3 spôsoby, ako sa zbaviť posadnutosti celebritami

Môže byť ťažké priznať si, že máte problém. Ak ste sa dostali na túto stránku, potom je pravdepodobné, že pociťujete nepríjemné pocity spojené s posadnutosťou celebritou. Možno sa cítite zahanbení alebo divní, že sa zaoberáte everything určitá celebrita robí. Spoločnosť vo všeobecnosti má tendenciu uctievať celebrity. Keď toto uctievanie prerastie do myšlienok a správania, ktoré negatívne ovplyvňujú život človeka, je potrebné konať. Zastavenie alebo zmiernenie intenzity vášho boja môže byť ľahko dosiahnuteľné.

Metóda 1 z 3: Analýza situácie


Preskúmajte kto Táto osoba je tým, že identifikujete vlastnosti, ktoré vás oslovujú. Je čas sadnúť si a urobiť si zoznam. S touto osobou ste sa z nejakého dôvodu spojili. Fyzická príťažlivosť pravdepodobne nie je jediným dôvodom, prečo vás to k nemu alebo k nej ťahá.

  • Mnohokrát vidíme v celebritách vlastnosti, ktoré nie sú prítomné v našom vlastnom živote, ale želáme si, aby boli.[1]
    Odborný zdroj
    Kateri Berasi, PsyD
    Licencovaný klinický psychológ
    Odborný rozhovor. 9. septembra 2021.
    Možno prejavujú láskavosť každému, koho vidia, a vy máte pocit, že väčšina ľudí vo vašom živote nie je láskavá.
  • Musíte si uvedomiť, že celebrity ukazujú svetu svoju personu – ideálnu maskovanú verziu – bez svojich zásadnejších a pravdivejších charakterových vlastností. Zvyčajne nevidíte, že majú zlý deň alebo súkromnú chvíľu. Môže to zničiť imidž/osobnú značku, ktorú sa snažili vybudovať.[2]
    Odborný zdroj
    Kateri Berasi, PsyD
    Licencovaný klinický psychológ
    Odborný rozhovor. 9. septembra 2021.


Určite čo vplyv vašej posadnutosti na iné vzťahy vo vašom živote. Posadnutosť sa považuje za abnormálnu, pretože negatívne ovplyvňuje schopnosť človeka milovať a byť produktívnym členom spoločnosti.[3]
Vaša myseľ môže byť taká preplnená myšlienkami na nejakú celebritu, že máte málo miesta na čokoľvek iné.

  • Izolujete sa namiesto toho, aby ste sa zúčastňovali na podujatiach?
  • Ste rýchly v kontakte s rodinou alebo priateľmi, keď sa dozviete, že vaša posadnutosť urobila niečo, čo vás rozčuľuje?
  • Cítite sa depresívne alebo úzkostlivo v prítomnosti iných ľudí a unikáte do súkromia, aby ste sa znovu spojili s objektom svojej posadnutosti? Toto sú bežné emócie tých, ktorí sú posadnutí celebritami.[4]
    Dôveryhodný zdroj
    PubMed Central
    Archív denníkov z U.S. Národné ústavy zdravia
    Prejsť na zdroj


Analyzujte prečo myslíte si, že máte túto posadnutosť. Podľa výskumu môžu posadnutosti celebritami plniť dve funkcie: spoločenskú a osobnej identity.[5]
Cítite sa osamelí a potrebujete niekoho, kto vám rozumie? Alebo sa vám možno páči, ako sa celebrita správa, a chcete byť ako ona.

  • Klinickí psychológovia považujú obsesie za fixáciu na nejaký predmet, osobu alebo činnosť. Posadnutosť v psychologickom zmysle je definovaná ako nepretržitá myšlienka, predstava, obraz alebo nutkanie, ktoré je prežívané ako invazívne a nevhodné a má za následok značný strach, utrpenie alebo nepohodlie.[6]


Spýtajte sa sami seba, keď prežívate myšlienky a pocity týkajúce sa tejto celebrity, sú ukotvené v realite? Predstavujete si, že sa stretávate s celebritou; ale skutočne veríte, že by sa to stalo? Predstierate, že viete, čo si myslia o určitej osobe alebo situácii? Zabudli ste, že nemôžete čítať myšlienky ľudí?

  • Mali ste s touto osobou významné individuálne zmysluplné interakcie, ktoré by umožnili rozvoj zdravého vzťahu? Ak nie, potom sa musíte zmieriť s tým, že ste si tento vzťah predstavovali ako niečo, čo ďaleko presahuje „obyčajné“ spojenie.
  • Výskumník a profesor Brian Spitz berg z Fakulty komunikácie Štátnej univerzity v San Diegu uvádza, že komunikácia s celebritami prostredníctvom sociálnych sietí Facebook, Twitter a Instagram môže u fanúšika vyvolať pocit jedinečnosti, akoby sa celebrita prihovárala len tejto osobe. To vo vás môže zanechať pocit zmätku.
  • Vzťahy, ktoré sú jednostranné, sa považujú za para-sociálne, čo znamená, že jedna osoba vynakladá emocionálnu energiu, záujem a čas a druhá strana, persona, si vôbec neuvedomuje existenciu tej druhej.[7]
    Posadnutosť celebritami väčšinou vždy patrí do tejto kategórie.


Založte ako Posadnutosť touto osobou vám pomáha napĺňať vaše potreby. Všetci máme emocionálne potreby, ktoré chceme a potrebujeme mať uspokojené: potreba byť milovaný; potreba patriť; potreba bezpečia sú len niektoré z nich. Uspokojuje vás vaša posadnutosť do takej miery, že sa vzdávate príležitostí nájsť uspokojenie v autentických ľudských interakciách?

  • Introspekcia je proces priameho pokusu o prístup k vlastným vnútorným procesom.[8]
    Keď zistíte, ako a prečo reagujete na ľudí a veci okolo seba, budete si môcť pomôcť vyriešiť mnohé osobné problémy. Iba vy môžete vykonať prácu, ktorá je potrebná na nájdenie odpovedí na tieto otázky. Analýza môže byť náročná, ale môže vás nasmerovať na jasnú cestu k zmene.

Metóda 2 z 3: Prinášanie zmien


Identifikujte úroveň svojej posadnutosti. Ak ste k sebe boli až do tohto bodu úprimní, potom pravdepodobne dokážete určiť, do akej miery ste posadnutí. Je prospešné vedieť, do ktorej kategórie by ste sa zaradili. Čím viac si uvedomujete svoje vlastné správanie, tým je pravdepodobnejšie, že ste pripravení urobiť zmenu vo svojich myšlienkach a interpretáciách. [9]

  • Výskumné štúdie identifikovali tri nezávislé rozmery uctievania celebrít. Kam z týchto troch možností by ste sa zaradili vy?:
  • A. Zábavno-spoločenský: týka sa postojov, pri ktorých jednotlivcov priťahuje celebrita kvôli ich vnímanej schopnosti pobaviť a stať sa spoločenským predmetom konverzácie s podobne zmýšľajúcimi ľuďmi.
  • B. Intenzívno-osobnostný: týka sa jedincov, ktorí majú intenzívne a nutkavé pocity k nejakej celebrite.
  • C. Hraničná patologická: týka sa jedincov, ktorí prejavujú nekontrolovateľné správanie a fantázie súvisiace s celebritou.[10]


Vyhľadajte odbornú pomoc, aby ste identifikovali správanie, ktoré by ste chceli zmeniť, ak máte problém urobiť to sami. Psychológovia a psychiatri sú k dispozícii vo vašom okolí a môžete ich nájsť prostredníctvom Americkej psychologickej asociácie[11]
a Americkej psychiatrickej asociácie.[12]


Podpíšte zmluvu o správaní a požiadajte člena rodiny alebo priateľa o svedectvo. Táto zmluva vám umožní spresniť vaše ciele a časové rámce. Podpísanie dokumentu symbolizuje váš záväzok urobiť zmenu a oslobodiť sa od posadnutosti celebritami.[13]


Rozšírte svoje záujmy. Život sa občas stáva nevyrovnaným. Ak sa vám dostáva príliš veľa jednej veci, potom je pravdepodobné, že sa obmedzujete v možnostiach. Ak väčšinu dňa, týždňa alebo mesiaca strávite posadnutosťou nejakou celebritou, prichádzate o množstvo potenciálne hodnotných zážitkov.[14]
Odborný zdroj
Kateri Berasi, PsyD
Licencovaný klinický psychológ
Rozhovor s odborníkom. 9. septembra 2021.

  • V časoch celosvetového vzdelávania dostupného 24 hodín denne, 7 dní v týždni by ste mohli každý deň v roku preskúmať novú tému a nikdy by vám nedošiel materiál a nikdy by vám nedošli veci, ktoré by ste mohli robiť, ani ľudia, ktorých by ste mohli stretnúť.
  • Určite tri činnosti, o ktorých by ste sa chceli dozvedieť viac alebo sa ich zúčastniť. Neviete, či sa vám niečo páči, kým to neskúšate. Tie vám poskytnú zdravé rozptýlenie a pomôžu vám vybudovať nové a zmysluplné vzťahy s ostatnými.
  • Informujte členov rodiny a priateľov, že sa snažíte nájsť nové aktivity, aby ste sa dozvedeli viac o svete. Ak vám nevadí povedať im o tom, že sa snažíte zastaviť svoju posadnutosť, potom to urobte. Ľudia vám môžu dať návrhy, ktoré vás nenapadli.

Metóda 3 z 3: Vytvorenie vyváženého života


Vypočítajte si, koľko hodín strávite on-line. Mnohí ľudia trávia vo virtuálnom svete počítačov a v priestore sociálnych médií značné množstvo času zameraného výlučne na nejakú celebritu. To môže sťažiť rozvoj súboru zdravých sociálnych zručností na účasť v skutočnej sociálnej interakcii.

  • Štúdie ukázali, že ľudia, ktorí sa učia sociálnym zručnostiam, majú pozitívny vplyv na sociálno-emocionálny rozvoj a správanie.


Určite, či musíte zastaviť všetky činnosti spojené so zameraním vašej posadnutosti. Niektorým ľuďom sa najlepšie darí náhle zastaviť všetky aktivity (cold turkey) a iní potrebujú postupne znižovať svoje vystavenie. Bez ohľadu na to, pre čo sa rozhodnete, budete musieť mať vypracovanú stratégiu, aby ste zvýšili svoje šance na dosiahnutie cieľa.

  • Štúdia v British Journal of Health Psychology zistila, že ľudia, ktorí vyjadrujú svoj zámer o dosiahnutí cieľa, ďaleko prevyšujú kontrolné skupiny, ktoré to nerobia.[15]
  • Vyberte si deň, kedy začnete. Stanovenie si termínu vám pomôže sústrediť svoje úsilie.
  • Uistite sa, že máte podpornú rodinu a priateľov.
  • Zbavte sa predmetov, ktoré vám pripomínajú vašu posadnutosť. Môže to znamenať, že predmety zabalíte do krabice a rozdáte ich alebo ich uložíte na pôdu či do garáže. Pomôže vám to slávnostne zhutniť a „odložiť“ vaše myšlienky a pocity a nasmerovať vás na novú cestu. Týmto spôsobom odstránite aj potenciálne spúšťače.
  • Ak sa pošmyknete a ocitnete sa opäť v húštine posadnutosti, urobte niekoľko úprav v oblastiach, ktoré boli ťažké, a začnite znova. Máte možnosť.


Obmedzte sa na primeraný čas, aby ste udržali krok s úspechmi osobnosti (napr: 30 minút mesačne).Vzhľadom na to, že Američania konzumujú v priemere približne pätnásť a pol hodiny na osobu denne tradičné aj digitálne médiá, pravdepodobne zažijete prekvapivé pokrytie. Jednoducho sa s tým zmietajte.


Zoznámte sa s novými ľuďmi tým, že sa zapojíte do skupín, dobrovoľníckej práce alebo práce. Je možné, aby ste našli ľudí, ktorí budú spĺňať vaše potreby, ktorí sú ochotní a schopní nadviazať s vami skutočné vzťahy. Existujú stovky príležitostí, ako pomôcť druhým, a každý vie, že sa cítite dobre, keď to robíte. Ak chcete lepšie zvládnuť stres pri snahe o osobnú zmenu, slúžte druhým.[16]


  • Vytvorte rovnováhu medzi časom stráveným v kontakte medzi ľuďmi, v sociálnej situácii tvárou v tvár a v on-line situáciách. Život je určený na plné prežívanie. Obmedzenie sa len na on-line svet vám neumožní vybudovať si autentický život, po ktorom túžite a ktorý si zaslúžite.[17]

    • S veľkou pravdepodobnosťou si vytvoríte a budete si užívať svoj neuveriteľný život bez pomoci celebrít. Pravdepodobne sú príliš zaneprázdnení a vy tiež.
  • Referencie