3 spôsoby, ako si udržať dobré duchovné zdravie

Ak si chcete udržať duchovné zdravie, venujte sa pravidelným pobožnostiam, ako je modlitba a meditácia. Buďte pozorní pri každodenných činnostiach a zostaňte v kontakte so svojím telom, emóciami a zmyslom pre spojenie so všetkými bytosťami. Posuňte sa za hranice svojich obáv a ambícií tým, že budete robiť dobrú prácu pre druhých a vcítite sa do ich starostí.

Metóda 1 z 3: Udržiavanie duchovnej praxe

Zamyslite sa nad svojím presvedčením. Namiesto toho, aby ste boli pasívnym veriacim, udržiavajte si duchovné zdravie tým, že budete spochybňovať, potvrdzovať a revidovať zásady svojej viery.[1]
Odborný zdroj
Elizabeth Weiss, PsyD
klinická psychologička
Rozhovor s odborníkom. 26. júla 2019.

  • Napíšte si veci, ktoré považujete za pravdivé, a niečo o nich napíšte.
  • Ak vás niečo trápi, neskrývajte to pred sebou. Podeľte sa o to s niekým, komu dôverujete, a spoločne prediskutujte svoje obavy.

Meditujte a modlite sa. Modlitba a meditácia sú činnosti, ktorým sa môžete venovať denne alebo viackrát denne. Ak ho začleníte do svojej každodennej rutiny, môžete si udržať duchovné zdravie rovnakým spôsobom, ako si udržiavate fyzické zdravie. Modlite sa alebo meditujte sami alebo so skupinou.

  • Pridajte sa k modlitebnej skupine na vašom mieste uctievania.
  • Stretávajte sa so skupinou jogy a meditácie v parkoch a na iných prírodných miestach.

Podniknite mesačné alebo ročné výlety, aby ste sa znovu spojili so svojou spiritualitou. Je dôležité mať každodennú rutinu, ale nechcete len prechádzať cez pohyby. Ak chcete prelomiť svoje zvyky a získať novú perspektívu, choďte na nové miesto a dlhší čas pracujte na svojich duchovných praktikách.

  • Choďte na tiché meditačné ústranie.
  • Vyberte sa na výlet so skupinou zboru.
  • Urobte si púť na sväté miesto.

Štúdium základných textov a súčasných názorov. Prečítajte si najstaršie texty vašej vieroučnej tradície, ako je Tóra, Tripitaka alebo Korán. Skúste si každý deň niečo prečítať. Pridajte sa k čitateľskej skupine alebo si nájdite kamaráta na štúdium, ktorý vás bude držať v časovom rozvrhu.

  • Ak sa zaujímate o spiritualitu naprieč náboženskými vierovyznaniami, čítajte texty mnohých náboženstiev.
  • Čítajte poéziu a texty piesní inšpirované základnými textami vašej viery.

Metóda 2 z 3: Spojenie so stvorením

Trávte pokojný čas v prírode. Spojte sa s prírodou tým, že budete chodiť na túry a prechádzky. Nájdite si tiché miesta na sedenie a pozorovanie rastlín, zvierat a oblakov. Vypnite si telefón, aby ste mohli upokojiť svoju myseľ. Nekontrolujte svoje správy ani nefotografujte.

  • Ďakujte za krásu všetkého, čo vidíte.
  • Vezmite si so sebou denník a napíšte si pár vecí, ak vás to pohne.
  • Podniknite výlety do kempu, aby ste sa mohli prebúdzať ďaleko od civilizácie.

Podporujte empatiu voči druhým. Rozvíjajte empatiu voči všetkým ľuďom tým, že budete venovať veľkú pozornosť ľuďom, ktorí vás obklopujú. Pozorne počúvajte počas rozhovorov a pýtajte sa, ako sa človek cíti a čo chce. Rozšírte empatiu, ktorú pociťujete voči ľuďom, ktorých poznáte, aj na tých, ktorých ste ešte nestretli – ľudí na ulici alebo ľudí, o ktorých ste čítali v novinách.[2]
Dôveryhodný zdroj
Časopis Greater Good
Časopis vydávaný vedeckým centrom Greater Good na Kalifornskej univerzite v Berkeley, ktoré využíva vedecký výskum na podporu šťastnejšieho života
Prejdite na zdroj

  • Keď zistíte, že voči iným pociťujete opovrhnutie, odpor alebo nenávisť, zhlboka sa nadýchnite a pokúste sa vidieť veci z ich perspektívy. Myslite na to, čím mohli trpieť, čoho sa obávajú, a na veci, ktoré im prinášajú pocit radosti a bezpečia.

Vyjadrite sa kreatívne. Tvorivé skúmanie posilní vaše duchovné porozumenie. Vytváranie vecí využíva časti vašej mysle, ktoré sa pri jednoduchom uvažovaní nevyužívajú. Skúste spievať, tancovať, piecť, zdobiť, maľovať, písať a dokonca aj záhradníčiť.[3]

  • Pre inšpiráciu navštívte mešity, kostoly, chrámy a iné pietne miesta, ktoré majú krásne umelecké diela, architektúru alebo hudbu.

Metóda 3 z 3: Robenie dobrých skutkov

Dobrovoľníctvo. Zameranie sa na druhých vám pomôže rozvíjať sa. Nájdite si vec, na ktorej vám záleží, a venujte jej svoj voľný čas. Pozrite sa na miestne organizácie, ktoré by potrebovali dobrovoľníkov, založte finančnú zbierku alebo si založte vlastnú dobrovoľnícku skupinu.[4]
Dôveryhodný zdroj
Časopis Greater Good
Časopis vydávaný vedeckým centrom Greater Good na univerzite v Berkeley, ktoré využíva vedecký výskum na podporu šťastnejšieho života
Prejdite na zdroj

  • Pracujte ako dobrovoľník v útulku pre bezdomovcov.
  • Učte imigrantov na bezplatných kurzoch ESL.
  • Zapojte sa do činnosti miestnych odborov a pomáhajte ostatným pracovníkom vo svojom odbore.

Buďte láskaví iní. Buďte dobrí ku každému svojmu známemu, ale obzvlášť láskaví buďte k tým, ktorí sú vám najbližšie. Zvládnite svoje vlastné pocity tak, aby ste si ich nevylievali na druhých. Vyhýbajte sa násiliu, pokiaľ nie je absolútne nevyhnutné brániť seba alebo iného. Pomáhajte ľuďom, ktorí potrebujú pomoc.

  • Pozrite sa, ak si nie ste istí, ako najlepšie pomôcť tým, ktorých máte radi, ale poskytnite nápady. Povedzte: „V nedeľu mám voľno, ak by ste mi dovolili ostrihať tie živé ploty – ale ak by ste radšej chceli, aby som pre vás vybavil nejaké záležitosti, môžem to urobiť namiesto toho.“
  • Rozvíjajte silný zmysel pre vďačnosť. Každý deň si nájdite trochu času na zamyslenie sa nad všetkou prácou, ktorú pre vás robia iní. Vyjadrite vďačnosť za nich sami sebe. Dajte im najavo, že ste im tiež vďační.[5]
    Dôveryhodný zdroj
    Časopis Greater Good
    Časopis vydávaný vedeckým centrom Greater Good na univerzite v Berkeley, ktoré využíva vedecký výskum na podporu šťastnejšieho života
    Prejsť na zdroj

    • Keď pre vás niekto niečo urobil, poďakujte mu. Povedzte im, ako vám pomohli, aby pocítili úprimnosť vašej vďačnosti.
    • Každý deň si do denníka napíšte niečo, za čo ste vďační, alebo to uveďte počas každodennej modlitby či sebapotvrdenia.
    • Pociťujte vďačnosť za dobré pocity, ktoré vám prináša vaša láskavosť k druhým. Cíťte vďačnosť za to, že sa môžete podieľať na ich živote a oni na vašom.
  • Odkazy