3 spôsoby, ako sa vyjadriť

Existuje veľa trikov, ako prekonať plachosť a naučiť sa hovoriť s istotou. Ak máte pocit, že vás brzdí nedostatok sebadôvery, nebojte sa! Nadýchnite sa, uvoľnite sa a snažte sa nebyť nervózni. Dobrým východiskom je vedieť, o čom hovoríte. Či už sa rozprávate s priateľom, zdvihnete ruku v triede alebo na pracovnom pohovore, pripravenosť a aktívne počúvanie vám pomôžu zvýšiť sebavedomie. Nebuďte na seba prísni, robte malé kroky a majte trpezlivosť. Časom sa vám bude ľahšie vyjadrovať v každej situácii.

Metóda 1 z 3: Vyjadrovanie sa v skupine


Urobte si domácu úlohu, aby ste boli pripravení hovoriť. Budete si istejší, ak dokončíte zadané čítanie alebo budete vedieť o produktoch, ktoré vaša spoločnosť predáva. Ak viete, o čom hovoríte, môžete byť menej nervózni z toho, že sa pri rozprávaní zamotáte.[1]

  • Ak máte problémy s účasťou na hodine, pozorne si prečítajte pridelenú kapitolu a zapíšte si pripomienky, ktoré by ste mohli predniesť. Pokúste sa predvídať témy, o ktorých budete diskutovať na hodine. Učiteľ sa vás môže napríklad spýtať na konflikt alebo postavy v poviedke.


Skúste si napísať, čo chcete povedať. Majte na pamäti, že svoje poznámky nechcete čítať doslovne bez toho, aby ste zdvihli oči od bloku. Ak začnete strácať myšlienkové pochody, využite svoje poznámky na to, aby ste sa zorientovali a udržali si prehľad.[2]

  • Keď si napríklad prečítate zadanie, premýšľajte o otázkach, ktoré by ste mohli položiť na hodine. Všimnite si všetko, čo vás mätie, alebo postrehy, ktoré by ste mohli uviesť. Zapíšte si ich do zápisníka a predstavte si, ako dvíhate ruku a hovoríte nahlas a jasne.
  • Pred pracovným stretnutím si napíšte niekoľko nápadov alebo problémov, ktoré chcete spomenúť. Môžete napísať svoj nový marketingový nápad alebo to, že si myslíte, že obchodný tím sa musí dozvedieť viac o tom, ako sa vyrábajú produkty, ktoré predáva.


Nájdite si príležitosť hovoriť na začiatku stretnutia. Urobte všetko pre to, aby ste svoj názor vyjadrili počas prvých 10 alebo 15 minút. Na začiatku stretnutia bývajú organizovanejšie a majú pomalšie tempo. Postupom času sa tempo pravdepodobne zvýši a ľudia začnú hovoriť mimo poradia alebo sa navzájom prerušovať.[3]

  • Keď chcete prehovoriť, hovorte nahlas, ale snažte sa nekričať. Majte na pamäti, že príprava vopred vám môže pomôcť získať sebadôveru, aby ste sa mohli v rýchlom tempe a hlasnom rozhovore vmiešať do deja.[4]
    Dôveryhodný zdroj
    Harvard Business Review
    Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podniku
    Prejsť na zdroj
  • Vystúpte a povedzte svoju myšlienku alebo začnite niečím ako: „Chcel by som tento bod rozšíriť“, „Keď už sme pri tejto téme“ alebo „Ak môžem.“ Zdvihnutie ruky alebo gesto vám tiež môže pomôcť rýchlo na seba upozorniť.[5]


Pozorne počúvajte, keď hovoria iní ľudia.[6]
Expertný zdroj
Kelli Miller, LCSW, MSW
Psychoterapeut
Odborný pohovor. 11. júna 2020.
Aktívne počúvanie ostatných je kľúčové, ak chcete hovoriť s väčšou sebadôverou. Počas rozhovorov, stretnutí alebo prednášok venujte rečníkovi veľkú pozornosť. Spracujte ich slová a pokúste sa stráviť ich význam namiesto toho, aby ste sa zasnívali alebo premýšľali o tom, ako by ste mohli reagovať.

  • Ak budete počúvať, čo hovoria ostatní ľudia v skupine, možno vás napadne viac vecí, ktoré môžete povedať.
  • Možno máte pocit, že trávite všetok čas počúvaním a nikdy nemáte príležitosť prehovoriť. Len sa snažte dávať pozor a urobiť všetko pre to, aby ste našli príležitosť vyjadriť sa.


Uprednostnite svoju prácu alebo vzdelávanie pred šetrením citov iných ľudí. Môžete mať pocit, že vyjadrenie vašich obáv alebo poukázanie na to, že niečo nie je v poriadku, niekomu ublíži. Aj keď nechcete byť hrubý alebo obviňujúci, nemali by ste mlčať, pretože sa bojíte, že niekoho urazíte.[7]

  • Možno ste si v práci všimli chybu v projekte, ale bojíte sa na ňu upozorniť, pretože nechcete uviesť do rozpakov osobu, ktorá ju urobila. Problém môžete taktne napraviť bez toho, aby ste danú osobu vyvolali pred celým oddelením.
  • Ak potrebujete upozorniť na nejaký problém, buďte jasní a priami, ale zmiernite svoje vyjadrenie, aby nevyznelo príliš agresívne. Napríklad: „Myslím si, že musíme prehodnotiť naše štvrťročné kvóty,“ vyznie lepšie ako: „Tieto kvóty sú jednoducho úplne nereálne.“


Vytiahnite si niekoho bokom, aby ste sa porozprávali o ťažkých témach. Či už ste manažér alebo stredoškolák, vyslovovať ostrú kritiku verejne je zlý nápad. Ak potrebujete vyriešiť konflikt, napraviť niečie zlé správanie alebo nadhodiť súkromnú tému, rozprávajte sa medzi štyrmi očami.[8]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Business Review
Online a tlačený časopis, ktorý sa zaoberá témami súvisiacimi s postupmi riadenia podnikov
Prejsť na zdroj

  • Predpokladajme, že ste manažér, niekto zo zamestnancov ničí morálku tímu a vy si nie ste istí svojou schopnosťou vyjadriť sa k zlému správaniu. Namiesto toho, aby ste ich pokarhali pred ostatnými zamestnancami, stiahnite ich bokom a vysvetlite im, že by ste im chceli pomôcť lepšie zapadnúť do kultúry kancelárie.
  • Ak ste žiak a myslíte si, že vám učiteľ robí zle, nevyvolávajte ho na hodine. Namiesto toho ich požiadajte, aby si po hodine pohovorili v súkromí, a s rešpektom im predostrite svoje obavy.

Metóda 2 z 3: Vyjadrenie sa jeden na jedného


Nadýchnite sa a ovládnite svoje emócie. Ak sa niekto správa zle, uráža vás alebo hovorí niečo urážlivé, môže byť ťažké udržať svoje emócie na uzde. Keď začnete cítiť, že vám červená tvár, na chvíľu sa uvoľnite. Dýchajte, počítajte do 10 a pripomeňte si, že strata nálady nie je produktívna.[9]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Ak sa chcete ozvať, byť jasný a rozumný je účinnejšie ako plakať alebo kričať.


Stanovte a presadzujte hranice pre ľudí vo vašej prítomnosti. Nemôžete kontrolovať, čo ľudia robia alebo čo si myslia, ale môžete si stanoviť osobné hranice. Ak niekto povie niečo urážlivé o vás, inej osobe alebo vašich hodnotách, dajte mu najavo, že takéto reči vo svojej prítomnosti netolerujete.[10]

  • Skúste povedať: „Možno máte právo na svoj názor, ale prosím, nehovorte pri mne urážlivé vtipy.“


Ak sa niekto správa nespravodlivo, apelujte na jeho zásady. Ak vidíte, že sa niekto vysmieva inej osobe alebo robí niečo nesprávne, spomeňte, že by to mal vedieť lepšie. Všimnite si, že to možno nebudete môcť povedať cudziemu človeku, takže najlepšie je, ak už máte s danou osobou vzťah.[11]

  • Skúste povedať: „Vždy som vás poznal ako férového a milého človeka. Šokuje ma, že niekoho takto urážate.“


Skúste na obhajobu svojich názorov používať výroky „ja“. Ak niekoho nazvete rasistom alebo fanatikom alebo použijete hanlivé pomenovania, aby ste ho urazili, postaví sa na odpor. Budete mať viac šťastia, ak sa postavíte proti ich konkrétnemu správaniu namiesto toho, aby ste na nich osobne útočili. Okrem toho sa vyjadrujte slovami „cítim“ alebo „myslím si“ namiesto obviňujúcich výrokov, ako napríklad „urobil si toto“ alebo „si taký“.“[12]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Povedzte napríklad: „Nesúhlasím a bol by som radšej, keby ste v mojej blízkosti nepoužívali takéto výrazy.“ Môžete povedať: „Toto tvrdenie považujem za rasistické a rád by som sa teraz porozprával o niečom inom.“[13]
  • Ak pretrvávajú alebo sa začnú hádať, pokojne povedzte: „Myslím si, že by sme sa obaja mali pokúsiť udržať svoj temperament na uzde. Nevidíme si do karát a hádka by bola len stratou času. Dohodnime sa, že sa nezhodneme a zmeníme tému.“


Ukončite rozhovor, ak je neproduktívny alebo nebezpečný.[14]
Odborný zdroj
Kelli Miller, LCSW, MSW
Psychoterapeut
Rozhovor s odborníkom. 11. júna 2020.
Ak sa nezhoda zmenila na krik, je čas prerušiť rozhovor. Snažte sa zostať pokojní a zachovať pokoj, ale uistite sa, že nemáte záujem bojovať.[15]
Dôveryhodný zdroj
Americká psychologická asociácia
Vedúca vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
Prejsť na zdroj

  • Ak ste sa pokúsili zmeniť predmet, ale oni trvali na svojom, povedzte: „Myslím, že sa obaja musíme schladiť a odísť.“ Ak ste sa pokúsili zmeniť predmet, ale oni trvali na svojom, povedzte: „Myslím, že sa obaja musíme schladiť a odísť. Rešpektujem vaše právo mať svoj názor, ale nemám záujem na tom, aby ste sa hádali.“

Metóda 3 z 3:Stať sa asertívnejším


Kontrolujte svoje dýchanie a uvoľnite sa. Nebojte sa, že pokazíte slovo, že sa zadrhnete alebo že budete znieť hlúpo. V určitom okamihu je každý nervózny, pomýli si fakty alebo povie nesprávne slovo. Snažte sa nebyť nervózni; pomaly a zhlboka sa nadychujte a vydychujte a myslite na niečo príjemné.[16]

  • Skúste sa zamerať na 3 C: pokoj, chladnokrvnosť a vyrovnanosť. Zavrite oči a každé slovo si pomaly a jasne premyslite. Vyslovte každé slovo a uvidíte, ako sa stávate pokojným, chladným a vyrovnaným, ako vaša tréma odpláva.


Keď si začnete budovať sebavedomie, robte malé kroky. Nepokúšali by ste sa bežať maratón, ak ste nikdy nebehali okolo bloku. Ak ste plachí alebo ste pri reči nervózni, neočakávajte, že budete môcť zo dňa na deň vystúpiť v preplnenej sále. Začnite tým, že sa ozvete v bezpečných alebo mierne stresujúcich situáciách.

  • Ak vám napríklad v reštaurácii niečo nesedí s jedlom, zdvorilo upozornite na problém obsluhu. Skúste sa porozprávať s osobou, ktorá sedí vedľa vás v triede, alebo vyslovte krátku poznámku počas pracovnej porady.


Cvičte sa vo vyjadrovaní v príjemnom prostredí. Určite si časy a miesta, kde sa necítite až tak nervózne. Môže sa vám napríklad ľahšie vyjadrovať svoj názor pred rodinou alebo blízkymi priateľmi. Pracujte na tom, aby ste v ich prítomnosti hovorili o svojich myšlienkach a názoroch, a využite tieto skúsenosti na budovanie sebadôvery v stresujúcejšom prostredí.[17]

  • Zakaždým, keď v akomkoľvek prostredí prehovoríte, potľapkajte sa po pleci. Povedzte si: „Dokázal som to a prežil som to! Nebolo to také zlé. Ľudia sú len ľudia; nemusím sa báť hovoriť s ostatnými.“[18]


Sebavedomie vyjadrujte svojím postojom a rečou tela. Vzpriamené a vysoké postavenie dá ostatným najavo, že nedovolíte, aby vás niekto prešiel. Keď hovoríte, používajte gestá na zdôraznenie kľúčových slov. Snažte sa vyhýbať vrteniu alebo hrbeniu a počas konverzácie sa snažte udržiavať prirodzený očný kontakt a primerane prikyvovať.[19]

  • Nemali by ste sa pozerať do zeme alebo nervózne posúvať oči, ale nechcete ani na niekoho nechápavo hľadieť. Pozrite sa im do očí alebo, ak je to pohodlnejšie, medzi oči alebo na čelo.


Prestaňte sa cítiť vinní za to, že máte potreby alebo želania. Množstvo ľudí má pocit, že by nemali uprednostňovať svoje potreby pred ostatnými. Môžete sa však za seba postaviť aj bez toho, aby ste boli úplne egocentrickí. Vždy pamätajte na to, že škrípajúce koleso dostane mazivo!

  • Ak napríklad v škole potrebujete extra pomoc s nejakou témou, dajte učiteľovi slušne najavo svoje potreby. Dajte im najavo: „Viem, že ste zaneprázdnený, ale rád by som si na vás vyhradil pár minút času. Som trochu zmätený z dnešnej lekcie a potreboval by som nejaké vysvetlenie.“[20]
    Dôveryhodný zdroj
    Americká psychologická asociácia
    Vedúca vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
    Prejsť na zdroj

  • Nenechajte sa odradiť neúspechmi. Nie každá interakcia alebo rečová príležitosť bude úspešná, ale to je úplne v poriadku. Aj keď niečo vyslovíte nesprávne, pomýlite sa v nejakom fakte alebo sa vám niekto vysmieva, nie je to koniec sveta.[21]
    Dôveryhodný zdroj
    Americká psychologická asociácia
    Popredná vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
    Prejsť na zdroj

    • Považujte neúspechy za príležitosť na učenie. Stále dýchate a naučili ste sa niečo nové. Bude veľa ďalších príležitostí vyjadriť svoj názor alebo vyjadriť svoj názor.
  • Odkazy