3 spôsoby, ako sa vyrovnať s problémami

Byť v problémoch zvyčajne znamená zvládnuť pocity viny za nesprávne konanie a hnev alebo obavy z následkov. Tieto pocity sú normálne, ale je dôležité nenechať sa nimi pohltiť.[1]
Ak sa ocitnete v ťažkostiach, využite príležitosť zlepšiť sa. Vytvorte si nové zdravé návyky, ktoré vám pomôžu vyrovnať sa s negatívnymi pocitmi a zabránia tomu, aby ste sa v budúcnosti dostali do problémov.

Metóda 1 z 3: Odškodnenie


Priznajte sa k svojmu previneniu. Aj keď nemáte pocit, že to, čo ste urobili, bolo úplne zlé, určite existujú aspekty situácie, ktoré ste mohli zvládnuť lepšie. Uvedomte si spôsoby, ako v budúcnosti v podobných situáciách reagovať efektívnejšie. Pomôže vám to v budúcnosti robiť lepšie rozhodnutia a rodičia a ostatné zúčastnené strany sa budú cítiť lepšie.

  • Úplné odmietanie zvyčajne rodičia a iné autority neprijímajú dobre, keď už bol trest uložený, preto by ste sa mali odmietaniu vyhýbať.


Ospravedlňte sa tým, ktorým ste ublížili. Prejavenie ľútosti tým, ktorým ste ublížili, výrazne pomôže napraviť poškodené vzťahy. Druhí vám oveľa ľahšie odpustia, ak vyjadríte ľútosť.[2]
V ospravedlnení by ste mali opísať, čo ste urobili zle a ako to ublížilo osobe, ktorej sa ospravedlňujete.

  • Vaše ospravedlnenia musia byť úprimné. Ak niekoho zranilo niečo, čo ste urobili, neúprimné ospravedlnenie len ešte viac naštrbí váš vzťah.
  • Môže byť ťažké usporiadať si myšlienky v emotívnom ospravedlnení, preto je dobré ho napísať. Písomné ospravedlnenie môže tiež ukázať, že ste o ňom veľa premýšľali, čím vyjadríte svoju úprimnosť.
    • Ak naozaj nemáte pocit, že sa môžete ospravedlniť osobne, skúste to napísať na kartičku.


Pracujte na oprave škôd alebo splácaní dlhov. Problémy niekedy zahŕňajú poškodenie alebo stratu majetku. Mali by ste pomôcť opraviť alebo nahradiť tieto veci. Ak nemáte našetrené peniaze, zvážte, či si nenájdete prácu na čiastočný úväzok, po škole. Ak si nemôžete nájsť prácu, požiadajte rodinu a susedov, či by ste nemohli vykonávať príležitostné práce, aby ste si zarobili nejaké peniaze. V niektorých prípadoch môžete vykonať aj samotnú prácu na opravu škôd.

  • Ak to budete robiť, ukážete, že ste zodpovední, a možno sa aj o niečo skôr dostanete z problémov.


Efektívne komunikovať s ostatnými. Zlá komunikácia často prispieva ku konfliktom a mohla zohrať úlohu vo vašich problémoch. Ak sa naučíte jasne komunikovať celé posolstvá, obmedzíte nedorozumenia a budúce konflikty.[3]

  • Celé správy sa dajú komunikovať pomocou jednoduchého vzorca: konštatovanie faktu (zvyčajne opis nejakého činu) + vaša interpretácia toho, čo tento fakt znamená + ako sa vďaka vašej interpretácii cítite + ako by ste chceli, aby sa problém vyriešil. Napríklad: „Keď si berieš moje veci bez dovolenia, myslím si, že si nevážiš mňa ani môj majetok, čo ma hnevá. Budem sa cítiť príjemnejšie, keď si budete požičiavať moje veci, ak sa o tom porozprávame predtým, ako si ich vezmete.“

Metóda 2 z 3: Rozvíjanie zdravých návykov


Zamerajte sa na svoje fyzické a duševné zdravie. To, že máte problémy, zvyčajne znamená, že máte menej príležitostí na spoločenské kontakty. Hoci sa to môže zdať ako hrozná vec, v skutočnosti to vytvára príležitosť, aby ste sa zamerali na rozvoj zdravého životného štýlu. Spoločenské aktivity často zahŕňajú nezdravé jedlo a pitie, prípadne drogy a alkohol. Je jednoduchšie osvojiť si zdravú stravu a zdržať sa zneužívania látok bez tlaku rovesníkov.

  • Rozvíjanie zdravého životného štýlu vám môže pomôcť vyhnúť sa problémom aj v budúcnosti.


Vytvorte si tréningový režim. Cvičenie je skvelý spôsob, ako sa zbaviť stresu a odvrátiť pozornosť od problémov. Cvičenie vám umožní stanoviť si a dosiahnuť krátkodobé ciele, aby ste mali pocit, že svoj čas využívate produktívne.

  • Ak bol váš životný štýl predtým veľmi sedavý, mali by ste si navrhnúť tréningy tak, aby boli časom postupne náročnejšie. Začnite s ľahkým cvičením a postupujte k intenzívnejšiemu cvičeniu, čo pomôže predchádzať zraneniam.[4]
    Dôveryhodný zdroj
    Americká asociácia srdca
    Popredná nezisková organizácia, ktorá financuje lekársky výskum a vzdelávanie verejnosti
    Prejsť na zdroj
  • Fyzická aktivita vám tiež môže pomôcť zvládnuť pocity depresie a úzkosti. Cvičenie uvoľňuje endorfíny, prirodzené chemické látky zvyšujúce náladu, ktoré produkuje váš mozog.[5]
    Dôveryhodný zdroj
    Klinika Mayo
    Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
    Prejsť na zdroj
  • Cvičenie vám tiež môže pomôcť uvoľniť hnev užitočným spôsobom, čo môže byť užitočné, ak sa cítite rozrušený z toho, že máte problémy.[6]


Dobiehajte školské úlohy alebo projekty okolo domu. Snaha zladiť priateľov, rodinu, školu a/alebo prácu je náročná a zvyčajne sa odkladajú domáce práce a starostlivosť o domácnosť. Tieto malé úlohy sa potom hromadia a stávajú sa ohromujúcimi. Ak máte problémy, je to celkom dobré znamenie, že by ste sa mali ponoriť do štúdia a zorganizovať sa. Odvedie to vašu pozornosť od problémov a pomôže vám to vyhnúť sa budúcim problémom.

  • Skúste si vytvoriť študijný plán, ktorý vás udrží na správnej ceste aj potom, čo už nebudete mať problémy. Pomocou kalendára si každý týždeň vyčleňte čas na štúdium konkrétnych predmetov.[7]
  • Môžete si tiež naplánovať konkrétne domáce práce. Riešenie projektov po jednom vám skutočne pomôže dokončiť ich všetky včas.


Naučte sa prejaviť si súcit. Niekedy skončíte v problémoch, pretože sa necítite dobre. Môžete podľahnúť tlaku rovesníkov alebo sa správať tak, aby ste si „dokázali“, že ste. Môžete sa cítiť napadnutí a hnevať sa, ak sa k vám ľudia nesprávajú tak, ako si myslíte, že by sa mali. Ak máte problém prijať bolestivé pocity, je pravdepodobnejšie, že sa dostanete do problémov, keď na ne budete reagovať. Prejavenie súcitu vám môže pomôcť cítiť sa lepšie, pokiaľ ide o to, kto ste, o chyby, ktoré robíte, a o vašu schopnosť rastu.

  • Predstavte si napríklad, že máte problémy, pretože ste kvôli neopatrnej jazde pomliaždili auto svojich rodičov. Mohli by ste sa rozhodnúť, že sa kvôli tomu budete biť a myslieť si: „Som taký zúfalec.“ Toto je neužitočné, pretože sa nezameriava na to, čo sa môžete z tejto skúsenosti naučiť. Tiež o vás nespravodlivo zovšeobecňuje na základe jednej konkrétnej udalosti.
  • Namiesto toho si môžete priznať, že ste urobili chybu, akceptovať, že robiť chyby je súčasťou ľudského bytia, a zamerať sa na to, čo môžete urobiť, aby ste sa nabudúce podobnej situácii vyhli: „Keď získam späť privilégium používať auto, budem sa na parkoviskách pozerať pozornejšie a nebudem jazdiť tak rýchlo.“
  • Pripomeňte si, že bolestivé zážitky a myšlienky sú súčasťou života a každý ich zažíva. Pochopenie toho, že s ostatnými zdieľate spoločnú ľudskosť, vám môže pomôcť byť súcitnejší ku všetkým, vrátane seba samého. Môže vám to tiež pomôcť dištancovať sa od nich, pretože zrazu nie ste jediný človek na svete, ktorému sa to niekedy stalo.


Rozvíjajte svoj pocit vlastnej hodnoty. Namiesto toho, aby ste získavali potvrdenie od iných, napríklad od svojich rovesníkov, pozrite sa dovnútra. Sebahodnota je najvyššia, keď máte pocit, že žijete v súlade so svojimi osobnými hodnotami alebo základnými presvedčeniami, ktoré určujú, ako vnímate seba, svoj život a svet.[8]

  • Napríklad si uvedomte, že nemusíte nasledovať dav, aby ste boli „cool“.“ Pohodové je to, čo si definuješ, že to je. Možno pre vás byť „v pohode“ znamená vyjadriť sa umelecky alebo sa zapojiť do tímového športu.
  • Môže vám pomôcť, ak strávite trochu času premýšľaním o svojich hodnotách. Napríklad, čo sa vám zdá najdôležitejšie? Ak by ste mohli zmeniť jednu vec vo svojej komunite, čo by to bolo? Aké vlastnosti alebo charakteristiky skutočne obdivujete na druhých?
  • Nezabudnite, že vaše hodnoty sú tvojej, a vaša sebahodnota tak nezávisí na tom, čo si cenia ostatní. Hodnoty nie sú nadradené alebo podradné, sú len odlišné.


Prestaňte s posolstvami o vine. Dávajte si pozor na zovšeobecňujúce výroky, ako napríklad „som smoliar“ alebo „nič nedokážem urobiť správne“.“ Ide o nespravodlivé zovšeobecnenia o vás a venujú pozornosť len jednej veci, ktorú považujú za zlú, namiesto toho, aby sa na seba pozerali ako na celú osobu. Často sú tiež znakom myslenia typu všetko alebo nič.

  • Namiesto zovšeobecňovania sa zamerajte na jednu udalosť alebo zážitok, ktorý tento pocit vyvolal. V tomto prípade je to pravdepodobne čokoľvek, čím ste sa dostali do problémov. Priznajte si túto chybu, ale nedovoľte, aby vás definovala. Namiesto toho sa zamerajte na svoju budúcnosť: „Urobil som zlé rozhodnutie o pití alkoholu pod vplyvom alkoholu. Ľutujem túto voľbu. Môžem sa z toho poučiť, aby som v budúcnosti nepodľahol/a tlaku rovesníkov. Budem sa riadiť vlastnými hodnotami.“
  • Dávajte si pozor aj na myslenie typu všetko alebo nič. To môže byť veľmi demotivujúce, najmä ak máte problémy so školskými úlohami. Napríklad ste možno zle zvládli test a pomysleli ste si: „No, jednoducho z tejto triedy prepadnem, to je všetko, čo s tým.“ Namiesto toho si uvedomte, že ide o jednu udalosť v rámci väčšej skúsenosti. Existujú veci, ktoré ti môžu pomôcť zlepšiť tvoj výkon: nájdi si doučovanie, požiadaj rodičov o pomoc s domácimi úlohami, porozprávaj sa s učiteľom, pozri si nejaké videá na YouTube, ktoré vysvetľujú koncept. Zamerajte sa na riešenia, namiesto toho, aby ste dovolili problému, aby vás paralyzoval.


Zapojte sa do zlepšovania svojej komunity a pomáhajte iným. Dobrovoľníckou prácou v miestnych organizáciách prenesiete pozornosť zo seba na iných. Je to produktívny spôsob, ako sa spojiť s ostatnými a odpútať pozornosť od problémov. Zameranie sa na ťažkosti druhých ti tiež pomôže rozvíjať empatiu a zvýši tvoje sebavedomie, čím sa zníži pravdepodobnosť, že sa opäť dostaneš do problémov.

  • Na internete nájdete množstvo dobrovoľníckych príležitostí.[9]

Metóda 3 z 3: Hľadanie nových koníčkov


Objavte radosť z čítania. Rodičia vám pravdepodobne nedajú zákaz čítania, takže to môže byť spôsob, ako robiť niečo príjemné počas obmedzenia. Ak ste v minulosti neradi čítali, je možné, že ste len zatiaľ nenašli, čo by ste radi čítali. V školskej knižnici by ste mali nájsť množstvo kníh rôznych štýlov na rôzne témy.

  • Ak štandardné romány nie sú pre vás, zvážte grafické romány.[10]
  • Možno nebudete chcieť začať s ťažkým čítaním, pretože to môže byť ohromujúce. Vyberajte si kratšie a ľahšie čítanie, kým nezistíte, aké sú vaše čitateľské preferencie. Na internete môžete nájsť aj zdroje, ktoré vám pomôžu vybrať tie najlepšie knihy.[11]


Vyjadrite sa prostredníctvom umenia. Umelecká tvorba vám pomôže skrátiť čas, odbúrať stres, zlepší náladu a pomôže vám cítiť sa produktívne.[12]
Umenie môže mať mnoho podôb, preto môžete zvážiť prieskum rôznych médií na internete, aby ste našli to, ktoré vás najviac osloví.

  • Umenie sa dá robiť samostatne a často si vyžaduje málo pomôcok, takže ho zvyčajne môžete robiť bez toho, aby ste porušili podmienky svojho trestu.


Pomôž s varením. Varenie je skvelý spôsob, ako sa kreatívne vyjadriť, ktorý je otcovsky prijateľný. Vaši rodičia pravdepodobne ocenia pomoc s večerou, takže si možno dokonca vyslúžite nejaké body.

  • Skúste vytvoriť vlastné recepty alebo pridať obmenu obľúbeného jedla vašej rodiny.


Tráviť čas v záhrade. Záhradkárčenie je ďalším koníčkom, ktorý podporuje fyzické aj duševné zdravie.[13]
Vašu pomoc pravdepodobne ocenia aj vaši rodičia, čím si získate priazeň.

  • Ak zistíte, že vás baví práca v záhrade, môžete zvážiť, či sa nepokúsite vypestovať si nejaké vlastné ovocie a zeleninu. Okrem toho, že to prispeje k estetike vášho domova, prinesie to aj finančné a zdravotné výhody.

  • Naučte sa nový jazyk. Využite svoj voľný čas navyše na rozvoj jazykových zručností, ktoré zlepšujú zdravie mozgu.[14]
    Toto je ideálny spôsob, ako sa dozvedieť viac o kultúre alebo regióne, ktorý vás vždy zaujímal. Môžete nájsť veľa kníh a online zdrojov venovaných učeniu sa jazykov.

    • To sa môže stať dokonca prospešným v budúcom kariérnom raste. Dvojjazyční uchádzači o prácu sú pre zamestnávateľov často žiadanejší a majú vyššie nástupné platy.
  • Odkazy