3 spôsoby, ako sa učiť, aby ste si všetko zapamätali

Či už sa učíte na test, snažíte sa naučiť jazyk alebo len dúfate, že si zachováte to, čo ste sa naučili na hodinách na vysokej škole, zapamätať si, čo sa učíte, môže byť náročné. Hoci je váš mozog prekvapivo dobrý v tom, že si dokáže udržať naučené veci na dlhý čas, nie vždy je ľahké sa k týmto informáciám dostať, keď ich potrebujete. Použite niekoľko pamäťových trikov na zlepšenie pamäti. Urobte svoj mozog vnímavejším na prijímanie nových informácií tým, že sa budete starať o svoju myseľ a telo a pracovať v dobrom prostredí.

Metóda 1 z 3:Používanie pamäťových techník


Rozdeľte si materiál na malé časti. Informácie sa ľahšie spracujú a zapamätajú, ak si ich rozdelíte na kúsky. Namiesto toho, aby ste sa snažili zapamätať si celú kapitolu učebnice, sústreďte sa na jeden krátky úsek alebo kľúčovú informáciu naraz.[1]

  • Ak sa napríklad snažíte zapamätať si slovnú zásobu na hodinu jazyka, nesnažte sa zapamätať si viac ako 7-8 slov naraz.
  • Ak študujete z učebnice, môže byť užitočné pracovať so štruktúrou knihy. Kapitoly v učebnici sú zvyčajne rozdelené na kratšie časti, z ktorých každá poskytuje zvládnuteľné množstvo informácií. Zamerajte sa na pochopenie a zapamätanie si jednej časti pred prechodom na ďalšiu.


Prepínajte medzi rôznymi témami. Môže byť užitočné striedať štúdium rôznych predmetov, aby váš mozog efektívnejšie rozdelil informácie. Prepínanie medzi témami, ktoré sa od seba veľmi líšia, vám pomôže zabrániť tomu, aby sa váš mozog zahltil snahou zapamätať si príliš veľa z jednej témy (alebo 2 veľmi podobných tém) naraz. Okrem toho vám prepínanie medzi témami pomôže vyhnúť sa vyhoreniu z jednej témy.[2]

  • Zapamätajte si napríklad báseň a potom prejdite na štúdium niektorých pravidiel algebry.
  • Skúste sa každej téme venovať približne 50 minút, potom si urobte asi 15-minútovú prestávku a až potom prejdite na ďalšiu tému. Prestávky zvýšia vašu produktivitu a pomôžu vám sústrediť sa.[3]


Robte si poznámky. Počas počúvania na hodine alebo čítania textu si zapisujte dôležité informácie. Nezapisujte si každé slovo, ktoré počujete alebo čítate. Namiesto toho si zhrňte kľúčové pojmy. To prinúti váš mozog spracovať informácie a zúžiť ich na najdôležitejšie prvky.[4]

  • Ak môžete, robte si poznámky pomocou pera a papiera. Písanie poznámok rukou zapojí váš mozog iným spôsobom ako písanie na klávesnici a prinúti vás venovať trochu viac času premýšľaniu o tom, čo si zapisujete.
  • Ak si pri písaní poznámok radi čmáraš, je to skvelé! Čmáranie vám môže pomôcť venovať pozornosť a udržať si informácie.[5]


Otestujte sa. Počas štúdia jednotlivých častí materiálu si robte prestávky a kvízy.[6]
Môžete to robiť tak, že si vytvoríte kartičky, napíšete si študijné otázky alebo si urobíte cvičenia či kontroly vedomostí, ktoré sú súčasťou učebnice. Ak sa učíte s kamarátom, môžete si navzájom robiť kvízy.

  • Quizlet môže byť skvelou pomôckou na testovanie sa, buď samostatne, alebo s priateľom. Môžete si vytvoriť vlastné digitálne flashcards na základe materiálov z kurzu alebo môžete použiť flashcards pripravené inými členmi.
  • Jedným zo spôsobov, ako sa otestovať, je klásť si základné otázky týkajúce sa učebnej látky. Napríklad: „Čo je hlavnou myšlienkou tejto časti textu??“[7]
  • Samokvízy vám nielen pomôžu získať lepšiu predstavu o tom, ako dobre rozumiete látke, ale tiež prinútia váš mozog, aby sa trochu viac snažil zapamätať si.


Rozdeľte si opakovanie do viacerých intervalov. Keď sa snažíte niečo zapamätať, je dôležité opakované vystavenie. Táto metóda funguje najlepšie, ak si medzi jednotlivými prehľadmi dáte dostatok času na to, aby ste začali zabúdať, čo ste sa učili. Preskúšanie po uplynutí určitého času napne vaše pamäťové svaly a pomôže vám naučiť sa látku na hlbšej úrovni.[8]

  • Keď si rozmiestňujete revízie, udržujte intervaly najprv krátke, potom ich postupne predlžujte. Ak ste sa napríklad jeden deň niečo učili, vyspite sa na to a na druhý deň si to trochu zopakujte. Otestujte sa o pár dní neskôr a potom opäť o týždeň neskôr.
  • Vyskúšajte aplikáciu časovača štúdia, napríklad SuperMemo alebo Ultimate Study Timer, ktorá vám pomôže naplánovať si intervaly štúdia.


Vytvorte si pamäťové podnety, tzv. mnemotechnické pomôcky. Jedným z najjednoduchších spôsobov, ako sa dostať k spomienkam, je vytvoriť asociácie, ktoré tieto spomienky vyvolávajú. To môže znamenať používanie skratky na zapamätanie si informácií (napríklad ROY G. BIV pre farby dúhy), použitie slovnej hry alebo slovnej hračky, prípadne vytvorenie výrazného mentálneho obrazu.[9]

  • Najbežnejšími mnemotechnickými pomôckami sú vytvorenie skratiek, ktoré predstavujú slová, ktoré sa snažíte zapamätať, vytvorenie akrostichu, kde prvé písmeno každého slova predstavuje to, čo sa snažíte zapamätať, a používanie rýmov na zapamätanie. Môžete však použiť aj obrazové asociácie, najmä ak ste vizuálny človek.[10]
  • Hudba je tiež silným spúšťačom pamäte, takže zaradenie informácií do melódie môže byť veľmi užitočné. Existuje dôvod, prečo sa nespočetné generácie detí učili abecedu vo forme piesní![11]
  • Vaša pamäťová stopa nemusí dávať zmysel nikomu okrem vás. V skutočnosti platí, že čím je to čudnejšie a konkrétnejšie, tým lepšie. Ak sa napríklad snažíte zapamätať si starogrécke slovo hepomai („nasledovať“), môžete si predstaviť pohodovú kreslenú mačku, ktorá spieva „I’m hep! Oh, môj! Všetci ma nasledujte!“


Vysvetlite látku niekomu inému. Učenie je jedným z najlepších spôsobov učenia. Aby ste mohli niečo vysvetliť, musíte byť schopní to sami pochopiť. Musíte zhrnúť a vyjadriť materiál spôsobom, ktorý je jasný a zrozumiteľný pre inú osobu, a to vám môže pomôcť lepšie si osvojiť a pochopiť materiál.[12]

Metóda 2 z 3: Vytvorenie dobrých návykov


Doprajte si dostatok času. Ak si chcete naozaj vybudovať trvalé spomienky, potrebujete dostatok času na pochopenie, spracovanie a preskúmanie informácií. Dajte si aspoň pár týždňov na učenie pred skúškou. učenie sa na poslednú chvíľu je neúčinné, pretože vám nepomôže udržať si naučené informácie a budete sa cítiť unavení, vystresovaní a preťažení informáciami.[13]


Spite na ňom. Väčšina ľudí potrebuje 7 až 9 hodín spánku každú noc, aby boli v najlepšej forme. Dostatok spánku vám nielen dodá energiu a pomôže vám sústrediť sa, ale môže vám pomôcť aj pri učení a zapamätaní si. Váš mozog spracúva nové informácie počas spánku, takže možno zistíte, že po krátkom zdriemnutí alebo po dobrom nočnom odpočinku lepšie chápete tieto zložité pojmy.[14]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Medical School
Vzdelávacia stránka Harvard Medical School pre verejnosť
Prejsť na zdroj
Získajte čo najviac zo svojho spánku dodržiavaním správnej „spánkovej hygieny“: [15]

  • Počas dňa si nezdriemnite na viac ako 20-30 minút.
  • 4-6 hodín pred spaním sa vyhnite užívaniu stimulantov, ako je kofeín alebo nikotín.[16]
    Vypitie viac ako 1-2 alkoholických nápojov večer môže tiež narušiť váš spánok.[17]
  • Cvičte aspoň 10 minút denne, aby ste zlepšili kvalitu svojho spánku.
  • Vyhýbajte sa večerným jedlám, ktoré by mohli spôsobiť pálenie záhy alebo tráviace ťažkosti, ako sú korenené, kyslé alebo mastné jedlá.
  • Vytvorte si pravidelný, relaxačný režim pred spaním. Odložte počítač alebo smartfón, venujte sa meditácii alebo ľahkému strečingu a dajte si teplú sprchu alebo kúpeľ. Môžete tiež vyskúšať čítanie, ktoré vám pomôže zaspať. Každý večer pred spaním si vyhraďte približne 30 minút na odreagovanie.[18]


Dobre sa najedzte. Zdravá strava vám môže pomôcť dodať energiu, ktorú potrebujete na sústredenie a udržanie informácií. Jedzte veľa chudých bielkovín (ryby, chudé mäso a listovú zeleninu), celozrnných výrobkov, ovocia a zeleniny a potravín so zdravými tukmi (ako sú rastlinné oleje, ryby a orechy). Udržujte si hydratáciu pitím vody počas celého dňa.[19]

  • Niektoré zdravé tuky, ako napríklad DHA, môžu skutočne zlepšiť vašu pamäť. Jedzte veľa rýb alebo užívajte doplnky stravy s rybím olejom, aby ste získali viac DHA v strave.[20]


Robte si prestávky. Ak sa budete snažiť prinútiť k príliš dlhému štúdiu počas jedného sedenia, čoskoro začnete kývať hlavou alebo zistíte, že vaša myseľ blúdi. Aby bolo vaše štúdium zvládnuteľnejšie a efektívnejšie, skúste sa učiť hodinu v kuse. Robte si 5 až 15-minútové prestávky medzi štúdiami, aby ste sa občerstvili, pretiahli si nohy alebo si dali hlavu dole a rýchlo si zdriemli.[21]

Metóda 3 z 3: Nájdite si vhodné prostredie na štúdium


Nájdite si pohodlné miesto na štúdium. Ak sa necítite pohodlne, ťažko sa budete sústrediť na to, čo študujete. Nájdite si priestor, ktorý je uprataný, súkromný a pohodlný a ktorý vám poskytne dostatok priestoru na rozloženie. Ak vo vašom preferovanom priestore nie je pohodlná stolička, zvážte, či si so sebou neprinesiete vlastný vankúš.[22]

  • Medzi dobré študijné priestory môže patriť stôl vo vašej izbe, študovňa alebo kabína v školskej knižnici alebo stôl v tichej kaviarni.


Zachovajte pokoj. Pri veľkom hluku v pozadí môže byť veľmi ťažké sústrediť sa. Nájdite si miesto na štúdium, kde vás nebudú rozptyľovať rozhovory ľudí, zvuky stavby alebo cudzia hudba. Ak môžete, pustite si tichú, nerozptyľujúcu hudbu na pozadí, aby ste prehlušili rušivý hluk.[23]

  • Ak sa musíte učiť v prítomnosti iných ľudí, napríklad rodiny alebo spolubývajúcich, vopred im oznámte, že počas štúdia potrebujete zostať určitý čas sami.


Uistite sa, že je dostatok svetla. Tlmené alebo blikajúce svetlá vás môžu rozptyľovať a sťažovať vám sledovanie toho, čo študujete. Ak študujete počas dňa, vyberte si miesto s dostatkom prirodzeného svetla. Na nočné štúdium alebo ak nemáte prístup k slnečnému oknu, vyberte si miesto s plnospektrálnym žiarivkovým svetlom.[24]


Držte sa ďalej od lákavých rozptýlení. Je ľahké odísť na vedľajšiu koľaj, keď máte počas štúdia ľahký prístup k sociálnym médiám, hrám alebo veciam, ktoré môžete sledovať. Snažte sa pracovať v miestnosti bez televízora alebo ho aspoň počas štúdia vypnite. Ak môžete, vypnite si telefón alebo ho prepnite do režimu lietadlo, aby ste znížili pokušenie prezerať si sociálne médiá. Ak pracujete na počítači, vyskúšajte rozšírenie prehliadača na zvýšenie produktivity, ako je StayFocused, ktoré vás udrží mimo webových stránok, ktoré žerú čas.[25]


  • Vyhnite sa štúdiu v posteli. Ak si urobíte príliš veľké pohodlie, môže sa vám stať, že pokušenie zaspať na vavrínoch bude ohromujúce. Ak sa cítite ospalí, bolo by tiež lepšie vyhnúť sa štúdiu na gauči alebo v pohodlnom kresle. Namiesto toho si sadnite za stôl alebo písací stôl.[26]

    • Ak si spájaš pobyt v posteli s učením, môže ti to tiež sťažiť zaspávanie v noci.
  • Odkazy