3 spôsoby, ako si vybrať medzi dvoma vecami

Rozhodovanie môže byť náročné, najmä keď máte pocit, že veľa závisí od vás. Či už si vyberáte romantického partnera, kariérnu dráhu alebo nové auto, môžete mať strach, že sa rozhodnete zle. Ak k rozhodovaniu pristupujete s rozvahou, môžete si vyčistiť hlavu a preskúmať svoje možnosti. Potom porovnajte výhody a úskalia. Váš inštinkt vám pomôže určiť, ktoré rozhodnutie vám najviac vyhovuje.

Metóda 1 z 3: Rozumný prístup k rozhodovaniu


Meditujte vyčistiť si hlavu. Pohodlne si sadnite alebo ľahnite, zavrite oči a 10 minút sa sústreďte len na dýchanie. Pokúste sa vyčistiť si hlavu od myšlienok o svojom rozhodnutí a sústreďte sa na uvoľnenie fyzického napätia v tele.[1]

  • Vyskúšajte aplikáciu na meditáciu s vedením, napríklad Relax, alebo navštívte miestny kurz mindfulness, aby ste znížili úroveň stresu. Sústreďte sa na hlboké dýchanie na pokojnom mieste, mimo dosahu telefónu a iných rušivých vplyvov.
  • Niekedy môže byť rozsiahlosť rozhodnutia zastrašujúca. Meditácia vám môže pomôcť dostať sa do kontaktu s vašimi skutočnými pocitmi a znížiť úzkosť spojenú s rozhodovaním.


Zamerajte sa skôr na to, čo je správne pre vás, než na to, čo je správne pre ostatných. Premýšľajte o tom, či vás v súvislosti s rozhodnutím zaťažujú názory iných ľudí. Vyjadril svoj názor priateľ, profesor alebo šéf? Rozhodnutie, ktorým sa chcete zapáčiť iným, a nie sebe, vás môže v konečnom dôsledku urobiť nešťastnými, pretože nezodpovedá vašim potrebám a cieľom.[2]

  • Pokúste sa vedome odložiť bokom myšlienky iných, keď budete uvažovať o svojom rozhodnutí.
  • Napríklad, ak vaša najlepšia priateľka miluje taliansku kultúru, štúdium v zahraničí v Taliansku namiesto Francúzska pre ňu môže byť bezproblémové. To však neznamená, že rovnaká voľba by bola správna aj pre vás.


Prijmite všetky nepríjemné pocity, ktoré sprevádzajú vaše rozhodnutie. Ak sa pri rozhodovaní cítite vystresovane alebo nepríjemne, buďte k sebe miernejší. Pokúste sa to interpretovať ako znak toho, že táto križovatka je pre vás významná a že vám na nej záleží.[3]

  • Vyhnite sa výčitkám, že ste museli vynechať 1 možnosť. Veľké rozhodnutia môžu byť ťažké a v konečnom dôsledku vám pravdepodobne nepomôžu k tomu, aby ste sa cítili so svojou voľbou zmierení.


Nezabudnite, že obe možnosti by pre vás pravdepodobne mohli byť vhodné. Pripomeňte si, že keď máte k dispozícii viacero dobrých možností, rozhodovanie môže byť ťažké. Vnímajte veci pozitívne, aby ste sa zbavili tlaku na svoje rozhodnutie: Namiesto toho, aby ste sa zasekli, máte šťastie, že máte dve dobré možnosti.[4]

Metóda 2 z 3:Porovnanie možností


Uveďte výhody a nevýhody každej možnosti, aby ste si vyskúšali, čomu dávate prednosť. Vytvorte zoznam s 2 stĺpcami pre každú voľbu, 1 pre klady 1 pre zápory. Uveďte výhody a nevýhody každej z týchto ciest. Po dokončení si spočítajte, ktorá voľba má viac výhod ako nevýhod.

  • Často vám práve proces zostavovania zoznamu výhod a nevýhod môže pomôcť ujasniť si svoje pocity. Možno sa vám stane, že si vedome pridáte viac kladov k 1 voľbe, aby ste si mohli vybrať túto možnosť.
  • Namiesto toho, aby ste to vnímali ako negatívum, vnímajte túto osobnú zaujatosť ako skvelú. Pomôže vám to pochopiť, že k 1 voľbe máte silnejší vzťah.
  • Skúste každú položku označiť číslom, aby ste ukázali, nakoľko je daná vlastnosť pozitívna alebo negatívna. Skutočne priaznivá vlastnosť môže dať 5 bodov do zoznamu za a mierne negatívna vlastnosť môže dať 1 bod do zoznamu proti. Od celkového počtu kladov odpočítajte počet záporov. Ktorákoľvek voľba má vyššie číslo, môže byť správnym rozhodnutím.


Zhrňte negatívne dôsledky každej voľby, aby ste sa vyhli nástrahám. Urobte si zoznam potenciálnych negatívnych dôsledkov výberu každej možnosti, a to z krátkodobého aj dlhodobého hľadiska. Toto je dobrý spôsob, ako zúžiť svoje rozhodnutie, ak máte pocit, že máte skutočne 2 skvelé možnosti a nemôžete sa pomýliť.[5]

  • Zvážte všetky príležitosti, ktoré by sa vám mohli uzavrieť, ak by ste sa rozhodli pre 1 možnosť.
  • Napríklad, ak žijete v Iowe a uvažujete o presťahovaní sa do Ríma, získanie štátneho školného na miestnej univerzite už pre vás nemusí byť možné, ak sa presťahujete do zahraničia.


Použite svoj inštinkt na to, aby ste si zvolili výhody vs. zoznam kladov. Vytvorte jeden zoznam všetkých výhod alebo benefitov, ktoré vám tieto 2 možnosti poskytujú. Potom rýchlo prejdite svoj zoznam a priraďte každú výhodu len k 1 možnosti. Nepremýšľajte nad tým, ale riaďte sa svojím inštinktom. Pozrite sa na svoj konečný zoznam a zistite, ktorej voľbe bolo priradených viac výhod.

  • Tieto 2 možnosti môžu mať spoločné výhody. Vykonaním tohto cvičenia sa môžete rozhodnúť, ktorá voľba vám podľa vášho názoru viac pomôže dosiahnuť určité ciele alebo nádeje.
  • Napríklad, povedzme, že si vyberáte medzi 2 dovolenkovými destináciami. Obe môžu byť miestami zo „zoznamu“. Do zoznamu plusov vs. by ste napísali „vedro“. zoznam výhod. Pri rýchlom prechádzaní zoznamu však môžete zistiť, že 1 destinácia sa vám zdá byť viac povinnou životnou skúsenosťou ako druhá.
  • Okrem toho môžete jednoducho určiť, ako ste sa cítili, keď ste boli prvýkrát postavení pred rozhodnutie. Ak ste okamžite uprednostnili 1 stranu pred druhou, možno je to pre vás správne rozhodnutie.


Použite odborné zdroje na objektívne porovnanie 2 možností. Vyhľadajte spoľahlivé zdroje spotrebiteľských hodnotení, ako napríklad Consumer Reports alebo CNet, ak vaše rozhodnutie zahŕňa porovnávanie produktov. Môžete priamo porovnať 2 možnosti na základe ich funkcií, hodnotenia bezpečnosti a celkovej spokojnosti zákazníkov.[6]
Dôveryhodný zdroj
Spotrebiteľské správy
Nezisková organizácia zameraná na ochranu spotrebiteľov a testovanie výrobkov
Prejsť na zdroj

  • Tieto webové stránky sú skvelým spôsobom, ako získať jasnú predstavu o výrobku, pretože môžete uprednostniť najdôležitejšie aspekty svojho rozhodnutia.
  • Ak sa napríklad snažíte vybrať medzi 2 autosedačkami pre dieťa a bezpečnosť je vašou najväčšou prioritou, môžete sa na základe objektívneho výskumu informovane rozhodnúť pomocou tejto metódy.


Preskúmajte, či si musíte vybrať len 1 možnosť. Zistite, či existuje spôsob, ako by vaše dve možnosti mohli fungovať spoločne, či už úpravou vášho rozvrhu alebo ich vykonávaním postupne. Niekedy, aj keď sa môže zdať, že 2 možnosti sú vo vzájomnom rozpore, v skutočnosti existuje spôsob, ako môžu fungovať v harmónii.[7]

  • Napríklad môžete mať pocit, že si musíte vybrať medzi lekciami hry na husliach a prihlásením sa do futbalovej ligy, hoci v skutočnosti váš rozvrh môže byť schopný pojať obe aktivity v rôzne dni v týždni.

Metóda 3 z 3:Prijatie ťažkej voľby


Poraďte sa s dôveryhodným priateľom alebo členom rodiny. Vyhľadajte niekoho, koho sa rozhodnutie priamo netýka, ale kto vás naozaj dobre pozná. Povedzte im, že dôverujete ich názoru a chcete vedieť, čo je podľa nich skutočne vo vašom najlepšom záujme.[8]

  • Možno si poviete: „Naozaj bojujem o to, či si mám vybrať prácu v Tulse alebo v Bostone. Keď viete, čo viete o mojej osobnosti a kariérnych cieľoch, ktorá by podľa vás bola pre mňa najvhodnejšia?“
  • Môže byť užitočné počuť niekoho, koho máte radi, ako vám potvrdí rozhodnutie, ktoré ste celý čas tušili.


Ak ste sa zasekli, hoďte si mincou. Priraďte každej strane mince 1 z vašich 2 možností. Vyhoďte mincu do vzduchu. Ktorá strana sa po dopade na zem obráti nahor, je voľba, s ktorou budete postupovať ďalej.[9]

  • Aj keď sa to môže zdať svojvoľné, ak ste sa naozaj zasekli, takéto cvičenie vám môže pomôcť prekonať ťažké rozhodnutie.
  • Ak sa vám pri hádzaní mince rozbúši srdce, môže to byť znamenie, že by ste sa mali rozhodnúť pre druhú možnosť.


Keď máte 2 dobré možnosti, vyberte si cestu najmenšieho odporu. Uľahčite si život tým, že si vyberiete voľbu, ktorá sa hodí k zvyšku vášho života a prioritám. Voľba, kvôli ktorej musíte zmeniť celý svoj život, môže v konečnom dôsledku spôsobiť viac úzkosti a stresu, než sa oplatí.[10]

  • Napríklad, hoci si chcete zaobstarať psa, zrušenie nájomnej zmluvy, aby ste sa presťahovali do bytu vhodného pre psa, môže znamenať veľký stres a finančné obete.
  • Pri každom rozhodnutí zvážte najhorší možný scenár. Ak sa rozhodujete medzi kúpou auta a kúpou motocykla, môžete zvážiť, že auto môže byť bezpečnejšie, ak sa dostanete do nehody.

  • Vyhľadajte terapeuta, aby ste rozobrali ťažké pocity. Ak sa cítite ochromení svojím rozhodnutím, poraďte sa s profesionálnym poradcom alebo odborníkom na duševné zdravie. Môžu vám pomôcť sformulovať rozhodovaciu stratégiu, vďaka ktorej sa budete cítiť sebaisto pri napredovaní.[11]
  • Odkazy