3 spôsoby, ako sa vyrovnať so zradou priateľa

Môže byť ťažké nájsť si priateľov a ešte ťažšie im dôverovať. Pre niektorých ľudí môže byť tiež ťažké nájsť niekoho, kto vás skutočne miluje a záleží mu na vás. V ideálnom prípade vám dobrý priateľ ponúka lásku a úctu a nikdy vás nezradí. Ale bohužiaľ, nie každý je taký. Tvrdou pravdou je, že niekedy sa ľudia – dokonca aj najlepší priatelia – navzájom zradia. Je však také dôležité, a predsa také ťažké, naučiť sa odpúšťať a ísť ďalej. Našťastie to však nie je nemožné.

Metóda 1 z 3: Pochopenie toho, čo sa stalo


Spýtajte sa sami seba, či išlo o nedorozumenie. Je ľahké sa rozčúliť, keď si myslíte, že vás niekto blízky zradil. Vzhľadom na to si musíte byť istí, že k zrade skutočne došlo. Možno nebolo zámerom vášho priateľa správať sa nelojálne. Uistite sa, či naozaj urobil niečo zlé.

  • Aká bola vaša úloha v tomto incidente? Mohli ste vysloviť predpoklad, ktorý viedol k nedorozumeniu alebo rozčúleniu?
  • Zistite, čo sa naozaj stalo. Požiadajte tretie strany, ktoré môžu vedieť, čo sa stalo, o viac informácií.
  • Zvážte všetky informácie vrátane svojich vlastných. Ak váš priateľ naozaj urobil niečo zlé, priznal sa k previneniu?
  • Samozrejme, priznanie nie je jediným dôkazom viny, ale malo by sa brať do úvahy. V opačnom prípade musíte zvážiť možnosť nedorozumenia. To neznamená, že všetci vinníci sa priznávajú. Mnohí to nerobia. Zvážte teda všetky dôkazy a rozhodnite sa, čo robiť ďalej, ak došlo k zrade. [1]
  • Napríklad, ak ste prezradili tajomstvo a zrazu všetci poznajú vaše tajomstvo, potom pravdepodobne budete podozrievať svojho priateľa, že vás zradil. Spýtajte sa priateľa, či to niekomu zámerne povedal. Bola to nehoda? Vypadlo to len tak?


Spýtajte sa sami seba, ako sa cíti druhá osoba. Ak je váš priateľ rovnako rozrušený ako vy, možno by ste mali pochopiť jeho perspektívu. Skúste sa vžiť do situácie svojho priateľa. Mohli ste povedať niečo, čo si váš priateľ zle vysvetlil, alebo naopak?

  • Musíte tiež pochopiť, že neviete, čo sa deje v živote danej osoby. Musíte sa teda na incident pozrieť z pohľadu druhej osoby. Ak je váš priateľ otvorený, opýtajte sa ho, ako sa cíti. Nikdy neviete, čo sa môže stať, preto sa musíte pokúsiť pozrieť sa na to z jeho pohľadu.
  • Pokračujúc v predchádzajúcom príklade, pochopte, ako sa váš priateľ cítil, keď niesol vaše tajomstvo. Bolo tajomstvo príliš veľkým bremenom na to, aby ste ho niesli? Zvážte tiež, či sa váš priateľ cíti zle.


Uveďte ju do správnej perspektívy. Každý príbeh má dve strany a existuje mnoho prvkov, ktoré ovplyvňujú udalosti. Pokúste sa na situáciu pozrieť objektívne. Ak sa od situácie vzdialite a budete o nej premýšľať, akoby sa stala niekomu inému, umožní vám to pozrieť sa na incident inak. Možno sa na situáciu pozriete a pochopíte ju v úplne inom svetle.

  • To neznamená, že po tom, ako to urobíte, nebudete si myslieť, že došlo k nejakému pochybeniu. Stále však môžete dospieť k rovnakému záveru: Myslíte si, že vás váš priateľ zradil, či už sa na to pozeráte objektívne alebo subjektívne. V takom prípade budete musieť zvážiť, ako chcete postupovať.
  • Po objektívnom preskúmaní situácie budete pravdepodobne s priateľom súcitiť. To neznamená, že ospravedlníte správanie svojho priateľa, ale keďže máte iný pohľad na situáciu, budete sa cítiť inak. Súcit s priateľom, ktorý vás zradil, verte tomu alebo nie, vám pomôže pohnúť sa ďalej.[2]
  • Môžete si tiež začať uvedomovať, ako ste mohli prispieť k situácii, ktorá viedla k zrade, alebo ako ste mohli prispieť k situácii – buď tým, že ste zatvárali oči, alebo ste niečo prehliadli. Je to silné uvedomenie a výzva na prebudenie, aby ste sa postavili tvárou v tvár všetkému, čo ste ignorovali alebo prehliadali.[3]
  • Ak je váš priateľ klebetník a rád klebetí, je lepšie vyhnúť sa tomu, aby ste mu v budúcnosti zverili svoje tajomstvá.

Metóda 2 z 3: Odpustenie


Uvoľnite sa a doprajte si čas osamote. Meditujte, nakupujte alebo tancujte. Robte niečo, čo vás baví, aby ste na všetko nemysleli. Urobte všetko, čo musíte, aby ste sa cítili lepšie. Je pravdepodobnejšie, že nájdete hodnotné riešenie, keď budete robiť niečo, čo vás baví, alebo sa budete baviť. Znie to protiintuitívne, ale kreatívne riešenia často vznikajú, keď robíte niečo zábavné, aj keď to nesúvisí s danou úlohou.

  • Ak sa vrátime k vyššie uvedenému príkladu, mali by ste sa zo situácie vyňať. Nechcete byť v blízkosti ľudí, ktorí poznajú vaše tajomstvo. Ústup. Odstráňte sa zo situácie. Choďte robiť niečo relaxačné.


Upokojte sa sami. Vyhnite sa sebaobviňovaniu. Nepredpokladajte, že za všetko môžete vy a že vždy všetko pokazíte. Snažte sa príliš nezovšeobecňovať výroky typu: „To sa mi stáva vždy.“ Prílišné zovšeobecňovanie vedie k depresii.

  • Každý robí chyby a má nehody. Zlé veci sa stávajú každému. Obviňovanie seba samého zo všetkého, čo sa stalo, vás paralyzuje v tom, aby ste sa pohli vpred. To vám sťažuje možnosť nechať to tak a pokračovať v liečbe.[4]
  • Ak budeme pokračovať v predchádzajúcom príklade, nebite sa za to, že ste svojmu „veľkohubému“ priateľovi prezradili svoje tajomstvo. Namiesto toho, aby ste si mysleli: „Som taký hlúpy. Prečo som to urobil/a?“ Pomyslite si: „No, urobil som chybu. Každý robí chyby. Budem si pamätať, že s priateľom už nebudem zdieľať žiadne tajomstvá“.


Preformulujte situáciu. Ak si myslíte, že vás priateľ zradil, a nedostali ste ospravedlnenie, preformulujte incident tak, aby sa vina nekladla na vás. Je nevyhnutné, aby ste zvládli svoje vlastné pocity v súvislosti so situáciou spôsobom, ktorý je pre vás zdravý, aby ste sa mohli pohnúť vpred. Preformulovanie vám tiež pomôže dopracovať sa k odpusteniu.[5]

  • Napríklad namiesto toho, aby ste si mysleli, že je to všetko vaša vina, premýšľajte o tom, že si teraz uvedomujete, že váš priateľ veľa rozpráva a nedokáže udržať tajomstvá. Hoci to teraz viete, v čase, keď ste sa podelili o svoje tajomstvo, ste to nevedeli. Urobili ste najlepšie rozhodnutie, aké ste v danom čase mohli. Keby ste si mohli vybrať znova, urobili by ste to inak.


Vypustite frustráciu. Pre mnohých ľudí je najlepším spôsobom, ako sa zbaviť frustrácie, ventilovanie. Vyberte si preto osobu, ktorej dôverujete a ktorej nevadí, že vás bude počúvať, ako o zrade hovoríte. Možno si budete chcieť vybrať osobu, ktorá je od situácie vzdialená, aby ste sa vyhli zaujatosti alebo ďalším konfliktom medzi priateľmi. Vetovanie vám pomôže uvoľniť vaše negatívne emócie týkajúce sa danej situácie.[6]

  • Snažte sa nebyť príliš emocionálne alebo príliš negatívne zapletení do toho, čo sa stalo. Keďže ste uviazli vo vyhýbaní sa alebo sebaobviňovaní, nebudete sa môcť adekvátne vyjadriť.
  • Vyberte si osobu, u ktorej nie je pravdepodobné, že sa s vami bude „ľutovať“. Nechcete, aby sa váš dôverník stal smutným a beznádejným po vypočutí vášho príbehu, najmä ak sa tak už cítite. Vyberte si osobu, ktorá zostane pozitívna a mohla by vám ponúknuť dobré návrhy, čo robiť. [7]
  • Ak nie ste typ človeka, ktorý sa chce vyventilovať druhým, potom existujú iné spôsoby, ako dostať von svoju frustráciu, najmä ak ste aktívny človek, alebo aj keď nie ste. choďte sa prejsť alebo si zabehať, aby ste sa zbavili negatívnych emócií. Ak športujete, hrajte sa s priateľmi alebo kopte do lopty. Box, kickbox a dokonca aj joga môžu byť užitočné spôsoby, ako dostať stres z tela von.[8]
  • Porozprávajte sa s iným priateľom o svojich pocitoch zrady. Ak nemáte priateľa alebo člena rodiny, s ktorým by ste sa mohli porozprávať, napíšte si o tom denník.

Metóda 3 z 3: Ideme ďalej


Odpusťte. Alebo buďte aspoň otvorení odpusteniu. Aj keď od osoby, ktorá vás zradila, nedostanete ospravedlnenie, stále musíte byť ochotní odpustiť danej osobe, aby ste mohli ísť ďalej. Zvážte odpustenie priateľovi ako darček pre seba, nie ako darček priateľovi, ktorý vás zradil.

  • Ak odpustíte, môžete incident nechať ísť a ísť ďalej. Ak tak neurobíte, udrží vás to v danej situácii – uviaznete v nej. Bez odpustenia si pravdepodobne uchováte zášť a po mesiacoch alebo rokoch sa môžete stále hnevať, akoby sa incident práve stal.
  • V ideálnom prípade by sa mal priateľ, ktorý vás zradil, ospravedlniť a ospravedlnenie by malo byť zvážené pri vašom rozhodovaní o odpustení. Mnohokrát sa však stane, že sa neospravedlní vôbec, alebo sa ospravedlní neúprimne, pričom ani jedno z toho nemôže mať váhu pri vašom rozhodovaní. Mnohokrát sa teda budete musieť prepracovať cez fázu odpustenia bez ohľadu na to, čo priateľ, ktorý vás zradil, urobil, pretože sa nemusí ospravedlniť.[9]
  • Snaž sa na to nemyslieť stále dokola. Keď odpustíte, zabaľte situáciu, uložte ju do škatule a choďte ďalej. Jedným zo spôsobov, ako sa pristihnúť a prestať na to myslieť, je nosiť na zápästí gumičku. Potom si zakaždým, keď si na ňu spomeniete, odlomte pásku.[10]
  • Odpusťte si, že ste priateľovi povedali svoje tajomstvo. Nevedel si, že tvoj priateľ nedokáže udržať tajomstvo.


Rozhodnite sa, či chcete s danou osobou udržiavať vzťah. Priateľ, ktorý vás raz zradil, to mnohokrát urobí znova, ale to závisí od situácie a osoby. Musíte sa teda rozhodnúť, či chcete mať túto osobu vo svojom živote ako priateľa, spoločníka alebo vôbec nie.

  • Ak sa rozhodnete, že danú osobu stále chcete vo svojom živote, ale v menšej miere, môžete ju považovať za známu osobu namiesto priateľa. Alebo, ak máte pocit, že je to tak najlepšie, nemusíte chcieť mať s touto osobou vôbec žiadny vzťah.
  • Ak zistíte, že s touto osobou už nechcete byť priateľmi, prerušte s ňou všetky väzby. Nemusíte byť na ňu zlí. Za predpokladu, že ste o tom s priateľom hovorili, už vie, že ste na neho nahnevaní, čo vám uľahčí ukončenie priateľstva.
  • Ak vás vaša najlepšia priateľka opustí kvôli iným priateľom, najlepší spôsob, ako sa cítiť lepšie, je urobiť zo seba lepšieho človeka a neznížiť sa na jej úroveň. Premýšľajte, na čom vám záleží! Je niekto, komu na vás nezáleží, naozaj dôležitý!Alebo vám príde na prvom mieste. Napríklad, ak obaja chodíte na tú istú školu, najlepšie by bolo poraziť ju v študijných otázkach. Skúste sa doma učiť navyše, aby ste ich porazili. Jedného dňa bude ľutovať, že vás opustila, pretože v hĺbke duše je len užívateľka, ak vás opustila kvôli iným.
  • Ak zistíte, že chcete zachovať priateľstvo, uistite sa, že druhá osoba chápe, že máte pocit, že urobila niečo zlé, ale vy ste jej odpustili a chcete sa s ňou naďalej priateliť.[11]
    Odborný zdroj
    Nancy Lin, PhD
    Licencovaný klinický psychológ
    Rozhovor s odborníkom. 27. mája 2021.
  • Ak váš priateľ nemá výčitky svedomia ani sa neospravedlňuje a vy stále chcete s osobou udržiavať vzťah, potom to naozaj zvážte. Možno sa pripravujete na to, že sa to bude opakovať.
  • S kamarátkou by ste mohli naďalej udržiavať vzťah, ale už jej nebudete hovoriť veľké tajomstvá. Ak však máte pocit, že všetkým svojim priateľom hovoríte veľké tajomstvá, budete musieť prehodnotiť svoje priateľstvo s touto osobou.

  • Považujte túto udalosť za životnú lekciu. Berte to ako ponaučenie. Teraz poznáte príznaky a symptómy zrady a môžete ich v budúcnosti presne identifikovať. To vás, samozrejme, uchráni pred tým, aby ste opäť urobili tú istú chybu alebo aby ste prípadne boli opäť zradení. Samozrejme, nemôžete ovplyvniť, či vás niekto zradí. Môžete však ovplyvniť, či vás zaskočí, a ako sa s tým vyrovnáte, ak sa to stane.[12]

    • Teraz už viete, že niektorí ľudia nedokážu udržať tajomstvá, aj keď je táto osoba vaším najlepším priateľom. Nabudúce si dvakrát rozmyslíte, či niekomu poviete veľké tajomstvo, najmä ak táto osoba nevie udržať tajomstvo.
  • Odkazy