3 spôsoby, ako sa znovu naučiť počúvať svojho manžela/manželku

Keď ste už dlho manželia, môžete sa začať čudovať, čo sa stalo so silným, komunikatívnym vzťahom, ktorý ste mali kedysi. Možno ste už pretrpeli príliš veľa hádok a obvinení, ktoré vás už nepočúvajú. Existujú kroky, ktoré môžete podniknúť, aby ste znovu získali schopnosť a chuť počúvať svojho manžela/manželku.

Metóda 1 z 3: Zmena atmosféry pre lepšie počúvanie


Prestaňte robiť čokoľvek, čo práve robíte. Ak sa na svojho manžela/manželku nepozeráte, nevenujete mu/jej plnú pozornosť. Odložte iPhone alebo počítač a vypnite televízor. Je takmer nemožné venovať niekomu primeranú pozornosť, keď je naša pozornosť rozdelená.[1]


Pozerajte sa na nich, keď hovoria. Nadviazanie očného kontaktu s manželským partnerom mu dá najavo, že sa sústredíte len na neho a ste pripravení počúvať. Dôležitý je aj výraz vašej tváre. Nemračte sa na nich ani nekrúťte očami, keď začnú hovoriť.[2]


Neprerušujte svojho manžela/manželku. Často si myslíme, že počúvame svojho partnera, keď sme zaneprázdnení vytváraním svojej odpovede alebo argumentu vo svojej hlave. Toto nie je dobré počúvanie, pretože svojho partnera počujete len čiastočne, pretože sa sústredíte hlavne na to, čo plánujete povedať ďalej. To nás vedie k tomu, aby sme skočili do reči, zvyčajne skôr, ako na nás príde rad. Len málo vecí škodí manželskému partnerovi, ktorý potrebuje mať pocit, že je vypočutý, viac ako to, že ho partner opakovane preruší uprostred vety.

  • Ak chcete byť dobrým poslucháčom, je dôležité vyhýbať sa dominantným konverzáciám. Toto súvisí s neprerušovaním a môže sa zdať samozrejmé, ale často s týmto konceptom páry časom začnú zápasiť: nemôžete počúvať, ak hovoríte. Buďte trpezliví a doprajte svojmu manželskému partnerovi toľko času, koľko potrebuje, aby sa s vami porozprával alebo vyventiloval.[3]


Vyhraďte si každý deň čas na rozhovor. Každý sa niekedy cíti zaneprázdnený a preťažený medzi prácou, školou a rodinnými povinnosťami. Je však dôležité vyhradiť si aj desať minút denne na to, aby ste si s manželským partnerom sadli a porozprávali sa. Výhody tohto postupu sú dvojaké. Ak sa manželskému partnerovi najprv zmienite o tom, že chcete uprednostniť rozhovor s ním, potom to ukazuje, že vám záleží na vašom vzťahu a ste ochotní byť aktívni, aby ste ho pomohli zlepšiť. Po druhé, desať alebo viac minút, ktoré si vyhradíte, pomôže vašej celkovej komunikácii, ak využijete tento čas na to, aby ste si navzájom podali „správu o stave“ vašich dní a o tom, ako sa obaja cítite.

  • Snažte sa zabezpečiť, aby vaše diskusie boli produktívne. Nevyužívajte tento súkromný čas na sťažovanie sa, že dom je špinavý, aj keď je. Využite tento čas napríklad na rozhovor o náročnom projekte v práci alebo o nadchádzajúcej udalosti, ktorú máte obaja. Potom sa nezabudnite spýtať svojho partnera, ako prežil deň, a aktívne ho počúvajte.
  • Ak máte skutočne opačné rozvrhy, ktoré to sťažujú, môžete vyskúšať Skype alebo FaceTime ako spôsoby, ako spolu stále komunikovať.[4]

Metóda 2 z 3: Aktívne počúvanie


Venujte pozornosť neverbálnym signálom. Vytvoriť dojem, že ste otvorení počúvať svojho partnera, je takmer rovnako dôležité ako samotné počúvanie. Či sa vrtíte, stojíte so skríženými rukami alebo vzdycháte? V takom prípade manželskému partnerovi jasne oznamujete, že ho nepočúvate a nezaujíma vás, čo vám chce povedať. Sedieť vzpriamene alebo stáť tvárou k nemu a udržiavať očný kontakt. Premýšľajte o tom, ako by ste sa postavili, keby s vami váš šéf hovoril o niečom dôležitom, a poskytnite manželovi rovnaké zdvorilosti.


Uistite sa, že presne viete, čo váš manželský partner hovorí. Aby ste sa uistili, že sledujete, čo váš manželský partner hovorí, musíte odrážať to, čo hovorí, späť k nemu. To neznamená, že budete doslovne opakovať presne to, čo vám práve povedali. Znamená to jednoducho počúvať obsah a potom sa zamerať na kľúčové fakty, ktoré vášmu partnerovi ukážu, že ste ho počúvali.

  • Ak vám napríklad manželský partner povie, že je vystresovaný z veľkého projektu v práci, môžete povedať niečo ako: „Ten projekt znie intenzívne a určite dáva zmysel, že si vystresovaný. Môžem vám nejako pomôcť?“ Týmto vyjadrením reflektujete a potvrdzujete ich pocity, potvrdzujete, že ste ich počuli o ich obavách, a potom jemne ponúkate svoju pomoc.
  • Nebojte sa počas prestávky v rozhovore klásť doplňujúce otázky! Je to skvelý spôsob, ako ukázať, že dávate pozor.[5]
    Odborný zdroj
    Candice Mostisser
    Vzťahový kouč
    Odborný rozhovor. 24. januára 2020.


Vcíťte sa do ich situácie. Snažte sa pochopiť, z čoho váš manželský partner vychádza, najmä ak sa sťažuje. Snažte sa pochopiť ich frustráciu. Ak sa napríklad sťažujú, že kuchyňa je špinavá, zamyslite sa nad ich sťažnosťou. Je kuchyňa špinavá? Premýšľajte o spôsoboch riešenia ich sťažností, ktoré ukážu, že ich skutočne počúvate. Aj keď máte pocit, že reagujú prehnane, pokúste sa nájsť pravdu v tom, čo hovoria.[6]


Počúvajte, ako sa môžete dohodnúť. Ak váš manželský partner vyjadrí obavy, pokúste sa nájsť spoločnú reč v tejto otázke. Aj keď si myslíte, že ich obavy sú prehnané alebo nie sú skutočne opodstatnené, zvyčajne je v ich probléme aspoň kúsok pravdy, ak situáciu objektívne preskúmate. Hľadanie spôsobov, ako potvrdiť obavy svojho manžela/manželky, ukazuje, že počúvate a že vám záleží na tom, čo hovorí. Minimálne ste vždy schopní uznať, že váš manželský partner sa cíti určitým spôsobom, a to je pre vás samo osebe dôležité, aj keď nesúhlasíte s logikou tohto pocitu.

  • Ak napríklad poznamenajú, že im nikdy nepomáhate pripraviť deti do postele, môžete odpovedať, že chápete, odkiaľ prichádzajú, a dobrovoľne sa prihlásite, že v ten večer prevezmete povinnosti spojené s ukladaním detí do postele. V nadväznosti na to sa môžete opýtať, či si môžete sadnúť a určiť harmonogram alebo delegovať povinnosti, ktoré by mohli pomôcť, aby povinnosti pred spaním neboli stále len na jednej osobe.


Nepredbiehajte ich obavy. Ak sa vám manželský partner otvorí s nejakým problémom, vyhnite sa nutkaniu znehodnotiť jeho starosti tým, že jeho obavy prekonáte niečím väčším, čo sa deje vo vašom živote. Manželovi/manželke tým dáte jasne najavo, že ho/ju v skutočnosti nepočúvate a že jeho/jej pocity a problémy tiež nepovažujete za dôležité. Pamätajte, že problémy a stresory nie sú súťažou. Dobrý poslucháč si vypočuje obavy svojho manžela/manželky a počká, kým príde na rad samostatne spomenúť svoje vlastné problémy.

Metóda 3 z 3: Práca na sebe


Upustite od svojho programu. Majte predstavu o tom, akým smerom sa má uberať váš rozhovor s manželským partnerom? Ak chcete prijať to, že ste dobrým poslucháčom, musíte sa toho zbaviť. Rozhovory, na ktorých sa dvaja ľudia zúčastňujú rovnocenne tým, že počúvajú a odpovedajú, organicky rastú. Nesadajte si k nim, aby ste ich počúvali s očakávaním, že rozhovor budete viesť svojím smerom. Keď to robíte, nepočúvate skutočne.


Nemajte pocit, že musíte vyriešiť ich problém. Niekedy za nami naši manželia jednoducho chcú prísť, aby sa vyventilovali alebo si pohovorili o svojich problémoch. Keď do toho vstúpite s nevyžiadanými, rýchlo riešiteľnými návrhmi, znevažujete tým svojho partnera a minimalizujete jeho obavy. Vyhnite sa poskytovaniu rád, pokiaľ sa vás manželský partner výslovne nepýta, čo si myslíte.

  • Platí to najmä pre mužov. Toto býva veľmi rodovo podmienený problém, keď sa manželia snažia riešiť problémy svojich manželiek, namiesto toho, aby počúvali svoje manželky, ako hovoria o svojich problémoch. Ak za vami napríklad príde vaša manželka s obavami z nezhody, ktorú mala so svojou matkou, odolajte nutkaniu povedať jej, aby jednoducho zavolala svojej matke a ospravedlnila sa jej. Namiesto toho aktívne počúvajte a uznajte jej boj.


Nezabúdajte na to, aké dôležité je byť dobrým vzorom. Spôsob, akým vy a váš manželský partner komunikujete a počúvate jeden druhého, bude vzorom pre vaše deti v ich budúcich vzťahoch. Deti sú huba na informácie, preto sa uistite, že model, ktorý im poskytujete o tom, ako najlepšie komunikovať s partnerom, je modelom úcty a otvorenosti.


Vyhnite sa obhajobe predchádzajúceho zlého počúvania. Manžel/manželka môže upozorniť na to, že ste ich v minulosti nepočúvali. Keď sa o tom zmienia, je dôležité, aby ste sa nebránili alebo nerozčuľovali. Namiesto toho priznajte, že ste neboli takí pozorní, ako ste mali byť, a že na tom pracujete. Skúste sa ich opýtať, aké veci konkrétne robíte, kvôli ktorým majú pocit, že ich nepočúvate. Takto, ak bude mať konkrétne príklady, budete mať konkrétne veci, na ktorých môžete začať pracovať.


Ospravedlňte sa a myslite to vážne. Ak ste sa v minulosti správali k manželovi/manželke ľahostajne a nepočúvali ste ho/ju, úprimné ospravedlnenie môže byť veľmi dôležité. Uistite sa, že váš postoj je kajúcny a zodpovedá vašim slovám. Vyhnite sa sarkastickým alebo pasívno-agresívnym poznámkam, ktoré môžu vyzerať skôr ako skrytý útok než ako úprimné ospravedlnenie.

  • Skúste povedať niečo ako: „Viem, že som ťa nepočúval. Dohodnime si termín, kedy pôjdeme na kávu alebo obed/večeru a porozprávame sa. Chcem vedieť, čo sa deje vo vašom živote.“ Potom nezabudnite nadviazať a stanoviť konkrétne plány výberom dátumu, miesta a zabezpečením opatrovateľky (ak je to potrebné).


Požiadajte o spätnú väzbu. Spýtajte sa svojho manželského partnera, či má pocit, že ho počúvate. Musíte byť pripravení na ich odpoveď. V ideálnom prípade povedia áno, ale ak sú zranení, nemusia byť vo svojej odpovedi milí. Opýtať sa ich, či majú pocit, že ich počúvate, môže byť náročné, ale je to váš najúčinnejší prostriedok na zistenie, ako vnímajú to, ako dobre ich počúvate.


  • Skúste manželské poradenstvo. Ak veci nefungujú napriek vašej snahe stať sa lepším poslucháčom pre vášho manžela/manželku, potom vám obom môže prospieť rozhovor s odborníkom. Nájdite si dôveryhodného terapeuta alebo duchovného a porozprávajte sa s ním o vašich manželských problémoch súvisiacich s počúvaním a komunikáciou. Sú vyškolení na pomoc párom v tejto oblasti, a to môže byť užitočné, keď zvládnutie problémov na vlastnú päsť zlyhalo.[7]
  • Odkazy