3 spôsoby, ako sa uvoľniť pri šoférovaní

Či už ste nový vodič, ktorý si zvyká na cestu, alebo skúsený vodič, ktorý práve rieši bežné problémy spojené s dochádzaním do práce, šoférovanie môže byť niekedy náročnou úlohou. Môžete pociťovať frustráciu alebo úzkosť. Ak sa však v danom okamihu upokojíte, pripravíte sa na pohodovú jazdu a zvládnete svoje špecifické obavy pri šoférovaní, môžete sa pri šoférovaní uvoľniť.

Metóda 1 z 3: Upokojenie sa v danom momente

Precvičujte si techniky hlbokého dýchania.Toto je jeden zo spôsobov, ako si môžete okamžite oddýchnuť pri šoférovaní. Hlboké dýchanie spomaľuje srdcovú frekvenciu, znižuje krvný tlak a celkovo vás upokojuje.

  • Pomaly a zhlboka sa nadýchnite ústami. Skúste to cítiť v podbrušku. Pomaly uvoľnite dych nosom.
  • Niekoľkokrát sa zhlboka nadýchnite, kedykoľvek pocítite, že sa na vás počas šoférovania valí zlosť na ceste alebo úzkosť a napätie.
  • Nadýchnite sa toľkokrát, koľkokrát potrebujete, aby ste sa upokojili a cítili sa uvoľnene.

Uvoľnite napätie v tele. Možno zistíte, že vaše ruky sú zovreté na volante, ramená zhrbené, krk stiahnutý a čeľusť napätá. Pri šoférovaní sa môžete uvoľniť, ak budete robiť veci, ktoré uvoľnia napätie vo vašom tele.[1]

  • Pokrčte ramenami hore a dole, aby ste ich uvoľnili. Niekoľkokrát ich prevráťte dopredu a potom dozadu.
  • Uvoľnite čeľusť a čelo. Úsmev, aj krátky, vám pomôže uvoľniť svaly tváre.
  • Otáčajte hlavou mierne dopredu a dozadu a doľava a doprava, aby ste uvoľnili napätie v krku.
  • Urobte si niekoľko naťahovačiek rúk a prstov, keď zastavíte na červenú.

Používajte stratégie všímavosti. Byť pozorný znamená sústrediť svoju pozornosť tu a teraz, na jazdu a len na jazdu. Úplné sústredenie mysle na šoférovanie nedáva vašej mysli veľa priestoru na premýšľanie o niečom rozrušujúcom a môže vám pomôcť uvoľniť sa pri šoférovaní.[2]

  • Počas jazdy si všímajte všetky svoje zmysly. Čo počujete, vidíte alebo cítite? Aký je pocit v aute?
  • Venujte pozornosť tomu, ako sa cíti vaše telo. Možno si poviete: „Mám napäté ramená a žalúdok sa mi dvíha.“
  • Všímajte si svoje myšlienky a emócie. Môžete si napríklad myslieť: „Cítim sa ustráchaný a nervózny. Stále myslím na to, že sa dostanem na diaľnicu.“
  • Dovoľte si prežívať svoje pocity bez toho, aby ste sa ich snažili zastaviť.
  • Všímajte si, ako pocity pomaly odchádzajú a ako sa pri tom cítite.

Zmeňte svoju samomluvu. Je ľahké začať si hovoriť veci, ktoré zvyšujú vaše pocity napätia, stresu, hnevu a úzkosti. Počas jazdy sa môžete uvoľniť, ak sa budete snažiť myslieť na uvoľňujúce myšlienky a pokojne sa rozprávať sami so sebou.[3]

  • Napríklad , keď niekto jazdí nebezpečne, môžete si povedať: „Odrezali ma! Je to veľmi frustrujúce! Šoférovanie ma napína!“
  • Namiesto toho si myslite: „Nejazdí bezpečne. Som rád, že sa nemusím zdržiavať v jeho blízkosti. Presuniem sa do tohto pruhu. Neprerušuje moju relaxačnú jazdu.“
  • Alebo si môžete myslieť: „Nie som dobrý vodič v tejto premávke. Stane sa niečo zlé.“
  • Namiesto toho si skúste povedať: „Toto je pre mňa príležitosť precvičiť si jazdu v premávke. Zvládnem to v pohode.“

Metóda 2 z 3: Príprava na relaxačnú jazdu

Dajte si dostatok času. Ponáhľanie sa niekam môže spôsobiť nervozitu a úzkosť. Naopak, pri šoférovaní sa môžete uvoľniť, ak sa uistíte, že vyrazíte v dostatočnom časovom predstihu, aby ste do cieľa dorazili bez toho, aby ste sa ponáhľali.[4]
Odborný zdroj
Simon Miyerov
Inštruktor šoférovania
Rozhovor s odborníkom. 4 december 2020.

  • Vyhraďte si čas na nehody, dopravné zápchy, obchádzky a iné neočakávané udalosti, kvôli ktorým by ste mohli meškať.

Nastavte svoje vozidlo. Príprava auta na jazdu predtým, ako si sadnete za volant, vám môže pomôcť uvoľniť sa pri šoférovaní. Predtým, ako nastúpite, sa uistite, že ste si nastavili ovládacie prvky a nastavili vozidlo na jazdu.

  • Umiestnite si sedadlo do pohodlnej polohy. Mali by ste byť schopní pohodlne sedieť na sedadle vodiča a stále ľahko dosiahnuť na pedále a volant.
  • Nastavte si spätné a bočné zrkadlá tak, aby ste videli všetko okolo seba a nemuseli sa počas jazdy starať o ich nastavovanie.
  • Ak používate GPS, nastavte si polohu a umiestnite zariadenie na také miesto, aby ste naň počas jazdy ľahko videli.
  • Vopred si upravte všetky ostatné ovládacie prvky alebo nastavenia, napríklad teplotu, aby ste sa po naštartovaní mohli sústrediť na jazdu.

Zapnite si relaxačnú hudbu. Niektoré výskumy naznačujú, že počúvanie klasickej, popovej alebo inej pokojnej hudby počas jazdy vás môže upokojiť.[5]
Vypnite rock a rap a pustite si pop alebo R&B na uvoľnenie počas jazdy.

  • Počúvanie hudby s rýchlejším tempom, napríklad rocku, môže spôsobiť, že budete jazdiť rýchlejšie a ľahšie sa rozčúlite.
  • Pokúste sa nastaviť si rozhlasovú stanicu alebo hudbu ešte pred začatím jazdy, aby ste sa počas jazdy nerozptyľovali.

Odložte svoje elektronické zariadenia. Rozptyľujúce alarmy, upozornenia a notifikácie vás môžu rozptyľovať a spôsobovať napätie počas jazdy. Ak chcete byť v bezpečí a relaxovať počas jazdy, dajte svoje elektronické zariadenia na tichý režim alebo aspoň mimo dosahu.

  • Môžete sa prestať sústrediť na šoférovanie, keď sa snažíte zistiť, kto vás kontaktuje, alebo sa stať nervóznymi, keď sa naďalej ozývajú zvukové signály a tóny.
  • Niektoré telefóny a telefónne služby majú „režim riadenia“, ktorý môžete používať počas jazdy, aby ste obmedzili rozptyľovanie svojej pozornosti.
  • Ak potrebujete, položte si telefón na miesto, kam nedosiahnete, aby ste nemali pokušenie skontrolovať ho.

Rozprávajte sa so svojimi spolucestujúcimi. Rozhovor o spôsoboch, ktoré vám pomôžu zachovať pokoj pri šoférovaní, môže eliminovať časť stresu, ktorý môžu do šoférovania vniesť spolucestujúci. Dajte svojim spolujazdcom najavo, že chcete byť počas jazdy uvoľnení, a povedzte im, čo môžu urobiť, aby vám pomohli.

  • Požiadajte spolujazdcov, aby si zapli bezpečnostné pásy, snažili sa byť v pokoji a pokojne sa s vami rozprávali.
  • Môžete napríklad povedať: „Kým šoférujem, nekričte na mňa, prosím, ani sa nesnažte vyťahovať veci zo zadného sedadla. To ma znervózňuje.“
  • Hovorte s deťmi o tom, ako by sa mali správať, keď sú spolujazdcami v aute.
  • Môžete si povedať: „Deti, mali by ste sedieť vzadu, zostať pripútané, hovoriť potichu a žiadne vyvádzanie. Vďaka tomu budete v bezpečí a ja sa uvoľním.“

Metóda 3 z 3:Riešenie špecifických problémov pri šoférovaní

Buďte sebavedomí, keď šoférujete v nových situáciách. Môžete sa ocitnúť v situácii, keď budete musieť šoférovať v podmienkach, na ktoré nie ste zvyknutí. Môže sa napríklad stať, že budete musieť ísť po diaľnici, keď ste zvyknutí jazdiť po obytných uliciach. Môžete sa uvoľniť, keď šoférujete v nových situáciách, ak si zachováte dôveru vo svoje vodičské schopnosti.

  • Nezabudnite, že poznáte základné pravidlá jazdy a že sú vo všeobecnosti rovnaké bez ohľadu na situáciu.
  • Môžete si povedať: „Toto je nová situácia, ale som bezpečný vodič a zvládnem to.“
  • Ak napríklad prvýkrát šoférujete v stavebnej zóne, môžete si pripomenúť: „Dokážem to. Som presvedčený o svojich vodičských schopnostiach.“

V nepriaznivom počasí buďte opatrní. Niekedy budete pravdepodobne musieť šoférovať, keď bude pršať, snežiť alebo bude veľmi veterno. Pri šoférovaní v zlom počasí sa môžete uvoľniť, ak však zostanete ostražití a budete jazdiť opatrne.[6]

  • Ak je veľmi zlé počasie, napríklad fúka silný vietor a padajú krúpy, snažte sa šoférovaniu vôbec vyhnúť.
  • Pred odchodom sa uistite, že vaše svetlomety, brzdové svetlá a stierače čelného skla fungujú.
  • Znížte rýchlosť, aby ste mali čas reagovať na všetko, čo sa počas jazdy vyskytne.
  • Dávajte pozor a dávajte pozor na nebezpečenstvá na ceste, ako sú popadané konáre stromov alebo zaplavené cesty.

Buďte ostražití, keď šoférujete v noci. Pri nočnej jazde môžete byť pokojní, ak sa uistíte, že ste sústredení a venujete pozornosť tomu, čo sa deje okolo vás.[7]

  • Dávajte pozor na motoristov a chodcov, ktorí môžu byť v noci ťažko viditeľní. Často používajte zrkadlá a obzerajte sa pred seba.
  • Skôr ako začnete jazdiť, uistite sa, že máte zapnuté svetlá a že vám fungujú brzdové svetlá.
  • Nešoférujte, keď ste unavení alebo ospalí.

Akceptujte, keď meškáte. Budú chvíle, keď bez ohľadu na to, ako veľmi sa budete snažiť, nakoniec budete meškať. Namiesto toho, aby ste boli nervózni a snažili sa ponáhľať, aby ste sa tam dostali, oznámte príslušnej osobe, že meškáte, a akceptujte to. Pomôže vám to uvoľniť sa pri šoférovaní oveľa viac ako snaha predbehnúť červenú, aby ste ušetrili pár sekúnd času jazdy.[8]
Odborný zdroj
Simon Miyerov
Inštruktor autoškoly
Rozhovor s odborníkom. 4. decembra 2020.

  • Ak napríklad kvôli nehode na diaľnici meškáte do práce, namiesto toho, aby ste boli frustrovaní, zavolajte svojmu nadriadenému a oznámte mu to.
  • Môžete povedať: „Chcel som vám oznámiť, že som na ceste, len mám niekoľko minút meškania kvôli nehode.“ Ak sa vám to nepodarí, môžete sa rozhodnúť, že budete pokračovať v jazde.“

Zabráňte ostatným ľuďom v aute, aby vás rozptyľovali. Keď deti robia na zadnom sedadle hluk alebo vaša mama je vodičom na zadnom sedadle, môže to byť veľmi rušivé a rozrušujúce. Pri šoférovaní sa môžete uvoľniť, ak ich pred začatím jazdy požiadate, aby vás nerozptyľovali. Ak už šoférujete, pokojne, ale dôrazne povedzte, aby zastavili.

  • Môžete napríklad povedať: „Deti, keď začnem šoférovať, musíte si sadnúť dozadu a potichu sa rozprávať. Vďaka tomu budem pokojný a všetci budeme v bezpečí.“
  • Môžete napríklad povedať: „Mami, oceňujem tvoj záujem, ale keď mi hovoríš, ako mám šoférovať, znervózňuješ ma. Prosím, zastavte.“
  • Ak je to potrebné, zastavte, kým sa rozptyľovanie neprestane prejavovať. Toto vám pomôže zachovať pokoj a bezpečnosť.
  • Zostaňte pokojní v blízkosti nevychovaných vodičov. Hoci ostatní vodiči môžu robiť veci, ktoré vás rozrušia, frustrujú alebo dokonca vystrašia, ako napríklad predbiehanie, príliš tesné sledovanie, odbočovanie alebo dokonca prejavovanie zlosti na ceste, zostaňte pokojní.[9]
    Dovoliť hrubým vodičom, aby vás rozčuľovali, vám zabráni uvoľniť sa počas jazdy.

    • Vyhnite sa neslušným gestám alebo dokonca očnému kontaktu s ostatnými motoristami. Mohlo by to zbytočne vyhrotiť situáciu.
    • Ak je to možné, mierne zmeňte rýchlosť jazdy, aby ste sa mohli dostať z bezprostrednej blízkosti druhého vodiča.
    • Ak máte pocit ohrozenia, stiahnite okná a zamknite dvere. Ak si myslíte, že situácia môže byť násilná, zavolajte 911.
  • Odkazy