3 spôsoby, ako sa vyhnúť rozptýleniu

V dnešnom rýchlom svete, ktorý je závislý na technológiách, môže byť ťažšie ako kedykoľvek predtým sústrediť sa na vybavovanie záležitostí bez toho, aby ste sa nechali rozptyľovať. Mnohé myšlienky, správanie a zariadenia, ktoré hrajú dôležitú úlohu v každodennom živote, sa môžu stať prekážkou pri snahe sústrediť sa. Na to, aby ste mohli pokračovať v práci a dokončiť veci, je nevyhnutné vytvoriť si prostredie, v ktorom môžete pracovať bez toho, aby vaša pozornosť bola strhávaná rôznymi smermi. To zahŕňa opatrenia, ako je vypnutie telefónov a inej elektroniky, naplánovanie konkrétneho času na prácu a splnenie kvóty práce a iných úloh, ktoré ste si stanovili.

Metóda 1 z 3: Vytvorenie prostredia bez rozptyľovania


Vypnite telefón a inú elektroniku. Skôr než sa vrhnete do práce, upratovania, písania alebo čohokoľvek iného, čo potrebujete urobiť, vypnite alebo stíšte mobilný telefón a všetko, čo by vás mohlo rozptyľovať. To sa týka aj televízora, videohier atď. Technológie sú pravdepodobne najväčším rozptýlením v modernej spoločnosti a obklopenie pípajúcimi, bzučiacimi a blikajúcimi zariadeniami vás môže naozaj brzdiť.[1]

  • Ak počítač nepoužívate na prácu, vypnite ho alebo ho nastavte na hibernáciu.
  • Vypnite zvukové upozornenia na správy, e-maily a tweety, aby ste sa nemuseli pozerať na telefón pri každej aktivite.[2]
  • Ak máte obzvlášť ťažké udržať sa pri práci, odložte potenciálne rozptýlenia niekam, odkiaľ by bolo ťažké ich dostať späť.


Dajte si hudbu na pauzu. Keď sa naozaj potrebujete upnúť, pracujte v tichu a dajte priestor svojim myšlienkam. Vaša myseľ sa prirodzene zameriava na melódie, rytmy a texty. Hudba vám môže pozdvihnúť náladu a zrýchliť čas, ale podvedomým sledovaním piesne, ktorá hrá v pozadí, obmedzujete svoju schopnosť sústrediť sa, či si to uvedomujete alebo nie.[3]

  • Nechajte si melódie na čas po dokončení konkrétneho projektu alebo na čas, keď vykonávate ľahké, bezduché úlohy.


Zistite, kde sa vám pracuje najlepšie. Ak pracujete z domu alebo sa venujete tvorivým činnostiam, vyberte si miesto, kde môžete pohodlne pracovať dlhší čas. Môže to byť malý rohový stôl, dobre osvetlená slnečná miestnosť alebo vaša obľúbená kaviareň. Ide o to, aby ste sa obklopili atmosférou, ktorá uľahčuje plnenie úloh.

  • Dávajte si pozor na okolie, ktoré môže otupiť vaše sústredenie iným spôsobom. Ľudia majú tendenciu spájať priestory s ich bežným využitím, takže snaha pracovať v tichej spálni vás môže len uspať.


Uistite sa, že vás nebudú vyrušovať. Ako najlepšie viete, snažte sa izolovať od rozptyľovania inými ľuďmi, keď máte veľké projekty, ktoré si vyžadujú vašu pozornosť. Umiestnite sa na miesto, kde je nepravdepodobné, že by okolo vás prechádzali ľudia a vytrhli vás z vašej zóny. Ak pracujete napríklad v kancelárii, zatvorením dverí môžete dať najavo, že by ste najradšej neboli rušení. Nemusí to byť vždy možné, ak zdieľate priestor so spolupracovníkmi, zákazníkmi alebo deťmi, ale mali by ste aspoň vedieť vyčleniť, ktoré interakcie sú potrebné a ktoré nie.[4]

  • Usporiadanie povinností v ich najefektívnejšom logickom poradí vám tiež môže zabrániť, aby ste neskôr museli prerušovať vlastnú prácu.
  • Ak si nasadíte slúchadlá, aj keď v nich nič nehrá, budete pôsobiť zaneprázdnene a odradíte ľudí od snahy nadviazať nezáväznú konverzáciu.

Metóda 2 z 3:Ignorovanie a prekonávanie rozptýlenia


Uvedomte si, kedy vás niečo rozptyľuje. V momente, keď si všimnete, že siahate po telefóne, aby ste skontrolovali textovú správu alebo otvorili webovú stránku, ktorá nesúvisí s prácou, zastavte sa a prerušte rozptyľovanie. Aby ste mohli bojovať proti najčastejším rozptyľujúcim faktorom, musíte vedieť rozpoznať, kedy vám kradnú pozornosť. Cvičte sa v odvádzaní pozornosti tým, že si budete opakovať frázy ako „buďte tu teraz“ alebo „toto nie je to, čo potrebujem robiť“, keď sa pristihnete, že vaša pozornosť odvádza pozornosť. Pozornosť venovaná stavu vašej mysle vám môže pomôcť vrátiť sa späť do reality.[5]

  • Mnohé rozptýlenia treba jednoducho ignorovať. Mozog je dobre vybavený na blokovanie menších, menej rušivých rozptýlení, ale s trochou praxe sa môžete naučiť budovať si sústredenie a pozornosť ako sval.
  • Väčšina ľudí stráca toľko času na vedľajšie činnosti, pretože si nevšimnú, kedy sa rozptyľujú, a svoju chybu si uvedomia až vtedy, keď už bola škoda spôsobená.[6]


Odolajte nutkaniu prokrastinovať. Buďte disciplinovaní, aby ste sa prinútili začať pracovať. Prokrastinácia je hlavným rozptýlením, pretože vám umožňuje presvedčiť samých seba, že úlohu vykonáte lepšie, keď sa budete cítiť lepšie pripravení. Keď si uvedomíte, že nič nestihnete, ak to neurobíte hneď, nebudete mať také pokušenie veci odkladať.[7]

  • Prokrastinácia je detská mentalita. Môže to spôsobiť, že sa budete vyhýbať zodpovednosti v prospech toho, aby ste sa práve teraz cítili dobre.
  • Výskum ukázal, že ľudia sa málokedy stretávajú s väčším úspechom, keď veci odkladajú na neskôr, namiesto toho, aby ich robili hneď.


Sústreďte sa so zámerom. Niekedy si musíte pripomenúť, aby ste sa aktívne sústredili. Mnohí ľudia sa nikdy skutočne nenaučia, ako zostať sústredení, a je pre nich ťažké udržať svoju myseľ pred blúdením, keď je potrebné vykonať prácu. Snažte sa vypnúť vlastné mentálne rozptýlenia, aby ste sa mohli sústrediť na odškrtávanie položiek zo zoznamu úloh. Nestačí len vedieť, že sa musíte sústrediť; musíte sa prihlásiť k činnosti, ktorú vykonávate v danom okamihu.[8]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Business Review
Online a tlačený časopis, ktorý sa zaoberá témami súvisiacimi s postupmi riadenia podniku
Prejsť na zdroj

  • Môže vám pomôcť uvedomiť si, že najlepší spôsob, ako urobiť všetko, je vynaložiť všetko úsilie na jednu vec naraz. Začnite tým, že dokončíte konkrétnu úlohu alebo projekt, potom prejdite na ďalšiu, potom na ďalšiu, až kým nesplníte svoj denný cieľ.


Odíďte od zdroja rozptýlenia. Fyzicky sa odstráňte od určitého súboru rozptýlení, ktoré vám uberajú duševnú silu. Zbaľte si materiály, ktoré potrebujete na prácu alebo tvorivý projekt, a vyberte sa do knižnice alebo tichej kaviarne, kde môžete pokojne pokračovať v práci. Ak sa izolujete, budete môcť doslova uniknúť rozptýleniu, ktoré jednoducho nemôžete ignorovať. Ak ste pred určitým rozptýlením bezmocní, niekedy stačí prerušiť a utiecť.[9]

  • Aj keď nie ste schopní doslova zanechať najhoršie rozptýlenia za sebou, stále existujú veci, ktoré môžete urobiť, aby ste sa ich zbavili. Nechajte telefón doma, vypnite wi-fi a zatvorte všetky otvorené karty, ktoré vám nepomáhajú s aktuálnou úlohou.[10]
  • Ideálne pracovné prostredie je také, v ktorom je prítomných čo najmenej rozptyľujúcich faktorov. Môže to znamenať neustále otravné veci, ako sú mobilné telefóny, počítače a sociálne médiá, ale môže to zahŕňať aj všetko, čo vám pripomína, čo by ste radšej robili.

Metóda 3 z 3:Efektívnejšia práca


Vyhraďte si konkrétny čas na prácu. Zistite, v ktorom dennom čase sa vám najlepšie pracuje, a zostavte si zoznam úloh podľa týchto hodín. Ak ste ranný človek, zobuďte sa a začnite sa venovať práci skôr, ako sa zdržíte a stratíte motiváciu. Nočné sovy si môžu svoje povinnosti rozdeliť medzi bežný pracovný čas a voľný čas po tom, čo všetci ostatní pôjdu spať. Väčšina ľudí je reálne schopná sústrediť sa len niekoľko hodín denne, preto sa uistite, že tento čas využívate čo najlepšie.[11]

  • Vytvorte si zvyk pracovať každý deň v rovnakom čase a prinúťte sa ho dodržiavať.
  • Ak máte nepárny alebo nepravidelný pracovný čas, dajte ostatným vedieť, kedy pracujete, aby vás nerušili.


Najskôr urobte najdôležitejšiu prácu. Majte v hlave jasnú predstavu o tom, čo musíte urobiť, a najprv sa postarajte o najväčšie výzvy. Takto budete mať aspoň istotu, že tie najdôležitejšie úlohy ste zvládli. Dokážte si múdro určiť priority, aby ste prípadné zvyšky práce zvládli s minimom času a energie. Po chvíli zmizne úzkosť z toho, že čelíte hore nedokončenej práce.[12]

  • Keď musíte načrtnúť návrh, naplánovať stretnutia a odpovedať na e-maily, môže sa ľahko stať, že sa začnete cítiť preťažení. Ak však najprv dokončíte osnovu a potom využijete zvyšok dňa na to, aby ste si dali do poriadku svoj plán a nadviazali na korešpondenciu, môžete si ušetriť veľa zhonu a stresu.[13]


Stanovte si denné minimum vecí, ktoré treba urobiť. Namiesto toho, aby ste sa pozerali na všetko, čo musíte urobiť naraz, zadajte si jeden alebo dva denné ciele, ktoré chcete dosiahnuť. Udržujte tieto ciele malé a dosiahnuteľné. Možno zistíte, že máte problém motivovať sa ísť postaviť plot okolo vašej záhrady, ak len pomyslíte na to, koľko času, úsilia a nákladov si to vyžiada. Ak si namiesto toho poviete, že jeden deň stačí vykopať diery pre stĺpiky, ďalší deň ich zasadiť a tak ďalej, vaše povinnosti sa už nebudú zdať také skľučujúce.[14]

  • Začnite so skromným, konkrétnym denným minimom a zvyšujte ho, keď si budete viac veriť. Je oveľa pravdepodobnejšie, že prekonáte svoje očakávania, ak sa rozhodnete stráviť desať minút na bežiacom páse, namiesto toho, aby ste si jednoducho povedali: „Dnes musím cvičiť.“
  • Až na niekoľko výnimiek bude dosiahnutie väčšiny cieľov trvať určitý čas. Zbavte sa zvyku myslieť si, že všetko musíte urobiť okamžite alebo naraz. Plánovanie zvládnuteľných krátkodobých cieľov vás ochráni pred tým, aby ste si odhryzli viac, ako dokážete prehrýzť.[15]


Rozumne si robte prestávky. Robte si časté, krátke prestávky a využite ich na to, aby ste sa postarali o svoje fyzické potreby a obnovili svoju motiváciu. Dobrým návodom je 12-15 minútová prestávka po každej hodine práce. Využite tento čas na to, aby ste si odskočili na toaletu, vypili pohár vody, občerstvili sa alebo si oddýchli. Nepodľahnite pokušeniu posielať osobné správy alebo sledovať, čo dávajú v televízii. Čím viac necháte svoje myšlienky odbiehať, tým ťažšie sa vám budú vracať k danej úlohe.[16]

  • Väčšina ľudí dokáže udržať sústredenie len približne hodinu v kuse alebo menej. Môže byť kontraproduktívne nútiť sa pracovať aj po tomto bode, pretože sa zvyšuje pravdepodobnosť, že začnete robiť chyby alebo vám uniknú dôležité informácie.[17]
  • Počas prestávok sa choďte rýchlo prejsť alebo si urobte ľahký strečing, aby ste rozprúdili krv. Môže vám to pomôcť udržať si duševnú ostrosť a pripravenosť opäť sa do vecí vrhnúť.

  • Doprajte si dostatok odpočinku. Každý večer sa snažte spať celú noc. Presný počet hodín spánku, ktoré potrebujete, sa líši, ale väčšina ľudí potrebuje aspoň šesť hodín denne, aby fungovali čo najlepšie. Keď ste oddýchnutí, vaša schopnosť myslieť a podávať výkony sa výrazne zvyšuje. Spánok upokojí vašu myseľ po celodennej posadnutosti produktivitou a poskytne vám potrebnú prestávku od premýšľania o tom, čo všetko musíte urobiť zajtra.[18]

    • Vypnite všetky elektronické zariadenia aspoň hodinu pred spaním – môžu vás udržať v napätí.[19]
    • Ak ste extrémne zaneprázdnení, doplňte množstvo spánku krátkym zdriemnutím počas dňa.
  • Odkazy