na zdroj

  • Ak si nie ste istí, akú možnosť si vybrať, opýtajte sa niekoho, komu dôverujete, či vám môže poradiť.
  • Je v poriadku robiť občas spontánne rozhodnutia, napríklad stretávať sa s priateľmi, keď sa vás opýtajú, či nemáte čas, alebo jesť v reštaurácii namiesto toho, aby ste si jedlo uvarili.
  • Buďte pevní vo svojich rozhodnutiach, aby ste pôsobili spoľahlivejšie a nestali sa obeťou tlaku rovesníkov.


Pracujte na ovládať svoj hnev alebo frustrácie, aby ste sa nesprávali ako ostatní. Keď sa cítite nahnevaní alebo frustrovaní, skúste sa niekoľkokrát zhlboka nadýchnuť, aby ste sa upokojili a nekričali alebo sa nehádali. Ak potrebujete získať priestor, skúste na pár minút odísť, aby ste si vyčistili hlavu a pozreli sa na situáciu novými očami. Keď sa potrebujete obrátiť na niekoho alebo niečo, čo vás hnevá, vyrozprávajte si svoje pocity bez toho, aby ste zvýšili hlas.[2]

  • Uvedomte si, že je v poriadku cítiť sa nahnevaný alebo frustrovaný, ale nie je v poriadku sa kvôli tomu správať. Vyjadrite svoje pocity namiesto toho, aby ste ich v sebe dusili a nechávali si ich pre seba.

Tip: Ak chcete, aby sa vám podarilo zorganizovať spontánne stretnutie s niekým, kto by chcel byť na cestách, musíte sa rozhodnúť, či chcete ísť do práce alebo nie: Skúste si zapísať svoje pocity do denníka, aby ste ich lepšie spracovali. Uveďte, čo vás nahnevalo, ako ste reagovali a ako ste sa potom cítili.


Ak urobíte chybu, prevezmite zodpovednosť za svoje konanie. Nedovoľte, aby iní ľudia niesli vinu za vaše činy. Ak ste urobili niečo zlé alebo ste urobili chybu, povedzte to ľuďom, ktorých sa to dotklo, a úprimne sa ospravedlňte za svoje konanie.[3]
Odborný zdroj
Kirsten Parkerová, MFA
Myslenie & Akčný kouč
Rozhovor s odborníkom. 22 júl 2020.
Požiadajte ľudí o odpustenie a zistite, či môžete urobiť niečo pre nápravu problému. Aj keď to môže mať následky, ostatní ľudia vás budú považovať za dôveryhodného a zrelého.[4]

  • Môžete napríklad povedať: „Je mi ľúto, že som prevrátil a rozbil tvoju vázu. Prosím, odpusť mi? Chcete, aby som vám kúpil náhradu?“
  • Vyhýbajte sa klamaniu iným ľuďom, pretože ľudia vám nebudú môcť tak ľahko dôverovať.


Zostaňte na stránke pozitívne a optimistické, ktoré vám pomôžu prekonať ťažké chvíle. Namiesto toho, aby ste sa sústredili na zlé alebo negatívne vlastnosti niečoho, skúste sa zamerať na pozitívne aspekty. Preformulujte zlé skúsenosti, ktoré ste zažili, a premýšľajte o tom, čo ste sa z nich naučili a čo môžete použiť v budúcnosti. Ak máte problém zostať pozitívne naladení, skúste si urobiť zoznam vecí, ktoré vás tešia, alebo udalostí, na ktoré sa tešíte, aby ste sa mohli rozveseliť.[5]

  • Ak napríklad neuspejete v teste, môžete byť nahnevaní, pretože ste si nepočínali dobre. Namiesto toho sa zamerajte na to, čo môžete urobiť, aby ste zlepšili svoje skóre na ďalšom, napríklad viac študovať alebo pozornejšie čítať veci.
  • Negatívny postoj môže spôsobiť, že si ostatní ľudia budú myslieť, že ste nezrelí, a nebudú s vami chcieť tráviť čas.
  • Neúspech je bežnou súčasťou života, takže je v poriadku, že sa občas stane.


Uchovávajte si otvorená myseľ aby ste nesúdili druhých. Ak niekto povie niečo, s čím nesúhlasíte alebo čo vás mätie, radšej sa ho na to pýtajte, než aby ste ho za jeho rozhodnutia súdili. Snažte sa vidieť veci z ich pohľadu, aby ste ich lepšie pochopili. Okrem toho sa snažte robiť veci, ktoré sú mimo vašej komfortnej zóny, aby ste mohli zažiť nové veci a naučiť sa niečo nové.[6]

  • Učenie sa novým zručnostiam alebo osvojenie si nového koníčka vám môže pomôcť ešte viac rozšíriť svoje obzory.
  • Robte veci, ktoré sú mimo vašej komfortnej zóny, aby ste sa mohli učiť a rásť zrelšie.
  • Snažte sa obklopiť ľuďmi, ktorí majú odlišné zázemie a názory.


Konajte pokorne aby ste nevyzerali, že žiarlite na iných ľudí. Vyhýbajte sa snahe vyrovnať sa iným ľuďom alebo predvádzať sa, pretože to môže pôsobiť sebectvom. Akékoľvek žiarlivé pocity si radšej nechajte pre seba, než aby ste ich vyslovili. Snažte sa oceniť veci, ktoré máte alebo ste si zaslúžili, aby ste sa mohli cítiť viac hrdí na seba a na to, čo ste dosiahli.[7]

  • Nesnažte sa aktívne vyhľadávať pozornosť, pretože to môže vyzerať, že sa príliš snažíte byť dospelý.

Metóda 2 z 3: Prijímanie zrelých opatrení


Vytrvajte prostredníctvom náročných úloh, aby ste ich dotiahli do konca. Nevzdávajte sa niečoho, čo ste už začali, pretože to môže vyzerať, že ste nespoľahliví. Namiesto toho rozdeľte úlohu na menšie, ľahšie zvládnuteľné ciele, aby sa nezdala taká zastrašujúca. Usilovne pracujte na dokončení úlohy podľa svojich najlepších schopností bez toho, aby ste sa ponáhľali v akýchkoľvek krokoch. Venujte čas kvalitnej práci, aby to vyzeralo, že ste zodpovednejší a dokážete dokončiť náročné úlohy.[8]

  • Ak máte napríklad veľký projekt, ktorý má byť hotový za 2 týždne, pracujte na ňom radšej každý deň chvíľu, než aby ste sa ho snažili urýchliť tesne pred termínom.
  • Je v poriadku požiadať o pomoc alebo asistenciu, ak sa cítite preťažení alebo neviete, aké kroky máte podniknúť ďalej.


Snažte sa robiť veci sami bez toho, aby ste žiadali iných, aby ich robili za vás. Nepresúvajte svoje povinnosti na niekoho iného, pretože by to mohlo vyzerať, že sa snažíte práci vyhnúť. Napíšte si zoznam vecí, ktoré musíte urobiť, a snažte sa ich spracovať sami. Začnite pracovať na zozname čo najskôr, aby ste sa neskôr necítili uponáhľaní, keď sa ich budete snažiť dokončiť. Nájdite si čas na každú z úloh, aby ste ju mohli dokončiť v čo najvyššej kvalite.[9]

  • Je v poriadku požiadať niekoho o pomoc, ak neviete, ako niečo urobiť, alebo to fyzicky nedokážete urobiť sami. Nenechajte druhú osobu robiť prácu za vás, ale požiadajte ju, aby vás to naučila, aby ste to nabudúce mohli urobiť sami.
  • Nevyužívajte ľudí, ktorí vám ponúkajú, že za vás niečo urobia.


Rozvíjajte Ciele SMART pre seba, aby ste si vybudovali sebavedomie. Vyberte si ciele, ktoré sú SMART, teda konkrétne, merateľné, dosiahnuteľné, relevantné a časovo ohraničené, aby ste po ich splnení mali pocit, že ste niečo dosiahli. Dajte si konečný cieľ, ktorý môžete ľahko sledovať a dokončiť za určitý čas. Sledujte pokrok pri plnení svojich cieľov pomocou denníka alebo kalendára, aby ste videli, čo musíte dokončiť, aby ste ich dosiahli.[10]

  • Vyhnite sa napríklad stanoveniu nejasného cieľa, ako napr.“ Namiesto toho napíšte svoj cieľ napríklad takto: „Schudnite 5 kíl za 3 týždne.“ Takto môžete ľahko sledovať, ako blízko ste k dokončeniu.
  • Môžete si stanoviť dlhodobé aj krátkodobé ciele, aby ste sa vždy o niečo usilovali.

Upozornenie: Ak chcete, aby vám niekto pomohol, musíte sa snažiť, aby ste sa stali láskavými: Nevyberajte si ciele, ktoré sú pre vás príliš náročné na splnenie. Napríklad namiesto toho, aby ste si stanovili cieľ získať samé jedničky zo všetkých predmetov, skúste si stanoviť cieľ získať samé jedničky z 2 – 3 predmetov, aby to bolo ľahšie zvládnuteľné.


Pomáhajte iným ľuďom, aby ste ukázali, že vám na nich záleží. Vďaka pomoci iným ľuďom môžete pôsobiť nezištnejšie a starostlivejšie, čo umožní ľuďom brať vás vážnejšie. Namiesto toho, aby ste mysleli len na seba, vžite sa do perspektívy iných ľudí, aby ste lepšie pochopili ich potreby. Spýtajte sa, či môžete niekomu pomôcť, alebo urobte náhodný skutok láskavosti, napríklad otvorte niekomu dvere alebo urobte nejakú prácu bez toho, aby vás o to niekto požiadal.[11]

  • Nepomáhajte iným ľuďom len preto, aby ste sami vyzerali lepšie, pretože to môže pôsobiť neúprimne. Prejavte skutočný záujem o osobu a úlohu, ktorú chce dokončiť.


Buďte ochotní obetovať sa, aby ste pôsobili súcitnejšie. Skúste robiť veci, do ktorých sa vám normálne nechce, len aby ste pomohli iným ľuďom. Vyhnite sa robeniu vecí len preto, že budete vyzerať lepšie alebo vyspelejšie, ale robte ich preto, že chcete pomôcť. Začnite praktizovať tak, že sa každý týždeň vzdáte 1 veci, ktorú chcete urobiť, aby ste sa mohli pridať k niekomu inému, čo by chcel urobiť.[12]
Dôveryhodný zdroj
Časopis Greater Good
Časopis vydávaný vedeckým centrom Greater Good na univerzite v Berkeley, ktoré využíva vedecký výskum na podporu šťastnejšieho života
Prejsť na zdroj

  • Môžete sa napríklad vzdať hrania videohier počas víkendu, aby ste mohli tráviť čas s rodinou.


Uznajte, že niektoré veci nemôžete ovplyvniť. Nie vždy budete môcť dostať to, čo chcete, a niekedy sa stanú zlé veci, ktoré nemôžete zmeniť. Prijmite okolnosti toho, čo sa deje, a snažte sa, aby vás to negatívne neovplyvnilo. Snažte sa hľadať pozitívne aspekty situácie, aby ste sa z nej mohli poučiť a uplatniť ich vo svojom ďalšom živote.[13]

  • Ak napríklad niekto narazí do vášho vozidla, nesústreďte sa toľko na škody. Namiesto toho buďte radi, že sa vám alebo niekomu inému niečo stalo.
  • Ďalší príklad: ak sa vaša rodina presťahuje do iného mesta, tešte sa na nových priateľov, ktorých môžete získať, a na miesta, ktoré môžete navštíviť.

Metóda 3 z 3: Komunikujte ako dospelý


Predtým, ako začnete hovoriť, si nájdite čas na premyslenie toho, čo chcete povedať. Predtým, ako niekomu odpoviete, chvíľu zvážte, aké posolstvo a tón sa snažíte odovzdať, a voľte slová tak, aby zodpovedali vašim celkovým zámerom. Ak neviete, čo povedať, radšej urobte prestávku medzi slovami, než aby ste používali výplňové slová, ako napríklad „ako“ alebo „hm“.“ Snažte sa byť čo najstručnejší, aby ste nepôsobili nejasne.[14]

  • Vyhnite sa vymazávaniu vecí hneď, ako vás napadnú, pretože to môže pôsobiť nezrelo a impulzívne.
  • Vyhnite sa klebeteniu alebo ohováraniu iných, pretože to znižuje pravdepodobnosť, že vám budú ľudia dôverovať.
  • Ak neviete, ako na niečo hneď reagovať, opýtajte sa druhej osoby, či môžete mať čas na premyslenie rozhodnutia, aby ste mohli zvážiť svoje možnosti.


Nesťažujte sa na veci často. Hoci je v poriadku sťažovať sa na skutočné problémy, vyhnite sa prílišnému negatívnemu postoju alebo snahe nájsť niečo, na čo by ste sa mohli sťažovať. Tešte sa z vecí, ktoré máte, a z pozitívnych aspektov, ktoré z nich vyplývajú. Precvičujte si vďačnosť tým, že ľuďom poďakujete a dáte im najavo, že vám na nich záleží.[15]

  • Napríklad namiesto toho, aby ste sa sťažovali na jedlo, ktoré vám príliš nechutí, buďte radšej vďační, že máte čo jesť.
  • Je v poriadku, ak s ľuďmi nesúhlasíte a z času na čas vyslovíte drobné sťažnosti.


Počúvajte druhým ľuďom aktívne ukazovať, že si ostatných vážite. Udržujte očný kontakt s osobou, ktorá s vami hovorí, a občas prikývnite, aby ste dali najavo, že dávate pozor.[16]
Zdroj experta
Kirsten Parkerová, MFA
Myslenie & Akčný kouč
Rozhovor s odborníkom. 22 júla 2020.
Snažte sa napodobniť reč tela hovoriaceho, napríklad sa k nemu bližšie nakloniť alebo kopírovať jeho postoj, aby ste sa s ním viac spojili. Keď príde rad na vašu odpoveď, chvíľu sa venujte spracovaniu ich slov a zopakujte niektoré veci, ktoré povedali, aby vedeli, že ste ich počúvali.[17]

  • Neprerušujte druhú osobu, keď hovorí.

Tip: Snažte sa vyhýbať pozeraniu do telefónu alebo iným rozptýleniam, pretože osoba si môže myslieť, že vás nezaujíma, čo má na srdci.


Hovorte za seba, keď vás niekto zhadzuje. Ak druhá osoba povie niečo, čo vás urazí alebo s čím nesúhlasíte, obhajujte sa a uveďte, ako sa cítite. Nekričte ani sa nesnažte dostať do hádky, ale pokojným tónom oznámte druhej osobe, prečo ste rozrušení, aby vás mohla brať vážnejšie. Ak osoba nepokračuje v rozhovore slušným spôsobom, odíďte, aby ste sa na ňu nevrhli alebo sa s ňou nedostali do problémov.[18]

  • Ak vás napríklad niekto šikanuje kvôli tomu, čo máte oblečené, môžete povedať: „Nepáči sa mi, že si zo mňa robíte srandu. Toto oblečenie sa mi naozaj páči a to je všetko, na čom záleží.“
  • Pri rozhovore buďte sebavedomí, aby ste druhým pomohli zistiť, že to s nimi myslíte vážne.


Vyhýbajte sa hádkam alebo negatívnemu správaniu voči iným ľuďom. Ak s niekým nesúhlasíte, radšej mu položte otázky, než aby ste zvýšili hlas alebo mali negatívny tón. Pokúste sa aplikovať to, čo povedali, na ich názor, aby ste lepšie pochopili, z čoho vychádzajú. Zostaňte otvorení a neodsudzujte, ako najlepšie viete, aby ste nepôsobili hrubo alebo nezáujem o nich.[19]

  • Je v poriadku mať s ľuďmi nezhody, pretože nie vždy sa s nimi budete zhodovať. Vyhnite sa nahnevaným alebo nepriateľským reakciám.


Poďakujte ľuďom, keď vám niečo dajú alebo ponúknu vyjadrite vďačnosť. Láskavosť dáva ľuďom najavo, že vám na nich záleží a že ich oceňujete za ich konanie. Ak si niekto nájde čas, aby pre vás niečo urobil, nezabudnite mu úprimne poďakovať, aby ste nepôsobili neúprimne. Vyhnite sa sťažovaniu sa na veci, ak nejdú podľa vašich predstáv, a namiesto toho sa zamerajte na pozitívne aspekty.[20]

  • Ak vám napríklad niekto dá darček, ktorý ste nechceli, mali by ste aj tak povedať niečo ako: „Ďakujem veľmi pekne za darček.“ Ak vám niekto dá darček, ktorý ste nechceli, mali by ste povedať niečo ako: „Ďakujem veľmi pekne za darček.“
  • Ľuďom sa môžete poďakovať aj za každodenné situácie. Ak napríklad meškáte, môžete povedať: „Ďakujem, že ste so mnou mali trpezlivosť.“

  • Požiadajte o spätnú väzbu alebo kritiku, aby ste ukázali, že sa chcete zlepšiť. Dospelí ľudia sa vždy snažia učiť a rásť, preto oslovte niekoho, komu dôverujete, aby vám poradil. Vysvetlite, čo chcete za spätnú väzbu, aby druhá osoba vedela, čo má hľadať alebo komentovať. Pozorne počúvajte spätnú väzbu bez toho, aby ste na ňu najprv reagovali, aby ste si mohli osvojiť, čo hovorí. Zvážte všetky body, ktoré uviedli, a použite to, čo môžete, vo svojom živote.[21]

    • Nemusíte použiť všetky pripomienky, ak s niektorými nesúhlasíte, ale venujte čas tomu, aby ste zistili, či sa hodia k tomu, čo sa snažíte zlepšiť.
  • Odkazy