3 spôsoby, ako si oddýchnuť od správ

Je dobré byť informovaný a mať prehľad o tom, čo sa deje vo svete. Bombardovanie stresujúcimi správami počas bdenia sa však môže skutočne negatívne odraziť na vašom duševnom zdraví a môže skresliť vaše chápanie sveta okolo vás.[1]
Je v poriadku dať si občas pauzu – v skutočnosti môže byť chvíľkové odmlčanie sa dôležitou formou starostlivosti o seba. Vymyslite si plán, ako znížiť svoje vystavenie správam. Využite svoj novonadobudnutý čas a energiu produktívnym a naplňujúcim spôsobom a nezabudnite na perspektívu, keď budete pripravení vrátiť sa k sledovaniu správ.

Metóda 1 z 3: Obmedzenie prístupu k správam


Určite si, ako dlho bude trvať vaša prestávka. Pred začiatkom prestávky sa presne rozhodnite, koľko času chcete stráviť mimo spravodajstva. Už len to, že si na víkend dáte pauzu, vám môže pomôcť zbaviť sa stresu. Ak sa cítite naozaj preťažení, možno budete potrebovať niekoľko týždňov. V každom prípade vám stanovenie konkrétneho cieľa pomôže udržať sa na správnej ceste.


Vyhnite sa sociálnym médiám. Až príliš často sa vám stane, že váš kanál na Facebooku bude plný selektívnej vzorky správ, ktoré vašich priateľov a rodinu (a pravdepodobne aj vás) najviac trápia. Ešte horšie je, že prichádza s neobmedzeným rolovaním, takže sa zdá, že to trvá večne! Urobte si prestávku od sociálnych médií, kým nebudete pripravení vrátiť sa k sledovaniu správ.[2]

  • Ak musíte, odinštalujte z telefónu aplikácie sociálnych médií alebo dočasne deaktivujte svoje účty.


Vypnite oznámenia o novinkách alebo ich presmerujte do priečinka s nevyžiadanou poštou. Ak máte v telefóne nastavené každodenné doručovanie aktualizácií správ, vstúpte do nastavení a vypnite ich alebo tieto aktualizácie presmerujte do priečinka s nevyžiadanou poštou. Ak ste na nejakom zozname adresátov, ktorí vám posielajú správy do schránky, zvážte možnosť odhlásenia – aspoň dočasne.


Vypnite televíziu. Ak máte vo zvyku mať doma na pozadí pustený televízor, vypnite ho alebo prepnite kanál.[3]
Ak chce niekto iný vo vašej domácnosti sledovať správy, oznámte mu, že si dávate na chvíľu prestávku, a požiadajte ho, aby rešpektoval vaše želanie. Ak to nepomôže, skúste odísť z miestnosti, kým sa neskončia.


Vypnite telefón, keď môžete. Vďaka smartfónu je až príliš jednoduché zostať v kontakte so svetom. Vypnite ich vždy, keď to bude možné, najmä pred spaním. Ak chcete používať telefón ako budík, nastavte ho pred spaním na režim lietadlo. Zabránite tak tomu, aby sa váš telefón cez noc zahltil notifikáciami, a znížite pokušenie skočiť na internet, ak sa náhodou zobudíte.[4]


Používajte rozšírenia na kontrolu toho, čo vidíte online. Vyhľadajte si rozšírenia prehliadača a aplikácie, ktoré vám umožnia prispôsobiť si prehliadanie webu a sociálne médiá. Rozšírenia, ako napríklad „Odstrániť všetku politiku z Facebooku“ (pre prehliadač Chrome) alebo doplnok „Social Fixer“ (pre viacero prehliadačov), môžu byť záchranou, keď sa snažíte dostať preč od správ.[5]


Požiadajte ostatných, aby rešpektovali vašu prestávku. Dajte svojim priateľom a rodine vedieť, že si dávate pauzu od správ. Povedzte im, ako na vás správy pôsobia, a požiadajte ich, aby sa s vami o správy nejaký čas nedelili. Ak žijete s niekým, kto má neustále zapnuté televízne správy, požiadajte ho, či ich môže vypnúť, keď ste v miestnosti, alebo prepnúť kanál na niečo iné.

  • Mohli by ste povedať: „Hej, Tina, veľmi si cením, že si mi poslala e-mail s informáciami o nadchádzajúcich voľbách, ale tieto veci ma v poslednom čase naozaj stresujú. Mohli by ste mi na budúci týždeň neposielať žiadne články?“
  • Ak niekto neustále zapína televízne správy, môžete povedať: „Hej, mohli by sme si na chvíľu pozrieť niečo iné?? Všetky zlé správy ma naozaj deprimujú a rád by som si dal na pár dní pauzu.“

Metóda 2 z 3: Múdre využívanie času


Vyskúšajte aktivity na uvoľnenie stresu. Ak vás správy stresujú, môžete sa pri nich znepokojovať, aj keď im aktívne nevenujete pozornosť. Čas, ktorý by ste normálne strávili sledovaním alebo čítaním správ, využite na činnosti, ktoré vám pomôžu odreagovať sa. Mohli by ste medzi ne zaradiť napr:

  • Koníčky, ktoré máte radi.
  • Joga.
  • Meditácia.
  • Cvičte, napríklad behajte, bicyklujte alebo plávajte.


Nahraďte čas venovaný správam časom stráveným v spoločnosti. Využite čas mimo správ na to, aby ste sa spojili s ľuďmi, na ktorých vám záleží. Ak napríklad každý večer sledujete správy s rodinou, skúste sa namiesto toho stretnúť pri stolovej hre alebo na prechádzke po okolí.[6]

  • Ak sa vám nechce do spoločnosti, môžete čas strávený pri správach nahradiť čítaním niečoho, čo so správami nesúvisí, napríklad beletristickej knihy.


Prečítajte si alebo pozrite niečo zábavné. Ak máte pocit mediálneho hladu, nemusíte túto prázdnotu zapĺňať správami. Vyskúšajte povzbudzujúcu alternatívu, napríklad zábavnú knihu, inšpiratívny blog alebo film či televízny program, ktorý máte radi. Ak hľadáte niečo nové, čo by ste mohli vyskúšať, požiadajte svojich priateľov a rodinu o odporúčania.[7]

  • Ak si naozaj chcete prečítať správy, potom ďalšou dobrou možnosťou môže byť pozrieť si pozitívne správy.[8]

Metóda 3 z 3:Udržiavanie správ v perspektíve


Uvedomte si zaujatosť správ. Udalosti, ktoré sa objavujú v správach, majú tendenciu byť extrémne: najčastejšie sa v nich objavujú veľké katastrofy, extrémne násilné činy a mimoriadne nehody. Keď vás médiá pravidelne zásobujú desivými správami, môže sa vám zdať, že svet je dosť temné miesto.[9]

  • Pamätajte, že to, čo vidíte, je starostlivo vybraná vzorka najhorších a najneobvyklejších vecí, ktoré sa v danom okamihu dejú.


Vyhľadávajte dobré správy. Keď čítate alebo sledujete správy, zámerne vyhľadávajte príbehy, ktoré upozorňujú na pozitívne veci, ktoré sa vo svete dejú. To neznamená, že musíte čítať len milé príbehy o ľuďoch alebo sa tváriť, že sa nič zlé nedeje. Je však dôležité uvedomiť si, že aj v hrozných situáciách sa môžu diať dobré veci a ľudia môžu niečo zmeniť.[10]

  • Ak napríklad v správach dominuje veľká katastrofa, hľadajte inšpiratívne príbehy o tom, ako sa komunity spájajú alebo ako obyčajní ľudia robia hrdinské činy.


Obmedzte čas venovaný správam na 10-15 minút ráno. Ak strávite príliš veľa času preberaním správ, začnete sa cítiť ohromení. Ak ste pripravení opäť začať venovať pozornosť správam, berte ich po malých dávkach. Každé ráno si vyhraďte určitý čas na prečítanie niekoľkých starostlivo vybraných článkov alebo si v krátkosti vypočujte správy v rádiu.[11]

  • Najlepšie je vyhradiť si čas na sledovanie správ na začiatku dňa, a nie neskôr, keď sa snažíte sústrediť na prácu alebo si oddýchnuť po dlhom dni.
  • Nečítajte správy pred spaním, inak vám môžu narušiť spánok.


Pozrite sa na širší obraz. Hoci sa vo svete vždy dejú zlé veci, nezabudnite, že to isté platí aj pre dobré veci. Každý deň si nájdite pár chvíľ a zamyslite sa nad tým, ako sa svet zmenil a stále sa mení k lepšiemu.[12]

  • Môžete sa napríklad zamyslieť nad tým, ako pokrok v medicíne a technológiách zvýšil bezpečnosť nášho každodenného života a výrazne zlepšil kvalitu života mnohých ľudí aj v poslednom desaťročí.

  • Podnikajte pozitívne kroky. Príliš časté sledovanie správ vo vás niekedy môže zanechať pocit frustrácie a bezmocnosti. Skúste využiť čas, ktorý by ste bežne strávili sledovaním správ, na pozitívnu zmenu vo svete, aj keď ide o niečo malé.[13]
    Prijatie opatrení vám môže pomôcť cítiť sa menej zahltený a viac pod kontrolou.

    • Môžete napríklad darovať trochu peňazí na pomoc pri katastrofách.
    • Ak vás trápi nejaký politický problém, zavolajte svojmu zástupcovi.
  • Odkazy