3 spôsoby, ako sa učiť bez zabúdania

Častou obavou študentov je vstúpiť do skúšobnej miestnosti a okamžite zažiť, ako sa vám vyprázdni mozog od všetkých faktov, ktoré ste sa učili. Aby ste prekonali tento strach a skutočne si pomohli zapamätať si, čo ste sa naučili, je užitočné použiť širokú škálu študijných tipov a trikov. Budete prekvapení, ako ľahko si môžete zapamätať zložité pojmy a viacero dátumov, keď si vytvoríte dobré študijné návyky, použijete niekoľko tipov na aktívne učenie, aby ste si informácie skutočne upevnili v mozgu, a použijete pamäťové triky, ktoré vám pomôžu ľahšie si zapamätať.

Metóda 1 z 3: Plánovanie úspechu


Pristupujte k štúdiu pozitívne. Ak otvoríte knihy, keď máte zlú náladu z toho, že sa musíte učiť, nebude vaše štúdium efektívne. Ak ste však motivovaní tým, čo sa máte naučiť, ľahšie sa to naučíte a zapamätáte si to, keď príde čas skúšky.[1]

  • Nehovorte si: „Nikdy sa to nenaučím.“
  • Buďte k sebe trpezliví, keď sa snažíte zvládnuť nový materiál.


Vytvorte si a dodržiavajte dobrý študijný plán. Urobte si čas a premyslite si, kedy ste najviac čulí a schopní sústrediť sa. Pre niektorých to môže byť hneď po škole. Iní môžu byť produktívnejší, ak si po škole dajú prestávku a trochu si oddýchnu, než otvoria knihy. Bez ohľadu na to, kedy sa rozhodnete študovať, viac informácií si zapamätáte, ak sa budete učiť každý deň trochu (30 až 60 minút), a nie na poslednú chvíľu.

  • Nezabudnite do svojho študijného plánu zaradiť prestávky. Prestávky dávajú vášmu mozgu šancu vstrebať to, čo ste práve študovali.
  • Počas prestávky je užitočné ísť na krátku prechádzku alebo sa nadýchať čerstvého vzduchu, čo vám pomôže vyčistiť myseľ.


Vyberte si dobré miesto na štúdium. Musíte si nájsť tiché miesto bez rušivých vplyvov, napríklad knižnicu alebo izolovanú časť domu. Tým, že budete mať vyhradený priestor na učenie, váš mozog si zvykne na upokojenie a vstrebávanie materiálu, keď sa k nemu dostanete.

  • V blízkosti svojho študijného priestoru majte k dispozícii sadu materiálov, ako sú knihy, papier, perá, zvýrazňovače, kalkulačka atď.
  • Ak na výskum alebo štúdium potrebujete počítač, môžete využiť aplikáciu, ktorá na určitý čas zablokuje konkrétne webové stránky. Takto nebudete v pokušení kontrolovať účty na sociálnych sieťach alebo informačné kanály, keď by ste sa namiesto toho mali učiť.[2]


Zostaňte organizovaní. Neorganizované poznámky alebo neporiadok v študovni môžu byť pre vašu pamäť nepriateľmi. Vytvorením poriadku vo svojom prostredí podporíte poriadok vo svojej mysli, aby ste si mohli lepšie zapamätať fakty a neskôr si ich vybaviť.[3]


Dostatok spánku. Keď spíte, váš mozog premieňa fakty z krátkodobej pamäte na dlhodobú pamäť. Aj krátky spánok môže pomôcť pri tomto procese.[4]

  • Ak sa učíte popoludní a nemáte čas na spánok, prečítajte si poznámky alebo kartičky večer pred spaním.
  • Snažte sa spať 9 hodín každú noc, čo je optimálna úroveň pre dospievajúcich. Odporúčané rozmedzie spánku pre dospelých je 7 až 9 hodín.[5]

Metóda 2 z 3: Praktizovanie aktívneho učenia


Čítajte si materiály nahlas. Používanie viacerých zmyslov vám môže pomôcť uchovať si viac informácií, takže aj samotné vyslovenie slov nahlas a ich následné počutie môže byť užitočné. Nebojte sa, že budete vyzerať hlúpo, keď budete svojmu psovi čítať poznámky z biológie. Budete radi, ak vám to pomôže dosiahnuť úspech na ďalšej skúške.[6]

  • Ak ste v knižnici alebo na inom mieste, kde nemôžete hovoriť nahlas, skúste informácie vysloviť ústami.


Diskutujte o tom, čo sa učíte, alebo učte niekoho iného. Podobne ako čítanie poznámok nahlas, aj rozprávanie o tom, čo sa učíte, vám môže pomôcť lepšie si zapamätať informácie. Môžete sa učiť s kamarátom a navzájom sa skúšať, alebo sa môžete pokúsiť naučiť látku rodiča alebo mladšieho súrodenca.

  • Používanie mozgu na vymýšľanie spôsobu, ako naučiť materiál niekoho iného, vás núti premýšľať o materiáli hlbšie a analytickejšie.
  • Budete môcť zistiť, ktoré materiály potrebujete ďalej študovať, ak máte problém naučiť koncept niekoho iného.


Napíšte si, čo si máte zapamätať. Priložiť pero k papieru a buď si robiť poznámky o tom, čo ste prečítali, alebo si jednoducho znova a znova písať vzorec alebo koncept, ktorý sa snažíte zvládnuť, môže naozaj pomôcť.

  • Môže byť tiež užitočné napísať si osnovu materiálov, ktoré sa snažíte naučiť. Už len proces vizuálneho usporiadania materiálov môže pomôcť vášmu mozgu vybaviť si informácie usporiadaným spôsobom.
  • Môžete si tiež napísať kartičky s dôležitými faktami, dátumami alebo vzorcami. Je to dvojnásobne užitočné, pretože akt písania vám pomôže zapamätať si a kartičky sú prenosným nástrojom, ktorý si môžete prezerať počas jazdy autobusom alebo čakania na stretnutie.
  • Ak čítate, zhrňte si každý odsek na okraj. Keď ju zhrniete a analyzujete, v skutočnosti ju učíte sami seba.[7]


Urobte si cvičný test. Ak môžete nájsť cvičnú skúšku alebo skúšku, ktorá sa používala v minulosti, môže to byť dobrý nástroj na zistenie, čo ste zvládli a ktoré témy si ešte musíte naštudovať.

  • Po skončení cvičného testu preskúmajte materiál, ktorý ste nevedeli, a o niekoľko dní skúste ďalší test znova.
  • Nezabudnite sa pri štúdiu neobmedzovať len na tie položky, ktoré sa nachádzajú na cvičnej skúške. Je pravdepodobné, že váš test bude obsahovať všetky informácie, ktoré ste dostali na preštudovanie, nielen otázky, ktoré ste našli v predchádzajúcom alebo cvičnom teste.

Metóda 3 z 3:Využívanie pamäťových pomôcok


Osvojte si mnemotechnické pomôcky. Ide o pamäťové nástroje, ktoré vám pomôžu zapamätať si veci, ako sú mená, dátumy a fakty, a to tak, že tieto informácie premeníte na zapamätateľnú rýmovačku, slovo alebo vetu. Napríklad názvy Veľkých jazier (Huron, Ontario, Michigan, Erie a Superior) si môžete zapamätať tak, že si zapamätáte slovo HOMES. Prvé písmeno názvu každého jazera sa použije na vytvorenie tohto nového slova.[8]

  • Ďalším príkladom bežnej mnemotechniky je meno „Roy G. Biv“, ktorá korešponduje s farbami dúhy: červenou, oranžovou, žltou, zelenou, modrou, indigovou a fialovou.[9]
  • Buďte kreatívni. Použite prvé písmeno skupiny slov, ktoré sa snažíte zapamätať, a vytvorte hlúpu vetu alebo slovné spojenie so slovami, ktoré sa začínajú rovnakými písmenami.


Vytvorte si rýmy na to, čo sa snažíte zapamätať. Rýmovačky sú typom mnemotechnickej pomôcky, ktorá využíva zvukové (zvukové) informácie na zapamätanie si vecí. Inými slovami, rýmy sa nám ľahko spájajú podľa zvuku. Zamyslite sa nad touto klasickou rýmovačkou: „V roku 1492 sa Kolumbus plavil po modrom oceáne.“

  • Pokúste sa usporiadať informácie alebo zoznam slov, ktoré sa snažíte zapamätať, do rýmu.


Vypracovanie myšlienkovej mapy. Myšlienkové mapy sú diagramy alebo obrázky, ktoré si môžete vytvoriť na pomoc pri vizuálnom usporiadaní informácií. Pomáhajú zobraziť vzťahy medzi jednotlivými informáciami, aby ste mohli lepšie pochopiť súvislosti medzi rôznymi pojmami alebo skupinami údajov. Ak lepšie pochopíte, ako spolu rôzne myšlienky súvisia, môžete si ich lepšie zapamätať a vybaviť si ich pri skúšaní.[10]

  • Umiestnite hlavnú myšlienku do stredu myšlienkovej mapy a pomocou spojených vetiev pridávajte súvisiace informácie.
  • Myšlienkovú mapu môžete vytvoriť na papieri alebo existujú počítačové nástroje, ktoré vám pomôžu vytvoriť ju digitálne.


Počas štúdia žujte žuvačku. Niektorí vedci sa domnievajú, že pri žuvaní žuvačky sa do mozgu skutočne dostáva viac kyslíka, čo vám pomáha lepšie sa sústrediť. Okrem toho, ak počas štúdia žujete žuvačku určitej príchute, napríklad mätovú, možno si lepšie zapamätáte informácie, ktoré ste študovali, ak budete túto žuvačku žuť aj počas testu.


  • Použite svoj čuch. Vône sa často spájajú so spomienkami, takže si pomocou nich môžete pomôcť zapamätať, čo študujete.[11]

    • Vyskúšajte tento experiment: počas štúdia si pričuchnite k parfumu alebo vôni. Potom si k rovnakej vôni pričuchnite tesne pred skúškou. Možno si budete lepšie pamätať informácie, ktoré ste si naštudovali.
  • Odkazy