3 spôsoby, ako sa vyhnúť tomu, aby vaše rozhodnutia menili iní

Rozhodovanie môže byť náročné, najmä keď má každý svoj názor. Zamerajte sa na pocit sebaistoty, aby ste sa vyhli nežiaducemu vplyvu ľudí zvonka.[1]
Odborný zdroj
Julia Lyubchenko, MS, MA
Licencovaný terapeut
Rozhovor s odborníkom. 29 apríla 2020.
Dôvera vo svoje rozhodnutia a prijatie dôsledkov vám môže pomôcť čeliť ľuďom, ktorí môžu cítiť potrebu ovplyvňovať vás. Nájdite spôsob, ako si všimnúť manipuláciu a čo najlepšie čeliť situácii.

Metóda 1 z 3: Nájdenie dôvery vo svoje rozhodovanie


Dôverujte si. Buďte si istí svojou schopnosťou urobiť rozhodnutie, ktoré vám v danom momente vyhovuje. Vedzte, že výsledok vášho rozhodnutia nemusí byť taký, aký ste očakávali; vždy však budete mať možnosť urobiť neskôr iné rozhodnutie.[2]
Odborný zdroj
Julia Lyubchenko, MS, MA
Licencovaný terapeut
Rozhovor s odborníkom. 29. apríla 2020.


Vyhľadajte podporu u nezainteresovaného priateľa alebo mentora. Ak máte dôveryhodného priateľa alebo mentora, požiadajte ho, aby si s vami sadol a porozprával sa o situácii. Možno vám bude vedieť poradiť na základe skúseností alebo vás len vypočuť. [3]

  • Nedovoľte, aby táto osoba úplne zmenila váš názor. Namiesto toho by mala byť schopná podporiť akékoľvek vaše rozhodnutie.
  • Skúste zavolať kamarátovi a povedať mu: „Snažím sa vybrať si pre mňa tú správnu univerzitu. Môžem ti povedať, o čom som premýšľal?“


Predstavte si, že pomáhate niekomu inému. Veľké rozhodnutia môžu byť naozaj ťažké, najmä keď sa vám do cesty postavia emócie.[4]
Odborný zdroj
Julia Lyubchenko, MS, MA
Licencovaný terapeut
Rozhovor s odborníkom. 29 apríla 2020.
Predstavte si, že sa rozprávate s blízkym priateľom, ktorý je vo vašej situácii. Čo by ste povedali alebo urobili, aby ste mu pomohli správne sa rozhodnúť? [5]

  • Vytvorte si zoznam typov otázok, ktoré by ste položili, aby ste pomohli svojmu priateľovi. [6]
    Okrem toho si zapíšte skúsenosti z minulosti, ktoré by vášmu priateľovi pomohli usmerniť jeho myslenie.
  • Predstierajte, že váš priateľ je výber univerzity. Aké prvé otázky vám napadnú, keď myslíte na potreby svojho priateľa?


Vyhnite sa čakaniu na každý fakt a detail. Hoci je dobré zvážiť všetky pre a proti, nechcete sa zahltiť informáciami. To vás nakoniec zmätie a zahltí váš proces. [7]

  • Zozbierajte si dostatok faktov, ktoré vám pomôžu jasne vidieť situáciu. Potom začnite premýšľať o tom, čo je pre vás a zúčastnené osoby najlepšie.[8]
    Odborný zdroj
    Julia Lyubchenko, MS, MA
    Licencovaný terapeut
    Rozhovor s odborníkom. 29 apríla 2020.
  • Pri výbere vysokej školy je napríklad dôležité myslieť na to, čo chcete študovať, na blízkosť vášho domova, financie, sociálne prostredie a ďalšie veci, ktoré sú pre vás dôležité. Predtým, ako sa rozhodnete, však nemusíte poznať všetky fakty o univerzite.


Vyzvite svoje zvyčajné myslenie. Niekedy uviazneme v rovnakých vzorcoch, pretože nespochybňujeme svoje presvedčenia. Skúste si vymenovať svoje predpoklady o situácii a predstavte si, že by všetko bolo naopak. Ako by ste sa rozhodli, keby boli okolnosti iné? [9]

  • Keď je situácia formulovaná pozitívne, ľudia majú tendenciu báť sa riskovať. Na druhej strane, keď je situácia zarámovaná negatívne, sme náchylnejší urobiť riskantné rozhodnutie. [10]
  • Možno jedna univerzita ponúka štúdium v zahraničí a druhá záujmový odbor. Skúste to formulovať negatívne. Položte si otázku, čo by sa stalo, keby ste nikdy neštudovali v zahraničí alebo ako by ste sa cítili, keby ste museli zmeniť odbor.


Presne zhodnoťte svoje možnosti. Ľudia majú tendenciu mať predsudky najmä pri rozhodovaní. Je bežné, že sa ľudia budú cítiť príliš sebavedomo pri rozhodovaní alebo sa budú kolísať v určitom smere. [11]

  • Snažte sa ignorovať akékoľvek predsudky, ktoré môžete mať o svojej situácii. Možno ste napríklad počuli, že jedna vysoká škola je lepšia ako druhá, ale úplne ste nezisťovali, prečo alebo ako.


Sebavedome prijmite dôsledky. Prijmite, že v dôsledku svojho rozhodnutia môžete čeliť následkom. Musíte byť pripravení čeliť im. Nezabudnite, že ste si premysleli proces rozhodovania o výhodách a nevýhodách! [12]

  • Skúste si položiť otázku o skutočnej cene, ktorú za toto rozhodnutie zaplatíte. Premyslite si, či ste ochotní prijať to, čo sa stane. Máte alternatívy?[13]
  • Nemusíte byť jediný, kto bude v dôsledku svojho rozhodnutia čeliť problémom. Zvážte ľudí okolo seba a dospejete k spravodlivému záveru.
  • Pri výbere vysokej školy je potrebné zvážiť mnoho faktorov. Je to vaše vzdelanie, ale rodinní príslušníci vám často finančne pomáhajú. Nezabudnite myslieť na to, ako vaše rozhodnutie ovplyvní aj ich.

Metóda 2 z 3: Zvládanie manipulácie a kritiky


Prijmite kritiku a choďte ďalej. Vedzte, že vždy sa nájde niekto, kto nebude súhlasiť s tým, čo robíte. Zamerajte sa na to, čo je pre vás správne, namiesto odpovedí iných ľudí. [14]

  • Ľudia môžu byť napríklad šokovaní vaším výberom univerzity. Prijmite, že ste sa rozhodli správne pre svoju budúcnosť.


Poznajte kľúčové princípy manipulácie. Manipulatívna osoba si najčastejšie všimne vaše slabé stránky a využije vás, keď nastane vhodná chvíľa. Zvyčajne sa to opakuje, čím vás núti k opakovaným kompromisom. [15]

  • Väčšina ľudí je určitým spôsobom manipulatívna. Kľúčom je všimnúť si, či máte pocit, že musíte robiť kompromisy kvôli niekomu inému.


Nepodľahnite pocitu viny. V mnohých prípadoch vás osoba môže manipulovať, aby ste sa cítili vinní za svoje rozhodnutie. [16]

  • Môžu povedať veci ako: „Žiadny slušný človek by to neurobil.“ Skúste na takéto tvrdenia reagovať slovami: „Nemusíme sa vždy zhodnúť na mojich rozhodnutiach.“[17]
  • Môžete mať napríklad člena rodiny, ktorý navštevoval jednu z univerzít, z ktorých si vyberáte. Skúste povedať: „Viem, že chcete, aby som tam išiel, ale rozhodol som sa tak, ako to vyhovuje mojim cieľom.“


Vyhnite sa strachu z vyhrážok. Manipulatívni ľudia vám často vyhrážajú, že vám niečo vezmú, napríklad lásku alebo peniaze.[18]

  • Milovaná osoba môže pohroziť, že stiahne svoju náklonnosť. Môže to byť emocionálne škodlivé a nespravodlivé. Láska by mala byť bez podmienok, preto si všimnite, že takéto hrozby nepochádzajú z miesta, kde vám záleží. [19]
  • Rodič vám môže pohroziť, že bude niesť plnú zodpovednosť za náklady na vaše vzdelanie. Zvážte, či je to pre vás rozumné. Mohli by ste v takom prípade získať štipendium? Pôžička?
  • Osoba sa tiež môže snažiť vyvolať vo vás pochybnosti, napríklad: „Nikdy nedostaneš dobrú prácu, ak pôjdeš na túto vysokú školu“ alebo „Na túto vysokú školu sa aj tak nedostaneš.“


Všímajte si, keď ľudia robia veci naliehavými. Môže ísť o nátlak na rozhodnutie skôr, ako ste naň pripravení.[20]
Dajte si čas na to, aby ste sa rozhodli správne pre vás.[21]

  • Napríklad pri výbere vysokej školy nemusíte mať veľa času pred uzávierkou na univerzite. Nedovoľte, aby na vás obavy iných ľudí predčasne tlačili.

Metóda 3 z 3:Konfrontácia s osobou, ktorá chce zmeniť vaše rozhodnutie


Zachovajte pokoj a buďte asertívny. Naučte sa dôrazne povedať nie niekomu, kto chce zmeniť vaše rozhodnutie. Môžete povedať nie bez toho, aby ste boli agresívni alebo hrubí. Dávajte pozor na tón svojho hlasu. Nezabudnite uviesť, že ste si vybrali to, čo považujete za najlepšie. [22]

  • Ak musíte dať negatívnu odpoveď, môžete povedať niečo ako: „Je mi ľúto, ak to nie je to, čo chcete počuť, ale rozhodol som sa. Je to vysoká škola, ktorá je pre mňa tá správna.“


Pripomeňte si čas, ktorý ste venovali svojmu rozhodnutiu. Možno budete musieť povedať osobe, ktorá chce zmeniť vaše rozhodnutie, že ste o tom veľa premýšľali. Starostlivo ste zhodnotili situáciu a dospeli k najlepšiemu rozhodnutiu.[23]
Odborný zdroj
Julia Lyubchenko, MS, MA
Licencovaný terapeut
Rozhovor s expertom. 29. apríla 2020.

  • Skúste povedať: „Zvážila som výhody a nevýhody oboch univerzít a dospela som k rozhodnutiu, ktoré je pre mňa v tomto čase najlepšie.“


Nevyhrocujte situáciu. Ak je niekto rozrušený z vášho konania, môže povedať konfrontačné veci, aby vás prinútil obhajovať sa. Snažte sa nenechať vtiahnuť do tohto správania.

  • Povedzte napríklad krátku odpoveď typu: „To je moje rozhodnutie,“ alebo „Zdá sa, že ste rozrušený.“ Ak sa vám to nepozdáva, môžete sa. Pomôcť môže „porozprávajme sa o tom neskôr“.

  • Naučte sa prijímať rozhodnutia, ktoré nie sú vo vašich rukách.[24]
    Odborný zdroj
    Julia Lyubchenko, MS, MA
    Licencovaný terapeut
    Odborný rozhovor. 29. apríla 2020.
    V niektorých prípadoch nebudete mať konečné slovo. Môžete urobiť rozhodnutie, len aby ho niekto na vyššej pozícii, napríklad váš šéf, zmenil alebo zrušil. V tejto situácii môžete so svojím šéfom hovoriť o tom, prečo ste sa rozhodli – pokojne uveďte všetky dôvody, prečo si myslíte, že ste sa rozhodli najlepšie. Potom si vypočujte, čo hovorí váš šéf. Môže mať viac informácií ako vy alebo iné priority, alebo jednoducho vyslovene nesúhlasí. Ak je rozhodnutie nakoniec v jej rukách, prijmite jej dôvody, prečo vás prehlasovala, a pokračujte ďalej. Vedzte, že ste urobili to, čo ste považovali za najlepšie rozhodnutie na základe informácií, ktoré ste mali, a je v poriadku, že druhá osoba nesúhlasila.

    • Snažte sa nezdržiavať tým, že vaše rozhodnutie bolo prehlasované, ani nenadávať na rozhodnutie druhej osoby, aj keď si myslíte, že vaše rozhodnutie bolo správne. Môže to byť frustrujúce, najmä ak sa neskôr ukáže, že vaše rozhodnutie by bolo lepšie, ale zle na vás pôsobí, ak sa sťažujete alebo máte postoj „ja som ti to hovoril“.
  • Odkazy

      Julia Lyubchenko, MS, MA. Licencovaný terapeut. Rozhovor s odborníkom. 29. apríla 2020.

      Julia Lyubchenko, MS, MA. Licencovaný terapeut. Rozhovor s odborníkom. 29 apríla 2020.

      https://childdevelopmentinfo.com/child-psychology/self-esteem/

      Julia Lyubchenko, MS, MA. Licencovaný terapeut. Rozhovor s odborníkom. 29. apríla 2020.

      http://lifehacker.com/four-tricks-to-help-you-make-any-difficult-decision-987762341

      http://lifehacker.com/four-tricks-to-help-you-make-any-difficult-decision-987762341

      https://www.psychologytoday.com/blog/glue/201212/why-too-much-data-disabilities-your-decision-making

      Julia Lyubchenko, MS, MA. Licencovaný terapeut. Odborný rozhovor. 29. apríla 2020.

      http://www.irle.Berkeley.edu/workingpapers/128-12.pdf