3 spôsoby, ako sa stať osobou, ktorou ste vždy chceli byť

Každý sníva o tom, že sa stane svojou najlepšou verziou. Možno chcete byť profesionálnym hráčom lopty, svetoznámym maliarom alebo jednoducho tým najlepším rodičom. Dosiahnuť svoj plný potenciál sa môže zdať ako mohutná úloha, ale je to možné, keď sa zbavíte všetkých neužitočných vlastností, ktoré vás brzdia. Urobte si inventúru svojich vnútorných vlastností, aby ste sa začali približovať k tomu, kým chcete byť.

Metóda 1 z 3: Inventarizácia


Uvedomte si, že už ste osobou, ktorou chcete byť. Tajomstvo toho, ako sa stať všetkým, čím chcete byť, spočíva v tom, že si uvedomíte, že už ste! Už teraz ste tou najlepšou verziou seba samého. Stačí, ak budete vedieť, ako byť takouto osobou. Všetko, po čom túžite, je už vo vás a všetky zdroje, ktoré potrebujete na to, aby ste to vytvorili, sú tiež vo vás.[1]
Dôveryhodný zdroj
Jednoducho psychológia
Obľúbená stránka pre informácie z oblasti psychológie založené na dôkazoch
Prejsť na zdroj

  • To, čo hľadáte, nie je na svete. Ak je úroveň vašej sebalásky, sebadôvery alebo hojnosti závislá od okolností, ktoré sú voči vám vonkajšie, potom budete žiť v neustálom strachu, že vám ich niekto vezme. Skutočná vnútorná sila pochádza z viery, že zdroj všetkého, čím sa chcete stať, je vo vás.


Hľadajte prekážky na svojej ceste. [2]
Odborný zdroj
Leah Morris
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 19. júna 2020.
Existuje citát, ktorý hovorí, že „jediná vec, ktorá vás brzdí, ste vy sami.“ To je pravda. Musíte však zhodnotiť všetky svoje vlastnosti alebo zvyky, ktoré neodrážajú osobu, ktorou chcete byť. Môže si to dokonca vyžadovať rozhovor s niekoľkými blízkymi a opýtajte sa ich, či si všimli nejaké neužitočné vlastnosti, ktoré vás môžu brzdiť. Dve bežné vlastnosti, ktoré vás môžu brzdiť, sú:

  • Pochybnosti o sebe. Toto je jedna z vlastností, ktorá vás môže nechať nehybnými, nikdy sa nezmeniť a nikdy nedosiahnuť svoj skutočný potenciál. Ak vás trápi strach zo zlyhania alebo neistota, musíte s nimi bojovať hneď teraz. Skvelým spôsobom, ako bojovať proti pochybnostiam o sebe, je hľadať dôkazy o svojich úspechoch. Identifikujte všetky skvelé úspechy, ktoré ste už dosiahli. Potom oslovte niekoľko blízkych priateľov a požiadajte ich, aby vám povedali niekoľko vecí, ktoré na vás obdivujú.[3]
  • Prokrastinácia. Táto nežiaduca vlastnosť sa vo všeobecnosti týka vašej samomluvy. Hovoríte si, že pracujete dobre pod tlakom alebo že úloha nebude trvať tak dlho, takže ju nemusíte urobiť hneď. Z odkladania na hodinu sa stanú dni a vzápätí si uvedomíte, že budete ťahať celú noc, aby ste ho dokončili. Prekonajte prokrastináciu tým, že sa pokúsite zistiť, prečo ste úlohy vôbec odložili. Potom zmeňte spôsob, akým sa pozeráte na veľké úlohy. Namiesto toho, aby ste sa snažili vtesnať veľa práce do jedného sedenia, povedzte si, že ak dokončíte malý kúsok, môžete si dať prestávku. Choďte tiež do prostredia, ktoré je priaznivé pre prácu – a nie je plné možných rozptýlení.
  • Ak bojujete s hlboko pochovanými a bolestivými spomienkami, strachom, depresiou alebo zneužívaním návykových látok, možno nebudete schopní riešiť tieto problémy sami. Obráťte sa na vyškoleného odborníka na duševné zdravie, ktorý vás prevedie procesom liečenia starých rán, aby ste si mohli nárokovať na zdravú a živú budúcnosť, po ktorej túžite.


Nájsť svoju pravdu a hodnoty.[4]
Odborný zdroj
Leah Morris
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 19. júna 2020.
Každý človek má niečo, pre čo sa narodil. Máte jedinečný účel, prečo ste tu, a musíte ho nájsť. Ako vyhlásil Pablo Picasso: „Zmyslom života je nájsť svoj dar. Zmyslom života je rozdávať ho.“ Urobte si sebahodnotenie, aby ste sa dostali bližšie k svojej pravde a bližšie k tomu, aby ste sa stali osobou, ktorou ste mali byť. Položte si tieto otázky:

  • Kvôli čomu sa každé ráno budíte? Čo vám dáva pocit, že skutočne žijete?
  • Ktoré hodiny vás bavili, keď ste chodili do školy? O čom sa chcete dozvedieť viac?
  • Aké zamestnania ste vykonávali, vďaka ktorým ste sa cítili zmysluplne?
  • Akých činností sa zúčastňujete, pri ktorých strácate pojem o čase, pretože ich robíte veľmi radi?
  • V čom vám ľudia často hovoria, že ste dobrí?
  • Aké myšlienky vás najviac zaujali?
  • Bez čoho sa v tomto živote jednoducho nezaobídete?

  • Uvoľnite všetky myšlienky, ktoré sú v rozpore s vašou pravdou. Vždy, keď si o sebe pomyslíte negatívnu, kritickú, bojazlivú alebo škodlivú myšlienku, odpojíte sa od svojej pravdy. Vždy, keď si poviete, že niečo nemôžete urobiť alebo mať, stane sa to sebanapĺňajúcim sa proroctvom – takto nemôžete dosiahnuť svoje ciele. Vaša pravda je, že máte schopnosť stať sa čímkoľvek, čím sa chcete stať. Stačí, keď tomu budete veriť, a môžete to dosiahnuť.

    • Ak chcete zastaviť neužitočné myšlienky, snažte sa ich najprv identifikovať a potom ich spochybniť.[5]
      Ak sa pri pokuse o novú vec pristihnete pri tom, že si hovoríte „To nedokážem“, vyžiadajte si dôkazy, ktoré ukazujú, že to nedokážete. Mnohí ľudia majú negatívne sebavedomie, ktoré im neslúži. Snažte sa uvedomiť si tieto myšlienky a nahradiť ich pozitívnymi tvrdeniami, ako napríklad: „Bojím sa to skúsiť. Nebudem však vedieť, či som v tom dobrý, kým sa o to nepokúsim.“
    • Veriť v seba samého môže byť niekedy ťažké, najmä keď máte negatívne sebavedomie. Keď sa naučíte spochybňovať negatívne sebavedomie, tiež ste si začali predstavovať, ako dosahujete svoje ciele. Vizualizácia môže byť silným motivátorom a pomôže vám cítiť sa istejšie vo svoje schopnosti.[6]
    • Ak chcete praktizovať vizualizáciu, choďte do tichej miestnosti a pohodlne sa usaďte. Zatvorte oči. Zhlboka sa nadýchnite. Vidieť sa pri dosahovaní cieľa. Skúste to s menšími cieľmi, napríklad schudnúť 10 kíl alebo ukončiť semester so 4.0 GPA. Predstavte si, že ste v cieli, ale vráťte sa aj späť a predstavte si každý malý krok, ktorý budete musieť urobiť, aby ste sa tam dostali (i.e. správne stravovanie a cvičenie alebo každodenné štúdium a doučovanie).

    Metóda 2 z 3:Vykonávanie práce


    Počúvajte odpovede vo svojom vnútri. Príliš veľa z nás ignoruje jemné vnútorné volanie svojej intuície, ktorá nás miluje a zbožňuje. Pripomína nám, aby sme sa jednoducho uvoľnili a dôverovali. Viete, často sa v našej mysli ozýva oveľa hlasnejší hlas, ktorý nám hovorí, aby sme začali konať. Bráni nám to dôverovať sebe samým a namiesto toho nás to zvádza k tomu, aby sme všetko, čo hľadáme, hľadali v materiálnom a povrchnom svete.

    • Precvičte si rozlišovanie medzi prísnym, kritickým hlasom, ktorý vás tlačí, a jemným, ošetrujúcim hlasom, ktorý vás miluje a podporuje. Potom sa vedome rozhodnite, ktorému z nich budete načúvať.


    Identifikujte, čo nechcete. Nemôžete naplno využiť svoj potenciál, pokiaľ neviete, čo to je. V živote sa naše ciele často menia a občas sa môžeme cítiť stratení a netušíme, na čom pracujeme. Poznanie toho, čo nechcete, vás však posúva smerom, ktorým by ste sa mali uberať, a umožňuje vám stanoviť jasné hranice.[7]


    Precvičujte si optimistické myslenie. Veda odhaľuje, že optimistickí ľudia majú tendenciu žiť dlhšie a tešiť sa väčšiemu fyzickému a duševnému zdraviu ako tí, ktorí zmýšľajú pesimisticky. Vnímať pohár ako poloplný znamená často sa usmievať, neporovnávať sa s ostatnými a vo väčšine situácií nájsť pozitívum.[8]
    Dôveryhodný zdroj
    Lekárske centrum Rochesterskej univerzity
    Popredné akademické lekárske centrum v U.S. zamerané na klinickú starostlivosť a výskum
    Prejsť na zdroj

    • Jedným z výskumom podložených spôsobov, ako sa stať optimistickejším, je urobiť si čo najlepšie cvičenie na budúce ja.[9]
      V tomto cvičení budete 20 minút expresívne písať o svojom budúcom ja.“Premýšľajte o svojom živote v budúcnosti. Predstavte si, že všetko ide tak dobre, ako len môže. Tvrdo ste pracovali a podarilo sa vám dosiahnuť všetky vaše životné ciele. Myslite na to, že sa vám splnia všetky vaše životné sny. Teraz napíšte, čo ste si predstavovali.“ Dokončite cvičenie tri dni po sebe.


    Riskujte. Boli ste doteraz nervózni, keď ste sa mali postaviť dopredu zo strachu zo zlyhania? Naučte sa byť odvážni a využite viac príležitostí, ktoré sa vám naskytnú. Úspešní ľudia sa k tomu nedostanú tak, že budú stále hrať na istotu. Čítajte situácie a ľudí, aby ste zistili, ktoré príležitosti stoja za to, aby ste im venovali čas, a potom sa utiahnite do bunkra a vypracujte víťaznú stratégiu. [10]
    [11]

    • Tí, ktorí podstupujú riziko, neustále experimentujú so svojimi metódami, aby ich zdokonalili a vyvinuli čo najefektívnejší spôsob dosahovania výsledkov. Nikdy neprestaňte experimentovať.
    • Očakávajte úspech, ale ochotne prijmite aj neúspech. Vždy by ste si mali predstaviť, že dosiahnete svoje ciele. Neúspech je však nevyhnutný. Chyby berte s nadhľadom a berte ich ako poučné momenty, vďaka ktorým môžete zdokonaliť svoje zručnosti a vrátiť sa silnejší ako predtým
    • Neustále žitie vo svojej komfortnej zóne môže viesť k nude a neangažovanosti.[12]
      Vystúpte zo svojej komfortnej zóny tým, že prevezmete iniciatívu a pustíte sa do projektu nad rámec svojich bežných povinností. Dobrovoľník, a keď to urobíte, pracujte s populáciou, ku ktorej ste boli predtým zaujatí (i.e. užívateľov návykových látok, bezdomovcov atď.). Ďalším spôsobom, ako otriasť svojou rutinou, je prestať sa v práci držať v úzadí. Nastúpte na vedúcu pozíciu, kde budete mať viac zodpovednosti a viac ľudí, ktorí sa na vás spoliehajú.


    Naučte sa občas povedať „nie“. Rizikovo zmýšľajúci ľudia môžu byť klasicky známi tým, že viac hovoria „áno“ ako „nie“. Tento sklon je postavený na tom, že nedovolíte, aby strach alebo pochybnosti spôsobili, že premeškáte neuveriteľné príležitosti na rast. Keď sa však snažíte dosiahnuť svoj plný potenciál, musíte sa naučiť používať svoj hlas a občas povedať „nie“. Vážte si seba a pozdvihnite svoje základné hodnoty tým, že sa odmietnete zúčastňovať na činnostiach, ktoré neslúžia vašim cieľom.[13]

    • Samozrejme, že sa vyskytnú situácie, keď budete naliehavo vyzývaní, aby ste povedali „áno“ v záujme zachovania vzťahu. V týchto situáciách môže súhlas s tým, že niečo urobíte, poslúžiť vašim cieľom, ak prítomnosť danej osoby vo vašom živote prinesie pozitívny vplyv.
    • Ak ste si istí, že povedať „nie“ je pre vás najlepšia možnosť, urobte tak bez poskytnutia výhovorky alebo ospravedlnenia.

    Metóda 3 z 3: Podpora dobrých vibrácií


    Obklopte sa pozitívnymi ľuďmi. Ľudia, s ktorými trávite najviac času, sú odrazom vás. Ako hovorí staré príslovie: „Vtáky jedného pírka sa zbiehajú“. Preskúmajte svoj sociálny okruh a zistite, či vás osoby, ktoré sa okolo vás denne alebo týždenne pohybujú, dobre reprezentujú. Títo ľudia by mali mať vlastnosti a črty, ktoré obdivujete, vlastnosti, ktoré sa jedného dňa môžu preniesť aj na vás. Odolajte nutkaniu obklopovať sa ľuďmi, ktorí môžu byť v danej chvíli zábavní alebo vzrušujúci, ale odvádzajú vás od dosiahnutia vášho potenciálu.[14]

    • Hans F. Hansen povedal: „Ľudia vás buď inšpirujú, alebo vyčerpávajú. Vyberajte si ich múdro.“ Uplatňujte to vo svojom živote hodnotením svojich najbližších. Premyslite si, ako sa s týmito ľuďmi cítite. Pozdvihujú vás a motivujú? Podporujú vás v tom, aby ste mali zdravé, pozitívne návyky?


    Zväčšujte svoje silné stránky. Objavte svoje jedinečné schopnosti a talenty a nezabudnite ich využívať každý deň. Tým zdokonalíte svoje schopnosti a ešte ich zlepšíte. Keď pracujete podľa svojich silných stránok, dávate svetu to najlepšie zo seba. Navyše si zvýšite sebavedomie a budete sa cítiť úspešnejší.[15]

    • To neznamená, že je nedôležité analyzovať svoje slabé stránky – je veľmi dôležité vedieť, na ktorých oblastiach by ste mohli popracovať. Poznanie a využívanie svojich silných stránok vám však umožní realizovať svoje sny a sebarealizovať sa. Premýšľajte o tom: dostali ste tieto dary z nejakého dôvodu. Využívajte ich!


    Doprajte si. Kým ste na ceste sebarealizácie, nezabudnite si vziať voľno, aby ste boli k sebe dobrí.[16]
    Odborný zdroj
    Leah Morris
    Životný kouč
    Odborný rozhovor. 19. júna 2020.
    Posúvať sa stále ďalej a ďalej môže byť dobrá vec, ale každý potrebuje prestávky a starostlivosť o seba, aby mohol naskočiť späť do sedla na 100 %. Keď sa cítite vystresovaní alebo preťažení, obráťte sa na niekoľko postupov starostlivosti o seba, ktoré vám umožnia vyčistiť si myseľ a uvoľniť negatívnu energiu tak, aby neovplyvňovala prácu, ktorú na sebe vykonávate.[17]

    • Vyskúšajte niekoľko aktivít, aby ste zistili, čo vám najviac vyhovuje, a využite ich, keď sa budete cítiť vystresovaní. Denný alebo týždenný rituál môže byť skvelým nápadom, ktorý by ste mohli zaviesť, aby ste zahnali stres skôr, ako sa stane príliš veľkým.

  • Vybudujte si sebadôveru a uvoľnite sa. Udržujte si dobrý vzťah sami so sebou. Niekedy sa môžeme tak ponoriť do života, že zanedbávame sami seba. Pravidelne sa dostávajte do kontaktu so svojím vnútorným ja a vykonávajte diagnostiku. Je niečo, čo potrebujete? Potrebujete prestávku? Trávte čas sami so sebou a často prehodnocujte, kam smerujete a či sa vám páči, kam idete. Všetci sme rozpracované diela, preto sa netrápte, keď budete musieť zmeniť svoje plány alebo sa preskupiť. Buďte sami sebe šampiónom![18]
  • Referencie