3 spôsoby, ako sa vyhnúť päťkám z testov

Testy môžu byť veľmi stresujúce, najmä ak cítite veľký tlak na to, aby ste ich zvládli dobre, a obávate sa, že neuspejete. Hoci väčšina z nás bude musieť v živote absolvovať veľa testov, existujú kroky, ktoré môžeme podniknúť, aby sme boli na skúškach čo najúspešnejší. Ak sa chcete vyhnúť tomu, aby ste na testoch dostávali päťky, pripravte sa vopred, používajte účinné stratégie na písanie testov a vyhľadajte pomoc, aby ste sa necítili sami.

Metóda 1 z 3: Príprava na testy


Chodiť na hodiny a dokončiť prácu. Jedným z najlepších spôsobov, ako sa vyhnúť päťkám na skúškach, je chodiť na hodiny a dokončiť prácu včas. Testy sú zvyčajne založené na materiáli preberanom na hodine alebo z predchádzajúcich úloh, a ak nebudete stíhať, bude ťažké dosiahnuť dobré výsledky.

  • Pred skúškou učitelia často diskutujú o formáte skúšky alebo poskytujú rady, ako sa učiť, a ak nebudete prítomní, mohli by ste zmeškať dôležité informácie.
  • Ak musíte vynechať hodinu alebo nemôžete odovzdať úlohu, požiadajte spolužiaka alebo priateľa o požičanie poznámok. Tiež sa pokúste dokončiť úlohu, aj keď nemôžete získať zápočet, aby ste boli lepšie pripravení na test.


Robte si dobré poznámky. Zapisovanie informácií vám pomôže zapamätať si ich, takže dobré poznámky na hodinách alebo pri štúdiu vám pomôžu zaistiť, že na teste dostanete výbornú známku.[1]

  • Ak budete mať jasne napísané a dobre zorganizované poznámky, štúdium bude tiež oveľa jednoduchšie.
  • Ak už máte poznámky z hodiny, skúste si ich pred skúškou prekopírovať. Toto bude účinnejšia študijná stratégia ako ich jednoduché opakované čítanie.


Urobte si poriadok. Usporiadanie študijných materiálov vám výrazne uľahčí prípravu na test. Pomôže vám to tiež cítiť sa lepšie, sebavedomejšie a pripravenejšie na zvládnutie skúšky.

  • Na evidenciu a zoskupovanie poznámok používajte zakladač alebo priečinok.
  • Plánovač alebo kalendár vám pomôžu zapamätať si dátumy testov a termíny odovzdania a môžete si tiež naplánovať pravidelné študijné stretnutia.


Oboznámte sa s formátom testu. Oboznámenie sa s formátom testu vám pomôže byť čo najlepšie pripravený, keď si sadnete k jeho písaniu. Nájdite si čas na prieskum a položte učiteľovi otázky o formáte testu.

  • Ak ide o štandardizovanú skúšku, ktorú robí veľa ľudí v celom vašom štáte alebo krajine, vyhľadajte si o skúške nejaké informácie na internete. Venujte pozornosť typu otázok, ktoré sa kladú, časovým limitom a vyhľadajte všetky špecifické tipy alebo zdroje, ktoré by mohli byť k dispozícii na vypracovanie testu.
  • Ak ide o skúšku pre konkrétnu triedu, opýtajte sa učiteľa, či vám môže povedať o formáte skúšky. Možno vám budú chcieť poskytnúť niektoré podrobnosti


Vzdajte sa negatívnych myšlienok. Písanie testov je stresujúce, najmä keď cítite veľký tlak na to, aby ste dopadli dobre, ale negatívne myšlienky môžu obmedziť vašu schopnosť úspešne sa učiť na test. Snažte sa odsunúť tieto negatívne myšlienky nabok a nahradiť ich pozitívnejšími.

  • Namiesto toho, aby ste sa sústredili na to, ako na skúške zlyháte alebo ako zlyháte v triede, ak sa vám test nepodarí, pripomeňte si, že ste tvrdo pracovali a pripravovali sa. Povedzte si, že sa vám bude dariť.
  • Skúste si predstaviť, ako ľahko odpovedáte na otázky v teste.


Neprepínajte sa. Hoci môže byť lákavé čakať na skúšku do poslednej chvíle, nepomôže vám to naučiť sa materiál ani uspieť v teste. Čím skôr sa začnete učiť, tým lepšie budete pripravení na skúšku.[2]

  • Štúdium tesne pred skúškou často vyvoláva väčšiu paniku a obmedzuje vašu schopnosť učiť sa a správne si zapamätať informácie.
  • Hoci to môže závisieť od toho, aký dôležitý je test a koľko materiálu musíte zvládnuť, je dobré začať sa učiť aspoň týždeň vopred.
  • Ak ide o väčší test, napríklad SAT, ACT, LSAT alebo GRE, pravdepodobne budete chcieť stráviť prípravou niekoľko mesiacov.


Urobte si časový odstup štúdium. Keď sa začnete učiť, množstvo materiálu, ktoré musíte zvládnuť, sa môže zdať ohromujúce. Aby ste sa necítili tak vystresovaní a aby bolo vaše štúdium efektívnejšie, rozdeľte si štúdium tak, aby ste si naraz preberali len malé množstvo materiálu.[3]

  • Napríklad namiesto toho, aby ste sa snažili zapamätať si dlhý zoznam slovíčok alebo definícií naraz, rozdeľte si zoznam a pri každom štúdiu sa sústreďte na malé časti. Informácie si lepšie zapamätáte a zoznamom prejdete oveľa rýchlejšie.
  • Môže byť tiež užitočné meniť materiál, ktorý študujete. Skúste napríklad počas jedného sedenia vypracovať jeden typ matematického problému a potom prejdite na iný typ matematického problému pri ďalšom štúdiu. Váš mozog musí viac pracovať, aby sa rozhodol, ktorú stratégiu použiť na vyriešenie problému. Nedržte sa jednej témy, namiesto toho si naštudujte niekoľko rôznych materiálov na jedno posedenie.[4]
  • Skúste si štúdium rozdeliť do 25 až 50-minútových intervalov a medzi nimi si robte prestávky. Počas štúdia sa budete cítiť uvoľnenejší a tiež efektívnejšie preberiete informácie.[5]
  • Odborníci na vzdelávanie túto techniku označujú ako „rozložené opakovanie“ a zistili, že je oveľa účinnejšia ako snaha zapamätať si veľa materiálu naraz.[6]


Robte si pravidelné prestávky. Hoci môžete mať pocit, že sa musíte sústrediť výlučne na štúdium, výskumy ukázali, že pravidelné prestávky zlepšia vaše sústredenie, keď sa vrátite k štúdiu, a udržia vás v pokoji pred testom.[7]
[8]

  • Hoci si môžete vybrať, čokoľvek, čo vás baví, počas prestávky, vedci dospeli k záveru, že cvičenie zlepšuje vašu pamäť a znižuje krvný tlak. Počas prestávky sa prechádzajte, skáčte cez švihadlo, tancujte alebo behajte a naštartujte sa, aby ste v teste uspeli. Bolo tiež preukázané, že joga zlepšuje sústredenie a pozornosť, čo sa môže hodiť pri písaní testu.


Eliminujte rozptyľovanie. Počas štúdia vás môže rozptyľovať hudba, telefóny a televízor, preto je najlepšie ich počas prípravy na skúšku vylúčiť.[9]

  • Ak musíte počúvať hudbu v pozadí, vyberte si inštrumentálnu alebo klasickú hudbu.
  • Vypnite si telefón alebo ho odložte do inej miestnosti, aby ste neboli v pokušení písať SMS, kontrolovať e-mail alebo používať sociálne siete.
  • Ak na štúdium potrebujete počítač, vypnite upozornenia na e-maily, funkcie správ alebo čokoľvek iné, čo by vás mohlo rozptyľovať od vášho cieľa dobre zvládnuť test.


Vyhýbajte sa celonočnému spánku. Hoci väčšina z nás už niekedy zostala hore celú noc a učila sa na test, nie je to efektívny prístup k štúdiu, ak sa chcete vyhnúť päťkám z testov. Budete sa cítiť viac nervózni, menej pripravení a naruší to vašu schopnosť zapamätať si materiál, nad ktorým ste strávili celú noc štúdiom.[10]

  • Namiesto toho, aby ste si celú noc pospávali, prečítajte si materiál ešte raz, než pôjdete spať, a uistite sa, že ste sa dostatočne vyspali. Váš mozog bude pracovať na zapamätaní si informácií aj počas spánku.
  • Jedna psychologická štúdia zistila, že celonočné ponocovanie v skutočnosti poškodzuje vašu schopnosť uvažovať a zapamätať si informácie až 4 dni po tom, čo ste zostali hore celú noc.


Učte sa na rôznych miestach. Hoci pri príprave na test môžete mať svoje miesto na štúdium, napríklad knižnicu alebo svoju izbu, zdržiavanie sa na jednom mieste vám v skutočnosti môže zabrániť, aby ste si informácie zapamätali tak efektívne. Namiesto toho, aby ste zostávali na jednom mieste, vymeňte si teda miesta.[11]
[12]

  • Tichá kaviareň, lavička vonku a prázdna trieda sú skvelé miesta, ktoré môžete vyskúšať.


Vymyslite si príbeh. Aj keď to môže znieť hlúpo, rozprávanie si bláznivých alebo zábavných príbehov o materiáli vám môže pomôcť rýchlejšie a jasnejšie si ho zapamätať. Táto technika funguje obzvlášť dobre pri usporiadaných zoznamoch, vzorcoch alebo čomkoľvek so skratkou.[13]

  • Príbeh nemusí dávať zmysel ani byť skutočný, má vám len pomôcť zapamätať si látku.


Vyberte si správnu metódu štúdia. Pri príprave na test sa mnohí z nás zameriavajú na opätovné čítanie kapitol a zvýrazňovanie alebo podčiarkovanie materiálu. Výskum však naznačuje, že tieto metódy nie sú také účinné ako vytváranie kartičiek alebo cvičné testy.

  • Vytvorte si s kamarátom kartičky a potom sa navzájom skúšajte. Môžete tiež požiadať rodiča alebo súrodenca, aby vás preskúšal z kartičiek.
  • Ak je k dispozícii cvičný test pre test, ktorý sa chystáte absolvovať, určite tento zdroj využite. Dajte si primeraný čas, aby ste cvičný test písali za rovnakých podmienok, za akých budete písať skutočný test.
  • Ak nie je k dispozícii cvičný test, skúste si vytvoriť vlastný. Ak máte všeobecnú predstavu o formáte testu, samotné písanie a odpovedanie na otázky vám pomôže naučiť sa a uchovať si informácie.


Prečítajte si informácie nahlas. Keď sa učíte na test, čítajte informácie nahlas. Pomáha vám to naučiť sa látku rýchlejšie a efektívnejšie, pretože informácie nielen počujete, ale aj vidíte.

  • Skúste si čítať poznámky nahlas.

Metóda 2 z 3:Robenie testov


Získajte Spánok. Noc pred testom sa uistite, že ste sa poriadne vyspali. Pamätajte si, že preťahovanie sa celú noc alebo šprtanie sa môže v skutočnosti podkopať všetku vašu tvrdú prácu a spôsobiť, že budete z testu ešte nervóznejší.[14]


Pred testom zjedzte vyvážené jedlo. Hladovanie počas skúšky môže sťažiť sústredenie a môže mať za následok slabý výkon. Uistite sa, že ste sa pred skúškou najedli.[15]
[16]
[17]

  • Vedci zistili, že potraviny s antioxidantmi, omega-3 mastnými kyselinami a vlákninou podporujú mozog, preto pred tým, ako sa vyberiete na skúšku, siahnite po zmesi cestovín, zjedzte ovsenú kašu, kúsok ovocia alebo si dajte sendvič s tuniakom.
  • Nevyberajte si niečo mastné alebo ťažké, čo by vám mohlo podráždiť žalúdok a spôsobiť vám nevoľnosť uprostred skúšky. Vyhnite sa tiež preťaženiu nezdravým jedlom a sladkými nápojmi.
  • Trochu kofeínu môže pomôcť zvýšiť výkon vášho mozgu, ale jeho nadmerné množstvo spôsobí, že sa počas skúšky budete cítiť nervózne a úzkostlivo, preto to s ním nepreháňajte.
  • Jedlo pár minút pred testom môže spôsobiť, že sa budete cítiť ospalí a vaše telo sa bude viac sústrediť na trávenie ako na premýšľanie, preto sa snažte najesť pár hodín pred testom.


Upokojte nervy pred testom. Je úplne normálne, že sa pred skúškou cítite nervózne, ale úzkosť vám môže sťažiť sústredenie na skúšku a spôsobiť paniku. Aby ste tomu predišli, vyskúšajte niektoré z týchto techník na upokojenie nervov tesne pred veľkou skúškou.[18]
[19]

  • Pred začiatkom skúšky sa skúste na niekoľko minút pozerať do steny. Jednoduché meditačné cvičenie, ako je toto, môže pomôcť zmierniť vašu úzkosť.
  • zhlboka sa nadýchnite. To môže zastaviť vaše uháňajúce myšlienky a znížiť váš krvný tlak.
  • Ak je to povolené, žujte žuvačku, ktorá môže zmierniť úzkosť.
  • Ak máte povolené, vezmite si so sebou občerstvenie. Môže vám pomôcť cítiť sa pokojnejšie a odvrátiť vašu pozornosť od pocitu nervozity.
  • Pripomeňte si, že tento test je len malou časťou vašej školskej kariéry, a ak nepôjde dobre, budú ďalšie príležitosti na zlepšenie známky.
  • Premýšľajte o niečom pozitívnom a zábavnom, čo by ste mohli robiť po skončení skúšky. Bude to odmena, ktorá vám pomôže zvládnuť skúšku a udrží vás v motivácii.


Pozorne si prečítajte pokyny. Aj keď sa pri začatí testu môžete cítiť uponáhľaní, neponáhľajte sa hneď a nezačnite odpovedať na otázky. Nájdite si čas na pozorné prečítanie pokynov a uistite sa, že rozumiete, ako máte test vyplniť a odpovedať na otázky.[20]

  • Ak je niečo nejasné alebo mätúce, nebojte sa zdvihnúť ruku a pokojne požiadať učiteľa alebo skúšobného komisára o vysvetlenie.


Zbežne si prečítajte test. Po prečítaní pokynov je tiež dôležité venovať niekoľko minút a prelistovať si test. Získate dobrú predstavu o tom, koľko otázok je v teste a aké typy otázok sú v ňom obsiahnuté. Umožní vám to zrýchliť tempo a dokončiť prácu načas.[21]

  • Dobrým prístupom je začať s ľahšími otázkami a potom prejsť k ťažším, ktoré by vám mohli zabrať viac času alebo vás viac znervózniť. Takto sa budete cítiť istejšie, keď sa dostanete k ťažkej látke a nebudete sa trápiť alebo zasekávať.


Zapíšte si kľúčové informácie. Ak sa obávate, že počas testu na niečo zabudnete, skôr ako začnete odpovedať na všetky otázky, zapíšte si to na okraj skúšky alebo na zdrap papiera.[22]

  • Môže to byť užitočné najmä pri dátumoch, vzorcoch alebo kľúčových pojmoch.


Vynechajte otázky, ktorými si nie ste istí. Ak sú v teste otázky, ktorými si nie ste istí, označte ich hviezdičkou alebo symbolom a potom pokračujte ďalej. Môžete sa k nim vrátiť po tom, čo ste riešili iné otázky, a nebudete strácať čas.[23]

  • Odpoveď vás môže napadnúť, keď budete pracovať na inej otázke, alebo si ju ľahšie vybavíte, keď sa na ňu pozriete znova.


Uistite sa, že ste odpovedali na všetky otázky. Hoci môže byť zdrvujúce a nepríjemné, ak neviete odpoveď na otázku, uistite sa, že ste si odpoveď zapísali. Niečo je lepšie ako nič a za pokus o zodpovedanie otázky nestratíte žiadne kredity.

  • Môžete dokonca správne uhádnuť alebo získať čiastočný kredit za svoju odpoveď, čo vám môže pomôcť zlepšiť si známku na skúške.


Pred odovzdaním si odpovede skontrolujte. Ak dokončíte test s časovou rezervou, nezahadzujte príležitosť skontrolovať si odpovede alebo skontrolovať svoju prácu.

  • Možno zachytíte chybu alebo budete môcť zlepšiť formuláciu odpovede.


Nezahadzujte svoj test. Aj keď máte možno chuť test zahodiť a už sa naň nikdy nepozrieť, je dôležité, aby ste si test odložili a prezreli si ho, aby ste pochopili, čo ste urobili správne a na čom by ste mali popracovať.

  • Urobte si zoznam študijných stratégií, ktoré sa vám zdali byť nápomocné, aby ste ich nabudúce mohli určite použiť. Zároveň si zapíšte, čo vám počas skúšky nepomohlo alebo s čím ste mali problém, aby ste sa mohli zlepšiť.
  • Ak si ho môžete ponechať, váš starý test môže byť užitočnou študijnou pomôckou.
  • Dohodnite si čas stretnutia s učiteľom, aby ste si mohli preskúšať test a dozvedieť sa, čo môžete urobiť, aby ste zlepšili svoj výkon. Ocenia, že sa snažíte a chcete dosiahnuť dobré výsledky.

Metóda 3 z 3:Získanie pomoci


Vytvorte študijnú skupinu alebo zorganizujte kontrolné stretnutie. Štúdium osamote môže byť osamelé, ale môže sa vám tiež ľahko stať, že sa necháte rozptýliť. Namiesto toho, aby ste sa do toho pustili sami, skúste si zorganizovať študijnú skupinu so spolužiakmi alebo si dohodnite kontrolné stretnutie.

  • Budete sa cítiť menej izolovaní a je veľká šanca, že niekto v skupine môže pochopiť niečo, čomu vy nerozumiete, alebo že môžete pomôcť iným ľuďom.
  • Spoločné preberanie materiálu nahlas vám tiež pomôže absorbovať informácie.
  • Ak organizujete kontrolné stretnutie alebo študijnú skupinu, uistite sa, že ste na začiatku stanovili usmernenia, aby bolo efektívne. Každý by mal vedieť, čo má urobiť, aby bol pripravený na stretnutie, a mali by ste sa porozprávať o tom, ako sa budete učiť. Dohodnite sa, že sa budete sústrediť len na preberanú látku a vylúčite rozptyľovanie.


Spolupracujte s učiteľom. Ak máte problémy s dobrými výsledkami v testoch, dohodnite si čas na rozhovor s učiteľom. Možno vám pomôžu identifikovať problém a osvojiť si úspešnejšie techniky prípravy a písania testov.[24]

  • Môže byť tiež ochotný s vami individuálne pracovať, aby ste si mohli zlepšiť výsledky v testoch.
  • Aj učitelia chcú vedieť, že sa snažíte, a budú rešpektovať vašu ochotu priznať, že možno potrebujete pomoc.


Porozprávajte sa s rodičmi. Aj keď sa môžete obávať, že vaši rodičia budú rozrušení zo zlého výkonu pri teste, budú vám môcť pomôcť pri učení sa na skúšku alebo nájsť niekoho, kto vám môže pomôcť pri učení. Ak ich zapojíte, budú tiež schopní rozpoznať, ako usilovne pracujete.[25]

  • Vaši rodičia pravdepodobne v živote absolvovali veľa testov a mohli by vám ponúknuť niekoľko dobrých tipov alebo stratégií na učenie.
  • Skúste im vysvetliť testový materiál. Aj keď s tým nie sú oboznámení, vysvetľovanie toho, čo sa učíte a čo študujete, inej osobe vám pomôže uchovať si informácie.
  • Opýtajte sa, či by vám mohli pomôcť nájsť súkromného učiteľa.


Prihláste sa na doučovanie. Mnohé školy a komunitné centrá ponúkajú bezplatné alebo cenovo výhodné služby doučovania, preto si urobte malý prieskum vo svojom okolí a zvážte možnosť prihlásiť sa na doučovanie. Pomôže vám to udržať si prehľad a pripraviť sa na testy tak, aby ste zo seba vydali maximum.[26]

  • Ak máte staršieho kamaráta, spolužiaka alebo súrodenca, ktorý sa vyzná v predmete, ktorý študujete, požiadajte ho, aby vás doučoval. Niekedy je to pohodlnejšie ako pracovať s cudzím človekom.

  • Vyhľadajte pomoc v prípade testovej úzkosti, problémov so sústredením alebo depresie. Ak vám pri testoch bráni úzkosť, problémy so sústredením, depresia alebo iné faktory, nebojte sa požiadať o pomoc. Toto je prvý krok k tomu, aby ste sa cítili lepšie, a ak sa vám podarí vyriešiť tieto problémy, oveľa ľahšie sa vám bude dobre písať testy.

    • Informujte o svojej situácii rodičov, učiteľa, výchovného poradcu alebo školu. Možno vám budú môcť poskytnúť zdroje alebo prispôsobenia, ktoré vám pomôžu byť pri písaní testov úspešnejší.
  • Odkazy