3 spôsoby, ako sa vyrovnať so zúrivosťou v lietadle

Lietanie má tendenciu napĺňať ľudí úzkosťou a obavami. Strach z neznámeho spolu s prechodom cez nekonečné bezpečnostné kontroly zvykne zvyšovať hladinu stresu človeka. Umiestnenie všetkých týchto ľudí na malom priestore je často receptom na katastrofu, a preto dochádza k air rage. Môžete zabrániť tomu, aby ste tento hnev prežívali, ak najprv pochopíte, prečo k nemu dochádza, urobíte všetko pre to, aby ste mu zabránili a potom sa upokojíte, keď ho začnete prežívať.

Metóda 1 z 3:Vyhýbanie sa zúrivosti vzduchu

Dobre sa vyspite. Únava je často tou kvapkou, ktorá v stresovej situácii prelomí ťavu. Únava a nevrlosť, ktoré sa pridávajú k stresu a úzkosti, ktoré prináša lietanie, môžu spôsobiť, že budete prežívať hnev, ktorý by ste za normálnych okolností nezažili. Ak sa pred letom dobre vyspíte, najmä ak odlietate skoro ráno, môžete zabrániť tomu, aby ste videli červenú.

  • Zlepšite svoje vlastné spánkové návyky zvýšením komfortu vo svojej domácej spálni. Používajte zatemňovacie závesy, znížte teplotu a zabezpečte, aby bol váš matrac pohodlný a podporný. Vypnite elektronické zariadenia aspoň 30 minút pred spaním, aby ste ľahšie zaspali.[1]
    Dôveryhodný zdroj
    HelpGuide
    Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
    Prejdite na zdroj
  • Ak letíte cez noc, skúste si so sebou do lietadla vziať pohodlie domova. Umiestnite si do príručnej tašky štuple do uší, masku na spanie a pohodlnú prikrývku a noste ich, keď sa snažíte spať. Ak tak urobíte, môže vám to spríjemniť zvyšok noci.[2]

Nadviažte rozhovor so spolucestujúcim. Niekedy vám môže pomôcť utlmiť pocity hnevu už len rozhovor s niekým. Je pravdepodobné, že osoba sediaca vedľa vás by tiež mohla uvítať rozptýlenie. Namiesto toho, aby ste sa rozčuľovali, začnite sa s niekým vo svojom okolí rozprávať o niečom pozitívnom. Vyberte si všeobecnú tému, o ktorej si myslíte, že by mohla byť pre vás oboch zaujímavá. Ak to urobíte, budete sa cítiť lepšie a môžete predísť air rage.

  • Môžete sa napríklad spýtať danej osoby na účel jej návštevy v cieľovom meste a podeliť sa aj o svoj dôvod letu. Skúste povedať niečo ako: „Ahoj. Volám sa Rick. Čo je vaše?“ „Takže, cestujete služobne alebo na dovolenku?“ a „Aké sú vaše plány na návštevu?“ Po vzájomnom zoznámení sa to môže viesť k ďalším témam rozhovoru, napríklad o záľubách, domácich zvieratách, rodine atď.
  • Ak takto začnete diskusiu, je pravdepodobné, že sa daná osoba bude smiať a bude sa s vami cítiť príjemne. Potom môžete mať šancu vyrozprávať sa zo stresu a nakoniec sa budete cítiť lepšie.[3]

Plánujte dopredu. Časť dôvodov, prečo sú ľudia počas letu takí vystresovaní, je, že sa vyskytne niečo, na čo neboli pripravení. Oneskorené lety, strata batožiny, nedostatok požičaných áut a dlhé fronty na odbavenie môžu začať vašu cestu nesprávnym smerom. Ak sa pred vstupom na letisko postaráte o to, čo môžete, a vyzbrojíte sa čo najväčším množstvom informácií, možno sa vám podarí vyhnúť dodatočnému stresu.

  • Urobte všetko, čo je vo vašich silách, aby ste sa vyhli kontaktu so zamestnancami, a to tak, že sa odbavíte online a na batožinu použijete kiosk. Aj prihlásenie sa na zasielanie textových správ o stave letu a rezervácia auta z požičovne v predstihu vám môžu dodať pocit pripravenosti a istoty na to, čo vás čaká.[4]

Metóda 2 z 3: Zvládanie hnevu vo vzduchu

Priznajte si a akceptujte svoje nepríjemné pocity. Je normálne cítiť strach a frustráciu. Ak sa cítite nahnevaní, úzkostliví, nepokojní alebo sa cítite inak, doprajte si chvíľu na to, aby ste si uvedomili, ako sa cítite.

  • Povedzte si upokojujúce slová, ako napríklad: „Je v poriadku, že som nervózny“ a „Dokážem sa vyrovnať a zvládnuť svoje pocity“.“

Požiadajte o pomoc. Ak dieťa za vami neustále kope do vašej stoličky alebo osoba pred vami je hlučná a nepríjemná, požiadajte letušku, aby povedala niečo, čo ich povzbudí, aby prestali. Súčasťou práce letušky je zabezpečiť pohodlie pre všetkých účastníkov letu. To môže zahŕňať aj pokus o zastavenie niekoľkých hlučných cestujúcich, ktorí kazia let všetkým ostatným.

  • Pristupujte k dotyčnému pokojne a zdvorilo. Jednoducho povedzte letuške, že si nemôžete vychutnať let, pretože je tu niekoľko ľudí, ktorí sú hluční alebo sa správajú nevhodne, a spýtajte sa, či by ich mohli povzbudiť, aby prestali. Je pravdepodobné, že letuška bude rýchlo konať a dúfajme, že cestujúci budú dbať na jej rady.[5]

Počúvajte hudbu. Jednou z najlepších vecí na lietaní je, že sa môžete rozptýliť. Počúvanie hudby vás môže nielen odpútať od toho, čo sa deje okolo vás, ale môže vám pomôcť upokojiť sa. Nasaďte si slúchadlá, zavrite oči a pokúste sa nemyslieť na to, čo vás hnevá.

  • Múdro si vyberajte hudbu. Aj keď máte radi výbušný rytmus alebo rýchlu pieseň, jej počúvanie vás môže ešte viac rozpumpovať. Možno si budete chcieť zvoliť pomalú a upokojujúcu hudbu, ktorá vám pomôže uvoľniť sa.[6]

Počítajte a zhlboka dýchajte. Spomalenie a počítanie do 10, keď ste nahnevaní, sa môže zdať ako klišé, ale skutočne to funguje. Okrem toho vám hlboké dýchanie môže pomôcť upokojiť myseľ a znížiť váš hnev. Hoci tieto cvičenia nemusia odstrániť danú situáciu, môžu vám pomôcť lepšie ju zvládnuť.[7]
Dôveryhodný zdroj
Národná horúca linka pre prípady domáceho násilia
Organizácia poskytujúca záchranné nástroje, podporu a zdroje pre obete a osoby, ktoré prežili domáce násilie
Prejsť na zdroj

  • Dýchanie má tendenciu zrýchľovať sa a byť plytké, keď ste v strese. Vedomé úsilie dýchať pomaly a zhlboka môže pomôcť znížiť vašu úzkosť.
  • Ak chcete zhlboka dýchať, dlho a zhlboka sa nadýchnite nosom, niekoľko sekúnd zadržte dych a potom vydýchnite ústami. Toto cvičenie zopakujte niekoľkokrát, aby ste sa upokojili. Môžete si tiež skúsiť potichu povedať slovo relax pri výdychu.

Preskúmajte dôsledky. Výčiny v lietadle sa nekončia len vo vzduchu. Ak sa cestujúci alebo personál cítia vami ohrození, môžu zavolať políciu, ktorá sa s vami stretne po pristátí. Za svoje konanie by ste mohli čeliť obvineniam alebo byť zatknutí. Skôr než dovolíte, aby vás ovládol stres a hnev, premýšľajte o tom, čo sa môže stať, ak to urobíte.[8]

Metóda 3 z 3:Pochopenie, prečo dochádza k air rage

Rezervujte si let s lietadlom, ktoré má väčšiu kabínu alebo väčšie sedadlá. Sedenie v blízkosti cudzích ľudí, boj o miesto a pocit klaustrofóbie – to všetko sú dôvody, prečo sa ľudia v lietadle dostávajú do stresu. Okrem toho, ak sa človek stretáva s bezohľadnými cestujúcimi, napríklad s tými, ktorí kopú do sedadla pred sebou, hovoria príliš nahlas alebo neberú ohľad na okolie, môže to zvýšiť jeho úroveň stresu.

  • Kombinácia všetkých týchto faktorov stačí na to, aby niekoho podráždila natoľko, že na rozrušenie zareaguje inak, ako by inak zareagoval.[9]
    Dôveryhodný zdroj
    Zborník Národnej akadémie vied
    Oficiálny recenzovaný a multidisciplinárny časopis Národnej akadémie vied.
    Prejsť na zdroj

Vyhnite sa prechádzaniu okolo oddelenia prvej triedy. Výskum ukázal, že k niektorým prejavom hnevu v lietadle dochádza preto, lebo cestujúci majú pocit, že sú predmetom nerovnosti. Ľudia, ktorí nesedia v sekcii prvej triedy, sú často rozčúlení, pretože im nie sú ponúkané vymoženosti poskytované v tejto sekcii. V dôsledku toho sa môžu vrhnúť na ostatných cestujúcich alebo posádku, pretože majú pocit, že dochádza k nespravodlivosti.

  • Tejto príčine nevôle sa môžete vyhnúť tak, že si rezervujete let lietadlom, ktoré nemá sekciu prvej triedy. Vyberte si správnu spoločnosť, s ktorou chcete letieť, a môžete sa vyhnúť pocitu tohto hnevu.[10]
    Dôveryhodný zdroj
    Časopis Science
    Rešpektovaný multidisciplinárny vedecký časopis
    Prejsť na zdroj
  • Vynechajte alkohol a tabletky. Niektorí ľudia pred nástupom do lietadla siahajú po alkohole alebo tabletkách, ktoré im pomáhajú bojovať proti úzkosti z lietania. Hoci je to teoreticky dobrý nápad, v skutočnosti sa to môže obrátiť proti vám. Ľudia majú tendenciu byť impulzívnejší a zbavovať sa zábran, keď sú pod vplyvom alkoholu alebo sedatív. To znamená, že môžete zažiť hnev, ktorý by ste za normálnych okolností nezažili, a vybehnúť na niekoho, kto vás dráždi.[11]
  • Odkazy