3 spôsoby, ako sa vyrovnať s tvrdou kritikou

Každý človek z času na čas prijíma kritiku. Bolo by nereálne očakávať, že ľudia budú kritiku prijímať len tak bez reakcie. Neobviňujte sa však, neprelievajte vinu alebo negatívne pocity na iných, ani na kritiku nereagujte tvrdo. Vďaka niekoľkým tipom a trikom môže zvládnutie ostrej kritiky vhodným spôsobom pomôcť psychologicky a potenciálne odvrátiť akúkoľvek možnosť nežiaducich následkov.

Metóda 1 z 3:Odmietanie kritiky


Odstráňte sa od kritiky.[1]
Odborný zdroj
Michelle Shahbazyan, MS, MA
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 18. marca 2020.
Nájdite si čas na premýšľanie, vstrebanie kritiky a únik z napätej situácie. Je dôležité si uvedomiť, že kritika sa pravdepodobne týka skôr činov než vás ako osoby.[2]

  • Odíďte z miestnosti. Odstráňte sa z prítomnosti kritika a zatvorte za sebou dvere.
  • Urobte si krátku prechádzku. Dajte si niekoľko minút navyše, aby ste sa naozaj zamysleli nad tým, čo bolo povedané.
  • Odpojte sa od kritika tým, že sa mu budete vyhýbať. Vyhnite sa ich pozornosti a možno kritika prestane.[3]
    Odborný zdroj
    Michelle Shahbazyan, MS, MA
    Životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 18. marca 2020.


Zasmejte sa tomu. Smiech je prakticky stopercentne pozitívna snaha, ktorá prerušuje váš mozog od negatívnych pocitov.[4]
Dôveryhodný zdroj
PubMed Central
Archív denníkov z U.S. Národné ústavy zdravia
Prejsť na zdroj
Príliš tvrdé prijímanie kritiky môže byť veľmi dobre nepochopením zámeru alebo stupňa a môže vás psychicky ovplyvniť. Nájdite v kritikovom správaní alebo neopodstatnenej kritike humor a budete sa v danej situácii cítiť lepšie.

  • Rozosmejte sa tým, že budete myslieť na to, ako kritika súvisí s ťažkým alebo trápnym obdobím pre vás.
  • Premietnite si stretnutie s kritikom v inom oblečení, účese alebo inej úprave, vďaka ktorej vyzerá hlúpo.
  • Buďte introspektívni a uvedomte si, že ste sa možno len úplne pomýlili a kritika môže byť oprávnená za oprávnenú chybu.
  • Predstavte si znovu scenár, v ktorom vy vyslovujete kritiku a kritik ju prijíma.


Kritiku ignorujte. Niektorá kritika je nemiestna, nesprávna alebo jednoducho smiešna. Ak je kritika neoprávnená, priamo odmietnite to, čo sa hovorí.[5]
Zdroj experta
Michelle Shahbazyan, MS, MA
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 18. marca 2020.
Niektorú kritiku je ľahšie ako inú otvorene odmietnuť:

  • Ak kritika pochádza od niekoho, koho si nevážite, je oveľa jednoduchšie ju odmietnuť. [6]
  • Iracionálna kritika je neoddeliteľnou súčasťou nášho života. Nemôžeme žiť ako normálni ľudia bez kritizovania druhých a prijímania kritiky. Keď sa do kritiky zapojí príliš veľa emócií, často prekračujeme hranice toho, čo môže byť civilizovaný spôsob kritiky.
  • Kritika obsahujúca lži alebo obvinenia, ktoré sú vám nesprávne pripisované, je deštruktívna a neoplatí sa ju prijímať. Odmietnite kritiku a informujte kritika o chybe.[7]

Metóda 2 z 3:Prijatie kritiky


Vypočujte si kritiku. Ľudia mnohokrát trávia čas vymýšľaním comebackov alebo argumentov namiesto toho, aby aktívne počúvali druhého. Využívajte svoje schopnosti počúvať dvakrát viac ako túžbu rozprávať a poctivo si osvojte zámer.[8]


Zopakujte kritiku. Zopakovaním kritiky ich upokojíte tým, že dáte najavo, že ste počuli ich názor, rešpektujete ho a ste ochotní pracovať na dôvode kritiky.[9]
Vyskúšajte nasledujúce stratégie, aby ste si získali ich pozornosť a získali ich súhlas.

  • Nahraďte zámená, zopakujte ich slová a poskytnite potvrdenie. Ak povedia: „Robíš to pomaly!“ Odpovedzte: „Robím to pomaly. Mám to.“
  • Zapíšte si kritiku, keď vám ju niekto adresuje. Budete mať ich slová doslovne a nedôjde k nejasnostiam, čo si želajú.


Preformulujte kritiku. Ak je kritika zameraná na vaše konanie, ale je vyslovená tvrdo, snažte sa neinternalizovať jej negativitu.[10]
Odborný zdroj
Michelle Shahbazyan, MS, MA
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 18 marec 2020.
Skúste preformulovať to, čo vám bolo povedané, aby ste sa dostali k skutočnému významu. Niekoľko príkladov: [11]

  • „Vaša lenivosť ničí časový plán tohto projektu!“ – „Vložte nejaké nadčasy.“
  • „Nemáte ani poňatia, že??“ – „Vaše školenie je nedostatočné.“
  • „Urobte to podľa mňa, pretože to kazíte!“ – „Som viac v súlade s víziou spoločnosti – nasledujte moje kroky.“


Uznajte pochybenia alebo chyby. Nikto nie je dokonalý. Priznanie dôvodu kritiky – najmä ak je oprávnená – môže veľmi dobre zmierniť situáciu a upokojiť kritika.[12]


Vnímajte kritiku ako príležitosť na učenie. Existuje jasná možnosť, že napriek ostrej povahe kritiky alebo vašej antipatii k nej môže byť kritika užitočná. Prijmite to všetko a zistite, či môžete kritiku využiť vo svoj prospech.[13]

  • Existuje jasná možnosť, že kritika obsahuje nový pohľad, ktorý ste nezohľadnili. Pokúste sa vstrebať kritiku a zaviesť nový prístup.
  • Predstavte si kritika ako niekoho, koho si vážite alebo koho máte radi, napríklad rodiča alebo cirkevného predstaviteľa. Ak by kritika pochádzala od nich, možno by ste ju prijali inak.
  • Predstavte si, že kritiku vyslovuje niekto, kto má oveľa lepšie vedomosti a zručnosti ako vy.


Namiesto kritiky požiadajte o radu. Vysloviť pochvalu namiesto kritiky je jemné umenie a mnohým chýba jemnosť. Odzbrojte zdroj kritiky tým, že sa opýtate na názor, čo by ste mali urobiť, ako by ste sa mali zlepšiť, alebo na akékoľvek iné odporúčanie týkajúce sa vášho konania.

  • „Mohli by ste mi ukázať, ako tento problém vyriešiť?“
  • „Potrebujem vaše odborné znalosti, aby som to mohol spracovať na prvýkrát.“
  • „Ocenil by som vašu radu a príspevok k tejto ťažkej výzve.“

Metóda 3 z 3: Spochybnenie kritiky


Podriadiť sa kritikovi. Požiadajte kritika, aby objasnil svoj postoj. Po ich objasnení pokračujte v zvedavosti na ich postoj. Takáto komunikácia ukazuje vašu zvedavosť, túžbu porozumieť a môže kritikovi pomôcť zmeniť zameranie. Pre dobrý začiatok vyskúšajte jeden z nasledujúcich prístupov:

  • „Nechápem celkom tvoju myšlienku. Mohli by ste presne ukázať, čo máte na mysli?“
  • „To mi nedáva zmysel. Mohli by ste to zopakovať iným spôsobom?“
  • „Uveďte mi, prosím, niekoľko príkladov, aby ste objasnili svoj názor.“


Vyjasnite si svoj postoj. Neodrážajte kritiku na osobu, ktorá ju vyslovila. Pokúste sa vysvetliť faktory, ktoré viedli ku kritike, a ako vám kritizujúca osoba môže pomôcť buď ich odstrániť, alebo napraviť.

  • „Možno som sa nevyjadril jasne. Dovoľte mi vysvetliť môj názor iným spôsobom.“
  • „Bez urážky, ale neverím, že chápete môj pohľad. Dovoľte mi, aby som to bližšie vysvetlil.“
  • „Zle som zvolil svoje slová. Chcela by som mať ďalšiu šancu ukázať, prečo si nezaslúžim kritiku.“


Zapojte sa do zmysluplného dialógu. Pri nácviku zmysluplného dialógu je užitočnejšie vypočuť si kompletný názor kritika, uistiť sa, že rozumie vašej strane problému, byť trpezlivý, odstrániť svoje ego a mať dostatočnú emocionálnu kontrolu, aby ste nič nebrali osobne.

  • Pýtajte sa otázky s otvoreným koncom. Namiesto toho, aby ste kritikovi dovolili byť náhly a prísny, získajte hlbšie pochopenie jeho pohľadu bez toho, aby ste umožnili odpovede „áno“ alebo „nie“.
  • Kritizujte svoje slabé stránky a požiadajte kritizovaného o rady, ako sa zlepšiť.
  • Ak sa dialóg stane agresívnym alebo neproduktívnym, pravdepodobne nemá zmysel.


Vyhnite sa prehnanej reakcii. Kritika a spätná väzba sa často navzájom zamieňajú. Môže to byť spätná väzba. Ak vám niekto iný hovorí niečo, čo sa zameriava na zlepšenie, týka sa skôr vášho správania než osobnosti, je povzbudivé a nie je nátlakové, pravdepodobne ide o spätnú väzbu.[14]


  • Navrhnite alternatívne prostriedky ku kritike. Informujte druhú osobu o jej podaní alebo tóne, ak nie je ocenený. Navrhnite ústretovejší prístup, keď vás budú nabudúce plánovať kritizovať.
  • Referencie