3 spôsoby, ako si spestriť život hrou

Ak sa vám nedarí dosahovať ciele a plniť každodenné úlohy, skúste svoj život gamifikovať. Pomocou gamifikácie môžete každej splnenej úlohe priradiť body a odmeniť sa za to, že sa držíte na trati. Produktivita nemusí byť nudná. Systematizáciou a predstavivosťou môžete dosiahnuť úroveň od všednosti až po motiváciu![1]

Metóda 1 z 3: Dosahovanie cieľov


Definujte svoje ciele a stanovte počet bodov za každý z nich. Váš cieľ by mal byť konkrétny a externý, aby ste vedeli, kedy ste ho dosiahli. Potom ku každému cieľu priraďte určitý počet bodov podľa toho, ako je pre vás dôležitý.[2]

  • Namiesto „schudni“ môžete napríklad povedať „schudni 12 kíl do januára“.“ Ak je to obzvlášť dôležitý cieľ, môžete mu priradiť 500 bodov „schudnúť 12 kíl do januára“.
  • Pokúste sa zistiť „prečo“ za svojím cieľom. Ak je napríklad vaším cieľom schudnúť, vaše „prečo“ môže byť, aby ste sa cítili sebavedomejšie alebo aby ste sa cítili silnejší.[3]
    Zdroj experta
    Sydney Axelrod
    Certifikovaný životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 30. júna 2020.


Pripojte malé misie k väčším cieľom. Tieto malé ciele vám pomôžu dopracovať sa k vašim veľkým cieľom. Ak chcete napríklad napísať dvestostranovú knihu, dennou úlohou by mohlo byť „napíš 1000 slov“.“ Rozdeľte si väčšie bodové ciele na jednotlivé čiastkové ciele za každú splnenú malú misiu.[4]

  • Vaše menšie misie pri písaní knihy za jeden týždeň môžu byť „napísať 1000 slov“, „dokončiť tretiu kapitolu do budúceho utorka“ a „upraviť prvé dve kapitoly v nedeľu“.“


Vytvorte si zoznam úloh s rôznymi dennými „výzvami.“ Naplánujte si denné ciele vopred, aby ste si ich mohli odškrtnúť a spočítať si denné bodové výsledky. Ak nesplníte všetky svoje ciele za jeden deň, nebijete sa: jednoducho si za túto úlohu neprideľujte body.[5]

  • Príkladom dennej výzvy môže byť „zabehni večer tri míle“ alebo „zjedz na večeru vegetariánske jedlo“, pričom za každú z nich môžete prideliť dvadsať bodov.


Sledujte a zaznamenávajte svoj pokrok. Merajte, ako blízko ste k svojmu cieľu. Zapisujte si svoje každodenné úspechy do denníka alebo zaznamenávajte svoj pokrok do online plánovača. Každý večer si naplánujte čas na sledovanie a porovnávanie svojho pokroku v priebehu času, aby ste nemuseli doháňať všetky úlohy naraz.[6]


Stanovte si kontrolné body na meranie svojho pokroku. Na kontrolu svojich cieľov môžete využiť týždenné poradenstvo alebo si môžete každý týždeň vyhradiť nejaký čas pre seba. Porovnajte, kde sa nachádzate teraz, s miestom, kde by ste nakoniec chceli byť, a rozhodnite sa, nakoľko ste spokojní so svojím súčasným miestom.[7]

  • Vymýšľajte ďalšie malé misie, aby ste dosiahli svoje ciele skôr, ak nie ste spokojní so svojím pokrokom.


Odmeňte sa, keď dosiahnete stanovený počet bodov. Ak každá menšia úloha predstavuje približne 20 bodov, môžete sa odmeniť 500 bodmi. Alebo môžete počkať, kým nedosiahnete svoj konečný cieľ, nech to bude trvať koľkokoľvek bodov. Svoje rozhodnutie si vopred zaznamenajte, aby ste vedeli, kedy dostanete odmenu.[8]

  • Príklady odmien môžu zahŕňať: deň v kúpeľoch, večerné rande s partnerom, dobroty z obľúbenej pekárne, nové knihy, zábavné potreby pre vaše hobby a podobne.

Metóda 2 z 3: Zvýšenie produktivity


Vymýšľajte si „minihry“, zatiaľ čo si plníte svoje povinnosti. Menšie, ale potrebné úlohy, ktoré vám nepomôžu dosiahnuť hlavné ciele, môžu mať stále prospech z gamifikácie. Hrou sa môže stať čokoľvek, ak budete kreatívni.[9]

  • Napríklad pri praní bielizne by ste mohli prideliť jeden bod za každý kus oblečenia, ktorý zložíte a odložíte. Alebo si môžete počas nakupovania potravín určiť čas a snažiť sa skončiť čo najrýchlejšie.


Nainštalujte si aplikácie na spestrenie všedných úloh. Aplikácie vytvorené špeciálne na gamifikáciu vám môžu pomôcť držať sa svojich cieľov a zostať organizovaní pri plnení úloh. Niektoré vám pomôžu splniť konkrétne úlohy (napríklad behať, robiť domáce práce alebo hrať myšlienkové hry), zatiaľ čo iné slúžia na všeobecnú gamifikáciu. Vyskúšajte niekoľko aplikácií na gamifikáciu, aby ste našli tú správnu pre vás.

  • Medzi obľúbené aplikácie na tvorbu hier patria napr: Habitica, Zombies, Run!, MindBloom, MoodMission, Pact a ChoreWars.[10]


Spolupracujte s ostatnými namiesto toho, aby ste pracovali proti nim. Podľa misie gamifikácie sa produktivita spomalí v momente, keď začnete konšpirovať proti svojim kolegom. Namiesto toho berte život ako hru pre viacerých hráčov! Gratulujte svojim priateľom, keď sa im darí, a pomáhajte im, keď majú problémy.[11]

  • Ak vás motivuje súperenie, skúste súťažiť sami so sebou alebo vyhliadkou na neúspech.


Pridajte do svojho života hry s „načítavacou obrazovkou“. Spomeňte si na tie hry (napríklad Snake alebo Tetris), ktoré sa objavujú na načítavacích obrazovkách, kým čakáte na skutočnú hru? Implementujte ich do svojej každodennej rutiny. Robte kliky počas televíznych reklám alebo počúvajte audioknihu počas cesty do práce. Svojím voľným časom dosiahnete oveľa viac, postupne.[12]

Metóda 3 z 3: Stanovenie zodpovednosti


Povzbuďte priateľa, aby si spolu s vami gamifikoval svoj život. Ak máte problém so záväzkami, pridajte si hráča dva. Dajte svojmu priateľovi vedieť o gamifikácii a spýtajte sa ho, či si s vami stanoví ciele. Dokonca si môžete stanoviť podobné (alebo rovnaké) ciele, aby ste na nich mohli pracovať spoločne.[13]


Denne sa kontrolujte so svojím priateľom. Každý deň si stanovte čas, kedy zavoláte svojmu priateľovi, aby ste sa obaja mali komu hlásiť. Povedzte im o každom cieli, ktorý ste si na dnes stanovili, a o tom, či ste ho splnili alebo nie. Diskutujte o tom, čo sa podarilo a čo nie, aby ste sa zajtra mohli zlepšiť.


Nastavte si odmeny alebo tresty na základe vašich stanovených cieľov. Môžete si s kamarátom stanoviť, že ak niektorý z nich nedokončí svoj cieľ, ten druhý sa bude môcť pozerať, ako robí desať klikov. Alebo si môžete povedať, že ak obaja dosiahnete svoje ciele, pôjdete spolu v ten týždeň na obed. Rozhodnite sa, čo je lepšia motivácia, a počas každodennej kontroly diskutujte o tom, čo si vyberiete.

  • Odmeny psychologicky motivujú ľudí vo väčšine prípadov lepšie ako tresty.[14]

  • Zapojte sa do zdravého súťaženia so svojím priateľom. Ak máte obaja zdravý zmysel pre ambície, môže to pre vás a vášho priateľa znamenať pozitívnu posilu . Pridajte do svojich rutín súťaž a zistite, kto dokáže dosiahnuť svoje ciele ako prvý. Pokiaľ sa dokážete navzájom budovať a poskytovať si podporu pri súťažení, môže to byť presvedčivá motivácia.

    • Ak sa napríklad obaja pripravujete na maratón, môžete sa rozhodnúť, že ten, kto prvý dokončí päťkilometrový beh, kúpi tomu druhému nové bežecké topánky.[15]
  • Odkazy