3 spôsoby, ako sa sústrediť

Niekedy môže byť myseľ zákerná, šmýka sa po zákutiach vášho pracovného dňa a robí všetko možné, len nie to, čo má robiť. Ak máte problém sústrediť sa na jednu vec a dotiahnuť ju do konca, ste v dobrej spoločnosti. S trochou úsilia môžete využiť svoju nadmerne aktívnu myseľ, využiť ju správne a stať sa najlepšou možnou verziou seba samého.

Metóda 1 z 3: Precvičovanie aktívnej koncentrácie


Počas práce si robte poznámky. Jedným z najúčinnejších spôsobov, ako sa môžete aktívne sústrediť na to, čo robíte, je zapisovať si veci rukou. Na rozdiel od písania na stroji vás písanie rukou núti skutočne sa fyzicky zaoberať tým, čo sa učíte, lepšie sa vám to vryje do pamäti a viac sa do toho započúvate.[1]

  • Ak máte problémy s udržaním pozornosti počas stretnutí alebo počas vyučovania, robte si aktívnejšie poznámky. Udržujte ceruzku v pohybe. Aj keď nejde o niečo, čo bude neskôr mimoriadne užitočné, ak si budete robiť poznámky, zabráni vám to v tom, aby ste sa zatúlali k iným myšlienkam.


Doodle. Dlho sa myslelo, že je to znak toho, že ľudia nedávajú pozor, ale ukázalo sa, že niektorí z najaktívnejších mysliteľov sú zároveň aktívni čmárači. Ak si kreslíte, hoci aj len kľukaté čiary a nezmysly, zatiaľ čo sa snažíte dávať pozor, niektoré štúdie ukazujú, že vám to môže pomôcť zapojiť myseľ a zostať sústredení, udržať nudu na uzde a udržať vašu myseľ aktívnu a učiť sa.[2]


Pri práci hovorte nahlas. Podobne ako pri čmáraní a robení si poznámok, aj pri hlasnom rozprávaní počas práce alebo štúdia si možno vaši spolubývajúci myslia, že máte pár šibalstiev, ale je tiež dokázané, že vám to aktívne pomáha internalizovať to, čo čítate, a myšlienky, ktorými sa zaoberáte. Podobne ako písanie, aj verbalizácia vás núti dať vedomostiam slová, čím sa vytvára dvojstupňový proces v učení, ktorý uľahčuje zapamätanie a zvyšuje vašu angažovanosť.

  • Ak sa hanbíte, skúste si nájsť izolované supertiché miesto na učenie alebo počkajte, kým odídu vaši spolubývajúci, aby ste mali čas na samotu a vyskúšali si to. Alebo sa jednoducho nestarajte o to, čo si myslia. Porozprávajte sa sami so sebou! Všetci to robíme.


Pozrite sa na správnu odpoveď a len na správnu odpoveď. Aby sa vyhli šmyku, profesionálni vodiči sú trénovaní tak, že sa nepozerajú na protiidúci strom, ktorému by sa chceli vyhnúť, ale na priestor, do ktorého chcú ísť. Úspešní futbalisti sa presúvajú do voľného priestoru, úspešní gitaristi si nájdu prázdny priestor na zahratie dokonalého tónu a úspešní žiaci sa fixujú na správny postup a správny spôsob konania.

  • Možno to znie tak samozrejmé, až je to hlúpe, ale ak čítate text a zistíte, že vaša myseľ blúdi inými myšlienkami, predstavte si, že to robíte správne. Povedzte si, aby ste aktívne čítali a dávali pozor. Zmeňte svoju myseľ a pozrite sa smerom k priestoru, v ktorom robíte správne veci. Potom to urobte.[3]

Metóda 2 z 3: Vytvorenie harmonogramu


Nájdite si najlepší čas na prácu. Ste ranný človek? Nočné vtáča? Možno práve po obede je vaše vrcholné obdobie. Nájdite si čas počas dňa, kedy ste na tom najlepšie, a podľa toho si usporiadajte svoj život.[4]
Odborný zdroj
Nathan Fox, JD
Učiteľ LSAT, zakladateľ LSATdemon
Rozhovor s odborníkom. 15. novembra 2019.
Nemá zmysel predstierať, že ste ranné vtáča, ak v duši túžite po štúdiu o tretej ráno. Počúvajte sa a robte to, čo funguje.[5]


Na začiatku každého dňa si vytvorte štruktúru dňa. Vytvorenie plánu pre seba pomáha eliminovať rušivé myšlienky a stres. Rozdeľte si každú vec, ktorú musíte v daný deň urobiť, a snažte sa predvídať, koľko času budete potrebovať na jej vykonanie. Snažte sa ponechať si určitý priestor pre prípad, že budete potrebovať viac času na vypracovanie návrhu svojej práce alebo viac času na prípravu prezentácie v práci.

  • Snažte sa robiť jednu vec naraz. Keď je čas raňajkovať a čítať noviny, jednoducho raňajkujte a čítajte noviny. Nemusíte sa obávať, že sa budete učiť na tú esej z angličtiny, ak viete, že sa na ňu budete učiť o 16:30, po tom, ako prídete z práce a pred stretnutím na večeru. [6]


Aktívne pracujte na krátkodobých aj dlhodobých cieľoch. Najlepšie je, ak si môžete pomôcť pripomenúť, prečo robíte to, čo robíte, aby ste sa udržali na správnej ceste a pripomenuli si širšie súvislosti. Pamätajte na svoje dlhodobé ciele a na to, ako drobnosti, ktoré robíte, zapadajú do vášho väčšieho plánu pre seba.

  • Jedným z najotravnejších rozptýlení, keď sa snažíte sadnúť si a študovať poznámky z trigonometrie, môže byť otázka: „Prečo to robím? Mal by som sa zabávať a žiť svoj život!“ V týchto chvíľach je užitočné pripomenúť si, prečo sa učíte: „Musím absolvovať túto hodinu, aby som mohol získať titul, ísť na postgraduálne štúdium a stať sa najmocnejším detským neurochirurgom v okrese Whitman. Môj plán je v platnosti.“ Nájdite si čas na zlý smiech a potom sa k tomu vráťte.


Vytvorte si rutinu a potom ju pretrepte. Monotónnosť môže byť sama o sebe rozptýlením. Naučte sa, keď vás omrzí to isté, to isté. Snažte sa štruktúrovať svoj deň tak, že budete robiť rôzne druhy činností za sebou. Aby si nemusela robiť jednu domácu prácu za druhou, striedaj učenie a domáce práce alebo si prihoď nejaké cvičenie. Neodpovedajte na všetky e-maily naraz, odpovedzte na niekoľko, potom si urobte prestávku a robte niečo iné produktívne. Na konci dňa budete produktívnejší, ak sa otrasiete.

  • Toto nemusí platiť pre každého. Zistite, ako sa vám pracuje najlepšie. Ak je pre vás efektívnejšie prebrať a ohodnotiť 20 prác naraz, viac sily pre vás. Nalejte si pohár vína a pustite sa do toho.


Robte si plánované prestávky. Prestávky sú dôležité, ale pokušenie prestávky sa môže začať vkrádať v obzvlášť zákerných chvíľach, napríklad práve vtedy, keď vám esej začína byť ťažká a možno by bolo lepšie, keby ste prekonali ťažký údel tohto odseku alebo tejto strany. Ak si však pravidelne naplánujete prestávky a budete sa snažiť tento plán čo najlepšie dodržiavať, dokážete sa udržať produktívnejší a uvoľnenejší.[7]

  • Ak máte pred sebou dlhý deň, niektorí ľudia považujú za účinné rozložiť si prácu na 50 minút. Ak máte veľa práce, venujte sa jej 50 minút a potom sa 10 minút venujte niečomu relaxačnému. Vstaňte od stola, prejdite sa, pozrite si na YouTube video, ako buldog skáče na trampolíne, urobte, čo potrebujete, aby ste si oddýchli. Potom sa k nej vráťte.

Metóda 3 z 3: Odstránenie rozptyľovania


Nájdite si príjemné pracovné prostredie. Na sústredenie neexistuje ideálne miesto. Možno vám bude najlepšie vyjsť von a pracovať alebo študovať medzi ľuďmi, sedieť v kaviarni alebo v kaviarni, alebo sa vám to bude zdať neznesiteľné a rozptyľujúce. Prečo som sa rozhodol, že sa nebudem učiť?“ Podobne môže byť pre vás najlepším miestom obývačka, kde sedíte za písacím stolom, alebo vás volanie Xboxu príliš láka. Pokúste sa identifikovať svoje sklony k rozptyľovaniu a vytvoriť prostredie, ktoré tieto rušivé vplyvy eliminuje.

  • Urobte si deň a skúste si zapísať všetko, čo vás rozptyľuje. Ak sa máš učiť a namiesto toho klikneš na Facebook, zapíš si to. Ak by ste mali pracovať na dokumente a hráte na gitare, zapíšte si to. Ak máte počúvať v triede a snívate o svojom priateľovi, zapíšte si to.
  • Na konci dňa sa pozrite na svoje zvyky rozptyľovania. Keď sa zajtra pustíte do práce, skúste si vytvoriť priestor, v ktorom tieto rušivé vplyvy eliminujete. Počas štúdia zatvorte prehliadač alebo choďte niekam, kde nie je bezdrôtové pripojenie. Odložte gitaru do pivnice alebo odíďte z domu. Odložte mobilný telefón a prestaňte písať vysnívané správy. Všetci tam budú aj vtedy, keď budete mať voľný čas.


Prijmite rozptýlenie, ktoré nemôžete ovplyvniť. Niekedy to jednoducho nejde inak: niečo vás vyruší od práce. Aj keď ste sa vybrali na dokonalé miesto v knižnici, kde je ticho, kde môžete pracovať, kde je to dokonalé, a zrazu začne starý chlapík čítajúci staré noviny New York Times pri stole vedľa vás chrliť pľúca. Čo robíte? Dve možnosti:

  • Opustite stránku . Ak je rozptýlenie neznesiteľné, nereagujte prehnane a neseďte a nestrácajte čas. Vstaňte, zbaľte si veci a nájdite si menej rušivý kút knižnice.
  • Ignorujte ich. Zapojte si slúchadlá a pustite si nejakú ambientnú hudbu, aby ste prehlušili rušivé sipotanie ostatných ľudí, alebo sa jednoducho sústreďte na čítanie do takej miery, že si ho nebudete všímať. Nesnaží sa vás otravovať zámerne. Pokračujte v práci.


Dostaňte sa čo najviac mimo internet. Niekedy sa zdá, že okno prehliadača je navrhnuté tak, aby vám zničilo život. Vzdialenosť medzi vašou písomkou z angličtiny a králičou norou so starými wrestlingovými videami a e-mailami od vašej priateľky je len vo vedľajšej karte. Nemusíte ani zatvárať papier! Ak si to môžete dovoliť, zostaňte počas práce offline. Odložte telefón, vypnite Wi-Fi a pustite sa do práce.

  • Ak máte problém s prácou na počítači alebo potrebujete internet na svoju prácu, vyraďte sami na cestu. Zablokujte webové stránky, ktoré vás najviac rozptyľujú, pomocou programu, ako je Anti-Social, alebo si stiahnite softvér na obmedzenie času, ktorý vám umožní používať internet len v stanovenom čase. Medzičasom budete mať na starosti vy, nie zlý vír zvaný YouTube.


Stanovte si priority svojho úsilia. Jednou z najviac rozptyľujúcich vecí môže byť zaoberanie sa všetkými vecami, ktoré sa na vás valia: práca, škola, vzťahy. Niečo sa musí podariť! Keď si však určíte priority týchto položiek, môžete ich kontrolovať, pracovať na nich a plniť ich v poradí podľa dôležitosti a termínov.

  • Spriateľte sa so zoznamom „to-do“ a držte sa ho čo najbližšie! Vyberte si vždy jednu vec, na ktorej budete pracovať, a pracujte na nej dovtedy, kým ju úplne nedokončíte.[8]
  • Nemôžete robiť dve veci naraz, však?? Pozrite si zoznam možností, ako zdvojiť a zefektívniť svoj deň. Potrebujete sa pripraviť na skúšku z matematiky A vyprať bielizeň? Skontrolujte si svoje poznámky v práčovni a odškrtnite si ich zo zoznamu, pričom budete držať krok s domácimi povinnosťami a školskými úlohami.

  • Dostaňte sa k nej. Najvyčerpávajúcejšie rozptýlenie nemá nič spoločné s YouTube, Facebookom ani s animovaným párom, ktorý sa rozpráva vedľa vás v kaviarni; má čo do činenia s vami. Naša myseľ môže byť ako jašterice s kľúčmi, ktoré poskakujú po gumovej miestnosti, a je to všetko, čo môžeme urobiť, aby sme ju prinútili sedieť pokojne a robiť to, čo hovoríme. Bez ohľadu na to, kde pracujete, čo máte dnes na práci a na čom potrebujete pracovať, ste to vy, kto sa musí rozhodnúť, že to urobí. Upokojte svoju myseľ a zamestnajte sa. Nikto vám v tom nebráni, len vy sami.

    • Skúste ráno meditovať alebo si urobte niekoľko cvičení na hlboké dýchanie, aby ste sa sústredili, keď sa začnete cítiť preťažení. Ľudia, ktorí majú problémy so sústredením, majú tendenciu prechádzať do rôznych úrovní rozptýlenia, ktoré ich skôr zhoršuje, než aby sa z neho dostali. Zvráťte cyklus tým, že sa ho naučíte predvídať a uvoľniť sa.[9]
  • Odkazy