3 spôsoby, ako sa vyrovnať s nízkou sebadôverou

Zdá sa ti, že si prečítala každý článok a pozrela každý televízny program na túto tému, a stále máš nízke sebavedomie? Bojovali ste s týmto problémom väčšinu svojho života a myslíte si, že je nemožné ho prekonať? Nie ste prvý, kto verí, že sa s nízkym sebavedomím zasekol na celý život. Našťastie, cítiť sa sebavedomejšie je možné, keď sa sústredíte na svoju prirodzenú hodnotu a potenciál ako osoby.

Metóda 1 z 3: Posilňovanie sebadôvery


Hrajte na svoje silné stránky. Spätná väzba sa vo všeobecnosti točí okolo negatívneho výkonu. Preto sa často stáva, že sa oveľa viac zaoberáme negatívami ako pozitívami. Namiesto toho, aby ste sa snažili budovať svoje slabé stránky, nasmerujte svoju energiu na ďalší rozvoj svojich prirodzených talentov.[1]
[2]

  • Po vykonaní hodnotenia svojich silných stránok si stanovte stratégiu, ako ich využiť pre svoj úspech. Úspech v akejkoľvek oblasti plodí sebadôveru.
  • Ak ste napríklad prirodzene dobrí v kreslení alebo maľovaní, môžete svoj voľný čas venovať cvičeniu a zdokonaľovaniu svojich zručností. Keď sa vám naskytnú príležitosti na využitie vašich schopností, napríklad pre školskú nástennú maľbu alebo divadelnú hru, budete mať väčšiu dôveru ponúknuť svoje služby, pretože si uvedomujete svoje schopnosti v tejto oblasti.


Zmeňte svoj jazyk. Naučte sa zmeniť ten hlas vo svojej hlave, ktorý vám hovorí, že „nie ste dosť dobrí“ alebo „toto nedokážete“.“ Keď si uvedomíte takéto negatívne sebavyjadrenia, spochybnite tieto tvrdenia o sebe.

  • Napríklad v odpovedi na „nie si dosť dobrý“ sa môžete zamyslieť nad všetkými spôsobmi, ktorými ste dokázali, že ste v niečom dobrí a efektívni.
  • Keď identifikujete negatívne sebavyjadrenie, snažte sa takéto tvrdenie zmeniť na pozitívnejšie myšlienky.


Nastavte si malé ciele pracovať na tom, aby. Správna príprava na dosiahnutie cieľov môže zvýšiť sebadôveru. Môžete si stanoviť ciele v rôznych oblastiach svojho života – v škole, práci, basketbale, speve, písaní atď. A keď dosiahnete každý cieľ, získate automatickú a účinnú spätnú väzbu na stanovenie a dosiahnutie nových cieľov. Začnite v malom a postupne zväčšujte veľkosť a rozsah svojich cieľov, ako bude rásť vaše sebavedomie. Ciele, ktoré budujú sebadôveru, sú:
[3]

  • Specifické
  • Measurable
  • Actionable
  • Realistické
  • Time viazané na
  • Exciting
  • Rekord


Buďte milí k ostatným. Ak môžete byť čímkoľvek, buďte láskaví. Byť milý k ľuďom okolo seba si nevyžaduje takmer žiadnu energiu ani zručnosť, a predsa táto činnosť prináša nesmierne výhody. Existujú dôkazy, ktoré potvrdzujú, že láskavosť nám môže pomôcť žiť dlhšie, dosiahnuť väčší úspech v práci, znížiť stres a cítiť sa šťastnejší.
[4]
[5]
Dôveryhodný zdroj
Zborník Národnej akadémie vied
Oficiálny recenzovaný a multidisciplinárny časopis Národnej akadémie vied.
Prejsť na zdroj

  • Láskavosť sa môže prejavovať jednoduchými alebo zložitými spôsobmi. Podržte dvere cudziemu človeku, usmievajte sa, keď idete po ulici a pozdravte tých, ktorých míňate, podeľte sa o vtip alebo jedlo s niekým, kto býva často spoločensky vynechaný.
  • Navyše, vyjadrenie láskavosti vo vašej komunite prostredníctvom dobrovoľníckej činnosti vám môže pomôcť pestovať sebadôveru.[6]
    Dôveryhodný zdroj
    HelpGuide
    Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných, na dôkazoch založených zdrojov v oblasti duševného zdravia a wellness.
    Prejsť na zdroj
    Pomôžte stavať domy pre Habitat for Humanity, darujte krv, ak vám to zdravie dovolí, čítajte starším ľuďom v domovoch dôchodcov.


Obliekajte sa tak, aby ste sa cítili dobre. Oblečenie, ktoré nosíte, vás môže prinútiť mračiť sa v zrkadle alebo sa červenať spokojnosťou so sebou samým. Nech už nosíte čokoľvek, vedzte, že oblečenie môže ovplyvniť vaše sebavedomie, preto si vyberajte kúsky, ktoré sú v súlade s obrazom seba samého, ktorý by ste chceli prezentovať.
[7]

  • Vedci dokázali, že ľudia často pripisujú predmetom oblečenia emocionálny význam. Možno ste si na promócie na vysokej škole obliekli špecifickú kravatu alebo špeciálne šaty na prvé rande, ktoré sa vydarilo. Časom budete siahať po týchto predmetoch, ktoré budú mať podobný účinok na vašu náladu.[8]
  • Jedna štúdia ukázala, že ľudia, ktorí nosili tričká so Supermanom, sa hodnotili ako sympatickejší a nadradenejší v porovnaní s ostatnými, ktorí ich nemali. Tí istí študenti sa cítili silnejší aj pri nosení týchto hrdinských tričiek.[9]

Metóda 2 z 3:Prekonanie nízkeho sebavedomia v určitých situáciách


Neodmietajte pozvania.[10]
Niekedy, keď máme nízke sebavedomie, máme tendenciu izolovať sa od ostatných. Strach z toho, že budeme odmietnutí alebo sa znemožníme, spôsobuje, že nevyužívame príležitosti byť spoločenskí. Bohužiaľ, ľudia okolo nás môžu nadobudnúť nesprávny dojem a predpokladať, že nechceme byť v ich blízkosti alebo ich nemáme radi. Skôr či neskôr môžu pozvánky prestať prichádzať.

  • Namiesto odmietania pozvaní na večierky a spoločenské stretnutia začnite hovoriť „áno“. Samozrejme, že sa nebudete môcť zúčastniť na každom podujatí, na ktoré vás pozvú, ale snažte sa prísť, ak môžete.
  • Ak poviete „áno“, dáte hostiteľovi signál, že máte skutočne záujem vybudovať si s ním vzťah.
  • Navyše, čím viac praxe získate v spoločenských situáciách, tým viac bude rásť vaše sebavedomie. Aj keď sa spočiatku cítite nesmelo alebo čudne, vyzvite sa, aby ste išli aj tak.


Vizualizujte si svoj úspech. Vizualizácia je mocný nástroj, ktorý využívajú vrcholoví športovci a iní úspešní ľudia. Pred vstupom do stresujúcej situácie – od večierka, kde nikoho nepoznáte, cez dôležitú prezentáciu až po veľký zápas – si predstavte, že ste ju úplne zvládli. Predstavte si, ako sebavedomo vchádzate na večierok a pozdravíte prvú skupinu ľudí, ktorých stretnete; predstavte si, že prednášate svoju prezentáciu bez chýb a s ľahkosťou odpovedáte na otázky; predstavte si, ako dávate ten kôš, touchdown alebo gól.
[11]

  • Váš mozog nedokáže rozlíšiť niečo, čo je skutočné, od niečoho, čo si predstavujete.[12]
    Takže ak si predstavíte, že vchádzate na večierok a nadväzujete rozhovor s cudzím človekom, tento postup sa vášmu mozgu stáva čoraz známejším. Kým sa dostanete do situácie v reálnom živote, bude sa vám zdať, že ste to už urobili, a môže sa vám to zdať známejšie a ľahšie.[13]


Zaujmite ostatných v spoločenských situáciách.[14]
Nízke sebavedomie je často stimulované nadmerným sebavedomím. Táto tendencia venovať na seba v každej situácii toľko pozornosti len zhoršuje naše negatívne pocity. Namiesto toho, aby ste sa sústredili na seba, snažte sa sústrediť na ostatných. Zapojte sa do rozhovoru a snažte sa o tejto osobe dozvedieť čo najviac. Ocenia záujem a vy si oddýchnete od prílišného uvedomovania si seba samého.


Pozorujte spoločenských motýľov.[15]
Každý pozná niekoľko majstrov komunikácie. Títo ľudia dokážu počúvať tak pozorne, že máte pocit, že musíte byť najzaujímavejšou osobou v miestnosti. Na druhej strane môžu viesť rozhovor a udržiavať aj intrigy.

  • Keď ste v spoločenskom prostredí, venujte pozornosť tomu, ako to robia majstri. Či sa pred začatím konverzácie držia v úzadí a pozorujú, či nie sú prítomní v spoločnosti? Akú reč tela prejavujú? Aký je pomer počúvania a hovorenia?
  • Je pravda, že sa nechcete zmeniť, aby ste napodobnili iného človeka. Od ľudí, ktorí si v takýchto situáciách počínajú dobre, si však môžete osvojiť užitočné taktiky na zvládanie spoločenských situácií.


Naučte sa, ako zvládať odmietnutie. Odmietnutie je nevyhnutnou súčasťou života. Dokonca aj tí, ktorí zdanlivo preplávajú spoločenskými udalosťami, boli niekedy odmietnutí. Či už sa odmietnutie týka toho, že vás nevybrali na pracovnú príležitosť, že ste nezapôsobili na milostný záujem, alebo že vás neprijali do organizácie, existujú spôsoby, ako tieto bolestivé pocity prekonať.
[16]

  • Buďte rozumní. Ak viete, že vaše šance na získanie práce, povýšenie alebo nejakého iného úsilia nie sú dobré, môžete sa do toho aj tak pustiť. Uznajte však, že šance sú proti vám a môžete sa nakoniec stretnúť s odmietnutím.
  • Presuňte šance vo svoj prospech tým, že sa budete uchádzať o niekoľko pracovných miest naraz. Ak sú vaše šance na úspech obmedzené, môžete zvýšiť pravdepodobnosť úspechu tým, že dáte do ohňa viac želiezok. Nesústreďujte sa na jednu vec, namiesto toho majte niekoľko záložných plánov. To ochráni vašu sebadôveru, ak budete odmietnutí alebo odmietnutí.
  • Neberte si odmietnutie osobne. Ak niekoho pozvete na rande alebo sa uchádzate o prácu, odmietnutie nemusí nevyhnutne znamenať, že s vami nie je niečo v poriadku. Nie je to osobné. Zvážte, že ľudia majú rôzne preferencie a vy nemusíte zodpovedať ich jedinečným potrebám. Pamätajte, že jedny zatvorené dvere vás posunú bližšie k otvoreným dverám, ktoré vyhovujú vašim potrebám.

Metóda 3 z 3: Pochopenie vašej sebadôvery


Uvedomte si rozdiel medzi sebadôverou a sebaúctou. Hoci sa tieto dva pojmy veľmi prekrývajú (a ľudia často bojujú s oboma súčasne), existuje výrazný rozdiel. Sebavedomie sa vzťahuje na to, aký máte pocit zo svojich schopností. Možno si veríte vo svoje matematické schopnosti, ale málo si veríte, keď ide o šport. Na druhej strane, sebavedomie sa týka toho, ako sa celkovo vnímate, aký máte zo seba pocit a či sa máte naozaj radi.[17]
Sebavedomie sa zameriava na schopnosti, zatiaľ čo sebaúcta sa sústreďuje na sebaúctu a rešpekt.

  • Veríte vo svoje schopnosti? Veríte, že ste hodní rešpektu zo strany seba aj ostatných?
  • Vaša odpoveď na tieto otázky určuje, či trpíte nízkym sebavedomím alebo nízkou sebaúctou. Tieto dva prípady sa mierne líšia; napriek tomu môžete použiť rovnaké stratégie na zvýšenie viery vo svoje schopnosti a vo svoju hodnotu a sebalásku.


Uznajte, že pocit nízkej sebadôvery je normálny. Keďže sebadôvera vychádza z vášho vlastného hodnotenia vašich schopností, je situačne podmienená. Vaše sebavedomie sa do určitej miery mení v závislosti od kontextu alebo súboru zručností, o ktoré ide. Možno sa cítite veľmi inteligentný v matematike, ale máte problémy v prírodných vedách. Možno máte úžasný talent v speve, ale vaše tanečné schopnosti sú smiešne. Nikto nie je dobrý vo všetkom, preto sa občas všetci musíme vyrovnať s nízkou sebadôverou.

  • Problém s občasnou nízkou sebadôverou spočíva v tom, či jej dovolíte, aby vás definovala. Tento postup sa často začína už v detstve.[18]
    Dôveryhodný zdroj
    Národná zdravotná služba (Spojené kráľovstvo)
    Systém verejnej zdravotnej starostlivosti v Spojenom kráľovstve
    Prejsť na zdroj
    Mnohí ľudia začínajú v detstve so slabými schopnosťami, a keď sa tieto schopnosti neposilňujú alebo dieťa nie je chválené za to, že je zdatné v iných oblastiach, začne sa považovať za nedostatočne dobré. To vedie k celkovo nízkej sebaúcte a pocitu nehodnosti.


Zapíšte si svoje silné stránky. Možno teda neveríte myšlienke, že nízka sebadôvera v niektoré schopnosti je bežnou ľudskou vlastnosťou. Ak áno, vyskúšajte toto cvičenie. Vezmite si list papiera a pero. Spomeňte si na chvíle, keď ste naozaj vynikali. Spomeňte si na chvíle, keď ste pociťovali obrovskú hrdosť. Vypíšte si všetky vlastnosti alebo schopnosti, ktoré sa spájajú s týmito momentmi, aby ste získali lepší prehľad o tom, v čom ste dobrí.[19]
Odborný zdroj
Jennifer Butlerová, MSW
Tréner sebadôvery
Rozhovor s odborníkom. 31. júla 2020.

  • Ak máte problémy s vymýšľaním situácií alebo ak nedokážete utíšiť svojho vnútorného kritika na dostatočne dlhý čas, aby ste toto cvičenie dokončili, využite svojich blízkych. Oslovte hŕstku členov rodiny, priateľov a spolupracovníkov (asi päť až desať). Požiadajte každého z nich, aby vám porozprával o čase, keď bol na tom najlepšie.[20]
  • Hľadajte vo svojich reakciách vzory. Stále sa vám v rôznych príbehoch objavujú niektoré slová alebo vlastnosti? Využitie ich spätnej väzby na posúdenie vašich silných stránok vám môže pomôcť vypracovať plán na zvýšenie sebadôvery.

  • Zamyslite sa nad svojím detstvom. Často sa najhlasnejší kritik v našej hlave zrodil v detstve. Učiteľ, rodič, tyran v škole alebo opatrovateľka: všetky tieto osoby urobili dojem na to, ako sa vnímate. Ak sa cítite málo sebavedomí, môže to mať korene v niektorom z týchto hlasov z vašej minulosti, ktoré sa vás roky držali.
    [21]
  • Odkazy