3 spôsoby, ako si otestovať pamäť

Vaša pamäť je jednou z najdôležitejších položiek vo vašom mentálnom inštrumentáriu. A ako každý nástroj, aj tento musíte udržiavať ostrý, aby ste ho mohli efektívne používať. Testovanie pamäti je dobrý spôsob, ako zvýšiť počet premenných, ktoré dokážete udržať v hlave, a zlepšiť si pamäť, aby ste dokázali vyprodukovať potrebné informácie presne vo chvíli, keď ich potrebujete. Existuje ľubovoľný počet spôsobov, ako to urobiť, ale medzi najpraktickejšie patrí hranie pamäťových hier, zdokonaľovanie aktívneho povedomia a tréning zapamätania si vecí, ktoré by ste si bežne zapisovali, ako sú telefónne čísla a nákupné zoznamy.

Metóda 1 z 3:Zábavné aktivity na posilnenie pamäti


Hrajte pamäťové hry online. Vytiahnite svoj vyhľadávač a spustite rýchle vyhľadávanie „pamäťové hry.“ Na internete sú k dispozícii všetky druhy hier zameraných na pamäť, z ktorých väčšina je dostupná zadarmo. Takéto hry zapájajú vaše spomienky na požiadanie prostredníctvom jednoduchých úloh, ako je priraďovanie, usporiadanie, rozpoznávanie slov a predmetov a krátkodobé zapamätanie.[1]

  • Medzi najobľúbenejšie typy pamäťových hier patrí porovnávanie kariet, slovné úlohy a všeobecné triviálne hry.[2]
  • V menšej miere môžu byť jazykové hry, ako napríklad krížovky, dobrým spôsobom, ako si zlepšiť mentálne asociácie medzi slovami a ich významom.

Tip: Na konci každej hry si zapíšte svoje skóre. Vytvoria podrobný obraz o vašich silných a slabých stránkach a upozornia vás na oblasti, na ktorých potrebujete najviac zapracovať.


Stiahnite si aplikáciu na trénovanie mozgu, napríklad Lumosity alebo Elevate. Prihláste sa do obchodu s aplikáciami pre iOS alebo Google Play a prezrite si ich ponuku, aby ste našli aplikáciu, ktorá vás zaujme. Hry obsiahnuté v týchto aplikáciách budú nielen výzvou pre vašu pamäť, ale zapojia aj širokú škálu ďalších mentálnych schopností tým, že vás prinútia sústrediť sa na rôzne špecializované úlohy.[3]

  • Pridajte cvičenie pamäti do svojej každodennej rutiny – dajte si záležať na tom, aby ste si hneď po prebudení alebo pred spaním aspoň na 15 – 20 minút sadli k aplikácii na trénovanie mozgu.
  • Väčšina týchto aplikácií ponúka bezplatnú verziu, ktorá umožňuje hrať obmedzený počet hier bez plateného predplatného.[4]


Zahrajte si niekoľko kôl hry Simon. Simon je známa elektronická pamäťová hra, ktorá sa hrá na kruhovej doske pokrytej štyrmi farebnými panelmi. Na začiatku každého kola sa rozsvieti séria panelov v určitom poradí, po ktorom budete vyzvaní, aby ste sekvenciu zopakovali. S každým kolom sa budú postupnosti postupne predlžovať, až sa nakoniec pomýlite.[5]

  • Existujú aj zjednodušené verzie hry Simon, ktoré si môžete zadarmo zahrať na internete, ak túto hru nenájdete v miestnom hračkárstve alebo v obchode s hračkami.[6]
  • Hry ako Simon sú navrhnuté tak, aby testovali vašu operačnú pamäť, čo je niečo ako kognitívny ekvivalent zdvíhania činiek na kondičnú prípravu svalov.


Zapamätajte si stránku pi na čo najviac desatinných miest. Pí je iracionálne číslo, ktoré sa používa na výpočet plochy a obvodu kruhu. Keďže desatinná forma čísla sa nikdy nekončí a neopakuje sa, mnohí matematickí nadšenci si dávajú za úlohu zapamätať si čo najviac číslic. Ak máte záujem vyskúšať si zapamätanie čísla pí, začnite s jeho bežnou skrátenou podobou 3.14159 a potom sa k nemu dopracujte.[7]

  • V súčasnosti je svetovým rekordom v počte zapamätaných a odrecitovaných číslic pí 70 000 číslic. Hovoríme o mysli na čísla![8]

Metóda 2 z 3: Zlepšenie praktickej pamäte


Snažte sa zapamätať si mená ľudí pri prvom stretnutí. Keď sa vám nabudúce niekto predstaví, dávajte pozor. Spomenúť si na meno nového známeho sa nemusí zdať ako veľký výkon, ale je to niečo, s čím má veľa ľudí problém. Zlepšovanie sa v tom prináša dodatočnú výhodu v podobe okamžitého vnímania ako sympatickejšieho a dôveryhodnejšieho človeka.[9]

  • Ak meno osoby poviete naspäť alebo ju požiadate, aby ho vyhláskovala, bude pravdepodobnejšie, že sa vám zakorení v pamäti.[10]
  • Dôvod, prečo je často také zložité udržať si nové mená, je ten, že počas prvej interakcie sa zvyčajne sústredíte na svoje vlastné myšlienky a správanie. Vyvolať v niekom pocit, že stojí za to si ho zapamätať, je však jeden z najlepších spôsobov, ako urobiť dobrý prvý dojem.


Zapamätajte si zoznam potravín. Urobte si mentálnu inventúru položiek, ktoré vám dochádzajú, tesne predtým, ako sa vyberiete do obchodu. Keď už tam budete, zásobte sa najprv základnými vecami a potom skúste zvyšok zoznamu rozdeliť do čoraz užších kategórií, ako napríklad „raňajky“ alebo „občerstvenie“, prípadne konkrétne recepty, v ktorých plánujete jednotlivé položky použiť.[11]

  • Začnite s malými príležitostnými výletmi a snažte sa dostať do bodu, keď dokážete urobiť všetky nákupy na celý týždeň čisto z pamäte.
  • Je dobré napísať si fyzický zoznam pre prípad, že by ste v obchode zostali bez informácií. Nie je nič horšie, ako keď prídete domov a zistíte, že ste zabudli niečo, čo zúfalo potrebujete!


Vytvorte si v hlave databázu kontaktných informácií. Namiesto toho, aby ste si zapisovali alebo sťahovali telefónne čísla všetkých známych, uložte si ich do pamäte. Opakovanie jedného čísla viackrát môže byť užitočné, ale aby vám utkvelo v pamäti natrvalo, je najlepšie rozdeliť si ho na 3-4-miestne časti (nie nadarmo sa telefónne čísla bežne formátujú práve takto). Nebude na škodu, ak si ich niekoľko desiatokkrát vyfarbíte, aby ste si vytvorili reflexnú svalovú pamäť.[12]

  • Pôsobivá pamäť nie je jedinou odmenou za to, že si zo svojho mozgu urobíte osobný telefónny zoznam. Predstavte si to pohodlie, keď si môžete podľa ľubovôle vyčarovať telefónne čísla namiesto toho, aby ste sa neustále obracali na zoznam kontaktov!
  • Znalosť kontaktných údajov vašich blízkych naspamäť vás pripraví aj na núdzové situácie, keď sa s nimi budete potrebovať spojiť, ale nebudete mať telefón.[13]

Tip: Ak chcete získať dodatočnú výzvu, môžete tiež využiť prístup bez pripojenia a sledovať domáce adresy, e-mailové adresy a narodeniny svojich spolupracovníkov.


Naučte sa navigovať bez pokynov. Odložte telefón a zahoďte starú jednotku GPS do odkladacej skrinky. Odteraz, keď ste vonku, vstrebávajte ubiehajúcu krajinu pohľadom. Zistite, či môžete neskôr sledovať svoje kroky po tej istej trase len pomocou vizuálnych orientačných bodov a dojmov z pamäte.[14]

  • Rozvíjanie zmyslu pre priestorové vnímanie môže vyostriť váš všeobecný zmysel pre orientáciu, čo vám umožní nájsť cestu na neznámych miestach bez toho, aby ste sa museli spoliehať na vonkajšie navigačné pomôcky.

Metóda 3 z 3:Testovanie ochorení ovplyvňujúcich pamäť


Urobte si Test SAGE. Test SAGE sa používa na odhalenie včasného nástupu Alzheimerovej choroby alebo demencie u pacientov, ktorí majú problémy s pamäťou. Väčšina formulárov pozostáva z 12-15 otázok, z ktorých každá je zameraná na posúdenie toho, ako efektívne myslíte pri vykonávaní určitých úloh. Test SAGE si môžete urobiť z pohodlia domova tak, že si jednoducho stiahnete a vytlačíte jeden z praktických pracovných listov, ktoré poskytuje Wexner Medical Center na Ohio State University.[15]

  • Ak sa skutočne obávate, že by ste mohli trpieť Alzheimerovou chorobou alebo vekom podmienenou demenciou, nechajte si test SAGE skontrolovať u svojho rodinného lekára. Budú schopní stanoviť informovanú a spoľahlivú diagnózu, ak je potrebné ju stanoviť.[16]
  • Výsledky jedného testu SAGE samy o sebe nemusia odhaliť príznaky Alzheimerovej choroby alebo demencie – ide o to, aby ste v priebehu času urobili viacero testov a sledovali pokles výkonnosti, ktorý by mohol poukazovať na zhoršujúci sa stav.

Tip: Vyhradenie niekoľkých minút na vykonanie testu SAGE má potenciál upozorniť vás na prítomnosť kognitívnych porúch a ochorení skôr, ako sa stanú závažnejšími.


Nakreslite hodiny z pamäti. Obkreslite veľký kruh na kus papiera a potom sa snažte vyplniť čísla a ručičky na ich správne miesta. Neponáhľajte sa a uprednostnite presnosť a detaily, nie rýchlosť. Pre zvýšenie obtiažnosti si nechajte niekoho náhodne určiť čas a pokúste sa nakresliť hodinovú a minútovú ručičku v zodpovedajúcej polohe.[17]

  • Kreslenie hodín je bežnou súčasťou testov SAGE, ale môže sa použiť aj na označenie iných typov kognitívnych porúch, napríklad tých, ktoré vyplývajú z hormonálnych zmien, porúch správania alebo poškodenia mozgu.[18]
    Dôveryhodný zdroj
    Alzheimerova asociácia
    Nezisková organizácia zameraná na podporu ľudí postihnutých Alzheimerovou chorobou a podporu výskumu tejto choroby
    Prejsť na zdroj
  • Pri klinických testoch kreslenia hodín sa často používajú časy ako 5 minút po 11. hodine alebo 15 minút po 9. hodine, pretože zmena polohy hodinovej a minútovej ručičky môže byť výpovedným znakom toho, že sa v mozgu krížia určité signály.

  • Zapamätajte si krátky zoznam položiek na vyhodnotenie vašej krátkodobej pamäte. Raz za čas požiadajte priateľa, aby vám povedal názvy 3-6 náhodných predmetov, niekoľkokrát si ich v duchu prejdite a potom sa venujte svojej práci. Po 10 – 15 minútach im názvy predmetov odrecitujte. Ak si ich neustále nedokážete všetky zapamätať, môže to byť spôsobené vznikajúcim zdravotným problémom, ktorý spôsobil, že vaša krátkodobá pamäť trpí.[19]
    Dôveryhodný zdroj
    Alzheimerova asociácia
    Nezisková organizácia zameraná na podporu ľudí postihnutých Alzheimerovou chorobou a podporu výskumu tejto choroby
    Prejsť na zdroj

    • Majte na pamäti, že čím dlhšie budete odkladať recitovanie názvov objektov, tým ťažšie to bude. Dokonca aj zdravý človek s dobrou pamäťou môže mať problém spomenúť si na všetky tri veci po tom, čo sa na chvíľu sústredí na iné veci.
    • Kľúčom k ukotveniu radu nesúvisiacich premenných v pamäti je vymýšľanie šikovných pomôcok na zapamätanie, známych ako mnemotechnické pomôcky.“ Napríklad si môžete zapamätať predmety jablko, kniha a stôl tak, že si predstavíte „knihomoľa“, ktorý necháva jablko na stole svojho učiteľa.[20]
    • Ak si pri jednej príležitosti nezapamätáte všetky položky zoznamu, nemusí to nevyhnutne znamenať, že vaša pamäť upadá. Ak chcete získať jasnejší prehľad o tom, ako si stojíte, opakujte tento test pravidelne každých niekoľko týždňov alebo mesiacov a sledujte svoj výkon v priebehu času.
  • Odkazy