3 spôsoby, ako sa vyhnúť tomu, aby ste boli ukecaní

Musíte vždy hovoriť? Možno ste si všimli, že ľudia sú z vás pri rozprávaní otrávení alebo sa zdá, že strácajú záujem o to, čo hovoríte. Ak chcete upraviť svoje zhovorčivé spôsoby, nezabudnite premýšľať, kým prehovoríte, a uvedomte si, že mlčanie môže byť v poriadku. Vyhnite sa tomu, aby sa konverzácia točila len okolo vás, a naučte sa aktívne počúvať a klásť otázky. Vyhľadajte podporu priateľov a rodiny, aby vám poradili, a naučte sa, ako prispôsobiť svoje zhovorčivé správanie každej spoločenskej situácii, v ktorej sa nachádzate.

Metóda 1 z 3: Rozvíjanie sebauvedomenia


Zhodnoťte príčiny svojej zhovorčivosti. Možno radi hovoríte o sebe a ani si neuvedomujete, že to ľudí obťažuje. Môžete mať nervóznu potrebu vyplniť ticho, pretože sa cítite trápne. Možno cítite potrebu rozprávať, pretože ste nervózni a máte pocit, že musíte zo seba vydať to, čo chcete povedať.[1]

  • Uvedomte si, čo môže byť príčinou vašej zhovorčivosti.
  • Zhodnoťte, či existujú určité situácie alebo ľudia, ktorí spôsobujú, že ste viac zhovorčiví. Možno ste z niečoho alebo niekoho nadšení? Alebo ste možno nervózni?
  • Keď sa pozriete na situácie, v ktorých ste zhovorčivejší, môžete začať lepšie kontrolovať svoje správanie.
  • Skúste si niekoľko týždňov viesť denník, ktorý vám pomôže identifikovať vzorce správania a potenciálne spúšťače.


Všimnite si, či sa vám zdá, že ľudia sú otrávení alebo že sú mimo, keď hovoríte. Všímate si, že hovoríte a hovoríte a hovoríte? Možno sa nakoniec za svoje správanie ospravedlníte až po tom, čo sa stane. Premýšľajte o prípadoch, keď vaša zhovorčivosť prekáža ostatným. Istý čas si budete musieť pri každom vstupe do rozhovoru navodzovať, aby ste si uvedomili tieto veci. Časom si to začnete všímať prirodzene. Uvedomte si, že by ste mali prestať hovoriť (alebo aspoň prejsť na inú tému), keď:[2]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Business Review
Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podniku
Prejsť na zdroj

  • osoba nevenuje pozornosť alebo sa rozpráva s niekým iným.
  • osoba sa zdá byť znudená alebo nezaujatá.
  • osoba je rozptýlená, napríklad pozerá na svoj telefón, tablet alebo počítač.
  • osoba pracuje.
  • hovoríte príliš rýchlo a zdá sa, že sa nedokážu sústrediť na to, čo hovoríte.


Vyhnite sa tomu, aby sa rozhovor točil len okolo vás. Zatiaľ čo pre vás môže byť rozprávanie o sebe zábavné a zaujímavé, pre iných ľudí to vždy neplatí. Vyhnite sa tomu, aby ste každú situáciu vzťahovali na seba a svoj život. Nájdite spôsob, ako prepojiť to, o čom hovoríte, s druhou osobou v rozhovore.[3]

  • Konverzácia je obojsmerná. Naučte sa spomaliť a dať priestor druhým ľuďom, aby mohli hovoriť.
  • Zamyslite sa nad tým, kedy ste boli v poslednom čase príliš zhovorčiví. O čom bola téma? Zdalo sa vám, že sa situácia zameriava len na vás a vaše záujmy?
  • Viac sa zaujímajte o to, čo hovoria a robia ostatní. Môžete pôsobiť sebecky alebo egocentricky, ak väčšine vašich rozhovorov dominujete vy a vaše záujmy. Najlepším spôsobom, ako to urobiť, je klásť otázky!


Premýšľajte skôr, ako začnete hovoriť. Možno máte pocit, že musíte povedať všetko, čo vám napadne. Urobte krok späť a spracujte to, čo chcete povedať. Neponáhľajte sa so slovami skôr, než si uvedomíte, čo hovoríte. Platí to najmä vo verejnom alebo skupinovom prostredí.

  • Niekedy, keď najprv hovoríte a neskôr premýšľate, si uvedomíte, že ste povedali príliš veľa alebo ste povedali niečo, čo ste nemali.
  • Dajte si čas na spracovanie svojich myšlienok. Svedčí to o zrelosti a trpezlivosti.
  • Ak zistíte, že urážate alebo dráždite ľudí tým, čo hovoríte, alebo svojím neustálym rozprávaním, nezabudnite počúvať svoj mozog a premýšľať o svojich slovách. Nedovoľte, aby vás ovládla nepokojná energia a hovorila za vás.


Prijmite, že chvíle ticha sú v poriadku. Ticho môže byť krásna vec. Môže to pomôcť vyčistiť si myseľ a upokojiť myšlienky. Nemusí to byť stále trápne alebo nepríjemné. Dajte si pauzu a nechajte nepríjemné ticho prejsť do trpezlivosti.[4]

  • Bezmyšlienkovité rozprávanie na vyplnenie ticha vám síce môže dodať pocit väčšej pohody, ale pre ostatných môže byť nepríjemné. Nemajte pocit, že musíte vyplniť mŕtvy priestor. Tieto chvíle môžu byť jednoducho znamením, aby ste prestali hovoriť alebo prešli na tému, ktorá zaujíma všetkých, nielen vás. Pripravte si niekoľko zdvorilých spôsobov, ako ukončiť rozhovor, keď sa blíži k svojmu prirodzenému koncu.
  • Mnohým ľuďom chvíle ticha nevadia, najmä s pribúdajúcim vekom. Chvíle ticha vnímajte ako spôsob, ako jasnejšie spracovať myšlienky a pocity. Ak neustále hovoríte, nie ste schopní skutočne počúvať, čo v danom momente cítite.

Metóda 2 z 3:Stať sa dobrým poslucháčom


Kladte otázky a prejavte záujem o druhých. Namiesto toho, aby sa rozhovor točil okolo vás, zastavte sa a pýtajte sa otázky, aby ste ukázali svoj záujem o to, čo chcú ostatní povedať. Aby ste sa vyhli prílišnej zhovorčivosti, je dôležité naučiť sa efektívne počúvať. Rozhovor nie je len o vás, ale o všetkých zúčastnených osobách. [5]

  • Ak hovoríte o svojom dni alebo o niečom, čo robíte, opýtajte sa druhej osoby na jej deň alebo na to, čo robila. Dajte im niekoľko minút na vyjadrenie.
  • Zaujímajte sa o to, čo hovoria. Je neslušné obracať pozornosť, napríklad na iných ľudí alebo na svoj telefón. Ak by sa úlohy vymenili, pravdepodobne by ste boli podráždení, keby vám nevenovali pozornosť.
  • Klásť im otázky. Spoznajte ich lepšie. Zvážte možnosť povedať veci o ich rodine, záujmoch, záľubách, obľúbených filmoch, športe, hudbe alebo iných témach, ktoré vám môžu pomôcť spoznať danú osobu. Skúste si zapamätať jednu vec, ktorú ste sa o nich dozvedeli a na ktorú sa môžete odvolať pri ďalšom rozhovore. Vďaka tomu nebudete hovoriť o sebe a dáte im najavo, že vás zaujímalo to, čo zdieľali.


Povzbudzujte ostatných, aby hovorili, namiesto toho, aby ste zapĺňali rozhovor. Povedzme, že ste v skupine viac zhovorčivý človek. Možno budete chcieť hovoriť viac, ak sú ostatní ticho. Namiesto toho, aby ste vypĺňali hluché miesto svojimi slovami, povzbudzujte ostatných, aby hovorili.

  • Pochopte, že niektorí ľudia môžu byť plachí alebo majú menšiu potrebu hovoriť. A to je v poriadku.
  • Dajte im pocítiť, že ich prijímate, a prejavte záujem o to, čo chcú povedať. Hovorte veci ako: „Čo si o tom myslíte??“ alebo „Rád si vypočujem, čo si myslíte.“
  • Ak ste v skupine, kde sa ľudia navzájom nepoznajú alebo sa ešte necítia dobre, môže si to vyžadovať viac úsilia, aby sa ostatní zapojili, ale v konečnom dôsledku to môže byť obohacujúce.
  • Čím viac budete druhých zaujímať a zapájať tým, že sa o nich dozviete, tým je pravdepodobnejšie, že vašu zhovorčivosť nebudú vnímať ako otravnú.


Počúvajte namiesto prerušovania druhých. Prerušovanie pri rozprávaní je častým dôvodom, prečo sa ľudia cítia podráždení inými zhovorčivými ľuďmi. Poskytnite ostatným ľuďom čas na vyjadrenie a na to, aby povedali, čo chcú povedať. Niekedy môžu hovoriť pomalšie ako vy. Trpezlivosť je kľúčovou súčasťou dobrých zručností počúvania.

  • Počkajte tri až päť sekúnd po tom, ako osoba prestane hovoriť, a až potom jej skočte do reči. Uistite sa, že dokončili to, čo chceli povedať.
  • Ak vás napadne nejaká myšlienka alebo názor, keď niekto iný hovorí, neprerušujte ho uprostred vety. Krátko sa ospravedlňte, ak sa pri tom pristihnete. Dajte im najavo, že na tom pracujete. Nájdite medzery alebo prestávky v tom, čo hovoria, skôr než pridáte svoj komentár.


Naučte sa preformulovať alebo „zopakovať“ to, čo povedali. Jednou z dôležitých súčastí dobrých zručností počúvania je preukázať, že ste nielen dávali pozor na to, čo niekto hovorí, ale že ste jeho slovám aj rozumeli. Preformulovaním alebo „zopakovaním“ toho, čo niekto povedal, žiadate o vysvetlenie, viac informácií alebo hlbšie pochopenie.[6]

  • Toto preformulovanie alebo zopakovanie toho, čo niekto povedal, ukazuje, že skutočne počúvate a chcete sa sústrediť na danú osobu. Ak napríklad niekto hovorí o tom, že je znepokojený, keď plánuje navštíviť niektorých príbuzných na sviatky, môžete povedať: „Takže to znie, akoby ste sa obávali, aké to bude, keď uvidíte svojich príbuzných.“ Ak sa niekto obáva, že sa?“
  • Umožňuje to príležitosť na veľké porozumenie, ak dôjde k nedorozumeniu alebo nejasnostiam v tom, čo bolo povedané. Môže to pomôcť, keď si nie ste istí, čo niekto povedal alebo prečo to povedal.

Metóda 3 z 3: Získanie pomoci


Nájdite si podporu od dôveryhodných priateľov a rodiny v súvislosti s vašou zhovorčivosťou. Buďte otvorení počúvať, čo majú iní na vašu zhovorčivosť povedať. Môžu mať užitočné poznatky o spôsoboch, ako prestať byť taký zhovorčivý. Požiadajte ich, aby vás vyzvali, ak vás pristihnú, že prerušujete ľudí alebo hovoríte príliš veľa. To, že vás ľudia budú mať za zodpovednosť, vám pomôže rýchlejšie dosiahnuť váš cieľ.

  • Zvážte možnosť opýtať sa dôveryhodného priateľa alebo člena rodiny, či sa stretol s rovnakými problémami ako vy, keď bol príliš zhovorčivý. Možno vám budú môcť vysvetliť, čo im pomohlo alebo čím si prešli.
  • Počúvajte ich návrhy, ako zmeniť svoje zvyky.


Buďte ochotní prispôsobiť svoj štýl komunikácie. Aj keď sa na začiatku môže zdať ťažké zmeniť spôsob, akým hovoríte alebo komunikujete s ostatnými, je dôležité, aby ste našli spôsoby komunikácie, ktoré sa prispôsobia a zmenia tak, aby vyhovovali vášmu publiku.

  • Poznajte svoje publikum. Je to veľká skupina? Len jedna osoba? Niekto, kto je tichý, alebo niekto iný, kto je naozaj zhovorčivý? Je to prostredie triedy? V práci? Alebo sa len tak stretávajte s priateľmi?
  • Každá situácia si môže zaslúžiť zmenu vášho spôsobu komunikácie. Buďte naladení na to, čo hovoria alebo robia ostatní. Ak sú všetci ostatní ticho, premýšľajte o spôsoboch, ako byť ticho. Ak ide o spoločenské stretnutie, nájdite spôsob, ako zapojiť ostatných do rozhovoru.


Pochopte rôzne príčiny nadmernej zhovorčivosti. Niektorá zhovorčivosť pochádza z osobnostných rozdielov, napríklad z toho, že ste veľmi extrovertní. V iných prípadoch môže ísť o príznak zdravotného alebo duševného stavu. Prílišná zhovorčivosť je najčastejšie zvykom súvisiacim s nervozitou alebo stresom, ktorý sa dá kontrolovať.

  • Dávajte si pozor na prípadné obavy, že vaša nadmerná zhovorčivosť môže byť nátlaková, rýchla a zdanlivo nekontrolovateľná. Možno máte pocit, že sa nemôžete zastaviť, a tempo reči sa vám zdá neprimerane naliehavé. Ak je to vaša situácia, porozprávajte sa s odborníkom na duševné zdravie alebo lekárom, ktorý vás posúdi. Môžu existovať lieky alebo terapia, ktoré môžu pomôcť. [7]
  • Zhodnoťte, či neustále túžite byť s inými ľuďmi, alebo či získavate energiu z rozprávania s inými ľuďmi. Môžete byť silne extrovertný, a preto môžete pôsobiť na ostatných rušivo, ak ste neustále nepokojný a chcete sa rozprávať s ľuďmi.
  • Uvedomte si, že niekedy môže úzkosť a stres viesť k zvýšenému alebo rýchlemu rozprávaniu. Nájdite spôsob, ako si všimnúť, čo robíte, a preorientujte svoju myseľ na to, ako zostať v danom momente pokojný, sústredený a uvoľnený. Praktizovanie techník všímavosti a meditácie môže pomôcť.

  • Získajte spätnú väzbu od poradcu, ak vaša zhovorčivosť poškodzuje váš pracovný alebo spoločenský život. Ak máte pocit, že sa k vám ľudia správajú inak alebo sa kvôli vášmu zhovorčivému správaniu cítite nevítaní, zvážte rozhovor s poradcom o tom, ako sa s tým vyrovnať.[8]

    • Nájdite si poradcu na vašej škole, prostredníctvom programu pomoci zamestnancom alebo v komunite. Opýtajte sa ich, ako im pomôcť s komunikačnými zručnosťami.
    • Diskutujte o tom, ako stanoviť hranice komunikácie a ako rešpektovať komunikačné štýly druhých. Poradca vám môže poskytnúť nezaujatý a neodsudzujúci názor na situáciu.
  • Odkazy