3 spôsoby, ako si naplánovať svoj rok

Nový rok, nové ja! Prijímanie predsavzatí sa nemusí obmedzovať len na Nový rok. Kedykoľvek je vhodný čas na to, aby ste si stanovili ciele a zostavili plán na tento rok, ktorý vám pomôže ich dosiahnuť. Môže sa to zdať ako veľká úloha, ale keď si ujasníte, čo chcete urobiť a ako to musíte urobiť, môžete použiť rôzne nástroje a metódy, aby ste svoje sny uskutočnili.

Metóda 1 z 3: Stanovenie cieľov


Vytvorte si zoznam hlavných cieľov, ktoré chcete tento rok dosiahnuť. Predstavte si sami seba za rok a premýšľajte o všetkom, čo by ste chceli, aby sa stalo. Vizualizujte si budúcnosť a napíšte si všetko, čo vás napadne a čo by ste chceli dosiahnuť, aby ste si vytvorili východiskový bod, keď budete pracovať na vymýšľaní cieľov. Nebojte sa klásť si ambiciózne ciele, ale zachovajte si ich v rozumnej miere.[1]
Odborný zdroj
Annie Lin, MBA
Život & Kariérny kouč
Rozhovor s odborníkom. 25 november 2019.
Vyberte si cieľ, ktorý je tesne za hranicou niečoho, čo cítite, že môžete pohodlne dosiahnuť.[2]

  • Napríklad: „Chcem byť do roka astronautom“ môže byť trochu naťahovačka, ale niečo ako: „Chcem napísať návrh románu“ by mohlo byť na dosah.
  • Naozaj sa tým bavte! Napríklad, možno sa chcete tento rok naučiť fotografovať. To je skvelé miesto, kde môžete začať mapovať ciele.
  • Môžete použiť pero a papier alebo napísať svoju víziu do textového editora či aplikácie na zapisovanie poznámok.


Rozdeľte ciele na svojom zozname do súvisiacich skupín. Usporiadajte si zoznam do konkrétnych skupín, ako sú finančné, kariérne, zdravotné a umelecké. Zoskupte všetky veci, ktoré by ste chceli v danom roku dosiahnuť, s podobnými alebo príbuznými cieľmi.[3]

  • Napríklad by ste mohli mať skupinu kondičných cieľov, ktoré zahŕňajú beh na 5 km, schopnosť urobiť 10 príťahov a schudnúť 10 kíl (4.5 kg).
  • Usporiadanie cieľov vám pomôže lepšie ich zvládnuť. Môžu vám tiež pomôcť pri štruktúrovaní vášho roka. Ak máte napríklad cieľ získať v práci povýšenie, mohli by ste začať tým, že budete každý deň chodiť do práce načas, dokončíte veľký projekt a potom požiadate o viac povinností. Ako budete postupovať, budete čoraz bližšie k svojim väčším cieľom.


Vytvorte si zoznam úloh pre každý z cieľov, ktoré chcete dosiahnuť. Napíšte si 1 cieľ na prázdnu stranu a zapíšte si každú úlohu, ktorú musíte splniť, aby ste tento cieľ dosiahli. Zamerajte sa vždy na jeden cieľ a naozaj premýšľajte o všetkom, čo musíte urobiť, aby sa tento sen stal skutočnosťou. Venujte čas každému z nich, kým nevytvoríte pevný zoznam úloh, potom vytvorte nový dokument pre ďalší cieľ, kým nezmapujete všetky.[4]

  • Ak je napríklad vaším cieľom dostať sa do formy a schudnúť, mohli by ste si vytvoriť zoznam úloh, ktorý by mohol obsahovať napríklad: „Zapísať sa do posilňovne, vyhradiť si každý deň čas na cvičenie, vytvoriť si plán stravovania, aby ste jedli zdravšie, kúpiť si bežecké topánky“ a podobne.
  • Dokonca by mohlo byť užitočné spustiť rýchle vyhľadávanie na internete, aby ste zistili, čo je potrebné na to, aby ste niečo urobili. Ak ste napríklad nikdy predtým nebehali maratón, môžete si overiť, čo je potrebné na to, aby ste to dokázali.


Stanovte si termíny pre jednotlivé úlohy. Naplánujte a rozvrhnite si stanovený čas, v ktorom by ste mali dokončiť každú z menších úloh a krokov. Dajte si termín, aby ste sa sústredili na dosiahnutie väčšieho cieľa.[5]

  • Ak sa napríklad chcete v budúcom roku zúčastniť na 10 km, môžete si stanoviť termín, že za niekoľko týždňov budete behať 30 minút v kuse a o niekoľko mesiacov si zabehnete 5 km. Nakoniec budete pripravení na to, aby ste sa pustili do svojho konečného cieľa, ktorým je 10 km.
  • Niekedy sa stane, že sa niečo stane a vy musíte upraviť svoje termíny. To je v poriadku! Dovoľte si urobiť úpravy a nenechajte sa odradiť.

Metóda 2 z 3: Zostaňte na správnej ceste


Začnite každý deň tým, že si napíšete 3 veci, ktoré chcete dosiahnuť. Každé ráno si nájdite čas a zapíšte si aspoň 3 celkové úlohy, ktoré sú prioritou a ktoré chcete v ten deň dokončiť.[6]
Odborný zdroj
Annie Lin, MBA
Život & Kariérny kouč
Rozhovor s odborníkom. 25. novembra 2019.
Aj keď ich nedokončíte, proces stanovovania priorít a každodenného sústredenia sa na väčšie ciele vám pomôže udržať sa na správnej ceste.[7]

  • Vaše 3 priority môžu súvisieť s jedným cieľom alebo s 3 úlohami súvisiacimi so samostatnými cieľmi. Môžete si napríklad dať za cieľ ísť si zabehať, pozrieť si ceny hotelov na budúcu cestu, ktorú máte naplánovanú, a prečítať kapitolu knihy, ak máte cieľ viac čítať.
  • Ak máte napríklad cieľ schudnúť 15 kíl (6.8 kg), môžete si zapisovať každodenné úlohy, ako napr:
    • Po obede sa prejdite
    • Na popoludňajšiu desiatu zjedzte kúsok ovocia
    • Vyhnite sa tomu, aby ste si v odpočinkovej miestnosti dali pečivo


Raz týždenne si skontrolujte svoje ciele, aby ste videli svoj pokrok. Pravidelne sa kontrolujte, aby ste zistili, ako napredujete pri dosahovaní svojich cieľov. Preskúmajte pokrok, ktorý ste dosiahli v predchádzajúcom týždni – čo sa vám podarilo, čo nie? Vymyslite si realizovateľné kroky, ktoré môžete podniknúť v nasledujúcich týždňoch a mesiacoch, aby ste pokračovali v napredovaní smerom k svojmu konečnému cieľu.[8]

  • Každý týždeň si vyhraďte čas, ktorý vám vyhovuje. Môžete si napríklad naplánovať približne hodinu každú nedeľu ráno na preskúmanie svojho pokroku.


Podeľte sa o svoje plány a ciele s partnerom, aby ste zostali motivovaní. Nemusí to byť niekto, kto má rovnaký cieľ ako vy, ale nájdenie partnera vám môže pomôcť cítiť podporu a motiváciu pri dosahovaní vašich cieľov. Ozvite sa im vždy, keď dosiahnete pokrok pri dosahovaní svojho cieľa alebo keď máte s niečím problém, a opýtajte sa ich, ako sa im darí plniť ich vlastné ciele. Môže vám to pomôcť udržať sa na ceste.[9]

  • Štúdie naznačujú, že niečo tak jednoduché, ako napísať priateľovi, keď urobíte pokrok v dosahovaní svojho cieľa, môže strojnásobiť mieru úspechu.


Predstavte si, ako dosahujete cieľ, aby ste sa cítili ľahšie. Predstavte si, že ste už uskutočnili zmenu alebo dosiahli cieľ, ktorý ste si stanovili. Ak si dokážete predstaviť, že ste už niečo dokázali, môže to oklamať váš mozog, že to, čo potrebujete urobiť, je veľmi možné.[10]

  • Psychológovia tento proces niekedy označujú ako „kódovanie perspektívnych spomienok.“
  • Ak je napríklad vaším cieľom naučiť sa hrať na gitare, namiesto toho, aby ste mysleli na všetky cvičenia a lekcie, ktoré musíte absolvovať, predstavte si, ako jamujete na pódiu alebo hráte pieseň pre priateľa. Vďaka tomu sa môže zdať, že je to dosiahnuteľnejšie – pretože je to!


Pokračujte v dosahovaní svojich cieľov, aj keď sa stretnete s neúspechmi. Je to tak: zmena zahŕňa neúspech, prekážky a neúspechy. Na dosiahnutie cieľa je potrebná práca, najmä ak ide o ambiciózny cieľ. Ak dokážete predvídať, že budete mať neúspechy, môžete sa cítiť menej znechutení a urobiť zmeny, ktoré vám pomôžu pokračovať v úsilí o dosiahnutie svojich cieľov.[11]

  • Ak je napríklad vaším cieľom jesť zdravšie, ale „náhodou“ si doprajete dvojitý cheesburger, nie je to koniec sveta. Berte to ako neúspech, z ktorého sa môžete poučiť a vymyslieť spôsob, ako sa v budúcnosti vyhnúť prešľapom.
  • Výskum ukazuje, že úspešní ľudia nemajú menej neúspechov ako ostatní ľudia. Kľúčovým rozdielom je, že sa nevzdávali vždy, keď sa stretli s prekážkou.


Oslavujte svoje víťazstvá vždy, keď dosiahnete nejaký cieľ. Doprajte si luxusnú večeru alebo sa rozmaznávajte novým oblečením vždy, keď dosiahnete niektorý zo svojich cieľov. Tvrdo ste pracovali a zaslúžite si to! Využite možnosť osláv ako motiváciu pokračovať v práci na svojich cieľoch. Len si predstavte, aké to bude sladké, keď ich splníte.[12]

  • Snažte sa neoslavovať aktivitami, ktoré môžu byť na škodu vašim cieľom. Ak sa napríklad snažíte niekam vycestovať, príliš sa nerozpakujte a nemíňajte peniaze, ktoré ste si na cestu ušetrili.


Upravte svoje ciele, ak ich potrebujete počas roka upraviť. Ak zistíte, že už nechcete dosiahnuť určitý cieľ, chcete ho mierne zmeniť alebo ho potrebujete zmeniť z iných dôvodov, choďte do toho! Ak niečo jednoducho nefunguje, dovoľte si urobiť úpravy, ktoré budú prospešné pre vás a váš život.[13]

  • Nemusíte sa cítiť vinní, ak nedosiahnete cieľ, ktorý ste si stanovili. Možno jednoducho nebol ten správny čas, alebo sa vám prihodilo niečo, čo vám to znemožnilo. Vždy to môžete v budúcnosti skúsiť znova.
  • Flexibilita môže byť dobrá pre vaše ciele a váš zdravý rozum. Ak ste sa napríklad chceli pokúsiť navštíviť Írsko tento rok v lete, ale jednoducho to nie je v pláne, môžete to možno presunúť na zimný výlet a pracovať na tom, aby sa to podarilo.

Metóda 3 z 3: Organizačné tipy


Vyberte si tradičný plánovač na správu svojich úloh a rozvrhu. Tradičný plánovač je užitočný nástroj, ktorý môžete použiť na stanovenie termínov, usporiadanie úloh a naplánovanie dní, týždňov a mesiacov. Vyberte si jeden plánovač, aby ste mali všetky informácie na jednom mieste a mohli ich ľahko nájsť a doplniť. Používanie plánovača vám môže pomôcť lepšie riadiť svoj čas a zvýšiť produktivitu.[14]
Expertný zdroj
Annie Lin, MBA
Život & Kariérny kouč
Rozhovor s odborníkom. 25. novembra 2019.
[15]

  • Väčšina plánovačov má týždenné a mesačné kalendáre, ktoré môžete použiť na rozvrhnutie svojich dní a stanovenie si termínov.


Použite organizačnú aplikáciu pre pohodlnú digitálnu možnosť. Ak ste technicky zdatnejší a radi používate digitálne kalendáre a organizačné nástroje, ako je Trello alebo Monday.com, to je tiež v poriadku. Stiahnite si organizačnú aplikáciu z obchodu smartfónu alebo tabletu. Použite ju na nastavenie svojho plánu, ukladanie informácií a stanovenie termínov pre seba.[16]

  • Organizačné aplikácie môžu byť užitočné, ak si potrebujete zapisovať úlohy na cestách.
  • Niektoré aplikácie, ako napríklad aplikácia Poznámka v iPhone, sa môžu synchronizovať s viacerými zariadeniami. Môžete do nej pridávať z telefónu a počítača.
  • Mnohé aplikácie vám tiež môžu pripomínať alebo vás informovať o tom, kedy máte prísť na stretnutie, ktoré ste si nastavili v rozvrhu.


Využívajte blokovanie času, ktoré vám pomôže zorganizovať si časový rozvrh. Blokovanie času je organizačná stratégia, ktorá vám pomôže zostať lepšie organizovaní a sústredení na dokončenie konkrétnej úlohy.[17]
Zdroj experta
Annie Lin, MBA
Život & Kariérny kouč
Rozhovor s odborníkom. 25. novembra 2019.
Namiesto toho, aby ste trávili obrovské časové úseky nad jednou úlohou alebo niečo odkladali, kým sa k tomu nedostanete, naplánujte si 2-3 hodinové časové úseky, v ktorých sa sústredíte na dokončenie jednej úlohy.[18]

  • Ak je napríklad vaším cieľom zvýšiť počet sledovateľov na sociálnych sieťach, môžete si naplánovať časový blok na tvorbu obsahu, jeden na písanie blogových príspevkov a ďalší na plánovanie príspevkov.
  • Nemusí to byť nevyhnutne celé 2-3 hodiny. Niektoré úlohy vám môžu zabrať rýchlych 30 minút, že áno? Kľúčom k úspechu je sústrediť sa na jednu úlohu naraz a vyhnúť sa tomu, aby ste strávili príliš veľa času nad jednou úlohou.


Rozpočítajte si peniaze udržať si poriadok vo financiách. Vytvorte si rozpočtovú tabuľku a zadajte do nej svoje príjmy. Pridajte aj všetky svoje výdavky vrátane variabilných výdavkov, ako sú potraviny a benzín. Ak si na niečo šetríte, odložte si prebytočné peniaze, aby ste mohli pracovať na dosiahnutí tohto cieľa.[19]

  • Bez ohľadu na to, aké sú vaše ciele, organizácia vašich financií vám ich môže umožniť a zabrániť stresu z peňazí.

  • Vytvorenie priečinkov v počítači na usporiadanie dokumentov. Zvýšte svoju produktivitu usporiadaním dokumentov. Vytvorte si v počítači priečinky, ktoré podporujú spôsob, akým štruktúrujete svoje podnikanie, a potom v nich uchovávajte súvisiace dokumenty, aby ste ich mohli ľahko nájsť, keď ich budete potrebovať.[20]

    • Môžete mať napríklad priečinok pre správy o výdavkoch a interné poznámky, aby ste mali organizovaný pracovný tok.
    • Môžete mať aj priečinok pre konkrétny cieľ, napríklad učenie sa nového jazyka, kde si budete uchovávať dokumenty a materiály súvisiace s dosiahnutím tohto cieľa.
  • Odkazy