3 spôsoby, ako si naplánovať život

Rozvrhnutie života vám pomôže nájsť si viac času na veci, ktoré máte radi, bez toho, aby ste na tejto ceste obetovali svoju prácu. Vytvorenie rozvrhu tiež zníži váš stres, či už chodíte do školy, alebo máte náročnú prácu. Vytvorte si rozvrh, ktorý vám bude nápomocný, a to tak, že si rozumne zorganizujete čas a vopred si naplánujete stratégiu práce. Nezabudnite si každý deň vyhradiť čas aj na načerpanie nových síl.

Metóda 1 z 3: Organizácia času


Sledujte svoj čas. Jeden alebo dva týždne so sebou noste zápisník alebo denný plánovač a zapisujte si všetko, čo robíte. Zaznamenajte si, koľko času venujete práci, domácim úlohám, zábave a každodenným úlohám, ako je spánok a jedlo. [1]

  • Zatiaľ sa nesnažte zmeniť svoje návyky. Účelom tohto kroku je len poskytnúť vám predstavu o tom, ako práve teraz využívate svoj čas.
  • Buďte k sebe úprimní v tom, ako trávite svoj čas – svoje návyky môžete neskôr vždy zlepšiť.
  • Dajte si záležať na tom, aby ste si ujasnili účel niektorých úloh. Napríklad v pondelok aj v utorok môžete stráviť dve hodiny na internete. Pondelkový čas však môžete stráviť na Facebooku a herných stránkach, zatiaľ čo utorkový čas venujete získavaniu ďalších zručností, ktoré potrebujete na dosiahnutie svojich cieľov. Zahrňte to do svojho sledovania, aby ste získali lepší prehľad o tom, ako využívate svoj čas.


Vytvorte si zoznam svojich krátkodobých a dlhodobých cieľov.[2]
Zdroj experta
Leah Morris
Životný kouč
Expertný rozhovor. 19. júna 2020.
Pozrite sa dopredu na ďalší deň, mesiac a rok. Spýtajte sa sami seba, čo chcete v tomto čase urobiť. Stanovte si krátkodobé aj dlhodobé ciele, aby ste vedeli, ako si rozdeliť čas a merať svoj pokrok.[3]
Dôveryhodný zdroj
Národná zdravotná služba (Spojené kráľovstvo)
Systém verejnej zdravotnej starostlivosti v Spojenom kráľovstve
Prejsť na zdroj

  • Zohľadnite svoje osobné ciele, ako aj vonkajšie povinnosti, ako je vaša kariéra alebo školské povinnosti.
  • Vaším dlhodobým cieľom môže byť napríklad dokončenie štúdia, zatiaľ čo vašimi dnešnými cieľmi môže byť účasť na vyučovaní a dokončenie písania referátu.


Zistite, v ktorom dennom čase dosahujete najlepšie výsledky. Po niekoľkých dňoch sledovania svojich aktivít si prezrite svoje poznámky a zistite, kedy ste najproduktívnejší. Ak sa dokážete trvalo najlepšie sústrediť v určitom dennom čase, pravdepodobne je to vaše okno najvyššej produktivity.[4]

  • Môžete napríklad zistiť, že sa najlepšie sústredíte ráno, alebo sa vám to podarí až pri západe slnka.


Venujte pozornosť tomu, kde strácate čas. Znovu si prezrite svoje poznámky a spýtajte sa sami seba, či sa neobjavujú nejaké sústavné časové straty. Ak je nejaká činnosť zbytočná, neobohacuje váš život a neposúva vás bližšie k vašim cieľom, pravdepodobne ide o stratu času. Premyslite si, ako môžete tieto činnosti obmedziť alebo sa ich úplne zbaviť.[5]

  • Možno si napríklad uvedomíte, že príliš veľa odkladáte na internete. Aby ste to napravili, môžete si nainštalovať aplikáciu, ktorá blokuje rozptyľujúce stránky, alebo si môžete každý deň určiť kratší čas na surfovanie po internete.


Buďte realistickí. Pri plánovaní rozvrhu majte na pamäti svoje potreby a obmedzenia. To, že niečo funguje na papieri, nemusí nevyhnutne znamenať, že sa toho budete môcť držať aj v reálnom živote. Položte si otázku, ako si udržíte hladinu energie počas celého dňa, a nezabudnite, že si v rozvrhu budete musieť nechať malé medzery na veci, ako je jedlo a návšteva toalety.[6]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Business Review
Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podniku
Prejsť na zdroj

  • Zostaňte flexibilní. V budúcnosti možno budete musieť upraviť svoj plán.


Načerpajte inšpiráciu. Vyhľadajte si na internete články o tom, ako si úspešní ľudia štruktúrujú svoje dni. Všimnite si, koľko času venujú práci, zábave a odpočinku. Zvážte možnosť požičať si časti svojho rozvrhu od niekoho, koho obdivujete.

  • Môžete sa napríklad inšpirovať niekým, ako bol Benjamin Franklin, ktorý každé ráno vstával o piatej a plánoval si deň dopredu.[7]

Metóda 2 z 3:Riadenie povinností


Rozdeľte si veľké úlohy na menšie. Vďaka tomu sa vám veľké úlohy budú zdať menej zdrvujúce a ľahšie splniteľné. Napríklad rozdeľte svoje dlhodobé ciele na menšie krátkodobé ciele.[8]
Odborný zdroj
Leah Morris
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 19. júna 2020.
Potom si vytvorte zoznam úloh, ktoré musíte urobiť, aby ste dosiahli tieto menšie ciele. Takto môžete zažiť úspech z dokončenia každého kroku, ktorý budete musieť urobiť, aby ste dosiahli svoj konečný cieľ.[9]


Používajte pravidlo 80-20 na inteligentnú prácu. Pravidlo 80-20 hovorí, že 80 percent výsledkov by malo pochádzať z 20 percent vášho úsilia. Na splnenie tohto cieľa sa možno budete chcieť zamerať na to, čo vám prináša najlepšie výsledky, a zvážiť delegovanie alebo odstránenie tých úloh, ktoré sa zdajú byť „menej naliehavé“ alebo nepotrebné.[10]

  • Môžete sa napríklad rozhodnúť, že budete umývať riad každý druhý večer, aby ste si vytvorili čas na splnenie úlohy potrebnej na dosiahnutie vášho cieľa.
  • Položte si tieto otázky:
    • Je každá úloha na mojom zozname naliehavá?
    • Sú úlohy na mojom zozname v mojej kompetencii alebo patria inde?
    • Netrávim príliš veľa času na určité typy úloh?
    • Sú úlohy, ktoré by som mal delegovať?
    • Sú všetky tieto úlohy naozaj nevyhnutné pre celkový výsledok?


Vytvorte si zoznamy úloh. Zoznamy úloh vám pomôžu udržať si prehľad o všetkých úlohách, ktoré máte na stole. Je dobré mať niekoľko zoznamov: jeden na dnes, jeden na týždeň alebo mesiac a jeden na celý rok. Pomôže vám to udržať si nadhľad nad svojimi povinnosťami bez toho, aby ste sa zahltili.[11]
Zdroj experta
Leah Morris
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 19. júna 2020.

  • Premyslite si, čo si dáte na zoznam úloh. Zahrňte doň len úlohy, ktoré sú pre vás dôležité a ktoré ste pripravení skutočne vykonať.
  • Zoskupujte podobné úlohy, aby ste maximalizovali svoj zoznam úloh. Zvážte napríklad spojenie svojich pochôdzok. Namiesto toho, aby ste bežali do obchodu pre každú drobnosť, zoskupte si pochôdzky.
  • Tri až päť položiek je dobrá dĺžka denného zoznamu úloh.


Používajte plánovač. Organizáciu a zníženie úrovne stresu dosiahnete tak, že si vopred určíte, kedy budete vykonávať konkrétne úlohy. Rozdeľte si deň na časové bloky a činnosti, ako je robenie domácich úloh, odpovedanie na e-maily a varenie jedla, priraďte k určitým blokom.[12]

  • Keď si svoj plán napíšete, nebudete musieť vynakladať energiu na to, aby ste si ho zapamätali.


Najdôležitejšiu prácu vykonávajte vtedy, keď sa cítite najbystrejší. Usporiadajte si svoj plán tak, aby ste najdôležitejšie veci zo zoznamu úloh mohli riešiť v čase najväčšej produktivity. U mnohých ľudí toto okno nastáva niekoľko hodín po prebudení.[13]

  • Povinnosti, ako napríklad vyučovanie a stretnutia, vám môžu brániť v práci počas najproduktívnejšieho času dňa. Ak nemôžete zmeniť svoj rozvrh, vyhľadajte druhý najlepší čas dňa na vykonanie dôležitej práce.


Sústreďte sa na jednu vec naraz. Venujte všetku svoju pozornosť jednej úlohe skôr, ako prejdete na inú. Vďaka multitaskingu sa možno cítite produktívni, ale v skutočnosti vás to celkovo robí menej efektívnymi.[14]

  • Ak máte tendenciu odbiehať na vedľajšiu koľaj, hľadajte spôsoby, ako zablokovať rozptýlenie. Zatvorte dvere, nasaďte si slúchadlá s potlačením hluku alebo choďte niekam bez Wi-Fi, aby ste mohli pracovať.


Vytvorte si rutinné postupy. Určite si základné úlohy, ktoré musíte robiť stále dokola, ako napríklad varenie alebo príprava detí do školy. Vymyslite si nejaké účinné metódy na vykonávanie týchto úloh a opakujte ich, kým sa nestanú každodenným zvykom.[15]

  • Možno si budete chcieť vytvoriť napríklad nový ranný režim alebo víkendový režim prípravy jedla.
  • Keď dokážete robiť jednoduché úlohy na autopilota, uvoľníte si myseľ, aby ste sa mohli sústrediť na náročnejšie veci.


Vyhnite sa nadmerným záväzkom. Chcete toho dosiahnuť čo najviac, ale príliš veľa práce vás môže rýchlo zahltiť. Nadmerné povinnosti namiesto toho, aby vám pomohli žiť lepšie, vedú k vyhoreniu. Pred pridaním nových položiek do svojho plánovača alebo zoznamu úloh sa opýtajte sami seba, či na ne naozaj máte čas.

  • Pozrite si svoj plán, aby ste sa uistili, že máte čas.
  • Položte si otázku, či nový prírastok stojí za to, aby ste sa vzdali niečoho iného.

Metóda 3 z 3: Zosúladenie práce a voľného času


Vyhraďte si čas pre svojich blízkych. Prejdite si svoj denný alebo týždenný plán a rozhodnite sa, kedy sa spojíte s rodinou a dohoníte čas s priateľmi. Ak ste zaneprázdnení, môže vám pomôcť začleniť čas na spoločenské stretnutia do vašich bežných rutinných činností.

  • Napríklad by ste mohli každý deň pri večeri dobehnúť svoju rodinu.


Dajte si technologický zákaz vychádzania. Je príliš ľahké premárniť večerný voľný čas na gadgety, ako je telefón alebo tablet, a používanie elektroniky v blízkosti času spánku vám môže skutočne zabrániť v dobrom nočnom odpočinku. Šetrite čas a lepšie spite tým, že aspoň hodinu pred spaním vypnete svoje prístroje.[16]


Zapracujte do svojho rozvrhu relaxáciu. Osobný čas je dôležitý pre vaše celkové zdravie a šťastie, preto ho uprednostnite rovnako ako prácu alebo školu. Premýšľajte o tom, čo potrebujete, aby ste sa každý deň cítili svieži a nabití energiou. Potom si na ne v plánovači vyhraďte čas.[17]

  • Napríklad by ste mohli každé ráno vstávať o dvadsať minút skôr a meditovať, alebo by ste si mohli vyhradiť nedeľné večery na prácu na nejakom koníčku.

  • Nájdite si čas na svoje zdravie. Venujte si každú noc aspoň sedem hodín spánku, ako aj niekoľko hodín týždenne na cvičenie a prípravu výživného jedla. Zotrvanie v zdraví vám pomôže lepšie fungovať v každej oblasti života. Ak sa budete o svoje zdravie starať už teraz, budete sa aj po rokoch tešiť z kvalitnejšieho života.[18]
    Dôveryhodný zdroj
    Klinika Mayo
    Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
    Prejsť na zdroj
  • Odkazy