3 spôsoby, ako sa učiť vonku

Keď je teplé počasie, štúdium vonku môže byť príjemnou zmenou tempa. Niektoré výskumy spájajú štúdium vonku s kreatívnejším myslením, menším stresom a dokonca lepším zapamätaním si informácií. Pre ľudí s ADHD a inými problémami so sústredením môžu byť tieto účinky ešte silnejšie.[1]
Dôveryhodný zdroj
PubMed Central
Archív časopisov z U.S. Národné ústavy zdravia
Prejsť na zdroj
Takže si zoberte knihy a vyrazte do prírody. Budete radi, že ste to urobili.

Metóda 1 z 3: Usadenie sa vonku


Zhromaždite všetko, čo potrebujete. Predtým, ako vyrazíte na slnko, vezmite si všetko, čo potrebujete na poriadne dlhé štúdium. Nechcete sa predsa vracať dovnútra, pretože ste si niečo zabudli.

  • Ak budete čítať, je dobré nahrať do jedného zariadenia niekoľko elektronických kníh. Vďaka tomu je vaša domáca úloha prenosnejšia a máte istotu, že vám nedôjdu veci na robenie.[2]
  • Prineste si občerstvenie a fľašu s vodou. Hlad a smäd vás môžu rozptyľovať a nakoniec vás pošlú hľadať potravu.


Vyberte si dobré miesto. Vyberte si miesto na štúdium, kde sa budete cítiť bezpečne a pohodlne. Existuje veľa vhodných miest na štúdium vonku, pričom každé z nich môže mať svoje výhody aj nevýhody.

  • Park alebo spoločný priestor vašej školy môže byť skvelou voľbou, pretože je voľný. Nevýhodou je, že niekedy sa okolo vás deje príliš veľa aktivít a často skončíte sedieť na zemi, čo môže byť po chvíli nepohodlné.
  • Kaviareň s vonkajším sedením je dobrou voľbou, pretože môžete pracovať pri stole, a ak začnete mať hlad alebo smäd, môžete si objednať niečo na jedenie. Nevýhodou je, že si tu zvyčajne MUSÍTE niečo objednať, takže táto možnosť stojí o niečo viac. Niektoré kaviarne tiež nechcú, aby ste sa zdržali dlhší čas, ak si nebudete stále niečo objednávať.
  • Vlastný dvor, terasa, paluba alebo balkón môžu byť dobrou voľbou, pretože máte väčšiu kontrolu nad prostredím ako na verejnom mieste. Ak sa však chcete dostať von z domu alebo z toho urobiť spoločenský zážitok, práca len za vlastnými zadnými dverami nemusí tieto želania uspokojiť.


Nájdite si pohodlné miesto. Ak chcete, vezmite si deku na sedenie a rozložte si študijné materiály. Uistite sa, že si podopierate chrbát, aby vás po štúdiu nebolel a nebol stuhnutý. Môžete si dokonca priniesť stoličku na trávnik alebo vankúš na sedenie.

  • Sedenie na zemi môže byť po chvíli nepohodlné, a to môže sťažovať sústredenie sa na štúdium. Preto sa uistite, že ste si našli miesto, kde to nebude problém.[3]
  • Nerobte si však príliš veľké pohodlie, lebo môžete zaspať. Možno sa nebudete chcieť natiahnuť na chrbát s dekou a vankúšom.


Zvážte osvetlenie. Prirodzené svetlo môže byť na štúdium skvelé. Môže vám pomôcť zostať sústredený a pokojný a dokonca môže znížiť pravdepodobnosť bolesti hlavy.[4]
Toto je skutočná výhoda štúdia vonku.

  • Vyberte si miesto, kde budete mať dostatok svetla, ale kde vás nebude oslepovať. Slnko na bielom papieri stránok učebníc môže byť trochu veľa a môže tiež spôsobiť, že obrazovky budú ťažko čitateľné. Vyberte si miesto, ktoré vám vyhovuje, a vezmite si slnečné okuliare!
  • Ak sa chystáte študovať na priamom slnku, nezabudnite sa najprv natrieť opaľovacím krémom. Čiastočný tieň je často najlepšou voľbou.


Vyhnite sa zjavným rozptýleniam. Štúdium vonku vám síce pomôže vyhnúť sa niektorým rušivým vplyvom, ktoré by ste mohli nájsť v interiéri (napríklad vášmu systému videohier alebo hromade špinavého riadu), ale môže so sebou prinášať aj vlastné problémy, ktoré vás rozptyľujú. Pri výbere miesta sa snažte vyhnúť akémukoľvek zjavnému rozptýleniu.

  • Park môže byť skvelým miestom na štúdium, ale ak sa usadíte hneď vedľa detského ihriska plného kričiacich detí alebo priestoru pre psov bez vôdzky, môže vám to výrazne sťažiť udržanie sústredenia.

Metóda 2 z 3: Riešenie vonkajších rozptýlení


Prineste si hudbu. Ak patríte k ľuďom, ktorí môžu študovať so zapnutou hudbou, vezmite si slúchadlá s potlačením šumu.[5]
Zdroj experta
Josh Jones
Akademický tútor
Rozhovor s odborníkom. 15. novembra 2019.
Hudba môže mnohým ľuďom pomôcť naladiť sa na rušivé zvuky v ich okolí, a tých môže byť vonku veľa.

  • Niektorí ľudia dokážu študovať v hlučnom prostredí, ale iným môže štekot psa alebo rozprávanie okoloidúcich ľudí naozaj prekážať pri štúdiu.[6]
    Hudba vám môže pomôcť tieto zvuky zablokovať.
  • Hudbu, ktorú ste už počuli a ktorá nie je príliš hlasná, je často ľahšie naladiť ako zvuky vo vašom okolí.[7]
  • Ak potrebujete čítať, počúvajte hudbu bez textu, aby vás nerozptyľovala.
  • Ak to situácia umožňuje, namiesto slúchadiel si vezmite reproduktory. Niektoré výskumy ukazujú, že počúvanie hudby v slúchadlách môže sťažovať uchovávanie informácií.
  • Štúdium s ľahkým rozptýlením v pozadí vám môže pomôcť zvyknúť si na hluk pri skúške v triede s ostatnými študentmi.[8]
    Odborný zdroj
    Josh Jones
    Akademický tútor
    Rozhovor s odborníkom. 15. novembra 2019.


Odpojte sa od technológií. Ak nepotrebujete internet na prácu, ktorú robíte, zvážte, či sa počas štúdia neodpojíte od internetu.[9]
Ak máte so sebou notebook, prepnite ho do režimu lietadla.

  • Ak dostávate veľa textových správ alebo hovorov, možno budete chcieť zvážiť prepnutie telefónu do tichého režimu alebo ho dokonca len na chvíľu vypnúť, aby ste minimalizovali rozptyľovanie. Telefón majte v batohu alebo mimo seba, aby ste sa vyhli pokušeniu.
  • Mnohým ľuďom sa pri práci vonku ľahšie zaobíde bez technológií. V spálni je ľahké upadnúť do rutiny a skontrolovať Facebook „len na pár minút“, ale pravdepodobne to robíte menej, keď ste vo vonkajšom prostredí.[10]


Meníte svoje úlohy. Ak môžete, skúste počas štúdia vonku vykonávať niekoľko rôznych typov študijných aktivít. Rozmanitosť vám môže pomôcť sústrediť sa.[11]

  • Prečítajte si kapitolu románu na hodinu angličtiny, potom prejdite na matematické úlohy alebo si prejdite kartičky z cudzích jazykov. Zmeny udržujú štúdium zaujímavé a znižujú pravdepodobnosť, že vás bude rozptyľovať to, čo sa deje okolo vás.

Metóda 3 z 3:Ako získať čo najviac zo štúdia vonku


Urobte z toho spoločenskú aktivitu. Na štúdiu vonku je skvelé to, že je to viac spoločenský zážitok ako štúdium osamote v izbe. Vezmite si so sebou priateľa alebo študijnú skupinu a skončíte s pocitom, že ste strávili spoločenský čas, aj keď sa veľa nerozprávate.[12]

  • Už len to, že ste vonku s inými ľuďmi, môže vyvolať tento pocit sociálneho spojenia, aj keď so sebou nikoho nevezmete.


Pravidelne sa presúvajte. Výskum ukazuje, že zmena miesta vám môže pomôcť lepšie si zapamätať informácie. Je to jednoduchšie ako vonku u vás doma, pretože na výber je zvyčajne oveľa viac miest![13]

  • Vedci sa domnievajú, že štúdium vo viacerých prostrediach obohacuje informácie o viac kontextuálnych podnetov, a to zase znižuje pravdepodobnosť, že ich mozog zabudne.[14]
    Dôveryhodný zdroj
    Americká psychologická asociácia
    Vedúca vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
    Prejsť na zdroj

  • Urobte si prestávky. Rovnako ako pri štúdiu v interiéri, aj pri štúdiu vonku sa lepšie sústredíte a získate viac, ak si budete robiť prestávky. Keďže ste vonku, využite tieto prestávky na to, aby ste si trochu zacvičili.[15]

    • Namiesto toho, aby ste sa prihlásili na sociálne médiá, choďte na krátku prechádzku alebo si na pár minút hoďte frisbee. Cvičenie vás povzbudí, a to vám môže dodať novú koncentráciu, keď sa vrátite k štúdiu.
  • Referencie