3 spôsoby, ako sa zdravo stravovať počas letu

Zdravé stravovanie a pitie veľkého množstva vody v lietadle vám pomôže cítiť sa čo najlepšie a menej unavení po prílete do cieľovej destinácie.[1]
Či už sa chystáte na epickú cestu cez oceán alebo na rýchly let do iného mesta, môžete vyskúšať niekoľko rôznych metód, ktoré vám pomôžu zdravo sa stravovať počas letu.

Metóda 1 z 3: Príprava jedál a občerstvenia pred letom

pripravte si jedlo s vysokým obsahom chudých bielkovín a celozrnných výrobkov. Pri príprave jedla na let sa zamerajte na vytvorenie ľahko baliteľných jedál s vysokým obsahom chudých bielkovín a celozrnných výrobkov, pretože tie vám dodajú pocit sýtosti bez toho, aby ste si rozrušili žalúdok alebo dehydrovali organizmus. Pripravte si sendvič, ktorý obsahuje vykostené kuracie mäso bez kože, morčacie prsia alebo chudé ryby, napríklad tuniaka. Použite celozrnný chlieb a pridajte zeleninu, napríklad šalát a paradajky, aby bol sendvič zdravý a sýty.[2]

  • Môžete si tiež pripraviť šaláty, ktoré obsahujú obilniny, ako je quinoa alebo kuskus, ako aj bielkoviny v podobe fazule a zelenej zeleniny, alebo zelený šalát s hlávkovým šalátom, syrom feta a inou zeleninou alebo fazuľou.
  • Zoznam jedál vhodných do lietadla nájdete tu: http://www.thekitchn.com/travel-food-10-meals-you-can-c-149739.

Sendviče zabaľte do pergamenového papiera a šaláty uchovávajte v uzavretých plastových nádobách. Aby ste sa vyhli problémom pri bezpečnostnej kontrole na letisku, mali by ste sendviče baliť do pergamenového papiera, nie do alobalu, pretože bezpečnostná kontrola môže požadovať, aby ste sendvič rozbalili, ak je vo fólii. Šaláty by ste mali ukladať aj do plastových nádob so vzduchotesným viečkom, aby sa nerozliali a aby ich bolo možné ľahko identifikovať v batožine pri prechode letiskovou kontrolou.[3]

  • Nezabudnite si pribaliť plastový riad na jedlo, najmä na šaláty. Všetky potraviny by ste tiež mali ukladať do priehľadných plastových vreciek, aby sa v prípade rozsypania nerozliali po celej príručnej taške.

Pribaľte si ovocie a zeleninu, ktoré majú vysoký obsah vody.[4]
Zdroj experta
Melody Sayers, MS, RD, NASM-CPT
Registrovaný dietológ & Osobný tréner
Rozhovor s odborníkom. 6. mája 2020.
Nakrájajte melón, jablká, pomaranče alebo banány a zabaľte ich do plastových nádob, aby boli počas letu ľahko dostupné. Nakrájajte si uhorky, mrkvu, zeler alebo fazuľky edamame, aby ste mali zdravé občerstvenie, ktoré vás zároveň v lietadle hydratuje.[5]

Pripravte si vlastnú zmes alebo si prineste zdravé müsli tyčinky. Sušené ovocie a orechy sú skvelým občerstvením do lietadla, pretože sa ľahko prenášajú, počas dlhého letu sa nepokazia a ich zápach nebude obťažovať spolucestujúcich. Môžete si pripraviť vlastnú zmes na cestu alebo si zabaliť zdravú zmes na cestu do plastového vrecka.

  • Na rýchle občerstvenie si môžete pribaliť aj zdravé müsli tyčinky bez pridaného cukru alebo tuku.

Pribaľte si malé balenia arašidového alebo mandľového masla. Ak chcete získať zdravé občerstvenie s vysokým obsahom bielkovín, môžete si pribaliť malé cestovné balenia arašidového masla alebo mandľového masla. Arašidové maslo si potom môžete v lietadle natrieť na banán alebo krekry a pripraviť si tak sýtu a zdravú desiatu.[6]

Vezmite si prázdnu fľašu alebo termosku na vodu. Hydratácia je jednou z najdôležitejších vecí, ktoré môžete počas letu urobiť, pretože môže pomôcť zastaviť jet lag. cez letiskovú kontrolu pravdepodobne nemôžete vziať plnú fľašu vody, preto si nezabudnite vziať prázdnu fľašu a/alebo termosku. Do termosky si môžete dať suché vrecúško čaju alebo niekoľko plátkov čerstvého zázvoru a potom ju v lietadle naplniť horúcou vodou, čím si v lietadle pripravíte vlastný prenosný hrnček čaju.

  • Dbajte na to, aby ste si dali len bylinkový čaj, a vyhýbajte sa čajom s kofeínom alebo iným nápojom s kofeínom, ako je káva alebo sóda, pretože kofeín vás môže počas letu ešte viac dehydrovať.

Metóda 2 z 3: Nákup potravín na letisku

V termináli vyhľadajte bar so zdravým občerstvením. Väčšina letísk dnes ponúka zdravé občerstvenie v termináli alebo aspoň uličku so zdravým občerstvením v malých stánkoch pri nástupných bránach. Rýchlo sa poobzerajte po mieste, ktoré ponúka zdravé potraviny.[7]

  • Hoci môže byť lákavé zájsť do letiskového baru a objednať si hamburger, hranolky a nápoj, nezdravé jedenie pred letom môže viesť k tráviacim ťažkostiam, dehydratácii a vážnemu prípadu jet lagu, keď vystúpite z lietadla. Namiesto toho sa na letisku zamerajte na možnosti zdravého stravovania a počas čakania na nástup do lietadla si vyberte tieto možnosti.
  • Môžete tiež vyhľadať džúsové bary, ktoré ponúkajú zdravé ovocné nápoje a miešané zeleninové nápoje, ktoré majú vysoký obsah živín a udržia vás hydratovaných. Dávajte si pozor na všetky pridané cukry v týchto nápojoch.

Vyberte si čerstvé ovocie a zeleninu. Ak môžete nájsť zdravé občerstvenie, hľadajte vopred balené čerstvé ovocie a zeleninu, napríklad plátky jabĺk, mrkvy, zeleru alebo pomaranča. Môžete si tiež kúpiť celé ovocie a zeleninu, napríklad banán alebo jablko, a vziať si ich so sebou do lietadla ako zdravú desiatu.[8]

Kupujte si občerstvenie s vysokým obsahom chudých bielkovín a celozrnných výrobkov. V snack bare alebo v stánkoch s občerstvením v termináli hľadajte iné občerstvenie s vysokým obsahom chudých bielkovín, napríklad sendvič s morčacím alebo kuracím mäsom na celozrnnom chlebe. Môžete sa tiež rozhodnúť pre zdravý šalát s obilninami, ako je quinoa alebo jačmeň, ako aj s množstvom zeleniny a tvrdým syrom, ako je feta.[9]

Metóda 3 z 3:Výber jedál v lietadle

Ako občerstvenie si vyberte orechy. Pri kratších letoch vám môže byť ponúknutá možnosť občerstvenia, napríklad surové orechy alebo praclíky. Skúste si vybrať orechovú variantu, pretože má vyšší obsah bielkovín ako praclíky. Pravdepodobne však bude obsahovať soľ, takže by ste sa mali uistiť, že počas letu s orieškami pijete veľa vody.[10]

Vyhýbajte sa cestovinám, chlebu a jedlám s rafinovanými sacharidmi. Možnosti stravovania v lietadle často nie sú príliš zdravé ani výživné, sú plné rafinovaných sacharidov, ktoré vám v konečnom dôsledku spôsobia pocit únavy alebo nedostatok energie. Namiesto cestovín alebo chleba si vyberte vegetariánsku alebo zeleninovú variantu.[11]
Rastlinné bielkoviny obsahujú vlákninu, neobsahujú cholesterol a prakticky žiadne nasýtené tuky.[12]
Odborný zdroj
Melody Sayers, MS, RD, NASM-CPT
Registrovaný dietológ & Osobný tréner
Rozhovor s odborníkom. 6. mája 2020.

  • Ak je v jedálnom lístku ponúknutá ryba, môžete si vybrať túto možnosť, pretože ryba je chudobná bielkovina, ktorú vaše telo ľahšie strávi. Ryby majú tiež vysoký obsah zdravých tukov, ako sú omega 3.[13]
    Zdroj experta
    Melody Sayers, MS, RD, NASM-CPT
    Registrovaný odborník na výživu & Osobný tréner
    Rozhovor s odborníkom. 6. mája 2020.

Vynechajte balené omáčky a dresingy. V balených omáčkach a dresingoch, ktoré dostanete v lietadle ako súčasť jedla počas letu, je často veľa cukru, konzervačných látok a umelých dochucovadiel. Snažte sa vyhnúť týmto možnostiam a udržujte potraviny čerstvé a bez konzervačných látok.[14]
Ak by ste si aj napriek tomu chceli pridať dresing a koreniny, vyberte si zdravšie možnosti vrátane vinaigretov, sójovej omáčky s nízkym obsahom sodíka a avokádovej nátierky namiesto majonézy.[15]
Odborný zdroj
Melody Sayers, MS, RD, NASM-CPT
Registrovaný dietológ & Osobný tréner
Rozhovor s odborníkom. 6. mája 2020.

Počas letu pite veľa vody. Počas letu používajte fľašu s filtrovanou vodou alebo požiadajte o balenú vodu, pretože voda z vodovodu počas letu nemusí byť bezpečná na pitie. Snažte sa vypiť aspoň 8 uncí vody za každú hodinu pobytu vo vzduchu.[16]

  • Namiesto kávy alebo sódy si dajte bylinkový čaj. Vyberajte si bylinkové čaje, ktoré neobsahujú kofeín, a vynechajte kávu alebo limonády, ako aj alkoholické nápoje.[17]
    Odborný zdroj
    Melody Sayers, MS, RD, NASM-CPT
    registrovaná dietologička & Osobný tréner
    Rozhovor s odborníkom. 6. mája 2020.
    Tieto nápoje vás môžu ďalej dehydrovať. Namiesto toho si vyberte bylinkový čaj alebo obyčajnú horúcu vodu.[18]
  • Odkazy