3 spôsoby, ako sa vyrovnať s ADHD na vysokej škole

Vysoká škola je veľký krok. Na dobré výsledky a skvelú akademickú kariéru je potrebné veľa úsilia, organizácie a sústredenia. Toto je ešte väčšia výzva pre ľudí, ktorí majú poruchu pozornosti s hyperaktivitou (ADHD). Ak však máte ADHD, môžete podniknúť kroky, aby ste sa dostali na správnu školu, naďalej zvládali svoju poruchu, študovali a uspeli.

Metóda 1 z 3:Dostať sa na dobrú školu


Vyberte si podporujúce vysoké školy. Ako študent s ADHD budete na vysokej škole čeliť mnohým výzvam. Premýšľajte o týchto výzvach a o tom, ako ich môžete najlepšie zvládnuť ešte predtým, ako sa tam dostanete, keď sa prvýkrát hlásite na školy. Preskúmajte a vyhľadajte vysoké školy, ktoré majú zdroje a ponúkajú podporné prostredie.[1]
Dôveryhodný zdroj
Americká akadémia detskej a dorastovej psychiatrie
Nezisková organizácia, ktorá sa venuje poskytovaniu a zlepšovaniu psychiatrickej starostlivosti o deti a dospievajúcich.
Prejsť na zdroj

  • Premýšľajte o veciach, ako je veľkosť triedy, pracovné zaťaženie, akademický kalendár a dostupné podporné služby. Aké sú vaše potreby? Bude sa vám lepšie dariť v menších triedach, napr? Skúste si tieto veci napísať do zoznamu.
  • Začnite robiť výskum. Skúste si dohodnúť stretnutie so školským poradcom a opýtať sa napríklad na vysoké školy vhodné pre deti s ADHD.
  • Návrhy môžete hľadať aj na webových stránkach národných organizácií ADHD alebo v Googli „ADHD-friendly colleges“.“ Mnohé školy majú špeciálne programy, ako napríklad Arizonská univerzita alebo Augsburg College. Iné, ako napríklad Beacon College na Floride a Landmark College vo Vermonte, sa venujú študentom s ADHD, dyslexiou a inými poruchami učenia.[2]


Zverejnite svoju ADHD v žiadostiach. Pri zostavovaní prihlášok na vysokú školu buďte strategickí. Na jednej strane môže byť dobré otvorene hovoriť o svojom postihnutí. Študenti s ADHD na strednej škole môžu mať problémy, čo sa odrazí vo vašom preukaze. Zverejnenie vášho postihnutia pomôže vysokej škole pochopiť vašu situáciu.[3]

  • V prihláškach sa zvyčajne necháva prázdne miesto na vysvetlenie zlých známok, absencií alebo iných problémov. Môžeš ho využiť na zverejnenie svojej ADHD, napr.g. “ Ako vidíte, moje známky sa v rokoch 2014 až 2016, po tom, čo mi prvýkrát diagnostikovali ADHD, veľmi zvýšili.“
  • Prípadne môžete napísať dlhší list alebo sa o svojich problémoch zmieniť aj v prijímacej eseji. Zamerajte sa na to, ako ste prekonali svoje študijné problémy a zlepšili sa, keď vám bola diagnostikovaná ADHD a dostali ste ju pod kontrolu.
  • Vysvetlite aj svoje ubytovanie na strednej škole. Napríklad, povedzme, ak by ste mali výnimku na veci, ako sú jazykové kurzy – vysoké školy by mohli vidieť medzery vo vašich zápisoch a nesprávne si ich vysvetliť.


Zamerajte sa na svoje silné stránky. Ak sa hlásite na vysokú školu, určite máte silné študijné stránky. Napriek tomu sa pravdepodobne nájdu predmety, ktoré vám nejdú tak dobre, ako napríklad matematika alebo cudzie jazyky. Majte na pamäti, že možno budete musieť kompenzovať svoje silné stránky, aby ste vykompenzovali tieto slabé. Ak to urobíš, zlepšíš svoje šance na prijatie.[4]

  • Poctivo sa pozrite na svoje známky zo strednej školy. Existujú nejaké veľké diery? Prepadli ste napríklad na hodine matematiky alebo ste mali slabé známky z prírodných vied? Teraz zvážte svoje silné stránky, napríklad najlepšie známky z angličtiny a dejepisu.
  • Nájdite spôsoby, ako ešte viac zvýrazniť svoje silné stránky. Premýšľajte napríklad o absolvovaní kurzov pre pokročilých vo vašich najlepších predmetoch. Ak je vašou silnou stránkou umenie alebo hudba, zostavte si silné portfólio svojich prác.


Zvážte, či nezačnete na komunitná vysoká škola. Je veľmi bežné stráviť rok alebo dva na komunitnej vysokej škole pred prestupom na štvorročnú školu. Nielenže to často znamená úsporu peňazí, ale môže vám to dať aj príležitosť preukázať sa v predmetoch, s ktorými ste na strednej škole možno mali problémy. Zvážte možnosť ísť na rok alebo dva na komunitnú vysokú školu a navštevovať kurzy, ktoré vám umožnia získať niektoré základné požiadavky štvorročnej vysokej školy. Ak si takto dáte načas, môže vám to skutočne pomôcť plne sa sústrediť na predmety a zvýšiť si známky natoľko, aby ste sa dostali na vybranú vysokú školu.

  • Môže to byť obzvlášť užitočné, ak si nie ste istí, čo chcete študovať. Namiesto toho, aby ste strávili niekoľko (drahých) rokov na štvorročnej škole a snažili sa zistiť svoj odbor, môžete využiť čas na rast a zistiť, čo chcete robiť, ako aj svoje silné stránky a problémy ako študent.


Urobte si ročnú prestávku, aby ste posilnili svoj súbor. Ďalším spôsobom, ako byť konkurencieschopnejší na vysokej škole, je získať nejaké životné skúsenosti. Ak máte možnosť, môžete to urobiť počas ročnej prestávky v práci, cestovaní alebo dobrovoľníckej činnosti. Prijímacie konanie na vysoké školy často uprednostňuje študentov, ktorí majú neakademické aj akademické zručnosti a môžu priniesť rôzne perspektívy.[5]

  • Mladí ľudia často využívajú prázdninové roky na cestovanie do zahraničia. Tento čas vám môže pomôcť lepšie si uvedomiť, aké sú vaše silné stránky a vášne, ako chcete využiť svoje schopnosti a čo by ste chceli študovať na vysokej škole. Môžete tiež získať cenné skúsenosti s inými kultúrami a jazykmi.
  • Mohli by ste tiež zvážiť, či nestrávite rok prestávky službou komunite v dobrovoľníckej organizácii, ako je Americorps, Habitat for Humanity alebo Mierové zbory.

Metóda 2 z 3:Štúdium a úspech


Choď na vyučovanie. Vysoká škola sa bude líšiť od toho, na čo ste boli zvyknutí na strednej škole. Po prvé, tvoji učitelia nechajú účasť na hodinách na tebe a často ti ju nebudú pripomínať. Je dôležité, aby všetci študenti pravidelne navštevovali. Pre študentov s ADHD je to ešte kľúčovejšie.[6]
Dôveryhodný zdroj
Inštitút detskej mysle
Nezisková organizácia poskytujúca starostlivosť založenú na dôkazoch pre deti s poruchami duševného zdravia a učenia a ich rodiny
Prejsť na zdroj

  • Majte na pamäti, že časť vášho hodnotenia na vysokej škole je zvyčajne spojená s dochádzkou. Ak vynecháte túto časť tejto značky, automaticky o ňu prídete.
  • Vynechávanie môže tiež spôsobiť, že profesori budú menej ochotní vám pomôcť. Na druhej strane, ak sa budete pravidelne ukazovať, uvidia vaše odhodlanie a zvyčajne vám budú ochotní pomôcť.


Zvážte nahrávanie prednášok. Vysoká škola je naozaj rýchla a pre ľudí môže byť náročné, keď sa ich myseľ zatúla. Nahrávanie sedenia alebo dokonca fotografovanie tabule sú okrem robenia si poznámok užitočnými nástrojmi pre študentov s ADHD.

  • Pred nahrávaním prednášok sa poraďte s profesorom, pretože pravdepodobne existujú pravidlá, kedy je to povolené.


Používajte plánovače, kalendáre alebo aplikácie na plánovanie. Ľudia s ADHD môžu mať problém s plánovaním a majú problém zapamätať si dátumy alebo úlohy. Ale potreba riadiť svoj čas sa na vysokej škole len zvýši. Vyhnite sa problémom s organizáciou tým, že si budete rozvrh zapisovať. Naplánujte si veci dopredu – písomne – aby ste si mohli štruktúrovať svoj školský život.[7]
Dôveryhodný zdroj
Inštitút detskej mysle
Nezisková organizácia poskytujúca starostlivosť založenú na dôkazoch pre deti s poruchami duševného zdravia a učenia a ich rodiny
Prejsť na zdroj
[8]
Dôveryhodný zdroj
Americká akadémia detskej a dorastovej psychiatrie
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie a zlepšovanie psychiatrickej starostlivosti o deti a dospievajúcich.
Prejsť na zdroj

  • Kúpte si plánovač alebo kalendár alebo si stiahnite aplikáciu na plánovanie do telefónu. Zvyknite si zadávať termíny plnenia úloh do svojho rozvrhu.
  • Vaše študijné plány by mali obsahovať veľké dátumy skúšok, kvízov a dôležitých úloh. Zapíšte si ich čo najskôr do svojho plánovača.
  • Nezabudnite si každý deň skontrolovať svoj plánovač, aby ste zistili, čo vás čaká. Umiestnite svoj plánovač na miesto, kde ho budete vidieť, napríklad na stôl alebo na stenu. Ak máte aplikáciu na plánovanie, môžete ju naprogramovať tak, aby vám posielala vyskakovacie pripomienky.


Vyhýbajte sa rozptýleniu. Vysokoškolské areály sú plné najrôznejších aktivít. Je to dobré a dáva vám to možnosť objavovať a rozvíjať sa. Je to však aj lákavé. Žiaci s ADHD musia často tvrdo pracovať, aby dosiahli dobré výsledky, preto je dôležité, aby ste si stanovili priority svojej práce. Stále by ste sa mali baviť, ale skúste si to nechať ako odmenu.[9]
Dôveryhodný zdroj
Inštitút detskej mysle
Nezisková organizácia poskytujúca starostlivosť založenú na dôkazoch pre deti s poruchami duševného zdravia a učenia a ich rodiny
Prejdite na zdroj

  • Trénujte sa na to, aby ste najprv pracovali a až potom relaxovali. Skúste si vytvoriť zoznam svojich cieľov a dôvodov, prečo je dôležité, aby ste si prácu urobili a robili dobre, a odkazujte naň, keď sa budete cítiť nemotivovaní alebo v pokušení prácu odfláknuť. Snažte sa nájsť pokojné miesta na štúdium, kde vás nebudú lákať rozptýlenia. Vyhľadajte si tiché zákutie napríklad v knižničných regáloch.
  • Vypnite si telefón alebo ho počas štúdia odložte na miesto, kde naň nevidíte. Sľúbte si, že ho skontrolujete, keď splníte svoju úlohu.
  • Zvážte inštaláciu softvéru do počítača, ktorý vám pomôže minimalizovať rozptyľovanie. Napríklad „Stay Focused“ je rozšírenie pre webový prehliadač Google Chrome, ktoré vám umožňuje nastaviť limity, koľko času môžete každý deň stráviť na určitých webových stránkach. Možno si musíte zablokovať stránky sociálnych médií počas hodín, o ktorých viete, že sa budete učiť, alebo si každý deň povoliť len 10 minút na používanie stránok, ktoré vás rozptyľujú. Používanie tohto typu softvéru môže odstrániť pokušenie a vy sa nebudete musieť spoliehať na vlastnú vôľu, aby ste odolali.
  • Dvakrát si premyslite pitie. Ľudia s ADHD majú vyššie riziko alkoholizmu a používania alkoholu na „samoliečbu.“ Zvážte vyhýbanie sa situáciám, v ktorých sa pije veľa alkoholu, napríklad vstupu do bratstva. Možno by bolo dokonca najlepšie úplne sa vyhnúť pitiu.[10]

Zvládnite stres. Vysoká škola je stresujúce obdobie, aj keď nemáte ADHD, a nezvládnutý stres môže spôsobiť zhoršenie príznakov ADHD.[11]
Stres môžete pociťovať, pretože sa nedokážete sústrediť alebo filtrovať vonkajšie podnety, alebo z úzkosti spôsobenej veľkým pracovným zaťažením, blížiacimi sa termínmi a skúškami alebo odkladaním. Všimnite si, či máte v období veľkého stresu väčšie problémy so sústredením alebo ste hyperaktívnejší ako zvyčajne.[12]
Nájdenie spôsobov, ako zvládať stres a zvýšiť si prah pre zvládanie stresu, vám pomôže uspieť na vysokej škole s ADHD.

  • Cvičte denne, ak je to možné. Je pravdepodobné, že v areáli univerzity je pre študentov k dispozícii cvičebné zariadenie, vďaka ktorému môžete do svojho programu ľahko zaradiť aeróbne cvičenie. Cvičenie je skvelý spôsob, ako vybiť prebytočnú energiu a agresivitu, a považuje sa za mimoriadne prospešné pre osoby s ADHD. Môže tiež zlepšiť vašu náladu uvoľňovaním endorfínov a je známe, že pomáha zvládať stres.[13]
    Dôveryhodný zdroj
    HelpGuide
    Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
    Prejsť na zdroj
  • Doprajte si dostatok spánku. Nedostatok spánku sťažuje koncentráciu a môže zhoršiť príznaky ADHD. Snažte sa nepiť kávu ani iné výrobky s obsahom kofeínu po poludní, dodržujte predvídateľný čas spánku a bdenia a vytvorte si režim pred spaním (môže zahŕňať teplú sprchu, čítanie knihy alebo iné relaxačné činnosti). Snažte sa spať aspoň osem hodín denne a ak máte problémy so spánkom, navštívte univerzitného poradcu.[14]
    Dôveryhodný zdroj
    HelpGuide
    Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
    Choďte k zdroju
  • Zvážte stratégie, ako je meditácia, progresívna svalová relaxácia alebo hlboké dýchanie, ktoré sa dajú vykonávať takmer kdekoľvek na zmiernenie stresu. Zhlboka dýchať niekoľko minút pred začiatkom hodiny môže mať veľký význam.
  • Pracujte na znepokojujúcich myšlienkach. Stres a obavy, ktoré často sprevádzajú ADHD, môžu rýchlo prerásť do vážnej úzkosti, ak sa nekontrolujú. Pokúste sa riešiť znepokojujúce myšlienky skôr, ako sa vymknú spod kontroly. Jednou z metód je stanoviť si na každý deň 10-minútový čas na obavy. Napíšte si, čo vás počas dňa trápi, a sľúbte si, že na to budete myslieť počas obdobia určeného na starosti. Zakaždým, keď sa vám myšlienka vkradne do hlavy, povedzte si: „Nie, nebudem na to myslieť do pol ôsmej.“ Toto vám môže pomôcť zbaviť sa týchto starostí.[15]


Buďte aktívni a získajte pomoc. Vysoká škola môže byť veľmi náročná. Zistíte, že pracovné zaťaženie, materiál a nároky na váš čas sú oveľa väčšie ako na strednej škole. Keďže máte navyše problém s ADHD, buďte pripravení vyhľadať pomoc, ak začnete mať problémy. Nečakajte, kým príde kríza. Čím skôr vyhľadáte pomoc, tým lepšie.[16]
Dôveryhodný zdroj
Inštitút detskej mysle
Nezisková organizácia poskytujúca starostlivosť založenú na dôkazoch pre deti s poruchami duševného zdravia a učenia a ich rodiny
Prejsť na zdroj

  • Mali by ste sa uistiť, že ste sa zapísali do služieb pre študentov so zdravotným postihnutím pred príchodom na akademickú pôdu alebo hneď po ňom. Pomôžu vám získať ubytovanie, napríklad čas navyše na testy a úlohy.
  • Hneď na začiatku sa poraďte so svojimi profesormi a vedúcimi výučby. Dajte im vedieť, že máte poruchu učenia (nemusíte uvádzať podrobnosti), aby ste sa v prípade problému mohli spoločne snažiť dostať na správnu cestu.
  • Ozvite sa hneď, ako si uvedomíte, že sa trápite. Ak čakáte do konca semestra, profesori vám nemôžu veľmi pomôcť.
  • Ak máte problémy s tým, aby ste to zvládli, zvážte možnosť stať sa študentom na čiastočný úväzok. Tento čas navyše môžete využiť na vytvorenie dobrých návykov pri učení, organizovaní a štúdiu. Porozprávajte sa so svojím študijným poradcom o svojich možnostiach.

Metóda 3 z 3:Zvládanie poruchy


Porozprávajte sa so svojím lekárom. Pred nástupom na vysokú školu sa poraďte so svojím lekárom o tom, ako sa najlepšie vysporiadať so svojimi príznakmi. Môže vám poradiť s liekmi a pomôcť pri koordinácii s novými lekármi v škole. Majte na pamäti, že lieky na ADHD budete možno musieť naďalej dostávať od svojho pôvodného lekára, pretože niektoré univerzitné zdravotné strediská vám ich nepredpíšu.[17]
Dôveryhodný zdroj
Americká akadémia detskej a dorastovej psychiatrie
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie a zlepšovanie psychiatrickej starostlivosti o deti a dospievajúcich.
Prejsť na zdroj

  • Požiadajte svojho lekára o históriu vašich liekov a vašu reakciu na ne, aby ste ju mohli poskytnúť všetkým novým lekárom.
  • Obráťte sa na zdravotné stredisko v areáli školy a zistite, či vám predpíšu aj lieky na ADHD, aby ste mali nepretržitú zásobu. Niektoré ich neponúkajú kvôli problémom so zneužívaním.


Požiadajte o ubytovanie. Ľudia s poruchami učenia, ako je ADHD, majú v triede iné potreby. Možno budete potrebovať viac času na testy a úlohy. Možno budete potrebovať viac času na spracovanie informácií v triede. Z tohto dôvodu a v záujme vyrovnania podmienok máte pravdepodobne nárok na špeciálne úpravy. Určite ich využite.[18]

  • Požiadajte o ubytovanie hneď po prijatí. Prejdite na webovú stránku vysokej školy a vyhľadajte stránku školy „Learning Services“ alebo „Disability Services“. Môžete tiež skúsiť vyhľadať „office of disability services“ alebo „student disabilities.“
  • Vzdelávacie služby vám povedia, čo im musíte poskytnúť, aby ste sa kvalifikovali. Môže to zahŕňať správu od lekára o vašom testovaní a diagnóze ADHD, váš individuálny vzdelávací program alebo IEP zo strednej školy a zoznam požadovaných úprav, napr.g. viac času na testy, nahrávanie prednášok, pomoc pri písaní poznámok atď.
  • Porozprávajte sa so svojím lekárom o prehodnotení, aby ste zvýšili svoje šance na úspech. Napríklad osoba s ADHD nemusí dobre zvládnuť skúšky s výberom odpovede, ale môže si lepšie počínať pri písaní esejí. Premýšľajte o tom, na ktorých hodinách vám to išlo dobre a prečo, a potom pracujte na tom, aby škola spolupracovala a vyhovela vám.
  • Možno sa nebudete cítiť príjemne, keď budete potrebovať ubytovanie, ale myslite na to, že je lepšie ho mať a nevyužívať ho, ako ho potrebovať, ale nemať ho.

  • Nezneužívajte svoje lieky. Vaše lieky majú zvládnuť príznaky ADHD. Môže byť nebezpečné ich zneužívať, vynechávať dávky alebo ich úplne prestať užívať. Používanie liekov spôsobom, ktorý nie je predpísaný, môže tiež narušiť váš spánkový režim alebo dokonca dlhodobo sťažovať sústredenie.[19]
    Dôveryhodný zdroj
    Inštitút detskej mysle
    Nezisková organizácia poskytujúca starostlivosť založenú na dôkazoch pre deti s poruchami duševného zdravia a učenia a ich rodiny
    Prejsť na zdroj

    • Odolajte pokušeniu použiť vlastné lieky na ADHD ako študijnú pomôcku, ktorá vám pomôže zapísať sa pred testom alebo skúškou.
    • Vedzte tiež, že zneužívanie ADHD na vysokých školách stúpa a že predaj alebo rozdávanie liekov na predpis je nezákonné. Adderall je v skutočnosti kontrolovaná látka zaradená do zoznamu II – rovnako ako kokaín. Predaj (a možno aj výmena alebo darovanie) je trestný čin.[20]
    • Okrem toho, že je to nezákonné, predaj alebo rozdávanie liekov spôsobí, že vám budú chýbať dávky a zníži sa vaša schopnosť fungovať.
  • Odkazy