3 spôsoby, ako si na vysokej škole chrániť duševné zdravie

Pobyt na vysokej škole môže byť zábavným a vzrušujúcim obdobím, v ktorom sa učíte nové veci a spoznávate nových ľudí. Spolu so zábavou prichádzajú aj termíny a splatnosti. Chrániť si duševné zdravie počas štúdia na vysokej škole môže byť náročné, najmä ak sa stretávate s vysokou mierou stresu a úzkosti. Aby vaše duševné zdravie nebolo ohrozené, snažte sa počas štúdia na vysokej škole dodržiavať zdravý životný štýl. Môžete tiež použiť rôzne taktiky na zmiernenie pocitu stresu a úzkosti, aby ste sa nepreťažili. Ak máte pocit, že vaše duševné zdravie trpí, nezabudnite sa obrátiť o pomoc na ostatných v areáli školy a vo vašej podpornej sieti.

Metóda 1 z 3: Udržiavanie zdravého životného štýlu na vysokej škole


Stravujte sa zdravo. Súčasťou vyváženého duševného zdravia je zdravé stravovanie počas štúdia na vysokej škole. Keď sa stravujete v areáli školy, vyberajte si zdravé jedlá, napríklad šalátový bar. Vyhnite sa konzumácii nezdravých potravín alebo potravín s vysokým obsahom prázdnych kalórií, pretože to môže brániť vašej produktivite a spôsobiť, že sa budete cítiť menej ako najlepšie.[1]

  • Nikdy nevynechávajte jedlo, aj keď máte veľa práce!
  • Zabaľte si zdravé občerstvenie, ktoré si môžete dať medzi hodinami, keď začnete pociťovať hlad, aby ste si udržali energiu.
  • Urobte si plán jedál na celý týždeň a choďte nakupovať potraviny, aby ste mali po ruke potrebné ingrediencie. Pripravujte si doma zdravé jedlá, aby ste nemíňali peniaze na neustále stravovanie vonku. To vám tiež zabezpečí, že si počas štúdia budete udržiavať zdravú stravu.


Vyhraďte si čas na cvičenie. Ďalšou dôležitou súčasťou udržiavania zdravého životného štýlu na vysokej škole je vyhradiť si čas na cvičenie a tréning. Hoci môžete byť zaneprázdnení a preťažení, skúste si naplánovať niekoľko hodín týždenne na cvičenie. Môže to byť behanie po kampuse alebo cvičenie v univerzitnej telocvični.[2]

  • Navštevujte hodiny fitnes v univerzitnej telocvični, ktoré vám pomôžu udržať sa v dobrej kondícii a zdraví. Zapíšte sa s kamarátom, aby ste sa navzájom kontrolovali a chodili spolu. Vyzvite sa navzájom, aby ste chodili každý týždeň na hodiny počas celého semestra.
  • Cvičenie môže byť skvelým spôsobom na zníženie stresu a úzkosti.[3]
    Zdroj experta
    Liana Georgoulis, PsyD
    Licencovaný klinický psychológ
    Rozhovor s odborníkom. 6. septembra 2018.


Zapojte sa do študentského života. Vyvarujte sa uzatvárania sa do seba a izolovania sa od ostatných na vysokej škole. To môže viesť k problémom s duševným zdravím. Namiesto toho sa snažte zapojiť do študentského života na vysokej škole. Určite si tému, ktorá vás baví, a nájdite si klub, organizáciu alebo skupinu na univerzite, ktorá vám pomôže túto vášeň preskúmať.[4]

  • Športové kluby, študentské výbory, advokačné skupiny a sociálne skupiny môžu byť dobrým spôsobom, ako sa zapojiť a cítiť sa ako súčasť komunity na akademickej pôde.
  • Ak nevidíte klub alebo skupinu, ktorá by sa týkala vašich vášní, založte si vlastný klub alebo skupinu.


Vyhýbajte sa alkoholu a drogám. Na vysokej škole sa môže ľahko stať, že sa necháte vtiahnuť do večierkov, pretože ísť von a piť môže byť niekedy dobrý spôsob, ako sa zbaviť stresu a nadviazať kontakty s ostatnými. Snažte sa na vysokej škole nepreháňať s drogami a alkoholom, pretože to môže viesť k problémom s duševným zdravím a závislosti. Navyše je dosť ťažké udržať si motiváciu v škole, ak ste stále v kocovine.[5]

  • Môžete sa obmedziť na pár drinkov týždenne v bare s priateľmi na akademickej pôde a vyhýbať sa drogám. Alebo môžete obmedziť užívanie drog a alkoholu na jeden večer cez víkend, aby ste to nepreháňali a mohli stále dobre fungovať v škole.

Metóda 2 z 3: Zmiernenie stresu a úzkosti na vysokej škole


Zostaňte organizovaní a pripravení na vyučovanie. Aby ste sa vyhli vysokej úrovni stresu a úzkosti, snažte sa počas štúdia na vysokej škole zostať organizovaní a pripravení. Urobte si kalendár termínov a konečných termínov pre svoje predmety. Pridajte sa k študijnej skupine, ktorá vám pomôže pripraviť sa na vyučovanie. Urobte si čítanie a úlohy na hodinu v predstihu, aby ste sa netlačili, aby ste ich stihli.

  • Môže vám pomôcť dodržiavať rozvrh, podľa ktorého sa učíte v určitom čase, a potom si medzi učením dopriať voľný čas. Môžete tiež pracovať na úlohách po častiach, aby ste sa nakoniec nezadýchali alebo sa nezasekli pri robení všetkých naraz.


Snažte sa viesť aktívny spoločenský život. Súčasťou dobrého duševného zdravia je byť spoločenský a byť v spoločnosti iných ľudí. Aj keď ste introvert, kontakt s ľuďmi vo vašom veku môže byť uvoľňujúci a pomôže vám vyrovnať sa so stresom. Snažte sa udržiavať aktívny spoločenský život s rovesníkmi na internáte a v triede. Spojte sa s ostatnými v spoločenskom klube na akademickej pôde a spriateľte sa s ľuďmi z vašej komunity.[6]

  • Môžete napríklad chodiť na spoločenské podujatia na internáte, ktoré vám pomôžu stretnúť sa s ľuďmi, napríklad na miešačku na internáte alebo na školskom podujatí. Môžete tiež skúsiť ísť von s ľuďmi z vašej triedy, napríklad po vyučovaní alebo po podujatí, na ktoré sa všetci chystáte.


Raz týždenne sa venujte relaxačnej činnosti. Aby ste sa zbavili stresu alebo napätia, ktoré môžete na vysokej škole pociťovať, pokúste sa zaradiť do programu jednu relaxačnú aktivitu týždenne. Starostlivosť o seba je dôležitou súčasťou udržiavania dobrého duševného zdravia. Doprajte si kúpeľ alebo hodinu času pre seba, počas ktorej si zdriemnete, budete maľovať alebo robiť inú relaxačnú činnosť. Zamerajte sa na koníček, ktorý vás baví, napríklad na čítanie, písanie alebo hranie videohier. Naplánujte si v týždni čas na relaxáciu, pretože to zabráni tomu, aby ste sa cítili preťažení.[7]

  • Možno tiež zistíte, že čas strávený s priateľmi alebo samostatné prechádzky môžu byť uvoľňujúce a upokojujúce. Aj jednoduché aktivity vám môžu pomôcť zbaviť sa stresu a odpútať sa od školy, hoci len na krátky čas.

Metóda 3 z 3: Oslovenie iných na vysokej škole


Obráťte sa na poradcu na akademickej pôde.[8]
Odborný zdroj
Liana Georgoulis, PsyD
Licencovaný klinický psychológ
Rozhovor s odborníkom. 6. septembra 2018.
Ak viete, že máte problémy s duševným zdravím, uistite sa, že ich máte pod kontrolou. Sledujte nebezpečné signály, ktoré môžu naznačovať, že vaše duševné zdravie sa posúva, a ak si niečo všimnete, vyhľadajte pomoc. Ak začnete mať pocit, že sa vaše duševné zdravie posúva, alebo ak chcete zabrániť zhoršeniu svojho duševného zdravia, obráťte sa na poradcu v univerzitnom areáli. V areáli vašej vysokej školy by mali byť k dispozícii poradenské služby a podpora duševného zdravia pre študentov. Tieto služby sú často bezplatné alebo hradené z vašich študentských zdravotných poplatkov. Viac informácií o službách v oblasti duševného zdravia nájdete na webovej stránke vašej vysokej školy. Viac informácií o službách v oblasti duševného zdravia na akademickej pôde získate od poradcu pre ubytovanie na internáte.[9]
Dôveryhodný zdroj
Národná aliancia pre duševné choroby
Grassroots organizácia zameraná na duševné zdravie, ktorá poskytuje zdroje, podporu a vzdelávanie pre ľudí postihnutých duševnou chorobou
Prejsť na zdroj

  • Oslovenie poradcu na akademickej pôde môže byť dobrou možnosťou, ak máte problémy so svojím duševným zdravím a neviete, kam sa obrátiť. Rozhovor s vyškoleným odborníkom o vašom duševnom zdraví môže byť prvým krokom k tomu, aby ste sa cítili lepšie.[10]
    Odborný zdroj
    Liana Georgoulis, PsyD
    Licencovaný klinický psychológ
    Rozhovor s odborníkom. 6. septembra 2018.
  • Poradcovia na vašej škole vás môžu odkázať aj na iné služby pre duševné zdravie, napríklad na zdroje pre osoby so zdravotným postihnutím, ako aj na iných zdravotníckych odborníkov, s ktorými sa môžete poradiť.
  • Skúste si vytvoriť zoznam spúšťačov a varovných signálov, ktoré môžu naznačovať, že vaše duševné zdravie je na ústupe. Tento zoznam majte stále pri sebe a často ho kontrolujte, aby ste zistili, či by ste mali vyhľadať pomoc.


Porozprávajte sa s priateľmi a blízkymi. Je bežné, že sa vám na vysokej škole cnie za domovom, najmä počas prvého ročníka. Oprite sa o podporu priateľov a blízkych vo svojom okolí, najmä ak máte pocit, že je vaše duševné zdravie ohrozené. Udržujte pravidelný kontakt so svojimi priateľmi a blízkymi a hovorte s najbližšími o tom, ako sa cítite. Nehanbite sa ani sa nebojte priznať, že máte problémy s duševným zdravím.[11]
Dôveryhodný zdroj
Národná aliancia pre duševné choroby
Grassroots organizácia zameraná na duševné zdravie poskytujúca zdroje, podporu a vzdelávanie pre ľudí postihnutých duševnou chorobou
Prejsť na zdroj

  • Môžete sa tiež zveriť mentorom na vysokej škole, ako sú profesori alebo učitelia. Majte však na pamäti, že profesori a učitelia môžu byť povinní nahlásiť to, čo im poviete, vysokej škole, ak majú pocit, že je ohrozené vaše duševné zdravie.

  • Kontaktujte tiesňovú linku. Ak máte na vysokej škole krízu duševného zdravia, obráťte sa na tiesňovú linku. Zavolajte, pošlite SMS alebo e-mail na tiesňovú linku, aby ste sa mohli s niekým porozprávať o tom, ako sa cítite, a získať pomoc, ktorú potrebujete. Mnohé linky dôvery pre duševné zdravie sú k dispozícii 24 hodín denne a majú vyškolených operátorov, ktorí vám môžu pomôcť.[12]

    • Ak potrebujete okamžitú lekársku pomoc kvôli svojmu duševnému zdraviu, volajte 911.
    • Prostredníctvom Národnej linky pre prevenciu samovrážd 1-800-273-TALK (8255) môžete zavolať alebo sa s niekým spojiť prostredníctvom živého rozhovoru.
    • Viac informácií o službách v oblasti duševného zdravia vo vašej lokalite získate aj na linke pomoci SAMHSA Treatment Referral Helpline, 1-877-SAMHSA7 (726-4727).
  • Referencie