3 spôsoby, ako si udržať motiváciu, keď chcete prestať

Ak sa cítite pripravení skončiť, ešte sa nevzdávajte. Môžete sa z toho dostať tak, že sa pozriete na svoj dlhodobý cieľ a spomeniete si, prečo ste začali. Zostaňte pri cieli tým, že si nájdete niekoho, kto vás bude kontrolovať a odmeňovať, a ak váš prístup nefunguje, skúste získať nový pohľad. Vyriešte svoj stres tým, že budete robiť niečo relaxačné a na chvíľu sa odpútate od svojho projektu.

Metóda 1 z 3:Používanie mentálnych stratégií


Žite cieľavedomým životom.[1]
Odborný zdroj
Meredith Walters, MBA
Certifikovaný kariérny kouč
Rozhovor s odborníkom. 22. novembra 2019.
Všetko, čo v živote robíte, žite s cieľom a láskou. Nezáleží na tom, kde sa práve v živote nachádzate alebo aké sú vaše budúce ciele. Vnímaj svoj život taký, aký je práve teraz, a nauč sa ho milovať. Ak budete žiť zmysluplný a cieľavedomý život a zmeníte svoje myslenie na lásku, prijatie a vďačnosť, pritiahnete do svojho života viac pozitivity, čo vám uľahčí udržať si motiváciu.

  • Váš svet je naplnený energiou a akú energiu doň vydáte, takú aj dostanete späť. Láska priťahuje lásku a účel priťahuje účel.
  • Tak ako pri všetkom v živote, aj tu musíte byť ochotní vynaložiť veľa práce a odhodlania. Ak teda túžite po novom aute, zdravšom živote, potom si tieto zámery vytyčte a pracujte na tom, aby ste ušetrili svoje peniaze a zmenili svoj životný štýl tak, aby ste dosiahli svoje ciele.


Pozerajte sa dopredu. Nech už je váš cieľ akýkoľvek, predstavujte si, že sa vám ho podarí dosiahnuť. Premýšľajte o tom, aké by to bolo byť vami v tomto okamihu. Čo vám teraz chce povedať tá budúca verzia vás samých? Myslite na širšie súvislosti a zostaňte motivovaní splniť svoje ciele. Zaznamenávanie svojich myšlienok a pocitov vám môže pomôcť upevniť motiváciu pokračovať.[2]

  • Premýšľajte o emóciách, ktoré budete cítiť, keď dosiahnete svoj cieľ. Či už plánujete dokončiť preteky, získať skvelú prácu alebo schudnúť, premýšľajte o tom, aké pocity môžete mať, keď sa vám to podarí. Má pocit, že tvrdá práca stojí za to?


Pamätajte na svoj zámer. Spomeňte si, čo vás na vašej ceste odštartovalo. Čo vás na začiatku podnietilo k dosiahnutiu vášho cieľa? Aký výsledok ste chceli dosiahnuť? Spomeňte si na svoje pôvodné motivácie a znovu sa nimi inšpirujte.[3]

  • Napíšte si svoj cieľ a dôvod, prečo ho chcete dosiahnuť. Potom si ho umiestnite na miesto, ktoré budete mať ľahko na očiach. Každodenný pohľad naň vám môže pomôcť spomenúť si, o čo vám ide a prečo to chcete.
  • Ak je napríklad vaším cieľom dokončiť obraz, napíšte si: „Chcem dokončiť tento obraz, aby som ho mohol poslať na výstavu a začať svoju umeleckú kariéru.“


Uvedomte si, ako ďaleko ste sa dostali. Pozrite sa späť na svoj pokrok a zistite, čo ste doteraz urobili. Buďte vďační za to, čo ste sa naučili, objavili a na čom ste vyrástli. Možno ešte nie ste úplne tam, kde chcete byť, ale venujte trochu času tomu, aby ste si uvedomili, kde ste začali a kde ste teraz. Uvedomte si rast, ktorý ste dosiahli. Nech vás to motivuje pokračovať.

  • Váš rast a učenie sa ešte nemusia skončiť. Zostaňte pri tom a umožnite si ďalej sa učiť a rásť.
  • Ak ste napríklad absolvovali polovicu vysokej školy a chcete skončiť skôr, ako ju dokončíte, myslite na to, čo všetko ste dosiahli. Zamyslite sa nad tým, čo ste sa naučili a ako ste vďaka svojej skúsenosti osobnostne vyrástli.


Pustite sa dokonalosti. Snaha o dokonalosť je obdivuhodná, ale často nedosiahnuteľná. Ak je vaším konečným cieľom vždy dokonalosť, môžete projekty dotiahnuť do určitého stupňa dokončenia a potom ich opustiť, keď si uvedomíte, že nie sú dokonalé. Zostaňte pri projektoch, aj keď sú ťažké alebo nejdú podľa vašich predstáv. Ak je to potrebné, urobte si malú prestávku a vráťte sa k tomu s novým pohľadom.[4]

  • Ak napríklad vytvárate hudobnú skladbu, nesnažte sa o absolútnu dokonalosť. Urobte niektoré zmeny a vypočujte si ich, potom sa vráťte a urobte ďalšie zmeny. Ak zistíte, že robíte zmenu za zmenou, uvedomte si, že to môžete dokončiť, aj keď to nie je úplne dokonalé. Buďte spokojní so svojím konečným projektom.


Spýtajte sa sami seba, čo by sa stalo, keby ste skončili. Je ľahké odhovoriť sa od toho, aby ste niečo robili, najmä ak ste unavení alebo máte problém zmestiť sa do svojho rozvrhu. Keď sa však začnete ospravedlňovať, postavte sa proti negatívnym dôsledkom odchodu. Ako to ovplyvní vaše sebavedomie? Ako to ovplyvní váš osobný alebo profesionálny život?

  • Ak máte napríklad cieľ v oblasti fitnes, s ktorým chcete skončiť, premýšľajte o tom, ako sa cítite, keď cvičíte, a čo by sa stalo, keby ste prestali. Prišli by ste v posilňovni o peniaze? Je pravdepodobné, že by ste pribrali na váhe alebo sa začali cítiť depresívne?

Metóda 2 z 3: Zotrvať pri nej


Požiadajte niekoho, aby vás držal v zodpovednosti. Zodpovednosť za svoje činy vám môže pomôcť udržať si kurz pri plnení cieľa. Porozprávajte sa s niekým, kto vás podporuje alebo možno dokonca zdieľa podobný cieľ ako vy. Spýtajte sa ich, či by chceli byť zodpovední spolu s vami. To znamená, že sa navzájom kontrolujte v pokroku pri dosahovaní cieľa. Kontrola s niekým vám môže pomôcť dať dodatočný impulz, aby ste sa toho držali.[5]

  • Ak sa napríklad učíte na skúšky a máte problém udržať si motiváciu a sústredenie, spojte sa s niekým ďalším a na konci dňa sa nezabudnite jeden druhého opýtať, ako sa vám darí.


Staňte sa zodpovedným za svoj vlastný život.[6]
Odborný zdroj
Meredith Walters, MBA
Certifikovaný kariérny kouč
Rozhovor s odborníkom. 22 novembra 2019.
Musíte si zachovať silné myslenie, aby ste boli na 100 % zodpovední za svoj vlastný život. Svoj život a rozhodnutia, ktoré robíte, máte plne pod kontrolou. Nikto iný nie je zodpovedný za žiadne vaše konanie v živote a nikto vás nemôže nútiť robiť alebo cítiť niečo, čo nechcete.

  • Majte tiež na pamäti, že to, čo robia iní so svojím životom, sa vás netýka a nie je vo vašej moci. Ľudia sa často sústreďujú na životy iných a ignorujú skutočnosť, že musia žiť svoj vlastný život. Ľudia môžu za svoje osobné problémy obviňovať iných alebo vládu. Využite túto príležitosť a vystúpte z režimu obete, prevezmite kontrolu nad svojím životom a začnite niesť zodpovednosť za svoje činy.


Používajte externé odmeny. Využívajte odmeny, aby ste sa udržali na ceste. Keď vaša motivácia začne klesať, nájdite si drobnosti, ktoré vám pomôžu udržať sa v práci, kým projekt nedokončíte. Stanovte si napríklad mini ciele a za každý splnený cieľ si nájdite malú odmenu. Môže to byť zjedenie špeciálnej pochúťky (napríklad koláčika alebo brownie), pozretie filmu alebo televízneho programu alebo kúpa niečoho malého.[7]

  • Odmeňovanie sa za tvrdú prácu vám môže pomôcť udržať si motiváciu pre malé ciele, aby vám pomohla splniť veľký cieľ.
  • Ak sa napríklad pokúšate zabehnúť maratón, zistite, koľko hodín musíte každý týždeň odbehnúť. Keď splníte týždenný cieľ, oslávte to tým, že si vezmete deň voľna na nejakú zábavnú aktivitu, napríklad discgolf alebo maľovanie.


Vnútorne sa motivujte. Všímajte si, aké pocity alebo myšlienky vás motivujú k dosiahnutiu vašich cieľov. Premýšľajte o tom, ako sa pri dosahovaní cieľa cítite. Možno sa snažíte dosiahnuť cieľ, ktorý nie je navonok prospešný, a snažíte sa pri ňom zotrvať. Pamätajte si, aké pocity vás držia pri živote. Môžete mať napríklad radi výzvy alebo sa radi učíte kvôli zvedavosti.[8]

  • Niekedy pocit, ktorý máte, keď odovzdáte projekt alebo urobíte prezentáciu, spôsobí, že všetka tvrdá práca stojí za to. Aj keď sa vám nedostane uznania alebo nejakého vonkajšieho pokroku, je to dobrý pocit, keď urobíte niečo dobré pre seba alebo niekoho iného.

Metóda 3 z 3: Riešenie blokov


Robte to inak.[9]
Odborný zdroj
Meredith Walters, MBA
Certifikovaný kariérny kouč
Rozhovor s odborníkom. 22 novembra 2019.
Ak sa k svojmu cieľu približujete jedným spôsobom a stále narážate na prekážky, skúste niečo nové alebo iné. Zamyslite sa nad tým, čo robíte, čo nefunguje, a potom navrhnite alternatívne riešenie. Môže to znamenať, že upravíte svoj rozvrh, budete sa stretávať s inými priateľmi alebo budete vstávať skôr.[10]

  • Napríklad, ak sa snažíte stravovať zdravšie, ale nejako sa vám stáva, že sa vkrádate do nezdravých pochutín, vyhýbajte sa návštevám automatu alebo uličky s občerstvením v obchode s potravinami. Ak si nekupujete nezdravé potraviny, nebudete ich jesť.


Udržujte si sústredenie. Priznajme si, že život je beh na krysy a môže byť dosť hektický. Zdá sa, že všetci súperia o váš čas. Zdá sa, že sa veci objavujú bez ohlásenia a že ste potrebný na viacerých miestach a pre viacerých ľudí naraz. Skôr než sa nazdáte, že ste nedosiahli nič v súvislosti s konkrétnou úlohou alebo cieľom, ktorý ste chceli splniť.

  • Snažte sa denne vyčleniť aspoň 15 až 30 minút, ktoré sú určené len pre vás. Tento čas je určený na to, aby ste sa starali o svoje vlastné potreby a ciele, aby ste mohli napredovať.
  • Počas tohto obdobia sa snažte napísať a zmapovať svoj plán činnosti a každý deň si odškrtnite konkrétnu úlohu. Každý dobrý plán alebo cieľ sa začína myšlienkou, ktorú si napíšete na papier.


Urobte si prestávku. Namiesto toho, aby ste skončili, urobte si krátku prestávku. Ak sa cítite frustrovaní alebo sa na niečom zaseknete, urobte si krátku prestávku. Možno budete potrebovať nejaký čas na to, aby ste získali novú perspektívu alebo sa na svoj projekt pozreli novými očami. Len sa uistite, že si nedáte trvalú prestávku! Stanovte si deň, kedy sa k svojmu projektu vrátite.[11]

  • Ak napríklad píšete pieseň a zasekli ste sa, urobte si prestávku a vráťte sa k nej o niekoľko dní neskôr.


Cvičenie relaxácie. Urobte si voľno a zamerajte sa na relaxáciu. Ak sa cítite vystresovaní, malý čas strávený mimo domova vám pomôže vyčistiť myseľ a budete sa cítiť lepšie. Cvičenie relaxácie po dobu 30 minút každý deň môže pomôcť udržať depresiu na uzde a môže pomôcť stabilizovať vaše nálady.[12]
Dôveryhodný zdroj
Pomocník
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných, na dôkazoch založených zdrojov o duševnom zdraví a wellness.
Prejsť na zdroj

  • Každodenná joga môže pomôcť zmierniť stres prostredníctvom jemných pohybov. Pri odbúravaní stresu môže pomôcť aj meditácia.

  • Vyhľadajte odbornú pomoc. Ak sa cítite nemotivovaní v dôsledku príznakov depresie, možno budete chcieť vyhľadať odbornú pomoc. Depresia môže viesť k pocitu únavy, smútku a nízkej energie. Veci, ktoré vás kedysi zaujímali alebo motivovali, vám už môžu pripadať nudné alebo nezaujímavé. Ak si myslíte, že máte depresiu, terapeut vám môže pomôcť zmierniť príznaky a získať späť motiváciu.[13]
    Dôveryhodný zdroj
    Klinika Mayo
    Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
    Prejsť na zdroj

    • Terapeuta môžete nájsť tak, že zavoláte svojej poisťovni alebo miestnej klinike duševného zdravia. Môžete tiež požiadať priateľa alebo člena rodiny o odporúčanie alebo získať odporúčanie od svojho lekára.
  • Odkazy