3 spôsoby, ako sa vyhnúť rozptýleniu počas štúdia

Viete, že naozaj chcete mať dobré známky. Rodičia na vás vyvíjajú tlak alebo ste si sľúbili, že sa budete snažiť lepšie. Stále sa však rozptyľujete! Ak sa budete snažiť nájsť sústredené myslenie, stanovíte si študijný plán a vyberiete si správne miesto na štúdium, môžete eliminovať rozptyľovanie, ktoré máte pod kontrolou, a minimalizovať to, ktoré nemôžete úplne zastaviť.

Metóda 1 z 3: Jednoduché tipy na lepšie sústredenie


Vylaďte si konkrétne rušivé vplyvy, keď si ich všimnete. Povedzme, že sa snažíte študovať v knižnici a stále vás rozptyľuje niekto, kto vám píše SMS správy. Všimnite si toto konkrétne rozptýlenie a potom si povedzte, že ho prekonáte. Keď to nabudúce uvidíte, prikážte si, aby ste sa nepozerali. Robte to vždy, keď sa objaví rozptýlenie, a nakoniec si ho už nebudete všímať.


Doprajte si prestávku na starosti. Život môže byť naozaj rušný, takže nie je prekvapením, ak sa vám stáva, že vás od štúdia rozptyľujú myšlienky na všetko ostatné. Namiesto toho, aby ste sa správali, akoby všetky tieto ostatné potreby neexistovali, doprajte si odreagovanie. Venujte 5 minút premýšľaniu o všetkom, čo máte na tanieri, ale potom si povedzte, že je čas sústrediť sa na zatiaľ hlavnú úlohu: štúdium.


Stanovte si priority pri štúdiu tak, že si určíte hlavný cieľ. Keď sa blíži skúška, je ľahké myslieť si, že musíte študovať všetko. Rozdelenie vecí a stanovenie si len jedného hlavného cieľa vám uľahčí ich zvládnutie a budete menej náchylní na rozptýlenie.[1]
Expert Zdroj
Ashley Pritchard, MA
Školský poradca
Rozhovor s odborníkom. 4. novembra 2019.
[2]

  • Ak vás napríklad čaká skúška z biológie, ktorá sa týka troch kapitol, nemusíte všetko vtesnať do jedného štúdia. Skúste sa najprv sústrediť na časti, ktoré vám robia problémy, napríklad na podkapitolu o Krebsovom cykle. Skúste si tiež robiť poznámky a kartičky, pretože to pomáha.


Odpojte sa od siete. Písanie správ, sociálne médiá, hovory a iné rozptýlenia, ktoré pochádzajú z našich elektronických zariadení, patria medzi najväčšie prekážky, ktoré nám bránia sústrediť sa pri štúdiu. Našťastie, náprava je jednoduchá a úplne vo vašej réžii. Odpojte sa![3]

  • Vypnite si oznámenia na svojich zariadeniach. (Ak má vaše zariadenie režim „Nerušiť“, skúste ho použiť.) Ešte lepšie je úplne ich vypnúť.
  • Neprijímajte hovory ani textové správy. Ak máte možnosť, vypnite si telefón alebo ho aspoň nechajte v tichom režime a mimo dosahu.
  • Ak sa vám nedarí zastaviť toto rozptyľovanie, pozrite sa na aplikácie alebo doplnky do prehliadača, ktoré dokážu zablokovať sociálne médiá, určité webové stránky alebo akékoľvek iné špecifické výstupy, ktoré vás odvádzajú od štúdia.[4]
  • Skúste mať telefón v inej miestnosti, aby ste ho počas štúdia menej používali.[5]
    Odborný zdroj
    Ashley Pritchard, MA
    Školský poradca
    Odborný rozhovor. 4. novembra 2019.


Pracujte s úrovňou svojej energie. Je prirodzené, že chcete prokrastinovať a odkladať najťažšie alebo najnepríjemnejšie úlohy. Hladina vašej energie na začiatku štúdia však bude vyššia, preto je v skutočnosti najlepšie začať s ťažšími vecami. Odložte si radšej ľahšie úlohy. Udrží to vaše sústredenie ostré, keď to najviac potrebujete.


Z času na čas si urobte krátku študijnú prestávku. Môže sa to zdať proti intuícii, ale občasné odskočenie si od štúdia môže byť v skutočnosti prospešnejšie ako snaha prehrýzť všetko bez prestávky. Približne raz za hodinu vstaňte a urobte si krátku, asi 5-minútovú prestávku. Pomôže vám to osviežiť sa, aby ste sa mohli sústrediť, keď sa vrátite k štúdiu.

  • Najväčší úžitok prinesie trochu pohybu, napríklad krátka prechádzka.


Nesnažte sa vykonávať viacero úloh naraz. Niektorí ľudia si predstavujú, že vyradenie viacerých vecí naraz znamená, že môžete pracovať rýchlejšie. Pokusy o vykonávanie viacerých úloh naraz, napríklad robenie domácich úloh počas sledovania televízie alebo nakupovania online, spôsobia, že sa nebudete sústrediť.[6]
Odborný zdroj
Ashley Pritchard, MA
Školský poradca
Rozhovor s odborníkom. 4. novembra 2019.
Namiesto toho sa sústreďte na jednu úlohu naraz.[7]


Udržujte sa na ceste pomocou techniky „buďte tu teraz“. Vždy, keď pocítite, že vaša pozornosť začína blúdiť, zastavte sa a povedzte si, aby ste „teraz boli tu.“ Možno to budete musieť urobiť niekoľkokrát, ale budete si jemne pripomínať, že sa chcete sústrediť na danú úlohu.

  • Ak to budete robiť dôsledne, mali by ste zistiť, že postupne trávite čoraz menej času vyrušovaním.

Metóda 2 z 3:Hacking vášho študijného plánu


Stanovte si študijný plán. Keď máte veľa hodín alebo vecí, na ktoré sa musíte učiť, môže sa zdať ťažké všetko stihnúť. Vytvorte si rozvrh, v ktorom si určíte konkrétny čas na štúdium jednotlivých predmetov. Vďaka tomu sa vám štúdium zdá menej zdrvujúce, čo vám pomôže udržať sa pri práci.

  • Napríklad sa môžete rozhodnúť, že v pondelok večer budete hodinu študovať biológiu a potom hodinu angličtinu. Potom sa v utorok popoludní dve hodiny učíte matematiku.
  • Dodržiavajte svoj rozvrh, ale buďte flexibilní, keď je to potrebné.[8]
    Expertný zdroj
    Ashley Pritchard, MA
    Školský poradca
    Odborný rozhovor. 4. novembra 2019.
    Ak vás napríklad v utorok čaká skúška z biológie, môžete sa v pondelok večer dve hodiny učiť biológiu a angličtinu odložiť na utorok.
  • Ak študujete v prítomnosti iných ľudí, zverejnite svoj rozvrh, aby vedeli, kedy vás nemôžu vyrušovať.


Meniť predmety každé dve hodiny. Trochu rozmanitosti vás udrží svieže a sústredené. Ak sa budete snažiť študovať jednu vec príliš dlho, vaša úroveň energie a pozornosť sa výrazne zníži. Zmeňte veci, aby ste proti tomu bojovali. Napríklad po dvoch hodinách matematiky si urobte krátku prestávku a potom prejdite na štúdium angličtiny.


Oddajte sa rozptýleniu ako odmene.[9]
Odborný zdroj
Ashley Pritchardová, MA
Školský poradca
Rozhovor s odborníkom. 4. novembra 2019.
Rozptýlenie môže byť v skutočnosti využité pozitívnym spôsobom a stimulom, ktorý vám pomôže pri učení. Povedzme, že sa potrebujete hodinu učiť geometriu, ale stále vás rozptyľujú zábavné videá s mačkami. Povedzte si, že ak zvládnete hodinu učenia bez toho, aby ste sa rozptyľovali, dovolíte si potom pozerať všetky videá s mačkami, ktoré chcete.

Metóda 3 z 3:Vytvorenie dokonalého študijného priestoru


Nájdite si miesto, kde sa vám bude chcieť študovať. Ak vás knihy a vážnosť knižnice naladia na to, aby ste sa sústredili na trigonometriu, choďte do toho. Ak sú pohodlné kreslá a káva v miestnej kaviarni to, čo potrebujete, aby ste sa dostali cez čítanie na angličtinu, choďte tam. Najdôležitejšie je, aby vás miesto motivovalo k štúdiu.[10]

  • Väčšina ľudí má rada miesto, ktoré nie je ani príliš studené, ani príliš teplé.
  • Študijný priestor by nemal byť hlučný. Niektorí ľudia uprednostňujú absolútne tiché miesto, iní majú radi trochu hluku v pozadí.
  • Ak vás štúdium často rozptyľuje, vyberte si miesto, ktoré je otočené k stene, a nie k oknu, chodbe alebo iným miestam.


Dajte ostatným vedieť, ak sa učíte doma. Na dvere si dajte ceduľku, ktorá dá ostatným vedieť, že študujete. To zabráni tomu, aby vás rozptyľovali.

  • Môžete tiež poslať správu svojim priateľom, povedať im, kedy sa učíte, a požiadať ich, aby vás v tom čase nerušili.
  • Ak je vaše domáce prostredie vždy príliš hlučné a nemôžete študovať nikde inde, pár štupľov do uší, chrániče sluchu alebo slúchadlá s potlačením hluku by mali blokovať väčšinu (ak nie všetok) hluku. Prehrávanie pokojnej skladby „bieleho šumu“ na pozadí cez slúchadlá vám môže pomôcť sústrediť sa na štúdium a zároveň zamaskovať ešte viac hluku okolo vás, ak vás hudba príliš rozptyľuje.

  • Hudbu používajte len vtedy, ak ste si istí, že vám pomôže udržať si koncentráciu. Štúdie o tom, či vám hudba pomáha sústrediť sa pri štúdiu, sa rôznia. Ak máte pocit, že počúvanie hudby vás udržiava v energii a sústredení na štúdium, môžete ju využiť. Majte však na pamäti niekoľko vecí:

    • Hudba by mala byť pomerne tichá.
    • Vyberte si hudbu bez textu, aby ste sa menej rozptyľovali.
    • Zvážte počúvanie skladieb „bieleho šumu“ na pozadí namiesto hudby.
  • Odkazy

      Ashley Pritchard, MA. Školský poradca. Odborný pohovor. 4. novembra 2019.

      http://disability.illinois.edu/tips-social-media-distractions

      http://carrington.edu/blog/student-tips/education/how-to-avoid-distractions/

      http://disability.illinois.edu/tips-social-media-distractions

      Ashley Pritchard, MA. Školský poradca. Rozhovor s odborníkom. 4. novembra 2019.

      Ashley Pritchardová, MA. Školský poradca. Rozhovor s odborníkom. 4. novembra 2019.

      http://success.oregonstate.edu/learning/ready-set-concentrate

      Ashley Pritchardová, MA. Školský poradca. Rozhovor s odborníkom. 4. novembra 2019.

      Ashley Pritchard, MA. Školský poradca. Rozhovor s odborníkom. 4. novembra 2019.