3 spôsoby, ako si prestať cmúľať palec

Deti majú prirodzený reflex cucania, napriek tomu je pre niektoré deti (a dospelých) ťažké zbaviť sa návyku cucania palca. Ak zastavujete zlozvyk svojho dieťaťa, pri riešení cucania palca hovorte jemne a nežne a zvážte zavedenie systému odmien, aby ste dieťa motivovali. Ak ste dospelý, zvážte liečbu príčiny cucania palca, ktorou môže byť stres, nuda alebo úzkosť. V každom prípade buďte trpezliví a vytrvalí, ak chcete vidieť výsledky.

Metóda 1 z 3: Zastavenie cmúľania palca malého dieťaťa


Posúďte, či je cucanie palca problém. Cucanie palca je pre mnohé deti normálne a prirodzené správanie, ktorým sa upokojujú a zmierňujú úzkosť. Väčšina detí sa ho vzdá pred nástupom do materskej školy. Ak si však všimnete niektorú z nasledujúcich vecí, môže ísť o problém:

  • Problémy so zubami: Cucanie palca môže niekedy ovplyvniť skus dieťaťa tým, že spôsobí predkus, zarovnanie zubov alebo spôsob, akým sa vyvíja strecha úst.
  • Sociálne problémy: Deti, ktoré si cucajú palec, môžu byť šklbané, ostrakizované alebo šikanované.
  • Zdravotné problémy: Vytrvalé cucanie palca môže spôsobiť, že koža na palci sa scvrkne, popraská alebo popraská. Môže to brániť správnemu rastu nechtov alebo občas aj bolestiam palca spôsobeným infekciami pod nechtovým lôžkom a v jeho okolí.[1]


Dávajte pozor na spúšťače. Mnohé deti si cucajú palec len v určitom čase, napríklad keď zaspávajú alebo keď sa vezú v aute. Iné to robia pre útechu, keď sú zranené alebo rozrušené. Poznanie spúšťacích mechanizmov vášho dieťaťa môže byť vodítkom pre najlepšiu metódu, ako mu pomôcť prestať.[2]
Dôveryhodný zdroj
Mayo Clinic
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Ak si napríklad vaše dieťa cucá palec, keď sa cíti rozrušené, môžete mu palec jemne vybrať z úst a ponúknuť mu objatie alebo upokojujúce slová, ktoré mu pomôžu vyrovnať sa s tým. Dbajte na to, aby ste pri tom nevyhrážali a aby to bola pozitívna skúsenosť.


Poskytnite alternatívnu upokojujúcu metódu. Deti si často cucajú palec, aby sa samy upokojili, najmä staršie deti. Keď im zoberiete prostriedok na upokojenie, môžu sa cítiť viac vystresované bez toho, aby mali východisko. Dajte dieťaťu inú činnosť, ktorá ho povzbudí k pocitu upokojenia.[3]

  • Nepoužívajte predmety (napríklad deky alebo plyšové hračky mimo času spánku), pretože sa môžu stratiť alebo zabudnúť.


Jemne pripomínajte. Vaše dieťa si možno ani neuvedomuje, že si cucá palec. Ak má vaše dieťa tendenciu cucať si palec roztržito, jemne mu to pripomeňte. Hovorte s dieťaťom pokojne a jemne a snažte sa ho nerozčúliť ani nenahnevať, keď si cucá palec. Vyhnite sa pokarhaniu alebo zahanbeniu, najmä pred ich súrodencami alebo inými rovesníkmi.[4]
Dôveryhodný zdroj
Mayo Clinic
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Môžete mať špeciálny pokyn alebo znamenie rukou, ktorým dieťa upozorníte na jeho cucanie palca. Môže to byť užitočné, ak nechcete, aby sa vaše dieťa pred ostatnými deťmi hanbilo.


Používajte odmeny. Malé deti obzvlášť milujú odmeny, takže je to skvelý spôsob, ako u dieťaťa podporiť cieľové správanie. Vytvorte jednoduchý systém odmeňovania, ktorý bude sledovať ich pokroky a odmeňovať ich za to, že sa zdržia cucania palca. Podľa potreby upravte cieľové správanie, napríklad cucanie palca 10-krát denne, po týždni tento počet znížte. Nezabudnite tiež dieťaťu vysvetliť, že cmúľanie palca je v poriadku, len to nerobia staršie deti. Pomôže mu to pochopiť, prečo je odmeňované.

  • Napríklad nalepte do kalendára nálepku za každú noc, ktorú vaše dieťa prespí bez cucania palca. Na konci týždňa bez cucania palca dajte dieťaťu malú odmenu alebo cenu – rozprávku pred spaním alebo malú hračku.


Buďte dôslední. Pri zmene správania dieťaťa je často kľúčová dôslednosť. Ak začnete používať tabuľku odmien, uistite sa, že ju každý deň kontrolujete a dodržiavate odmeny. Ak dieťaťu dávate pripomienky, buďte čo najdôslednejší. Zvyk môže chvíľu trvať, kým ustúpi.[5]

  • Môžu nastať chvíle, keď budete na dieťa frustrovaní alebo sa vám nebude zdať, že robí pokroky. Zostaňte pri tom a povzbudzujte svoje dieťa k úspechu.

Metóda 2 z 3:Obmedzenie cmúľania palca u starších detí


Uskutočnite rozhovor o cucaní palca. Vaše dieťa je pravdepodobne dostatočne staré na to, aby ste s ním mohli diskutovať o cicaní palca a o tom, ako s tým prestať. Sadnite si s dieťaťom a povedzte mu, že cucanie palca môže mať vplyv na jeho zuby a že sa mu deti môžu posmievať. Pýtajte sa ich, ako sa pri tom cítia. Následne sa opýtajte, čo môžu robiť namiesto cucania palca.[6]

  • Poskytnutie informácií a možností voľby môže dieťaťu pomôcť cítiť sa pod kontrolou namiesto toho, aby sa hanbilo, hanbilo alebo ponižovalo.


pomôžte im vyrovnať sa so stresom a úzkosťou. Staršie deti nemusia vedieť, ako sa vyrovnať s pocitom stresu, nepokoja alebo úzkosti, a môžu sa obrátiť na cmúľanie palca, aby sa upokojili. Porozprávajte sa s dieťaťom o spôsoboch, ako sa cítiť pokojne, a spoločne ich praktizujte. Pomôžte im rozpoznať, kedy sa začínajú cítiť vystresovane alebo úzkostlivo, a potom praktizujte upokojujúce techniky, napríklad hlboké dýchanie.[7]

  • Nechajte dieťa používať svoje zmysly, aby sa cítilo pokojne. Nechajte ho napríklad trikrát zhlboka sa nadýchnuť alebo zavrieť oči a predstaviť si les.
  • Označte ich stres ako príšeru, aby sa mohli naučiť sebakontrole. Napríklad povedzte: „Vyzerá to tak, že ťa prišla navštíviť tvoja úzkostná príšera. Urobme 3 hlboké nádychy, aby odišli.“


Zakryte palec. Zakrytý palec nebude cítiť ani chutiť rovnako ako holý palec, a to často stačí na to, aby si mnohé deti prestali palec cmúľať. Vyskúšajte náplasť, postieľku na prst, malú bábiku na prst alebo chránič palca. Ak sa cmúľanie palca vyskytuje najmä v noci, skúste si na ruku dať rukavicu alebo ponožku.

  • Toto môže byť dobrý úvod pre vaše dieťa, aby si prestalo cucať palec. Pravdepodobne ich však budete musieť časom od návleku odnaučiť tým, že ho budete používať len pred spaním alebo počas cestovania.


Dohodnite si rozhovor s ich zubárom. Vášmu dieťaťu môže prospieť, ak sa s ním porozpráva zubný lekár. Vidieť lekára v elegantnom plášti môže pomôcť vášmu dieťaťu, aby ho bralo vážne a povzbudilo ho, aby si prestalo cmúľať palec.[8]

  • Ak sa vaše staršie dieťa snaží prestať, požiadajte svojho zubára, aby mu nasadil chránič zubov, ktorý ho odradí od cicania palca a zachová jeho zuby a skus.


Ignorujte správanie, ktoré si vyžaduje pozornosť. Vaše dieťa si môže cucať palec kvôli pozornosti alebo aby zistilo, ako reagujete. Môže ich baviť sledovať, ako sa hneváte alebo ste frustrovaní. Ak si myslíte, že by mohlo ísť o tento prípad, správanie úplne ignorujte. Dieťaťu tým ukážete, že sa nechcete venovať tomuto správaniu a ono pravdepodobne samo prestane.[9]

  • Ak vaše dieťa povie: „Hej, tati, pozri sa!“ a ukáže vám, že si cucajú palec, zachovajte pokoj a nereagujte.

Metóda 3 z 3:Zastavenie cucania palca v tínedžerskom alebo dospelom veku


Zhodnoťte, prečo si cucáte palec. Dospelí a dospievajúci si cucajú palec z rovnakého dôvodu ako deti: je to dobrý pocit a upokojuje ich to. U niektorých je to len zlozvyk, u iných je to mechanizmus na zvládanie stresu. Čím lepšie pochopíte, prečo si cucáte palec, tým lepšie môžete zasiahnuť účinnou metódou.

  • Veďte si denník. Zakaždým, keď sa pristihnete, že si cucáte palec, zapíšte si to. Zaznamenajte, čo sa deje a čo si v danej chvíli myslíte alebo cítite.
  • Venujte pozornosť situáciám, ktoré vedú k cmúľaniu palca. Už len to, že si svoj zlozvyk uvedomíte, vám môže pomôcť skoncovať s ním.


Používajte nástroje, ktoré vás odradia. Ak neviete, kde začať, užitočným východiskom môže byť používanie jednoduchých metód na odradenie od cucania palca. Noste krúžok na palec, ktorý sťažuje cicanie. Nosenie ponožky cez ruku v noci môže pomôcť, najmä ak si palec cucáte v spánku alebo roztržito.

  • Hoci tieto metódy môžu pomôcť naučiť sa prestať si cucať palec, nemusia byť dlhodobým riešením.


Upokojujte sa rôznymi spôsobmi. Bez ohľadu na to, či je cmúľanie palca zlozvyk, alebo je to niečo, čo používate na upokojenie, nájdite spôsob, ako nahradiť cmúľanie palca. Váš výber náhradného správania sa môže líšiť v závislosti od toho, čo spôsobuje cmúľanie palca. Najmä ak si palec cucáte, aby ste zvládli stres alebo úzkosť, je dôležité nájsť si iné užitočné východisko, ktoré vás zároveň upokojí.[10]

  • Ak pociťujete stres alebo úzkosť, skúste sa zhlboka nadýchnuť, aby ste pomohli svojej mysli a telu upokojiť sa. Venujte sa každodennej relaxačnej praxi (napríklad meditácii alebo joge), ktorá vám pomôže vyrovnať sa s každodennými stresormi.[11]
    Dôveryhodný zdroj
    HelpGuide
    Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných, na dôkazoch založených zdrojov v oblasti duševného zdravia a wellness.
    Prejsť na zdroj
  • Ak si cucáte palec, možno máte aj iné návyky, ktoré by ste chceli zmeniť. Pracujte na nájdení dobrých sebaukľudňujúcich návykov, ktoré nahradia tie, ktoré už nechcete mať.


Cucajte si niečo iné. Ak vás cucanie niečoho upokojuje a upokojuje, zvážte, či nevyskúšate niečo, čo má menší vplyv na váš spoločenský život alebo zdravie zubov. Začnite spájať sacie správanie s odmenou. Doprajte si napríklad lízanku alebo kúsok tvrdého cukríka.

  • Pre podobný pocit si môžete do úst vložiť aj mätu alebo kúsok žuvačky.


Zamestnajte svoje ruky. Možno máte tendenciu vrtieť sa alebo sa hýbať ako spôsob, ako sa vyrovnať so stresom alebo úzkosťou. Ak je zamestnávanie rúk spôsobom upokojenia, skúste si zaobstarať antistresovú loptičku alebo inú „fidget hračku“, ktorá bude plniť tento účel. Pomôže vám to sústrediť sa na niečo hmatateľné bez toho, aby ste si to museli vložiť do úst.


Vyhľadajte odbornú pomoc. Niektorí dospelí si cucajú palec kvôli vážnym problémom s úzkosťou a nie sú schopní skoncovať so svojím zlozvykom, kým neodstránia jeho hlavnú príčinu. Ak máte podozrenie, že je to váš prípad, vyhľadajte služby poradcu. Môžu vám pomôcť zvládnuť stres a úzkosť prospešným a produktívnym spôsobom.[12]

  • Nájdite si terapeuta tak, že zavoláte na miestnu kliniku duševného zdravia alebo do svojej poisťovne. Môžete tiež požiadať o odporúčanie lekára alebo priateľa.


Skúste negatívne posilnenie. Negatívne posilňovanie nie je najlepší spôsob, ako skoncovať so zlozvykom, ale u niektorých ľudí funguje. Naneste si na palec horkú alebo zle chutiacu látku. Alebo si osvojte koncept „nádoby na nadávky“ a prinúťte sa platiť za cucanie palca. Majte však na pamäti, že len toto pravdepodobne nebude stačiť na to, aby vás odradilo. Je to len spôsob, ako si toto správanie lepšie uvedomiť.

  • Pri používaní negatívneho posilňovania prestaňte, ak sa za svoju metódu hanbíte. Nikdy by ste nemali pociťovať hanbu pri prerušení návyku.

  • Buďte trpezliví. Zvyky sa nezmenia zo dňa na deň. Buďte k sebe trpezliví a vedzte, že vaša skúsenosť pravdepodobne nebude jednoduchá. Ak sa pošmyknete, odpustite si bez toho, aby ste sa bili. Buďte ochotní po neúspechoch napredovať a pokračovať v ceste za svojím cieľom.[13]

    • Ak ste sa prešmykli, zistite, čo bolo príčinou vášho prešľapu, aby ste mohli v budúcnosti tejto situácii predísť. Ak ste sa napríklad cítili vystresovaní, nájdite si nové spôsoby, ako zvládnuť stres. Ak by ste sa cítili znudení, majte aktivity, ku ktorým sa môžete dostať, alebo sa sústreďte na svoj zoznam úloh.
  • Odkazy