3 spôsoby, ako sa stať dospelým

Môže byť ťažké prejsť z detstva alebo dospievania do schopného dospelého veku. Každý má inú verziu toho, čo znamená byť dospelý, ale existujú niektoré spoločné ciele, ktoré treba dosiahnuť, aby ste mohli fungovať ako samostatná osoba a prechádzať životom na základe vlastných zásluh, bez pomoci rodičov alebo opatrovníkov.

Metóda 1 z 3: Žiť dospelým životným štýlom


Doplňte si vzdelanie. Získajte aspoň stredoškolský diplom alebo maturitné vysvedčenie. Ak však môžete, zvážte možnosť získať vysokoškolský titul Associates alebo Bachelor. Zvýšite tak svoje šance na získanie dobre platenej práce, ktorá vás bude baviť. Potom sa dokonca môžete vrátiť na vysokú školu a získať magisterský alebo doktorandský titul. Zvýšite tak svoje šance na získanie tejto práce.[1]

  • Nájdite si niečo, čo vás baví a čoho sa budete držať už v škole, a to vám pravdepodobne dá zmysel v dospelom živote.


Získajte prácu. Usilovne vyhľadávajte na internetových stránkach na hľadanie práce, v novinových inzerátoch alebo sa zoznámte s ľuďmi z vášho odboru, ktorí by mohli mať pracovné príležitosti, aby ste si mohli začať zarábať na výplatu. Keď už máte prácu, každý deň chodievajte do práce načas, dôsledne vykonávajte svoju prácu a hľadajte príležitosti na učenie sa; tým preukážete svoju hodnotu ako zodpovedný zamestnanec.[2]

  • Pri uchádzaní sa o zamestnanie zasielajte kvalitné motivačné listy a životopisy, v ktorých uvediete svoje vzdelanie a skúsenosti.
  • Nezabúdajte klásť otázky na pracovných pohovoroch a vopred si preskúmajte spoločnosť.[3]


Staňte sa finančne nezávislými. Nájdite si prácu so stálou a dostatočne vysokou výplatou, ktorá pokryje všetky vaše výdavky, a nespoliehajte sa na rodičov alebo iné osoby, aby vám zabezpečili účty, výdavky alebo iné financie.

  • Možno budete musieť spočiatku obmedziť niekoľko luxusných vecí, napríklad chodiť každú sobotu večer von, kým nezískate vyšší plat.
  • Naučte sa zostavovať rozpočet svojich výdavkov. Pomôže vám to dosiahnuť väčšiu finančnú nezávislosť.


Uzatvorte si zdravotné poistenie, poistenie vozidla a poistenie nájomníkov/vlastníkov domu. Keď dosiahnete plnoletosť, preskúmajte a vyberte si poisťovňu pre svoje zdravotné poistenie a začnite platiť poistné. Ak máte alebo si plánujete zaobstarať auto, dom alebo byt, potrebujete poistenie, ktoré pokryje aj tieto veci.

  • Poistenie je dôležité, pretože pomôže znížiť náklady v prípade mimoriadnych udalostí.
  • V niektorých prípadoch nebudete môcť vlastniť auto alebo si prenajať byt bez poistenia.


Nájdite si vlastný byt/dom. Nájdite si byt alebo dom na prenájom alebo kúpu vyhľadávaním na internete, v inzerátoch v novinách alebo v službe na vyhľadávanie bytov. Mali by ste si nájsť niečo, čo si účtuje primeraný nájom a čo je v stave a oblasti, kde sa cítite bezpečne a zdravo. V ideálnom prípade si vyberte niečo, čo je blízko práce a iných aktivít a čo si môžete dovoliť bývať bez spolubývajúcich.

  • Majte na pamäti, že často dostanete to, za čo zaplatíte. Ak je niečo lacné, uistite sa, že to nie je podvod a že okolie je bezpečné.


Majte spoľahlivú dopravu. V závislosti od toho, v akom meste alebo obci žijete, si kúpte vozidlo alebo nájdite trasy verejnej dopravy, ktoré môžete ľahko využívať. Lacnejšie ojazdené autá môžete nájsť v predajniach ojazdených vozidiel, na internete alebo v novinových inzerátoch. Cestovné lístky na autobus, vlak alebo metro si často môžete kúpiť za nižšiu cenu, ak si ich kúpite na časté a dlhodobé používanie.

  • Ak plánujete do práce cestovať verejnou dopravou, informujte sa u svojho zamestnávateľa, či vám hradí mesačné cestovné lístky; niektorí zamestnávatelia to ponúkajú ako benefit.


Cestujte po krajine alebo po svete. Šetrite peniaze a plánujte cestovanie na nové miesta, aby ste spoznali nové veci, ľudí a spôsoby života.


Hľadajte si záväzné vzťahy. Zamerajte sa na nadviazanie priateľských aj romantických vzťahov, ktoré považujete za trvalé, s ľuďmi, ktorí sú k vám zrelí, zodpovední a láskaví. Nestrácajte čas na úlety alebo s ľuďmi, o ktorých viete, že nevydržia, a vyraďte všetkých, ktorí vo vás vyvolávajú to najhoršie.

  • Majte na pamäti, že nie všetky vzťahy budú fungovať. Ak sa vzťah začne meniť na toxický, prerušte ho; nenechajte ho pretrvávať.


Prevezmite zodpovednosť za svoje činy. Uvedomte si, že všetko, čo robíte, má svoje dôsledky a že výsledok svojho života ovplyvňujete vlastnými slovami a činmi. Uvedomte si, že dobré aj zlé činy a ich výsledky sú vašou voľbou.

  • Ak sa napríklad chcete dostať na skvelú vysokú školu alebo univerzitu, musíte mať dobré výsledky v škole.
  • Prípadne, ak ste sa ozvali tomu svojmu bývalému šéfovi, nebudete ho môcť použiť ako referenciu pre prácu, ktorú naozaj chcete.

Metóda 2 z 3:Získanie zodpovedných návykov


chodiť na všetko včas. Buď niekde, ak povieš, že budeš, a príď načas; je to základný znak zodpovednosti a úcty.


Používajte peniaze rozumne. Zostavte si rozpočet na týždenné výdavky na kávu, nákupy, potraviny atď., a držte sa toho. Stanovte si určitú pevnú sumu alebo percento z výplaty, ktoré pôjde priamo na sporiaci účet, z ktorého nebudete míňať.[4]

  • Peniaze môžete tiež vložiť do dôchodkového fondu alebo ich investovať na burze s pomocou investora alebo aplikácie v telefóne.[5]


Pravidelne splácajte účty, dlhy a pôžičky. Nastavte si automatické platby, e-mailové alebo textové upozornenia alebo iné metódy, ktoré vám umožnia jednoducho platiť alebo si dôsledne pripomínať, aby ste platili načas. Ak môžete, splaťte celý zostatok na kreditnej karte alebo pôžičke, aby ste sa vyhli úrokom a poplatkom.[6]

  • Ak nechcete používať systém automatických platieb, zvyknite si každý týždeň alebo mesiac skontrolovať svoje zostatky a vtedy ich uhradiť.


Usporiadajte si svoj majetok. Ukladajte a organizujte veci vo svojom byte alebo dome logickým spôsobom, ktorý vám uľahčí byť načas, usporiadaný a zodpovedný. Kúpte si jednoduché úložné koše alebo organizéry do skrine, aby ste znížili neporiadok a uľahčili si hľadanie vecí.[7]

  • Na vešiaky si dajte: kabáty, šaty, pekné nohavice a sukne, košele na gombíky a pekné blúzky.
  • Zložte si do zásuviek: džínsy, tričká, spodnú bielizeň, ponožky a svetre.

Metóda 3 z 3: Zmena myslenia


Zbavte sa detského správania, ktoré stále máte. Uvedomte si, či máte tieto bežné tendencie, a pracujte na ich zmene prostredníctvom jednoduchého zámeru, mentálnych cvičení alebo terapie: [8]

  • trucovanie, nariekanie alebo sťažovanie sa,
  • Manipulácia s ostatnými s cieľom získať si sympatie
  • Neustále hľadajte usmernenie od iných
  • Správať sa neorganizovane alebo nezodpovedne
  • Prokrastinácia, nedbalosť a časté meškanie
  • Jazdiť bezohľadne alebo konať bez ohľadu na svoje zdravie a bezpečnosť alebo zdravie a bezpečnosť iných.


Robiť nezávislé rozhodnutia. Rozhoduj sa vo svojom živote, či už ide o vysoké školy, prácu, vzťahy alebo ciele, pretože sú pre teba dôležité a robia ťa šťastným, nie preto, že ti to hovoria rodičia, priatelia alebo iní ľudia.

  • Keď prvýkrát začínate sami, môže byť zvláštne rozhodovať sa sami bez toho, aby vás niekto držal za ruku. Majte však na pamäti, že každý problém má svoje riešenie, a ak si problém rozoberiete krok za krokom, môžete toto riešenie nájsť.[9]
    [ v161309_b02]. 22. apríla 2020.
  • Je úplne v poriadku požiadať iných ľudí o radu. Nakoniec však, vy by mal byť ten, kto prijíma rozhodnutia. Môžete sa napríklad spýtať svojich priateľov, ktorého lekára odporúčajú, ale nakoniec by ste si mali vybrať svojho lekára – nie svojich priateľov.


Majte radi veci, ktoré sa vám páčia. Možno to znie ako samozrejmosť, ale priznajte si veci, ktoré vás skutočne bavia a ktoré vás robia šťastnými. Ak sa vám páči skupina, ktorú by väčšina ľudí, ktorých poznáte, považovala za otrepanú alebo zastaranú, nevymýšľajte si výhovorky ani nehovorte, že sa vám páči, ironicky a žartovne; jednoducho si ju užívajte.[10]

  • Nenúťte sa mať niečo rád len preto, že sa to páči všetkým ostatným. Ak neznášate určitú populárnu skupinu, nemusíte ju počúvať.


Rešpektovať autority bez toho, aby ste potrebovali ich neustály súhlas. Zbavte sa akejkoľvek tendencie vzdorovať starším alebo nadriadeným osobám. S úctou počúvajte tých, ktorí sú nad vami, a vedzte, že to, že ste dospelí, neznamená, že nemusíte počúvať ostatných. Na druhej strane, nerobte všetko, čo robíte, len preto, aby ste získali súhlas nadriadených v škole, v práci alebo v spoločenskom živote.

  • Ak vám napríklad šéf povie, že máte odovzdať správu, dokončite ju načas. Nežiadajte svojho šéfa o schválenie, kým nie je hotová každá časť správy.


vyhľadávajte konštruktívnu kritiku. Najskôr pozorne počúvajte všetko, čo vám osoba chce povedať o vás alebo o vašom výkone. Potom sa rozhodnite, s ktorými časťami ich spätnej väzby súhlasíte alebo nesúhlasíte a čo by vám mohlo byť užitočné. Nakoniec im odpovedzte zrelými a úprimnými otázkami, obavami a poďakovaním.[11]

  • Nezabudnite brať kritiku s rezervou. Ak máte pocit, že niečo by mohlo veci zhoršiť, nerobte to.


Vypracujte si ciele a držte sa ich. Stanovte si ciele, ktoré sú ľahko dosiahnuteľné (napríklad „Tento týždeň si nájdite nového priateľa“ alebo „Choďte niekam, kde ste nikdy neboli“) a dlhodobejšie (napríklad „Staňte sa šéfkuchárom v päťhviezdičkovej reštaurácii“ alebo „Našetrite si dosť peňazí na dom“). Svoje ciele si zapisujte, aby ste ich mali stále na pamäti, a odmeňte sa zakaždým, keď nejaký dosiahnete.

  • Je v poriadku upraviť svoje ciele. Ak si uvedomíte, že váš cieľ nemusí byť realistický, upravte ho tak, aby bol.
  • Využívajte ciele na sebazdokonaľovanie a zbavovanie sa zlozvykov alebo závislostí.
  • Premýšľajte o tom, kde chcete byť, keď odídete do dôchodku. Môže sa to zdať ako ďaleká cesta, ale ak sa sústredíte na svoje dlhodobé plány, môžete sa uistiť, že každý krok vás priblíži k tomuto cieľu.[12]
    Odborný zdroj
    Michelle Shahbazyan, MS, MA
    Životný kouč
    Odborný pohovor. 22 apríla 2020.

  • Neobviňujte druhých za svoje chyby; priznajte si ich. Keď sa niečo pokazí, vyhnite sa obviňovaniu iných ľudí alebo okolností z problému. Namiesto toho postupujte podľa tohto postupu, aby ste si uvedomili svoje chyby bez hanby a využili ich na vytvorenie lepších okolností:

    • Priznajte, keď urobíte chybu
    • Urobte všetko, čo je možné, aby ste to opravili
    • Premýšľajte o tom, ako môžete zabrániť tomu, aby sa to opakovalo
    • Vymyslite si mantru alebo frázu, ktorú si budete opakovať v hlave, aby ste sa vyhli hanbe, napríklad: „Je po všetkom a už sa to nebude opakovať.“[13]
  • Odkazy