3 spôsoby, ako sa vyrovnať s ľútosťou

Každý človek prežíva ľútosť nad niečím. Môžete ľutovať niečo malé alebo niečo, čo zmenilo celý priebeh vášho života. Bez ohľadu na to, čo vás mrzí, je dôležité nájsť spôsob, ako sa vyrovnať so svojimi emóciami, posunúť sa vpred a vytvoriť si pozitívnejší pohľad. V závislosti od rozsahu vašej ľútosti možno budete musieť vyhľadať pomoc licencovaného terapeuta, aby ste dosiahli tieto ciele.

Spôsob 1 z 3: Prijatie ľútosti


Uznajte výhody ľútosti. Ľútosť sa môže zdať ako úplne negatívna vec, ale môže mať aj určité výhody. Skúste sa na ľútosť pozerať ako na životnú lekciu a vnímajte pocity ľútosti ako motiváciu robiť veci inak.[1]

  • Hoci môže byť ľútosť nepríjemná, majte na pamäti, že má svoju funkciu. Ľútosť vám môže dokonca zachrániť život. Ak napríklad ľutujete, že ste užívali drogy a museli ste ísť na odvykaciu liečbu, aby ste sa zotavili zo závislosti, majte na pamäti, že táto udalosť vám možno zachránila život. Ak by ste pokračovali v užívaní drog a nenastúpili do odvykacieho zariadenia, mohli ste zomrieť na predávkovanie.


Identifikujte zdroj svojej ľútosti. Skôr ako sa budete môcť vysporiadať so svojou ľútosťou, budete musieť identifikovať jej zdroj. Čoho ľutujete? Je to jedna veľká vec alebo veľa malých vecí? Čo by ste chceli urobiť inak?

  • Niektoré z najčastejších výčitiek, ktoré ľudia majú, sa týkajú vzdelávania, kariéry, romantiky a financií.[2]
    Dôveryhodný zdroj
    PubMed Central
    Archív denníkov z U.S. Národné ústavy zdravia
    Prejsť na zdroj
  • Urobte si čas a premyslite si, čo ľutujete a prečo to ľutujete. Ak chcete, môžete si napísať svoje výčitky.


Píšte o svojich pocitoch. Môžete mať veľa rôznych emócií súvisiacich s vecou alebo vecami, ktoré ľutujete. Môžete sa cítiť smutní, nahnevaní, zmätení alebo podvedení z rozhodnutí, ktoré ste kedysi urobili, a z vašej neschopnosti ich zmeniť. Napíšte o všetkých veciach, ktoré cítite, tak podrobne, ako by ste chceli.[3]

  • Písanie o svojich pocitoch je skvelý spôsob, ako sa odreagovať a zbaviť sa stresu spojeného s tým, že tieto pocity v sebe držíte.


Zvážte rozhovor s terapeutom. Vyrovnávanie sa s pocitmi ľútosti môže byť dlhý a intenzívny proces. Možno ich nedokážete prekonať sami, najmä ak ľutujete niečo závažné alebo ak sa cítite bezmocní, aby ste so svojimi výčitkami niečo urobili. Možno budete chcieť zvážiť vyhľadanie terapeuta, ktorý vám pomôže spracovať vaše pocity ľútosti.[4]

Metóda 2 z 3: Prekonanie ľútosti


Určite, či môžete urobiť niečo, aby ste situáciu zmenili. V niektorých prípadoch môžete urobiť niečo, čo zníži vplyv vašej ľútosti. Zvážte, či môžete urobiť niečo pre to, aby ste sa posunuli smerom, ktorým by ste chceli ísť.[5]

  • Ak napríklad ľutujete, že ste neprijali prácu, ktorá vám bola ponúknutá pred niekoľkými rokmi, zvážte, či je táto práca pre vás teraz stále možnosťou. Alebo ak ľutujete, že ste nedokončili štúdium, zvážte, či je pokračovanie vo vzdelávaní stále možnosťou.
  • Pocit ľútosti môžete dokonca minimalizovať tým, že sa niekomu ospravedlníte. Ak napríklad ľutujete, že ste netrávili veľa času so svojimi deťmi, keď vyrastali, zvážte, či im poviete, ako sa cítite, a úprimne sa im ospravedlníte za to, že ste tam neboli.
  • Zmena situácie alebo dokonca ospravedlnenie sa nemusí byť vždy možné. V týchto prípadoch možno budete musieť nájsť spôsob, ako sa zbaviť ľútosti a pokračovať v živote. Môže to byť dosť ťažké, ale je to možné.[6]


Využite to, čo ste sa naučili, aby vám to pomohlo pri budúcich rozhodnutiach. Mať ľútosť môže byť aj prínosom. Možno budete môcť využiť to, čo ste sa zo svojej ľútosti naučili, na prijímanie lepších rozhodnutí v budúcnosti.[7]

  • Pokúste sa identifikovať nejaké konkrétne ponaučenia, ktoré ste si odniesli z vecí, ktoré ľutujete, a premýšľajte o tom, ako môžete tieto ponaučenia uplatniť v budúcich situáciách.
  • Ak ste napríklad urobili chybu, keď ste na vysokej škole nadmerne používali kreditné karty a skončili ste s veľkým dlhom, potom môžete využiť toto poznanie a rozhodnúť sa, že neskôr v živote budete pri používaní kreditných kariet opatrnejší.


Vyhľadajte si vzor. Možno máte predstavu o tom, ako by ste chceli, aby váš život teraz vyzeral v dôsledku vašich rozhodnutí. Možno dokonca poznáte niekoho, komu sa zdá, že má všetko, čo chcete, a môžete túto osobu použiť ako vzor. Premýšľajte o tom, čo táto osoba robí inak ako vy a ako môžete jej konanie použiť ako vzor.[8]

  • Ak si napríklad želáte, aby ste sa viac venovali rodine ako práci, nájdite si vzor, ktorý dáva rodinu na prvé miesto, a venujte pozornosť tomu, čo robí. Môžete použiť jej správanie ako vzor pre svoje vlastné správanie do budúcnosti.


Stanovte si ciele do budúcnosti. Ďalším skvelým spôsobom, ako sa posunúť vpred po ľútosti, je stanoviť si ciele do budúcnosti. Tým, že si stanovíte ciele, môžete si dať niečo, na čom môžete pracovať, namiesto toho, aby ste sa neustále bili za chyby z minulosti.[9]

  • Pokúste sa nejakým spôsobom prepojiť svoje ciele s tým, čo ľutujete. Ak napríklad ľutujete, že ste si kvôli osobným a pracovným povinnostiam nenašli viac času na svoje koníčky, dajte si za cieľ venovať jedno popoludnie týždenne svojim koníčkom.
  • Uistite sa, že ciele, ktoré ste si stanovili, sú realistické a zvládnuteľné. Napríklad môže byť ohromujúce stanoviť si cieľ naučiť sa do konca roka plynule hovoriť po francúzsky. Mohli by ste si však stanoviť cieľ navštevovať hodiny francúzštiny alebo počúvať CD s jazykovou výučbou počas cesty do práce.

Metóda 3 z 3:Prijatie pozitívnejšieho pohľadu


Premýšľajte o tom, ako mohla byť situácia horšia. Je možné, že sa budete cítiť lepšie, keď ľútosť prejavíte, ak sa zamyslíte nad tým, ako mohla byť situácia horšia. Môžete to urobiť tak, že sa pozriete na ťažkosti, ktorými trpeli iní ľudia, a všimnete si, že niektorí ľudia na tom boli horšie ako vy.[10]

  • Napríklad môžete pociťovať ľútosť nad tým, že ste nezískali vysokoškolský titul, ale možno poznáte niekoho, kto ho získal a potom si nemohol nájsť prácu v danom odbore. Ten človek mohol trpieť ešte viac ako vy, pretože mu pristáli vysoké splátky študentských pôžičiek a nemohol si nájsť prácu s dostatočne vysokým platom, aby mohol pôžičky splácať.


Zamerajte sa na pozitívne aspekty. Ľútosť má negatívny vplyv na naše emócie, ale vďaka týmto skúsenostiam môžeme získať aj veľa pozitívneho. Zvážte, aké pozitívne aspekty vám prišli vaše skúsenosti.[11]

  • Možno napríklad ľutujete svoje manželstvo a želáte si, aby ste si vzali niekoho iného. Môžete sa však pozrieť aj na to, čo ste z manželstva získali, napríklad deti, väčšie sebapoznanie, stabilitu atď.
  • Identifikovať pozitívne aspekty niektorých situácií môže byť ťažké. Možno sa budete musieť pozrieť na veci, ktoré sa stali po zážitku, aby ste našli pozitíva. Môžete napríklad ľutovať, že ste šoférovali pod vplyvom alkoholu a prišli o vodičský preukaz, ale možno vás táto skúsenosť viedla k tomu, že ste vyhľadali pomoc pri problémoch s alkoholom a vďaka tomu ste získali nových priateľov a lepší pohľad na život.


Praktizujte vďačnosť v každodennom živote. Praktizovanie vďačnosti je skvelý spôsob, ako zvýšiť pocit šťastia a spokojnosti so svojím životom. Praktizovanie vďačnosti môže tiež pomôcť zmierniť stres a iné negatívne emócie.[12]
Každodenné praktizovanie vďačnosti vám tiež môže pomôcť prestať sa zaoberať pocitmi ľútosti a namiesto toho sa pozrieť na pozitívne aspekty vášho života.

  • Ak chcete praktizovať vďačnosť, skúste si vytvoriť zoznam piatich vecí, za ktoré ste vďační. Nasledujúci deň pridajte do zoznamu ďalších päť vecí. Robte to každý deň.
  • Svoj zoznam môžete začať základnými vecami, ako sú zdravie, rodina, miesto na bývanie, jedlo na stole atď. Keď bude váš zoznam pokračovať, môžete sa pokúsiť pridať menej zjavné veci, ako napríklad šálku dobrej kávy, zvuk spevu vtákov za oknom alebo nečakaný telefonát od priateľa.

  • Vyskúšajte meditáciu. Ak vás zamestnáva ľútosť, potom ste pravdepodobne zameraní na minulosť a na to, čo mohlo byť. Meditácia vám môže pomôcť upokojiť myseľ a sústrediť sa len na prítomnosť namiesto minulosti. Skúste do svojho denného režimu zaradiť meditáciu, aby ste upokojili svoju myseľ, keď začne rozjímať o veciach, ktoré ľutujete.[13]

    • Nemusíte meditovať celé hodiny. Aj päť minút meditácie každý deň môže zmeniť váš pohľad na život.
  • Odkazy