3 spôsoby, ako sa vyhnúť baktériám v lietadle

Keďže každý deň cestujú lietadlom milióny ľudí, lietadlá sú hlavnými prenášačmi infekčných chorôb. Aby ste sa vyhli nákaze, mali by ste sa najprv uistiť, že váš imunitný systém je v najlepšej kondícii ešte pred nástupom do lietadla. Po príchode na palubu sa môžete chrániť pred infekciou tak, že si budete umývať ruky, nosiť masku a zostať hydratovaní. V neposlednom rade sa môžete vyhnúť baktériám v lietadle tým, že si prinesiete vlastné veci, ako sú utierky na ruky a teplé jedlo. S malou prípravou si môžete zabezpečiť, aby ste po ďalšom lete zostali zdraví.

Metóda 1 z 3:Zostaňte zdraví pred nástupom do lietadla

Dodržiavajte zdravú stravu. Jedným z najjednoduchších spôsobov, ako sa vyhnúť ochoreniu v lietadle, je zabezpečiť, aby váš imunitný systém optimálne fungoval ešte pred nástupom do lietadla. Zdravá strava posilní váš imunitný systém a zabezpečí, že vaše telo bude pripravené na boj s baktériami, ktoré vás čakajú v lietadle. Dbajte na to, aby ste jedli veľa celozrnných výrobkov, ako aj ovocia a zeleniny.[1]
Dôveryhodný zdroj
Národná zdravotná služba (Spojené kráľovstvo)
Systém verejnej zdravotnej starostlivosti v Spojenom kráľovstve
Prejsť na zdroj

  • Medzi zdravé potraviny patria napríklad jablká, pomaranče, banány, hrozno, mrkva, brokolica, špenát, avokádo, ako aj ryža a iné celozrnné výrobky.
  • Vyhýbajte sa nasýteným tukom a snažte sa jesť chudobné bielkoviny, ako sú ryby a orechy.
  • Obmedzte konzumáciu alkoholu a kofeínu.

Pite veľa vody. Aby ste posilnili svoj imunitný systém, uistite sa, že pijete dostatok vody. V priemere by mal muž vypiť približne 13 šálok (3 litre) a žena približne 9 šálok (2.2 litre) vody.[2]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj
Udržiavanie správnej hydratácie zabezpečí, že váš imunitný systém bude silný a zabráni prechladnutiu alebo chrípke.

Užívajte doplnok. Viacero rôznych vitamínov a minerálov môže pomôcť posilniť váš imunitný systém, hoci nebolo dokázané, že by vás ochránili pred ochorením. Denne užívajte multivitamín, aby ste mali istotu, že dostávate všetky potrebné vitamíny a minerály.

  • Vitamíny C, B a D, ako aj zinok pomáhajú udržiavať váš imunitný systém silný. Začnite užívať tieto doplnky týždeň pred odletom.
  • Nezabudnite sa poradiť so svojím lekárom o užívaní akýchkoľvek doplnkov stravy.

Nechajte sa očkovať proti chrípke. Očkovanie proti chrípke je jedným z najlepších preventívnych opatrení, ktoré môžete prijať, aby ste neochoreli. Injekcia zvýši produkciu protilátok vo vašom tele, ktoré chránia pred rôznymi kmeňmi chrípkového vírusu. Aby vás vakcína počas letu ochránila, mali by ste ju dostať aspoň dva týždne pred cestou.[3]
Dôveryhodný zdroj
Centrá pre kontrolu a prevenciu chorôb
Hlavný inštitút verejného zdravotníctva v USA, ktorý riadi ministerstvo. zdravotníctva a sociálnych služieb
Prejsť na zdroj

  • Poraďte sa so svojím lekárom o očkovaní proti chrípke, najmä ak máte alergiu na vajcia alebo na niektorú zo zložiek vakcíny alebo ak ste niekedy mali Guillainov-Barrého syndróm.[4]
    Dôveryhodný zdroj
    Centrá pre kontrolu a prevenciu chorôb
    Hlavný inštitút verejného zdravia pre USA, ktorý riadi ministerstvo. zdravotníctva a sociálnych služieb
    Prejsť na zdroj

Doprajte si dostatok spánku. Aby ste si udržali silný imunitný systém, mali by ste pravidelne spať aspoň osem hodín denne. Nestačí sa dobre vyspať tesne pred odletom. Musíte si vytvoriť návyk spať dôsledne osem hodín. Týmto spôsobom zabezpečíte, aby váš imunitný systém pred letom fungoval optimálne.[5]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Medical School
Vzdelávacia stránka Harvard Medical School pre verejnosť
Prejsť na zdroj

  • Ak chcete lepšie spať, stanovte si pravidelný čas spánku a dodržiavajte ho. Mali by ste sa tiež snažiť vstávať každý deň v rovnakom čase.
  • Týždeň pred letom užívajte pred spaním 200-400 mg horčíka, aby ste udržali svoj nervový a imunitný systém v dobrej kondícii.
  • Používajte melatonínové doplnky, ktoré vám pomôžu lepšie spať a cítiť sa pred letom oddýchnutejšie.
  • Pred spaním sa vyhýbajte pitiu nápojov s obsahom kofeínu, ako je káva, čaj alebo popcorn.
  • Obmedzte čas strávený pri obrazovke pred spaním. Snažte sa nepozerať na televíziu ani na telefón tesne pred spaním.
  • Každý deň sa venujte dostatočnej fyzickej aktivite. Aspoň 30 minút mierneho cvičenia vám pomôže lepšie spať v noci.

Metóda 2 z 3: Ochrana počas letu

Noste masku. Ak sedíte vedľa niekoho, kto sa zdá byť chorý, maska môže zabrániť tomu, aby ste sa nakazili chorobou prenášanou vzduchom. Maska je obzvlášť účinná proti prechladnutiu, ktoré sa bežne prenáša vzduchom. Nezabudnite používať masku, ktorá vám zakryje nos a ústa.[6]

  • Chirurgické masky nájdete v miestnej lekárni.

Udržujte si čisté ruky. Keďže sa vaše ruky v lietadle stretnú s mnohými povrchmi pokrytými baktériami, budete si ich musieť pravidelne umývať. Najlepší spôsob, ako zabrániť šíreniu škodlivých mikroorganizmov, je drhnúť si ruky mydlom a tečúcou vodou aspoň 15 sekúnd a dôkladne ich osušiť papierovou utierkou. Môžete však použiť aj dezinfekčný prostriedok na ruky na báze alkoholu, ktorý obsahuje najmenej 60 percent alkoholu.[7]

  • Po návšteve toalety alebo pred konzumáciou jedla by ste si mali umyť ruky.
  • Môžete si tiež priniesť a používať dezinfekčné obrúsky. Predtým, ako si sadnete, utrite si sedadlo, stolík a plochy pri okne.
  • Koloidné striebro v spreji z obchodov so zdravou výživou môže tiež pomôcť pri dezinfekcii povrchov. Postriekajte oblasť, kde budete sedieť.

Nedotýkajte sa očí, nosa alebo úst. Tieto oblasti sú najľahšími prístupovými bodmi pre mikroorganizmy, ktoré sa chcú dostať do vášho tela. Aj keď umývanie rúk odstráni mnohé baktérie, ktoré sa chcú dostať do vášho tela, nezbaví sa ich všetkých. Aby ste neochoreli, mali by ste sa vo všeobecnosti snažiť nedotýkať sa očí, nosa a úst.[8]

Zostaňte hydratovaní. Vzduch v lietadle môže byť o 55 % suchší ako v bežných interiéroch. To môže vážne vysušiť ochranné membrány vo vašich dutinách. Vďaka tomu ste náchylnejší na prechladnutie alebo vznik infekcie prínosových dutín. Aby ste tomu zabránili, mali by ste počas letu piť veľa vody a používať hydratačný nosový sprej.[9]

  • Keďže voda z vodovodu v lietadle môže obsahovať veľké množstvo baktérií, snažte sa počas letu piť balenú vodu a nečistite si zuby vodou z vodovodu v kúpeľni.
  • vyhýbajte sa pitiu kávy, čaju alebo alkoholu. Tieto diuretiká vás ešte viac dehydratujú.
  • Pred letom a po lete používajte nosový sprej s obsahom soli, aby ste udržali sliznice vlhké.[10]

Umožnite cirkuláciu vzduchu. Pravidelné prúdenie vzduchu pomáha predchádzať cirkulácii chorôb prenášaných vzduchom, preto nezabudnite mať pustené vetracie otvory. HEPA filtre vo väčšine lietadiel odfiltrujú takmer 99.9 percent častíc prenášaných vzduchom. V lietadlách tiež cirkuluje čerstvý vzduch z vonku do zmesi v kabíne.[11]

Metóda 3 z 3:Vyhýbanie sa baktériám

Vezmite si vlastné veci. Ak sa chystáte na dlhý let, snažte sa priniesť si vlastné prikrývky, vankúše, slúchadlá a zábavu. Letecké spoločnosti zriedkavo perú prikrývky a vankúše. Ak nelietate hneď po ich umytí, pravdepodobne používate veci, ktoré používali iní ľudia a pokryli ich zárodkami.[12]

Objednajte si teplé jedlo. Ak je to možné, skúste si počas letu objednať teplé jedlo. Správne zohriatie potravín zničí všetky baktérie, ktoré by mohli spôsobiť ochorenie. Ak teplé jedlo neprichádza do úvahy, zvážte možnosť priniesť si vlastné občerstvenie alebo potraviny.[13]

  • Balené občerstvenie, ako sú krekry, praclíky a oriešky, by malo byť v poriadku.
  • Ak sa chcete vyhnúť choroboplodným zárodkom a chorobám, možno budete chcieť vynechať jedlo v lietadle. Hoci vás to úplne neochráni, je menej pravdepodobné, že budete vystavení baktériám, ak sa počas letu vyhnete tomu, aby ste si do tela čokoľvek vložili.

Zmeňte si sedadlo. Ak sedíte vedľa niekoho, kto je chorý, spýtajte sa letušky, či si môžete vymeniť sedadlá. Sedenie v blízkosti chorého človeka zvyšuje pravdepodobnosť ochorenia o takmer 10 percent. Sedadlá v uličke sú nebezpečné aj z dôvodu veľkého pohybu nôh. Ak lietadlo nie je plné, môžete si sadnúť inde.[14]

  • Povedzte niečo ako: „Nebude vám vadiť, ak si vymením miesto??“ alebo „Je možné, ak si vymením sedadlo?“
  • Ak presun nie je možný, mali by ste zvážiť nosenie masky alebo sa opýtať, či by chorému nevadilo nosiť masku.
  • Snažte sa ničoho priamo nedotýkať. Keďže v daný deň prejdú lietadlom stovky ľudí, takmer každý povrch v lietadle môže byť pokrytý baktériami. Týka sa to najmä toaliet, stolíkov a opierky na ruky. Ak môžete, pri dotýkaní sa vecí v lietadle používajte vreckovku alebo papierový uterák a vždy si umyte ruky.[15]

    • Neukladajte si veci do vrecka na operadle sedadla, pretože v tomto priestore sa môžu nachádzať baktérie kvôli ľuďom, ktorí si tu ukladajú vreckovky a vrecká na choroby.
  • Odkazy