3 spôsoby, ako sa stať optimálne fungujúcim človekom

Máte často pocit, že do toho nedávate všetko, že v živote len prežívate? Ak áno, možno nastal čas stať sa najlepšou možnou verziou seba samého. Keď podniknete kroky na to, aby ste sa stali optimálne fungujúcim človekom, budete sa cítiť šťastnejší a budete mať lepší pohľad na život. Svojím najlepším ja sa môžete stať tak, že si vyberiete správne ciele, vypracujete plán a vybudujete si zdravé návyky, ktoré vám pomôžu dosiahnuť vaše ciele.

Metóda 1 z 3: Výber cieľov


Vyberte si cieľ, ku ktorému sa môžete zaviazať. Hovorí sa, že keď budete na niečom cvičiť 10 000 hodín, pomôže vám to zdokonaliť zručnosť. Ak nedokážete vynaložiť také úsilie, pravdepodobne sa vám to nepodarí. Preto si vyberte niečo, čomu ste ochotní venovať čas a úsilie, aby ste na tom pracovali.

  • Ak napríklad chcete zabehnúť maratón, budete potrebovať veľa času na tréning. Nemôžete očakávať, že budete týždeň behať a potom budete mať vytrvalosť alebo fyzickú silu, aby ste to zvládli 26.2 míle (42.2 km). Na dosiahnutie tohto cieľa si budete musieť dať čas.[1]


Vyberte si niečo, čo vám prináša uspokojenie. Ak sa chystáte vynaložiť všetok ten čas a úsilie na to, aby ste sa stali optimálne fungujúcim človekom, môžete sa cítiť dobre. Vyberte si prácu na niečom, vďaka čomu sa budete cítiť dobre.

  • Možno si vyberte niečo, čo ste vždy chceli dosiahnuť. Môžete tiež pracovať na pomoci svojej komunite, talente, ktorý ste chceli ukázať, alebo jednoducho na niečom, čo vám pomôže stať sa celkovo najlepšou verziou seba samého.[2]


Vyberte si ciele, ktoré zodpovedajú vašim hodnotám. Hodnoty sú myšlienky a presvedčenia, ktoré riadia váš život. Môže sa to zdať ako samozrejmosť, ale je pravdepodobnejšie, že sa cieľa budete držať, ak mu skutočne veríte. Premýšľajte o svojich osobných hodnotách a potom si stanovte ciele, ktoré sú s nimi v súlade.

  • Ak si napríklad ceníte rodinu, môžete mať problém s dosiahnutím svojho cieľa, ak vás to bude stále odťahovať od vašich blízkych. Uistite sa, že vaše ciele podporujú vaše hodnoty namiesto toho, aby ste sa proti nim stavali.[3]


Vyberte si niečo, čo zvýrazní vaše silné stránky. Je pekné stanoviť si ciele, ktoré vám pomôžu zlepšiť vaše slabé stránky, ale je pravdepodobnejšie, že vás budú viac baviť a zaväzovať ciele, ktoré sa zameriavajú na vaše silné stránky. Venujte pozornosť veciam, v ktorých ste naozaj dobrí. Svoje ciele postavte na týchto silných stránkach.

  • Môžete si napríklad stanoviť cieľ zdokonaliť sa v niečom, v čom ste už dobrí, napríklad v určitom športe, konkrétnom predmete alebo obľúbenom koníčku. Práca na tom, aby ste sa zlepšili v niečom, v čom ste už dobrí, môže vaše ciele urobiť dosiahnuteľnejšími.[4]
    Možno však budete chcieť začať aj nový podnik.


Stanovte si krátkodobé, okamžité ciele. Každý týždeň si dávajte výzvy, aby ste sa priblížili k svojmu cieľu. Každý deň si vyhraďte čas na prácu na tejto úlohe. Každý deň si zapisujte, čo ste urobili, aby ste sa mali za čo zodpovedať. Dlhodobé ciele sú tiež potrebné, ale bezprostrednejšie ciele vám pomôžu vybudovať zdravé návyky a zvýšiť sebadôveru.

  • Môžete mať napríklad dlhodobý cieľ začať podnikať. Okamžitejším krátkodobým cieľom môže byť naučiť sa účtovníctvo alebo marketing, čo vám pomôže dosiahnuť dlhodobý cieľ.
  • Nevyčítajte si príliš, ak vynecháte jeden deň. Jednoducho sa k tomu vráťte na druhý deň a snažte sa čo najlepšie držať krok.[5]

Metóda 2 z 3: Práca na pláne


Uskutočnite nejaký výskum. Ak ste dobre informovaní o svojom cieli, máte väčšiu šancu ho dosiahnuť. Takže skôr, ako si vypracujete akčný plán pre svoje ciele, venujte nejaký čas tomu, aby ste sa naučili, čo budete musieť urobiť, aby ste ich dosiahli.[6]

  • Ak ste si napríklad stanovili cieľ, že chcete byť prijatí na vysokú školu, môžete si o tomto cieli urobiť prieskum. Z prieskumu sa možno dozviete, že si musíte udržať vysoký priemer na strednej škole, absolvovať prijímacie skúšky na vysokú školu a zúčastňovať sa mimoškolských aktivít.


Rozdeľte si cieľ na menšie časti. Keď ste si urobili prieskum, je čas vytýčiť si svoj cieľ. Najlepšie to urobíte tak, že si ich rozdelíte na menšie časti. Vďaka tomu sa váš cieľ stane uskutočniteľnejším a pomôže vám získať energiu na pokračovanie.[7]

  • Ak ste si napríklad stanovili cieľ schudnúť 40 kíl, môžete si stanoviť miniatúrne míľniky pre každých 5 zhodených kíl alebo dokonca každé 2 zhodené kilá.


Stanovte si konečný termín. Najúčinnejšie ciele sú časovo ohraničené, čo znamená, že máte jasne stanovený termín. Nebudete mať takú motiváciu dosiahnuť svoj cieľ, ak bude mať otvorený konečný dátum. Stanovte si realistický, ale náročný termín pre svoj cieľ a držte sa ho.[8]


Nájdite spôsoby, ako sledovať svoj pokrok. Ako zistíte, kedy prekročíte cieľovú čiaru svojho cieľa? Pri niektorých cieľoch je konečný bod zrejmý – pri iných nie až tak veľmi. Preto je dôležité merať svoj pokrok, ako postupujete. Spôsob sledovania vášho pokroku bude závisieť od vášho cieľa a vašich osobných preferencií.[9]

  • Ak sa napríklad snažíte ušetriť peniaze do určitého dátumu, môžete svoj pokrok sledovať pomocou sporiaceho účtu, ktorý vám oznámi váš aktuálny zostatok. Ak sa snažíte schudnúť, môžete v určitých intervaloch (napríklad každý týždeň alebo dva) sledovať svoju hmotnosť a miery v aplikácii, ako je MyFitnessPal.
  • Môžete si tiež nakresliť tabuľku, ktorá zobrazuje váš neustály pokrok smerom k cieľu.

Metóda 3 z 3:Vytvorenie návykov na dosiahnutie vašich cieľov


Získajte určitú zodpovednosť. Ak chcete byť optimálne fungujúcim človekom, budete chcieť zostať na ceste za svojimi cieľmi. Máte väčšiu šancu, že sa vám to podarí, ak nebudete jediný, kto si bude brať zodpovednosť. Oslovte priateľa alebo člena rodiny, ktorý vám pomôže držať sa vašich cieľov.

  • Bude to ešte zábavnejšie, ak osoba, ktorú oslovíte, má záujem o rovnaký cieľ. Napríklad si môžete s kamarátom stanoviť osobné ciele, aby ste spolu viac cvičili v posilňovni. Ak sa na vás niekto spolieha, je pravdepodobnejšie, že sa ho budete držať.


Najskôr sa postarajte o ťažké úlohy. Odkladanie je receptom na katastrofu. Čím dlhšie budete niečo odkladať, tým viac výhovoriek budete mať na to, aby ste nikdy nezačali. Každý deň vstaňte a začnite s najťažšou úlohou do hodiny po prebudení.[10]

  • Ak sa hneď pustíte do najťažšej úlohy, môžete zvyšok dňa prežiť s vedomím, že ste boli aspoň trochu produktívni. Navyše, keď splníte najťažšiu úlohu, budete sa cítiť schopnejší pustiť sa do ďalších.


Zbavte sa negatívneho jazyka. Nikto vám nemôže spôsobiť, aby ste sa cítili tak zle ako vy. Svoje neistoty poznáte lepšie ako ktokoľvek iný. Ten malý hlások v hlave vám môže spôsobiť, že sa budete cítiť nízko, ale budete ho musieť umlčať, ak chcete byť najlepší, aký môžete byť.

  • Začnite tým, že zo svojho slovníka odstránite určité slová. Odstránenie slov ako „nemôžem“, „nebudem“, „nikdy“ a „vždy“ vám pomôže priblížiť sa k pozitívnejšiemu mysleniu „môžem“.[11]


Prestaňte sa starať o to, čo si o vás myslia ostatní. Strach z kritiky zo strany druhých vám môže brániť v tom, aby ste boli tým najlepším človekom, akým môžete byť. Povedzte si, že nezáleží na tom, čo si o vás myslia ostatní. Svoje šťastie máte pod kontrolou, a ak ste šťastní, to je dôležité.

  • Uvedomte si tiež, že ľuďom na tom pravdepodobne nezáleží tak veľmi, ako si myslíte. Môžete si myslieť, že sa zaujímajú o každý detail vášho života, hoci v skutočnosti myslia len na seba.[12]


Často si predstavujte svoj úspech. Predstavte si, že ste dosiahli svoj cieľ. Predstavte si, že ste prešli cieľovou čiarou, získali ste prácu svojich snov alebo ste vybudovali komunitné centrum, ktoré ste vždy chceli. Spomeňte si, ako ste sa cítili, keď ste si predstavovali dosiahnutie svojich cieľov, a vráťte sa k nim, ak vás to odradí.[13]

  • Začnite si denne vyhradzovať niekoľko minút na vizualizáciu dosiahnutých cieľov. Snažte sa aktivovať všetky svoje zmysly a čo najviac zreálniť svoje vízie.


Podporujú vaše duševné zdravie. Zdravá myseľ môže zvýšiť vaše šance stať sa optimálne fungujúcim človekom, ktorým chcete byť. Stres môže spôsobiť, že o sebe začnete pochybovať, preto prijmite opatrenia, aby ste stres udržali na uzde.[14]

  • Podporte svoje duševné zdravie praktizovaním meditácie všímavosti. Píšte si denník, aby ste porozumeli svojim myšlienkam a pocitom. Začnite si vytvárať súbor nástrojov na odbúravanie stresu pomocou aktivít, ako je hlboké dýchanie, ľahké čítanie alebo prechádzka vonku. Každý deň si nájdite čas na to, aby ste robili niečo, čo vás baví.


Zlepšite svoje fyzické zdravie a kondíciu. Dobre prispôsobení ľudia sú fyzicky zdraví a fit. To vám dodá dostatok energie na zvládanie každodenného stresu a iných fyzických požiadaviek. Nezabudnite, že na zlepšenie fyzickej kondície budete musieť byť ochotní zmeniť aj nezdravé fyzické správanie a návyky.[15]
Dôveryhodný zdroj
MedlinePlus
Zbierka lekárskych informácií pochádzajúcich z Národnej lekárskej knižnice USA
Prejsť na zdroj

  • Cvičte aspoň 30 minút počas väčšiny dní v týždni s aktivitami, ako je beh, plávanie alebo posilňovanie. Jedzte vyváženú stravu zloženú zo skutočných potravín, ako sú celozrnné výrobky, chudé bielkoviny, ovocie a zelenina a zdravé tuky.


Buďte vo svojich vzťahoch selektívni. Neuspokojte sa s toxickými alebo negatívnymi ľuďmi, ktorí vás nútia pochybovať o vašich schopnostiach. Neuspokojte sa s ničím menším ako so šťastnými, pozitívnymi ľuďmi, ktorí si vážia vás a to, čo prinášate.

  • Získajte odstup od nezdravých vzťahov v prospech tých, ktorí vás podporujú a pomáhajú vám rásť.[16]
    Dôveryhodný zdroj
    Harvard Business Review
    Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podnikov
    Prejsť na zdroj

  • Vyhľadajte odbornú pomoc v prípade emocionálnych problémov. Ak vám pochybnosti o sebe samých bránia v dosiahnutí vašich cieľov, možno bude potrebné vyhľadať pomoc. Poradca pre duševné zdravie alebo terapeut vám môže pomôcť identifikovať prekážky, ktoré vás držia v slepej uličke, aby ste prestali pochybovať o sebe a dosiahli svoje ciele.[17]
  • Odkazy