3 spôsoby, ako si predĺžiť víkend

Keď trávite týždeň v práci, zdá sa, že voľné dni vám ubehnú ako voda. Ak chcete z víkendu vyťažiť čo najviac, možno budete musieť trochu zmeniť svoju rutinu. Ak chcete, aby bol víkend dlhší a uspokojivejší, naplánujte si, že vyskúšate niečo nové. Pracujte na tom, aby ste vyvážili svoje pracovné a domáce povinnosti a našli si čas pre seba. Napokon, využite svoj voľný čas naplno dodržiavaním zdravého spánkového režimu.

Metóda 1 z 3: Zmena rutiny


Začnite s jednoduchými zmenami. Robiť niečo iné môže byť skvelý spôsob, ako si spestriť víkend a získať pocit väčšej spokojnosti. Vaše víkendové dobrodružstvá však nemusia byť zložité. Ak sa vám nechce robiť žiadne veľké plány na víkend, môžete si spestriť rutinu niekoľkými jednoduchými aktivitami.[1]
Mohli by ste sa pokúsiť napr:

  • Vstávať skôr a pozorovať východ slnka alebo si užiť rannú prechádzku.
  • Vyskúšanie nového miesta na brunch vo vašom okolí.
  • Práca na zábavnom projekte na zlepšenie domácnosti alebo umeleckom a remeselnom projekte.
  • Vyskúšajte nový recept.
  • Prihlásenie sa na zábavný víkendový kurz, napríklad kurz umenia alebo cvičenia.


Vyskúšajte niečo nové. Keď skúšate niečo nové, váš mozog venuje viac pozornosti detailom. Vďaka tomu sa vám spomienky na podujatie budú zdať dlhšie a živšie ako spomienky na robenie niečoho rutinného. Naplánujte si, že počas nasledujúceho víkendu vyskúšate niečo nové. Vaše dobrodružstvo vytvorí trvalú a uspokojujúcu spomienku, ktorú si môžete preniesť so sebou do pracovného týždňa.[2]

  • Majte na pamäti, že nové a vzrušujúce aktivity sa zdajú byť rýchlejšie, kým sa skutočne dejú! Víkend plný nových zážitkov sa však bude z odstupom času zdať dlhší ako víkend strávený vylihovaním pred televízorom.


Vytvorte si plán na víkend. Čas počas víkendu najlepšie využijete, ak si ho vopred naplánujete. Rozhodnite sa, čo presne budete robiť, a vypracujte si jednoduchý harmonogram. Prediskutujte svoje plány s každým, s kým by ste chceli stráviť čas, napríklad s priateľmi alebo rodinou.[3]


Pripravte sa na víkendové aktivity vopred. Keď sa rozhodnete, čo budete cez víkend robiť, urobte príslušné opatrenia a zhromaždite všetky potrebné zásoby.[4]

  • Ak napríklad plánujete víkendový výlet, uistite sa, že viete, kam idete a ako skoro musíte vyraziť, aby ste tam strávili dostatok času.
  • Ak sa chystáte na niečo, ako je návšteva predstavenia, pobyt v hoteli alebo jedlo v luxusnej reštaurácii, zavolajte vopred, aby ste sa uistili, že môžete získať lístky alebo si rezervovať miesto.


Uprednostnite piatkové večery. Môže byť ľahké prehliadnuť piatkový večer ako dôležitú súčasť víkendu. Po dlhom pracovnom týždni sa v piatok môžete cítiť príliš vyčerpaní na to, aby ste toho veľa urobili. Aj plánovanie jednoduchých, nenáročných podujatí však môže spríjemniť vaše piatkové večery a predĺžiť víkendy.

  • V piatok večer si vyhraďte čas na niečo príjemné, čo si nevyžaduje veľa energie, napríklad na rodinný filmový večer alebo večer vo vani, kde sa budete rozmaznávať sami.

Metóda 2 z 3:Vyváženie práce a zábavy


Rozhodnite sa pre niekoľko kľúčových úloh na víkend. Niekedy musíte cez víkend urobiť trochu práce, či už ide o prácu, ktorú si zoberiete domov zo zamestnania, alebo o práce okolo domu. Snažte sa však, aby vám práca nepohltila celý víkend. Vyberte si niekoľko prioritných úloh a sústreďte sa na ne.[5]


Vytvorte si harmonogram, podľa ktorého budete vykonávať svoju prácu. Naplánujte si, že úlohy budete mať za sebou už na začiatku víkendu, aby ste mohli zvyšok času stráviť oddychom a zábavou.


Stanovte si priority svojich úloh. Nedovoľte, aby ste sa cítili preťažení množstvom vecí, ktoré musíte urobiť. Rozhodnite sa pre dve alebo tri veci, ktoré si vyžadujú vašu okamžitú pozornosť, a stanovte si harmonogram riešenia ostatných vecí počas týždňa alebo počas nasledujúceho víkendu.


Pokúste sa urobiť domáce práce počas týždňa. Ak môžete, vyhraďte si každý deň počas týždňa trochu času na riešenie všedných povinností, ako sú domáce práce, nákup potravín alebo platenie účtov. Takto budete mať počas víkendu viac voľného času na veci, ktoré vás bavia.[6]


Plánujte si dopredu nasledujúci týždeň. Počas víkendu si vyhraďte niekoľko minút na plánovanie nadchádzajúceho týždňa. Vytvorte si zoznam úloh, stanovte si niekoľko cieľov pre veci, ktoré by ste chceli dosiahnuť, a zhruba si rozvrhnite časový harmonogram. Vyhradiť si niekoľko minút na spísanie plánu činnosti na najbližšie dni vám pomôže odpútať pozornosť od povinností a sústrediť sa na príjemnejšie veci.[7]


Vyhraďte si čas len na oddych. Snažte sa počas víkendu venovať aspoň 24 hodín tomu, čo vás baví. Stanovte si konkrétne hodiny na prestávky a vyhnite sa pokušeniu robiť alebo myslieť na veci, ktoré vás stresujú.[8]


Odpojte sa od sociálnych médií. Okrem minimalizovania práce a domácich prác počas víkendu si môžete pomôcť uvoľniť sa a cítiť sa viac v danom momente tým, že sa odpojíte od sociálnych médií. Príliš veľa času stráveného na sociálnych sieťach vám nielenže zhltne víkendové hodiny, ale môže tiež prispieť k pocitu stresu a izolácie. Odložte telefón alebo tablet, odolajte nutkaniu skontrolovať si e-mail a jednoducho sa sústreďte na to, čo je tu a teraz.[9]

  • Naplánujte si počas víkendu čas bez internetu. Ak vám to pomôže, vypnite v tomto čase svoje zariadenia alebo ich odpojte od internetu.

Metóda 3 z 3: Udržiavanie zdravého spánkového cyklu


Vstávajte skôr. Môže byť lákavé stráviť väčšinu víkendu v posteli, najmä ak ste unavení z dlhého týždňa. Príliš dlhý spánok však môže v konečnom dôsledku spôsobiť, že sa budete cítiť ešte viac unavení, a môže vás pripraviť o hodiny, ktoré ste mohli stráviť užívaním si voľna. Odolajte pokušeniu pospať si cez víkendy.[10]

  • Ak máte obavy o dostatok spánku, skúste ísť radšej skôr spať, ako si pospať. Väčšina ľudí potrebuje 7 až 9 hodín spánku každú noc, aby boli v najlepšej forme.


Nastavte si pravidelný čas chodenia spať a vstávania. Výrazná zmena času spánku a vstávania počas víkendu môže narušiť prirodzený rytmus vášho tela a spôsobiť, že sa budete cítiť ospalí a mrzutí. Snažte sa chodiť spať aj vstávať približne hodinu po tom, ako by ste bežne vstávali počas pracovného týždňa.[11]

  • Zatiaľ čo chodenie do postele alebo vstávanie o hodinu neskôr ako zvyčajne nemá veľký vplyv na to, ako sa cítite, oneskorenie o dve alebo viac hodín môže vážne zmiasť váš mozog a telo.


Vytvorte si relaxačný režim pred spaním. Okrem toho, že vám pomôže zaspať, venovať pár hodín oddychu pred spaním môže byť príjemné a obohacujúce samo o sebe. Vytvorte si upokojujúci rituál pred spaním, ktorý vám pomôže zostať oddýchnutý a užiť si víkend.[12]

  • Nájdite si trochu času na uvoľnenie svojho tela. Dajte si teplý kúpeľ alebo sprchu, oblečte sa do pohodlného pyžama a urobte si niekoľko ľahkých strečingov alebo meditácií zameraných na dýchanie.


Napíšte si všetko, čo vás trápi. Ak vám starosti o veci, ktoré musíte urobiť, bránia zaspať, vyhraďte si pred spaním niekoľko minút na napísanie zoznamu úloh na nasledujúci deň alebo nadchádzajúci týždeň. Nezabudnite si poznačiť aj všetko, čo ste počas dňa dosiahli.


  • Minimalizujte čas strávený pri obrazovke. Vyhnite sa pokušeniu sledovať televíziu alebo sa pozerať na obrazovku telefónu, tabletu alebo počítača tesne pred spaním. Sledovanie médií pred spaním môže byť príliš stimulujúce alebo stresujúce a svetlo z obrazoviek môže narušiť vašu schopnosť spať.[13]
  • Odkazy