3 spôsoby, ako sa vyrovnať s kritikou na adresu vašej kariérnej voľby

Kritika má rôzne podoby a veľkosti. Niekedy je to opodstatnené a môže nám to pomôcť rásť. Inokedy sa môže zdať, že to prišlo z ničoho nič. Nech je to akokoľvek, naučiť sa zvládať kritiku je základná zručnosť. Ak ide o naše kariérne voľby, môžeme čerpať veľa nevyžiadanej spätnej väzby. Ak sa naučíte reagovať na kritiku kariéry, preformulujete svoj pohľad na kritiku a presuniete svoju pozornosť späť na svoju prácu, časom nad vami tieto pripomienky nebudú mať žiadnu moc. S trochou odhodlania môžete presvedčivo ovládať svoju kariéru a úspešne odrážať kritiku.

Metóda 1 z 3: Reagovanie na kritiku


Počúvajte a reagujte láskavo. Ak má niekto z vašich blízkych, napríklad priateľ alebo člen rodiny, obavy z vašej kariérnej voľby, skúste na chvíľu odložiť svoje ego a vypočujte si ho. Potom im odpovedzte láskavým spôsobom. Keď má niekto pocit, že bol skutočne vypočutý, je pravdepodobnejšie, že svoju kritiku odloží.[1]

  • Možno vaši rodičia nadhodia túto tému pri večeri alebo možno ju nadhodí blízky priateľ pri drinku.
  • Môže očný kontakt a prikývnuť, keď hovoria.
  • Potom môžete povedať: „Počujem ťa. Chápem, že s touto voľbou sú spojené určité riziká. Ale táto kariéra ma robí šťastnou.“
  • Môžete povedať: „Budem sa snažiť mať na pamäti všetko, čo si povedal, keď budem napredovať, ale nakoniec naozaj dúfam, že budeš rešpektovať moju voľbu.“


Zdvorilo ich požiadajte, aby prestali. Vypočuť si túto kritiku raz (alebo možno dvakrát) je správna vec. Ale nemal by si to počúvať znova a znova. Ak niekto vo vašom živote neprestane s kritikou ani po tom, čo ste sa ho pokúsili vypočuť a vysvetliť, máte plné právo požiadať ho, aby prestal.[2]

  • Povedzme, že člen rodiny má kritickú poznámku zakaždým, keď ho vidíte, alebo priateľ neustále vtipkuje o vašej kariére.
  • Môžete povedať: „Toto je môj život. Toto je moja voľba. Potrebujem, aby ste to pochopili a prestali to vyťahovať.“
  • Môžete dodať: „Nie je to vtipné.“

Stanovte si hranice. Nastavenie zdravých hraníc si vyžaduje, aby ste sa zamysleli nad svojimi hranicami a nad tým, čo budete a nebudete akceptovať vo svojich interakciách s inými ľuďmi. Ak vám kritika vašej práce spôsobuje nepríjemné pocity alebo dokonca odpor, je dôležité, aby ste to danej osobe oznámili a stanovili hranicu – ak vás bude naďalej kritizovať, nebudete o tejto téme diskutovať. Môžete im tiež povedať, že porušenie vašich hraníc bude mať následky, možno že budete musieť zo vzťahu ustúpiť.[3]

  • Mohli by ste napríklad povedať: „Viem, že ťa znepokojuje moja voľba. Nevadí mi o tom hovoriť, ale nie, ak ma budete kritizovať. Odteraz si, prosím, nechajte všetky kritické poznámky o mojich kariérnych rozhodnutiach pre seba.“
  • Je možné, že osoba si neuvedomuje, že vás svojimi poznámkami rozčuľuje. Stanovenie hranice dáva druhej osobe jasne najavo, že nebudete akceptovať jej správanie, a dáva jej možnosť zmeniť sa.
  • Stanovenie hraníc môže byť desivé, ale je to základná zručnosť, ktorá vám pomôže mať zdravé vzťahy a praktizovať starostlivosť o seba. Buďte láskaví, ale asertívni.


Strávte menej času s tými, ktorí kritizujú. Ak niekto vo vašom živote stále nedokáže zľaviť, možno si budete musieť vytvoriť určitý odstup medzi vami a touto osobou, aspoň dočasne. Ak priateľ alebo člen rodiny naďalej neúnavne kritizuje vašu kariérnu voľbu, možno nie je zdravým človekom, ktorý by mal byť vo vašej blízkosti.[4]

  • Keď sa k vám niekto vo vašom živote nechová s rešpektom – aj keď ide o člena rodiny alebo dlhoročného priateľa – máte plné právo vziať si priestor pre seba.
  • Môžete povedať: „Počúvať túto neustálu kritiku mi nerobí dobre. Potrebujem si na chvíľu vziať trochu priestoru.“
  • Môžete povedať: „Môžeme sa opäť stretnúť, keď nájdeš spôsob, ako rešpektovať moje rozhodnutia.“
  • Ak ste sa už pokúsili s touto osobou bez úspechu hovoriť, možno už nemusíte nič hovoriť. Jednoducho si vyhraďte priestor, ktorý potrebujete.

Metóda 2 z 3:Zmena rámca vášho pohľadu


Určite zdroj. Môže vám pomôcť trochu sa zamyslieť nad „zdrojom“ alebo základnou príčinou kritiky. Ak pochádza od vašich rodičov, môže prameniť z obáv o vašu finančnú budúcnosť. (Aj keď sa do toho môže zamiešať ich vlastná túžba byť „dobrými rodičmi“.“) Ak to pochádza od priateľa, môže to prameniť zo žiarlivosti alebo neistoty. Ak dokážete odhaliť zdroj kritiky, môže mať nad vami menšiu moc.[5]

  • Skúste sa zamyslieť nad tým, čo má táto osoba „získať“ tým, že vám to hovorí.
  • Pochádza ich odpor z miesta morálneho nesúhlasu?
  • Mohlo by to byť tak, že sa obávajú o vaše finančné zabezpečenie? (Majú strach, že si k nim prídete po pomoc?)
  • Je možné, že žiarlia, pretože nemali dostatok vytrvalosti, aby nasledovali svoje vlastné sny?


Uvedomte si, že ľudia si vždy nájdu niečo, čo budú kritizovať. Kritickí ľudia si vždy nájdu niečo, na čo sa môžu vynadívať. Ak by to nebola vaša kariéra, mohol by to byť váš rodinný stav, váš životný štýl, kde žijete, ako sa obliekate alebo ako míňate peniaze. Keď vidíte, že tieto pripomienky sa v skutočnosti ani netýkajú vašej kariéry, môžete ich začať brať menej osobne.[6]
[7]

  • Aj keby ste si vybrali kariérnu cestu, ktorú chceli vaši priatelia a rodina, pravdepodobne by sa našiel nejaký iný prvok vášho života, s ktorým by nesúhlasili.
  • Možno by na vás tlačili, aby ste mali viac (alebo menej) detí. Možno by vás povzbudili, aby ste sa presťahovali bližšie k domovu. Možno by sa vám snažili poradiť, ako máte míňať (alebo šetriť) svoje peniaze.
  • Vždy sa nájde niečo, čo nerobíte „správne.“ Najšťastnejší budete, ak budete robiť to, čo chcete.


Uvedomte si, že niekedy ste najväčším kritikom vy sami. Je ľahké rozčuľovať sa nad kritikou zvonka, ale pravdou je, že najsilnejším kritikom vo vašom živote ste pravdepodobne vy sami. Často preberáme pripomienky druhých, zväčšujeme ich vlastnými obavami a neistotami a vytvárame vnútornú búrku kritiky. Hoci nám slová druhých môžu znieť v ušiach, v skutočnosti nás brzdia naše vlastné osobné obavy.[8]
[9]

  • Povedzme, že vám teta povedala, že vaša kariéra „nestojí za to.“ Počas nasledujúceho týždňa sa možno pristihnete pri tom, že si to prehrávate v hlave. Keď sa potom naskytne príležitosť, nevyužijete ju a pomyslíte si: „Možno mala teta Rita pravdu.“
  • Namiesto toho sa pokúste uvedomiť si, že ste to vy, kto túto pripomienku opakuje. Vy ste ten, kto sa rozhoduje, či túto príležitosť využije alebo nie.
  • Uvedomte si, že moment vonkajšej kritiky už pominul.
  • Máte možnosť kedykoľvek sa posunúť ďalej.

Metóda 3 z 3: Zamerajte sa na svoju prácu


Zamerajte sa na dôležitosť svojho odboru. Ak sa vás dotýkajú negatívne komentáre, zamerajte sa na to, prečo je váš odbor dôležitý alebo čo vás k nemu priviedlo. Pripomeňte si svoje vlastné hodnoty a to, že sa môžu líšiť od hodnôt iných. Niektorí ľudia na základe svojich vlastných hodnôt a svetonázoru hodnotia určité povolania ako menej rešpektované alebo potrebné. Zamerajte sa na svoje vlastné hodnoty, aby ste si pripomenuli, prečo ste si vybrali túto cestu.[10]

  • Zvážte zverejnenie inšpiratívneho citátu v mieste, kde pracujete, ktorý vám pripomína, prečo ste si vybrali túto cestu.
  • Ak ste napríklad učiteľ, pamätajte, že vaša práca je najzákladnejšia a najpotrebnejšia zo všetkých prác na svete. Mohli by ste napísať: „Bez učiteľov by nebolo iných zamestnaní.“
  • Ak ste hudobník, pamätajte, že vaša práca je stará ako ľudstvo. Prinášate svetu radosť a rytmus. Mohli by ste napísať: „Kde zlyhávajú slová, hovorí hudba“ od Hansa Christiana Andersona.


Sledujte svoju výhru. Najlepší spôsob, ako sa naladiť na kritiku, je sústrediť sa na svoje ciele. Aké sny máte o svojej kariérnej budúcnosti? Aké pokroky by ste ešte chceli dosiahnuť? Keď sa na tieto sny a ciele sústredíte predovšetkým, negatívne komentáre ustúpia do pozadia.[11]
[12]

  • Je pravdepodobné, že vás ešte stále čaká nejaké povýšenie, ocenenie alebo kariérny postup, na ktorý ste si robili zálusk.
  • Dovoľte, aby vo vás teplo negatívnej kritiky zapálilo oheň úspechu! Vytvorte si plán a pustite sa do práce.
  • Tento slávny citát môžete použiť ako svoju mantru: „Ignorujte bučanie. Zvyčajne pochádzajú z lacných miest.“

  • Uznajte pochvalu. Štúdie ukázali, že je oveľa pravdepodobnejšie, že si zapamätáme negatívne komentáre ako pozitívne. (V skutočnosti sa hovorí, že je potrebných asi päť pozitívnych udalostí, aby sa vykompenzovala jedna negatívna.) Je možné, že hŕstka negatívnych komentárov zatieňuje všetky pozitívne?[13]

    • Možno vám vaši spolupracovníci často hovoria, že oceňujú vašu prácu.
    • Možno vám šéf zvýšil plat alebo vás požiadal, aby ste prevzali väčšiu zodpovednosť.
    • Tieto prípady pozitívnej pochvaly môžeme často neúmyselne ignorovať.
    • Skúste si zapísať každú pozitívnu spätnú väzbu alebo pozitívnu skúsenosť v práci.
    • Vráťte sa k tomuto zoznamu „pozitív“ vždy, keď sa vás niekto pokúsi zhodiť.
  • Odkazy