3 spôsoby, ako si vybrať realistické novoročné predsavzatie

Prvého januára novoročné predsavzatia žiaria nádejou a prísľubom, že budete lepší. Do konca roka však môžete zistiť, že mnohé z týchto predsavzatí boli opustené na polceste alebo zostali úplne nevykonané. Ak vám to znie povedome, nebojte sa – nie ste navždy odsúdení na nedokončené predsavzatia. V skutočnosti, ak si vyberiete jedno cielené novoročné predsavzatie, ktoré je inšpirujúce a zároveň zvládnuteľné, bude pravdepodobnejšie, že si ho 31. decembra odškrtnete.

Metóda 1 z 3: Zúženie zamerania

Vyberte si predsavzatie, o ktoré ste sa ešte nepokúsili. Ak ste sa už o nejaké predsavzatie pokúsili a zlyhali ste, možno sa opäť pripravujete na neúspech. Namiesto toho si vyberte nové predsavzatie! Dá vám to nový začiatok a trochu vás to inšpiruje.[1]
Dôveryhodný zdroj
Národná zdravotná služba (Spojené kráľovstvo)
Systém verejnej zdravotnej starostlivosti v Spojenom kráľovstve
Prejsť na zdroj

Urobte si len jedno predsavzatie. Možno máte veľké plány na sebazdokonaľovanie, ale vyhnite sa vytváraniu dokumentu v štýle zoznamu úloh preplneného uzneseniami. Zamerajte sa radšej len na jeden. Takto môžete do jeho splnenia vložiť všetku svoju energiu a nebudete sklamaní, keď si neodškrtnete všetkých 20 predsavzatí zo zoznamu.[2]
Dôveryhodný zdroj
Národná zdravotná služba (Spojené kráľovstvo)
Systém verejnej zdravotnej starostlivosti v Spojenom kráľovstve
Prejsť na zdroj

Zamerajte sa na jedno správanie. Vaše predsavzatie by sa malo týkať jedného správania. Ak ich budete riešiť viac, je pravdepodobnejšie, že sa preťažíte a hodíte uterák do ringu.[3]

  • Namiesto toho, aby ste sa zaviazali dobre jesť, cvičiť a piť vodu, zamerajte svoju pozornosť na jedno z týchto troch.

Urobte si konkrétne predsavzatie. Nejasné ciele sa zdajú byť abstraktnejšie, a preto sa ťažšie dosahujú. Naopak, konkrétne ciele sú realizovateľnejšie.[4]

  • Namiesto toho, aby ste si dali predsavzatie, že sa budete lepšie stravovať, zaviažte sa, že každý deň zjete o porciu ovocia a zeleniny viac.
  • Nevyberajte si vágne predsavzatia typu „nájdite si nových priateľov“.“ Namiesto toho si vyberte niečo ako „nájsť si tento rok aspoň 2 nových priateľov v škole môjho dieťaťa“.“

Metóda 2 z 3: Výber zmysluplného riešenia

Vyberte si predsavzatie, ktoré vás inšpiruje. Čo vás baví? Čo vás nadchne? Ak vás vaše predsavzatie inšpiruje, budete mať väčšiu motiváciu pracovať na jeho splnení.[5]

  • Premýšľajte o svojich obľúbených životných zážitkoch. Čo majú spoločné a ako si ich môžete vytvoriť viac?
  • Ak napríklad zbožňujete zvieratá, zvážte, či si nedáte predsavzatie, ktoré zahŕňa dobrovoľnícku prácu v útulku pre zvieratá alebo na veterinárnej klinike.

Uistite sa, že vaše predsavzatie je v súlade s vašimi hodnotami. Ak je vaše predsavzatie úzko spojené s vašimi hodnotami a životným plánom, bude ľahšie dosiahnuteľné.[6]

  • Možno si ceníte dávanie. Vyberte si predsavzatie, ktoré zahŕňa túto hodnotu, napríklad darovanie určitej sumy peňazí vašej obľúbenej charite.
  • Položte si otázku, čím by ste chceli prispieť svetu a ako môžete posilniť dôležité vzťahy vo svojom živote.

Vyberte si predsavzatie, ktoré vám pomôže osobnostne rásť. Najúčinnejšie a najmotivujúcejšie predsavzatia sú tie, ktoré vás priblížia k vášmu ideálnemu ja. To neznamená, že by ste si mali dať predsavzatie urobiť zásadnú zmenu. Namiesto toho si vyberte predsavzatie, ktoré vám pomôže nejakým spôsobom rásť a trochu vás priblíži k tomu, kým chcete byť.[7]

  • Ak sa chcete stať nebojácnejším človekom, rozhodnite sa, že sa zúčastníte na činnosti, ktorá vás desí. Ak sa napríklad bojíte zodpovednosti, môžete sa ujať vedúcej pozície v klube alebo organizácii.

Vyberte si predsavzatie zo správnych dôvodov. Uistite sa, že ste si vybrali predsavzatie, pretože ho skutočne chcete dosiahnuť, a nie preto, že si myslíte, že by to prinieslo úžitok niekomu inému alebo že by na vás bývalý závidel. Ak si vyberiete cieľ, ktorý pre vás veľa znamená, bude väčšia pravdepodobnosť, že ho dodržíte.[8]

  • Nerobte si predsavzatie schudnúť, aby vás mal váš partner viac rád. Ak sa rozhodnete schudnúť, malo by to byť tak vy cítiť sa lepšie.
  • Predtým, ako sa zaviažete k novoročnému predsavzatiu, položte si otázku: „Prečo to chcem urobiť??“

Metóda 3 z 3: Urobte si predsavzatie zvládnuteľným

Začnite v malom. Aj keď je lákavé rozhodnúť sa pre predsavzatie, ktoré vám zmení život, v skutočnosti máte väčšiu šancu dosiahnuť menšie predsavzatie. Ľudia majú tendenciu preceňovať svoju schopnosť dosiahnuť ťažké predsavzatia. Navyše ťažké predsavzatia sa ťažšie dodržiavajú, čím sa zvyšuje pravdepodobnosť, že stratíte nádej a úplne to vzdáte. Aby ste sa tomu vyhli, vyberte si menšie ciele, ktoré máte dobrú šancu dosiahnuť.

  • Namiesto toho, aby ste si dali predsavzatie, že zo svojho jedálnička vyradíte všetky nezdravé potraviny, môžete sa rozhodnúť, že sa týždenne obmedzíte na niekoľko nezdravých potravín.
  • Namiesto toho, aby ste si dali predsavzatie, že budete svojej rodine volať každý deň, dajte si záväzok, že jej zavoláte dvakrát týždenne.
  • Nezabudnite byť k sebe úprimní v tom, čo je reálne.

Rozdeľte si svoje predsavzatie na menšie kroky. Aj keď je vaše predsavzatie konkrétne a realistické, stále môže byť trochu zdrvujúce. Urobte svoje predsavzatie zvládnuteľnejším tak, že ho rozdelíte na viacero čiastkových cieľov. Malo by byť merateľné, konkrétne a časovo vymedzené.[9]
Dôveryhodný zdroj
Národná zdravotná služba (Spojené kráľovstvo)
Systém verejnej zdravotnej starostlivosti v Spojenom kráľovstve
Prejsť na zdroj

  • Predstavte si, že chcete do konca roka dokončiť román, na ktorom pracujete. Realistickým čiastkovým cieľom by bolo napísať každý týždeň desať nových stránok.

Urobte si zoznam potenciálnych prekážok. Pri stanovovaní cieľa do budúcnosti ľudia často zabúdajú na každodenné obmedzenia, ktoré by mohli sťažovať dosiahnutie tohto cieľa. Predstavte si, že sa zajtra chystáte začať plniť svoje novoročné predsavzatie. S akými prekážkami alebo nepríjemnosťami sa môžete stretnúť? Zapíšte si ich. Potom zhodnoťte, či je to stále realistické predsavzatie.[10]

  • Ak je napríklad vaším predsavzatím ísť každý deň po práci do posilňovne, zvážte, či sa vám naozaj bude chcieť každé ráno vláčiť do kancelárie tašku s telocvičňou.

Vyberte si predsavzatie, o ktoré sa môžete podeliť s rodinou a priateľmi. Sociálna podpora môže byť veľmi nápomocná pri realizácii vášho predsavzatia, preto je dobré vybrať si také predsavzatie, o ktoré sa budete cítiť príjemne, ak sa oň podelíte s rodinou a priateľmi. Takto vás môžu držať v zodpovednosti, ponúkať rady a povzbudzovať vás![11]
Dôveryhodný zdroj
Americká psychologická asociácia
Popredná vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
Prejsť na zdroj

  • Dajte si čas. Nenechávajte svoje predsavzatie až na Silvestra. Svoje predsavzatie by ste mali začať plánovať aspoň niekoľko dní pred začiatkom nového roka, aby ste mali čas uistiť sa, že je konkrétne, zmysluplné a splniteľné. S trochou plánovania sa budete cítiť lepšie pripravení na zdolanie 1. januára![12]
    Dôveryhodný zdroj
    Národná zdravotná služba (Spojené kráľovstvo)
    Systém verejnej zdravotnej starostlivosti v Spojenom kráľovstve
    Prejsť na zdroj
  • Odkazy