3 spôsoby, ako si naplánovať život

Zaslúžite si žiť svoj najlepší život, ale možno neviete, ako začať. Vytvorenie životného plánu môže byť vašou vstupenkou k úspechu. Dobrý plán vám pomôže sústrediť sa na to, čo chcete a ako to môžete dosiahnuť, a poskytne vám plán pre váš každodenný život. Máte všetky nástroje, ktoré potrebujete na dosiahnutie úspechu, takže sa pripravte na žiarivú budúcnosť.

Metóda 1 z 3:Vytváranie smeru vo svojom živote


Identifikujte, čo vo vašom živote nefunguje, aby ste vedeli, čo zmeniť. Pravdepodobne máte vo svojom živote oblasti, v ktorých sa cítite nenaplnení, ale je to problém, ktorý sa dá vyriešiť. Spýtajte sa sami seba, či naplno využívate svoje talenty a či máte vplyv. Okrem toho zistite, ktoré veci vo vašom živote vyvolávajú závisť, smútok a ľútosť. Je pravdepodobné, že máte pocit, že vám v týchto oblastiach niečo chýba.[1]

  • Možno máte napríklad pocit, že vaša súčasná práca pre vás nie je skutočnou výzvou alebo váš osobný život je prázdny.
  • Ak sa neustále stresujete kvôli peniazom, možno sa budete chcieť zamerať na zmenu svojich financií tým, že budete viac zarábať alebo menej míňať.
  • Ak sa vám stáva, že závidíte priateľom ich fotografie z dovoleniek, možno je načase, aby ste začali plánovať výlet. Podobne, ak ľutujete, že ste nedokončili štúdium, možno je čas vrátiť sa do školy.


Definujte si svoje základné hodnoty v živote. Život v súlade s vašimi hodnotami vám môže pomôcť cítiť sa naplnený a plný zmyslu. Ak chcete zistiť svoje hodnoty, preskúmajte, ako trávite svoj čas a čo vás robí najšťastnejšími. Prípadne sa zamyslite nad tromi ľuďmi, ktorých obdivujete, a zistite, prečo si ich veľmi vážite. Môžete si tiež prezrieť zoznam hodnôt a zaškrtnúť, ktoré z nich sú pre vás najdôležitejšie.[2]

  • Medzi základné hodnoty patria veci ako čestnosť, lojalita, rodina, sloboda, súcit, tvorivosť, príroda, úspech. Môžete si napríklad ceniť pomoc ľuďom, vyjadrenie svojej kreativity, čestnosť a tvrdú prácu.
  • Kontrolný zoznam základných hodnôt nájdete tu: https://www.cmu.edu/career/documents/my-career-path-activities/values-exercise.pdf


Sledujte, ako v súčasnosti trávite svoj čas. Váš čas je cenný, tak ho venujte budovaniu života, ktorý milujete. Ak chcete zistiť, kam teraz smeruje váš čas, zapíšte si svoje každodenné činnosti a koľko času strávite každou z nich. Potom si vypočítajte, koľko času trávite činnosťami, ktoré nezodpovedajú vašim hodnotám.[3]

  • Napríklad si môžete pomocou telefónu robiť poznámky o tom, čo robíte a koľko času tým strávite počas celého týždňa. Na konci týždňa si prejdite poznámky a zistite, kde by ste mohli urobiť zmeny.
  • Môžete si zapísať veci ako: „Pripravil som sa do práce“, „Pracoval som“, „Pozeral som televíziu“, „Urobil som/jedol som večeru“, „Upratoval som kuchyňu“, „Pozeral som film“ a „Išiel som spať“.“


Predstavte si, ako chcete, aby vyzeral váš život v budúcnosti. Zaslúžite si byť šťastní, preto si predstavte svoje budúce ja, ako žijete svoj ideálny život. Rozhodnite sa, kde by ste chceli žiť, akú kariéru alebo vášeň chcete, ako budete tráviť voľný čas a koho chcete mať okolo seba.[4]
Určite, kde chcete byť o 1 rok, 2 roky, 5 rokov a 10 rokov. Použite túto víziu, aby ste si určili smer, kam sa chcete v živote dostať.

  • Môžete si napríklad predstaviť, že o 5 rokov budete žiť v novom dome, pracovať v práci, v ktorej pomáhate ľuďom, vracať sa domov k mačke a milujúcemu partnerovi a venovať sa kreatívnemu koníčku, napríklad pleteniu alebo maľovaniu.
  • Podobne si môžete predstaviť seba s milujúcim partnerom, množstvom detí a domácou pekárňou. Vo voľnom čase sa môžete hrať s deťmi hry a chodiť na hodiny jogy.
  • Na druhej strane si môžete predstavovať, že cestujete po svete ako fotograf a žijete kočovným životom. Keď necestujete, môžete sa spojiť s rodinou a priateľmi a lúštiť krížovky.


Požiadajte svojich priateľov a rodinu, aby podporili zmeny, ktoré chcete urobiť. Za svojimi snami nemusíte ísť sami. Možno budete dokonca úspešnejší, ak budete mať podporu. Skúste pracovať spolu s partnerom, aby ste sa mohli navzájom kontrolovať. Ako alternatívu povedzte o svojich cieľoch priateľom alebo rodine a požiadajte ich, aby vás podporili.[5]
Dôveryhodný zdroj
Americká psychologická asociácia
Vedúca vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
Prejsť na zdroj

  • Svojim priateľom a rodine môžete povedať: „Chcem zmeniť svoje stravovacie návyky k lepšiemu. Keď ideme von, môžeme ísť do reštaurácie so zdravými možnosťami?“ „Začínam podnikať, aby som mohol predávať svoje obrazy. Mohli by ste zdieľať moju obchodnú stránku, aby ste pomohli šíriť informácie??“ alebo „Snažím sa ušetriť peniaze. Keď sa stretávame, môžeme sa držať bezplatných alebo lacných aktivít?“
  • Zvážte možnosť požiadať niekoho, koho obdivujete, aby sa stal vaším mentorom. Môžu vám poskytnúť usmernenie a podporu.[6]

Metóda 2 z 3:Stanovenie cieľov


Stanovte si SMARTER ciele ktoré vám pomôžu vytvoriť si život, aký chcete. Dosiahnutie vašich cieľov môže byť naozaj ťažké, ale stanovenie SMARTER cieľov zvyšuje vaše šance na úspech. SMARTER je skratka pre špecifické, merateľné, dosiahnuteľné, relevantné, časovo ohraničené, hodnotené a opätovne upravované.[7]
Určite si ciele na základe svojho ideálneho života a základných hodnôt. Potom ich prehodnoťte, aby boli SMARTER.

  • Povedzme, že si chcete kúpiť dom. SMARTER cieľ by mohol znieť: „Z každej výplaty budem odkladať 200 dolárov na sporiaci účet na zálohu na dom.“ Je to konkrétne, pretože to dáva jasný postup. Je merateľný, pretože môžete sledovať peniaze. Je dosiahnuteľný, pretože ide o primeranú sumu. Je relevantný, pretože vaším cieľom je kúpiť si dom. A je to časovo ohraničené, pretože sa to deje pri každej výplate. Môžete sa uistiť, že je vyhodnotený a znovu upravený tým, že sa k svojmu cieľu budete pravidelne vracať, napríklad raz za 6 mesiacov.
  • Ak chcete novú prácu, SMARTER cieľ by mohol znieť: „Každý týždeň sa budem uchádzať o 5 pracovných miest, kým ma neprijmú.“ Je konkrétny, pretože sa zameriava na činnosť, ktorú môžete kontrolovať. Je merateľný, pretože si môžete spočítať, koľko žiadostí ste poslali. Je dosiahnuteľný, pretože zahŕňa len správanie, ktoré máte pod kontrolou. Je to relevantné, pretože nemôžete získať prácu, ak sa o ňu neuchádzate. Sú časovo ohraničené, pretože ich budete plniť každý týždeň. Svoj cieľ môžete tiež každý mesiac prehodnocovať, aby ste ho zhodnotili a upravili.


Vytvorte si vizuálne znázornenie svojich cieľov. Umiestnite svoje ciele do popredia pomocou vizuálnej pripomienky. Ak si chcete zachovať jednoduchosť, svoje ciele si jednoducho napíšte. Ak ste umelecky založení, vytvorte si k svojim cieľom ilustrácie. Umiestnite svoj výtvor na miesto, kde ho budete vidieť každý deň.[8]
Vyskúšajte jeden z týchto nápadov:

  • Vytvorte si tabuľu vízií s fotografiami z internetu alebo časopisov.
  • Napíšte si svoje ciele pomocou farebných pier alebo fixiek.
  • Nakreslite si symboly svojich cieľov, napríklad písací stroj pre každodenné písanie, športovú obuv pre cvičenie alebo dom pre presťahovanie sa do nového domova.


Rozdeľte svoje ciele na menšie kroky. Veľký cieľ sa môže zdať ohromujúci, ale nemusíte robiť všetko naraz. Namiesto toho si svoj cieľ rozdeľte na menšie kroky, ktoré sa dajú ľahšie dosiahnuť. Vytvorte kroky, ktoré sú zvládnuteľné, aby ste si ich mohli ľahko odškrtnúť zo zoznamu úloh.[9]
Dôveryhodný zdroj
Americká psychologická asociácia
Vedúca vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
Prejsť na zdroj

  • Povedzme, že vaším cieľom je zabehnúť maratón. Môžete si vytvoriť kroky ako: „prejsť/prebehnúť míľu“, „prebehnúť míľu“, „prebehnúť 5 km“, „prejsť/prebehnúť polmaratón“, „prebehnúť polmaratón“, „prejsť/prebehnúť 20 míľ“, „prebehnúť 20 míľ“, „prejsť/prebehnúť maratón“, „prebehnúť maratón.“
  • Môžete mať aj cieľ súvisiaci s prácou, napríklad stať sa kuchárom. Medzi vaše kroky by mohli patriť: „získať titul/certifikát“, „získať základnú prácu v reštaurácii“, „získať mentora“, „rozvíjať svoj vlastný štýl/techniky“ a „uchádzať sa o povýšenie v práci“.“
  • Povedzme, že vaším cieľom je zlepšiť svoje financie. Medzi vaše kroky môže patriť: „vytvoriť si rozpočet“, „každý mesiac previesť 100 dolárov na môj sporiaci účet“, „požiadať o zvýšenie platu“ a „otvoriť si investičný účet“.“
  • Čím skôr urobíte prvý krok k cieľu, tým ľahšie sa budete motivovať, aby ste pokračovali.[10]
    Zdroj experta
    Sandra Possing
    Životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 15. júla 2020.


Vypracujte stratégie na prekonanie prekážok. Každý sa v živote stretne s neúspechmi, takže sa nebojte, ak narazíte na prekážku. Aby ste sa udržali na správnej ceste, predvídajte veci, ktoré by vám mohli prekážať. Potom si urobte brainstorming nápadov, ako sa s nimi vysporiadať.[11]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Medical School
Vzdelávacia stránka Harvard Medical School pre verejnosť
Prejsť na zdroj

  • Povedzme napríklad, že chcete začať vlastný podnik. Možno sa obávate, že vás bude brzdiť nedostatok času a rozptýlenie, napríklad vaše obľúbené televízne programy. Ako riešenie môžete vyskúšať skoré vstávanie, aby ste mohli pracovať na svojom podnikaní. Takto budete mať prácu hotovú hneď ráno a nebudete musieť meniť svoje večerné návyky pri televízii.
  • Podobne sa možno budete chcieť riadiť rozpočtom. Možno sa obávate prekážok, ako sú dovolenkové nákupy, neočakávané výdavky a večere s priateľmi. Tieto prekážky by ste mohli zvládnuť tak, že si v rozpočte vytvoríte položku na výdavky na dovolenkové nákupy, ako aj položku na mimoriadne výdavky. Okrem toho sa môžete s priateľmi porozprávať o výbere menej nákladných aktivít.


Časom ciele revidujte, aby pre vás zostali relevantné. Niekedy začnete sledovať nejaký cieľ, ale uvedomíte si, že to nie je pre vás. Je v poriadku zmeniť názor a zmeniť smer, keď sa to stane. Svoje ciele vyhodnocujte v stanovených intervaloch, napríklad mesačne, štvrťročne, každých 6 mesiacov alebo raz ročne. Ak vám vaše súčasné ciele nevyhovujú, pokračujte v ich prehodnocovaní alebo ich nahraďte novým cieľom.[12]

  • Vaším cieľom môže byť napríklad pracovať pre seba. Možno však zistíte, že neznášate vedenie vlastného podniku. Keďže vám váš cieľ nevyhovuje, stanovte si nový kariérny cieľ.
  • Podobne, možno ste vždy snívali o tom, že zabehnete maratón, ale zistíte, že vás to po 30 minútach behu prestáva baviť. Je v poriadku, ak namiesto toho zmeníte svoj cieľ na beh na 5 km.
  • Možno ste chceli agresívne splatiť svoje dlhy, a tak ste si stanovili prísny rozpočet. Ak ste však naozaj nešťastní, môžete sa rozhodnúť, že vám bude trvať trochu dlhšie, kým splatíte svoj dlh, alebo môžete skúsiť zarobiť trochu peňazí navyše, aby bol váš rozpočet pružnejší.


Nechajte odísť veci, ktoré vám prekážajú pri dosahovaní vašich cieľov. Je pravdepodobné, že máte časožrútov a neporiadok, ktoré nie sú v súlade s vašimi cieľmi. Nie je nič zlé na tom, ak robíte veci, ktoré vás robia šťastnými, ale skúste vyradiť činnosti, majetok alebo dokonca ľudí, ktorí vás v živote brzdia. Odstráňte všetko, čo prekáža vašim cieľom.[13]

  • Nadmerný neporiadok v kuchyni vám môže napríklad sťažovať prípravu zdravých jedál. Podobne vám neporiadok môže brániť v tom, aby ste doma cvičili alebo sa venovali nejakej záľube. Vyčistiť neporiadok, aby ste mali priestor žiť život, aký chcete.
  • Ak máte priateľa, ktorý vám neustále kazí vaše sny, možno s ním budete tráviť menej času.
  • Ak strácate čas príliš častým pozeraním televízie, scrollovaním na telefóne alebo nakupovaním vo výkladoch online, zvážte, či tento čas nevyužijete na niečo produktívne.

Metóda 3 z 3: Prijatie opatrení


Spočiatku robte malé zmeny, aby sa vám ľahko robili. Pravdepodobne chcete rýchle výsledky, ale veľké radikálne zmeny zvyčajne netrvajú dlho. Namiesto toho sa vyzvite, aby ste každý deň strávili trochu času prácou na svojom cieli. Časom sa z týchto zmien stanú návyky. Keď sa vaše nové návyky stanú vašou druhou prirodzenosťou, urobte ďalší malý krok k svojmu cieľu.[14]

  • Povedzme, že vaším cieľom je začať cvičiť 5-krát týždenne. Môžete začať tým, že sa každý deň po práci vyberiete na 15-minútovú prechádzku. Keď sa to stane zvykom, môžete to rozšíriť na 30-minútovú prechádzku. Ďalej môžete vyskúšať ďalšie cvičenia.
  • Podobne môžete chcieť napísať román. Začnite tým, že budete každý deň 15 minút písať. Keď si vytvoríte tento návyk, skúste ho rozšíriť na 30 minút denne. Stanovte si nové ciele, keď sa vám nové návyky budú zdať ľahké.
  • Ak sa snažíte ušetriť peniaze, začnite s malou sumou, ktorá je pre vás jednoduchá, napríklad 20 dolárov týždenne. Potom hľadajte spôsoby, ako môžete sprísniť svoj rozpočet, aby ste mohli ušetriť viac.


Zariaďte si prostredie tak, aby podporovalo život, ktorý chcete. To, kde a ako trávite svoj čas, vám buď pomôže dosiahnuť vaše ciele, alebo vás môže brzdiť.[15]
Spúšťače prostredia vás navyše môžu prinútiť vrátiť sa k zlým návykom, hoci sa veľmi snažíte žiť čo najlepšie.[16]
Vytvorte si domov a pracovný priestor, ktorý vás bude inšpirovať k tomu, aby ste sa držali svojich životných cieľov.

  • Odstráňte predmety, ktoré vás rozptyľujú alebo lákajú k návykom, ktoré nechcete. Môžete sa napríklad zbaviť nezdravého jedla alebo ďalšieho televízora v spálni.
  • Umiestnite predmety, ktoré vám pomáhajú žiť čo najlepšie, na ľahko prístupné miesta. Zdravé potraviny by ste si mohli dať do chladničky na úroveň očí a mohli by ste si doma vytvoriť pracovný priestor, ktorý vám uľahčí prácu na vašom vášnivom projekte.


Sledujte svoje pokroky, ktoré vám pomôžu udržať si motiváciu. Jediný spôsob, ako sa uistiť, že ste úspešní, je sledovať, ako sa vám darí. Vytvorte si systém sledovania pokroku pri plnení hlavných cieľov vo vašom živote.[17]
Aktualizujte svoj tracker denne, týždenne alebo mesačne, podľa toho, čo vám vyhovuje.

  • Môžete si napríklad do kalendára zaznačiť, kedy budete pracovať na svojich cieľoch. Môžete si tiež vytvoriť tabuľku s jednotlivými krokmi, ktoré musíte vykonať, aby ste si mohli každý z nich odškrtnúť.
  • Môžete tiež skúsiť odškrtávať položky na svojej nástenke s víziami alebo na zozname cieľov, ktorý ste si vytvorili ako vizuálnu pripomienku.
  • Na sledovanie svojho pokroku môžete používať aj aplikácie, ako je Way of Life, Habitica alebo ATracker.


Odmeňte sa, keď dosiahnete pokrok. Oslavovanie malých úspechov vás motivuje a zvyšuje vašu šancu na úspech. Vytvorte si zoznam malých odmien, ktoré si môžete dať, napríklad malé pohostenie, predmet, ktorý ste si želali, alebo čas na prácu na obľúbenom koníčku. Pomocou sledovania pokroku sa rozhodnite, kedy je čas na oslavu. Dajte si odmenu za každý pokrok, ktorý urobíte, či už je veľký alebo malý.[18]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Medical School
Vzdelávacia stránka Harvard Medical School pre verejnosť
Prejsť na zdroj

  • Napríklad si môžete kúpiť nové bežecké topánky po absolvovaní 5 km. Ak získate novú prácu, môžete pozvať priateľov na oslavu. Ak sa budete držať svojich nových zmien celý týždeň, môžete si cez víkend vyhradiť hodinu na sledovanie obľúbených seriálov alebo hranie videohier.

  • Poučte sa z neúspechov, aby ste si nabudúce počínali lepšie. Neúspech vo vás môže zanechať pocity, ako je smútok a rozpaky, ale pomáha si uvedomiť, že každý niekedy zlyhá. Nemôžete byť úspešní, ak nie ste otvorení neúspechu! Zistite, čo sa môžete z týchto skúseností naučiť, aby ste mali väčšiu šancu uspieť, keď to skúsite znova.[19]

    • Povedzme, že ste sa napríklad prihlásili na postgraduálny program, aby ste sa mohli vrátiť do školy, ale vaša žiadosť nebola prijatá. Namiesto toho, aby ste sa vzdali svojho cieľa, zvážte otázku, prečo ste boli odmietnutí. Zamerajte sa na vypracovanie lepšej prihlášky na budúci rok a preskúmajte iné školy, ktoré by vám mohli lepšie vyhovovať.
    • Podobne, možno sa chcete presťahovať do nového mesta, ale máte problém nájsť si tam prácu. Nevzdávajte sa tohto sna! Pokračujte v posielaní žiadostí. Ak si myslíte, že by ste mali viac šťastia pri hľadaní práce, ak by ste tam už žili, našetrite si dostatok peňazí, aby ste sa uživili niekoľko mesiacov bez práce.
  • Odkazy