3 spôsoby, ako si vybudovať návyk na láskavosť

Malá láskavosť je veľmi užitočná. Byť milý nielenže pomáha šíriť pozitívnu náladu, ale pomáha to aj vám rozvíjať pozitívnejší postoj. Urobiť vedomé rozhodnutie vytvoriť si návyk na „skutky láskavosti“ sa môže spočiatku zdať ťažké. Ak si chcete vytvoriť návyk na láskavosť, začnite v malom, myslite pozitívne, myslite vážne to, čo hovoríte a robíte, a praktizujte to každý deň.

Metóda 1 z 3: Hľadanie spôsobov, ako praktizovať láskavosť


Začnite v malom. Zvyk láskavosti neznamená, že musíte ísť von a darovať tony peňazí alebo sa vzdať svojho života v prospech nejakej veci. Každý deň môžete ľahko urobiť mnoho skutkov láskavosti v menšom rozsahu. V mnohých ohľadoch je to skvelý spôsob, ako šíriť láskavosť všade, kam prídete.[1]

  • Napríklad podržte niekomu dvere. Usmejte sa na neznámeho človeka. Zaplaťte mýto za niekoho, kto stojí za vami. Spýtajte sa niekoho v zákazníckom servise, koho často vídate, ako sa mu darí. Tieto malé veci môžu mať obrovský význam.


Poďakujte sa. Ocenenie niekoho za niečo, čo urobil, je jednoduchý spôsob, ako niekomu prejaviť láskavosť. Vyžaduje si to len málo plánovania alebo úsilia z vašej strany. Chce to len trochu uvedomenia, aby ste tie slová vypustili z úst.[2]

  • Keď pre vás niekto niečo urobí, či už v práci alebo v obchode, mali by ste povedať: „Ďakujem“ alebo „Vážim si to“.“


Usmievajte sa. Jednoduchým spôsobom, ako si začať budovať návyk láskavosti, je usmievať sa na ľudí. Úsmev si nevyžaduje, aby ste niečo povedali alebo urobili. S určitým tréningom sa úsmev stane reflexom. Cvičte sa v usmievaní na každého, koho míňate, na cudzích ľudí aj na známe tváre.[3]

  • Ak sa jeden deň necítite šťastní alebo veselí, nevadí. Napriek svojej nálade môžete šíriť láskavosť aj úsmevom. V skutočnosti to môže pomôcť zlepšiť vašu náladu, pretože štúdie ukazujú, že úsmev – dokonca aj nútený alebo falošný – môže zvýšiť šťastie.[4]


Pomôžte niekomu s nejakou úlohou. Láskavosť môžete šíriť tak, že niekomu poskytnete pomoc pri plnení nejakej úlohy, najmä ak ide o niečo, ako je napríklad povinná práca. Môžete sa opýtať, či nepotrebujú pomoc, alebo ich prekvapiť tým, že splníte úlohu ako prekvapenie. Tento akt láskavosti môže znížiť zodpovednosť a rozjasniť niekomu deň.[5]

  • Napríklad môžete umyť riad alebo uvariť večeru pre svojho manžela alebo spolubývajúceho skôr, ako sa vrátia domov. Môžete sa ponúknuť, že niekomu ponesiete nákup, alebo možno pokosíte susedov trávnik v rovnakom čase, ako kosíte svoj vlastný.


Vstúpte niekomu z cesty. Niekedy môže láskavosť znamenať, že prekročíte svoju komfortnú zónu, aby ste boli k dispozícii niekomu, na kom vám záleží. Môžete sa rozhodnúť byť láskaví k priateľovi alebo členovi rodiny tým, že mu vyjdete v ústrety, pomôžete mu s problémom, budete s ním v ťažkom období alebo pre neho niečo urobíte.[6]

  • Ak je napríklad váš priateľ smutný, môžete sa vzdať svojich večerných plánov a ísť s ním, pretože potrebuje vašu podporu. Alebo môžete pomôcť členovi rodiny vyriešiť problém, kým nenájdete riešenie. Urobiť pre svojich blízkych míľu navyše je prejavom láskavosti.


Nepodceňujte význam fyzickej láskavosti. Láskavosť môžete prejavovať aj fyzickým dotykom. Môžete napríklad niekoho objať, podať mu ruku, potľapkať ho po chrbte alebo ramene alebo ho podržať za ruku, keď je vystrašený alebo rozrušený. Tieto malé gestá môžu pre niekoho veľa znamenať.[7]

  • Dbajte na opatrnosť pri dotykoch. Nie každý má rád fyzický kontakt. Dotýkať sa niekoho, najmä ho objať alebo držať za ruku, nemusí byť vhodné v každej situácii.


Navštevujte ľudí. Urobiť si čas a zahrnúť ľudí do svojho života je spôsob, ako byť láskavý. Nájdite si čas na stretnutie s priateľmi na obed alebo večeru alebo navštívte člena rodiny, ktorého často nevidíte. Ak za vami niekto často chodí, choďte ho radšej navštíviť.[8]

  • Venovať niekomu čas je veľkým prejavom láskavosti, ktorý sa dá ľahko dosiahnuť.


Správajte sa k ľuďom s rešpektom. Ďalším spôsobom, ako môžete šíriť láskavosť, je úcta. Znamená to správať sa ku každému rovnako a tak, ako chcete, aby sa správali k vám. Malo by to byť bez ohľadu na pracovnú pozíciu, etnický pôvod, kultúru, náboženstvo, sexualitu alebo sociálno-ekonomické postavenie ľudí.[9]

  • Správať sa ku každému s rešpektom a pozitívne bez ohľadu na vašu odlišnosť je jedným z najlepších spôsobov, ako šíriť láskavosť.

Metóda 2 z 3: Rozvíjanie myslenia


Myslite vážne to, čo hovoríte. Jedným zo spôsobov, ako si vybudovať návyk na skutky láskavosti, je, že si ich budete uvedomovať. To znamená, že by ste nemali hovoriť veci len preto, aby ste sa správali láskavo, ak ich nemyslíte vážne. Namiesto toho buďte pravdiví, keď hovoríte láskavé slová a konáte láskavé skutky.[10]

  • Keď napríklad niekomu poviete: „Gratulujem k povýšeniu,“ necíťte voči nemu nevraživosť. V skutočnosti sa cíťte šťastní, že prácu dostali. Ak niekomu poviete: „Pekný deň,“ myslite to vážne.


Udržujte svoje myšlienky pozitívne. Pri osvojovaní si návykov láskavosti je dôležité vaše zmýšľanie. Ak budete myslieť negatívne, budete smutní a skleslí. Ak budete myslieť pozitívne, budete veselší a budete mať väčší sklon byť k ľuďom láskavý. Snažte sa zostať pozitívni aj počas zlých dní.[11]

  • Niekedy vám urobenie niečoho láskavého pre druhého človeka môže zdvihnúť náladu. Ak sa cítite negatívne, usmejte sa na niekoho. Pochváľte niekoho alebo mu povedzte, že si ho vážite. Podržte dvere cudziemu človeku. Tieto veci môžu pomôcť rozvíjať pozitívnosť.
  • Ak sa cítite negatívne a dostať sa do pozitívneho myslenia sa vám zdá príliš ťažké, skúste sa pozdvihnúť na neutrálny pocit – ani negatívny, ani pozitívny. Snažte sa na veci pozerať z objektívneho, trochu vzdialeného pohľadu, bez emócií a posudzovania. Keď dosiahnete neutrálny postoj, skúste myslieť na pozitívne veci vo svojom živote, ktoré vás ešte viac pozdvihnú.


Praktizujte skutky láskavosti na všetkých. Súčasťou základu návyku na konanie láskavosti je šírenie láskavosti voči všetkým, nielen voči niekoľkým určitým ľuďom. Môžete sa správať láskavo len k ľuďom, ktorých poznáte, alebo k ľuďom vo vašom okolí, ale to nie je úplný návyk na konanie láskavosti. Návyk na konanie láskavosti zahŕňa každého.[12]

  • Napríklad nešírte láskavosť len medzi spolupracovníkmi, ktorých poznáte. Namiesto toho buďte náhodní a šírte láskavosť ku každému, aj k tým, s ktorými si nie ste blízki. Buďte láskaví k cudzím ľuďom, ktorých stretnete, napríklad k baristovi a pokladníčke v obchode s potravinami.

Metóda 3 z 3:Praktizovanie láskavosti


Nezabudnite cvičiť na sebe. Nemôžete si vytvoriť úplný návyk na láskavé skutky bez toho, aby ste boli láskaví sami k sebe. Mnohí ľudia sú príliš prísni alebo príliš kritickí ku každému aspektu svojho života. Správajte sa k sebe s láskavosťou, akú chcete preukazovať iným – správajte sa k sebe ako k milovanému priateľovi, nie ako k nepriateľovi.[13]

  • Odpustite si chyby, pochváľte sa, usmievajte sa na svoj odraz v zrkadle a hovorte o sebe pozitívne. Toto všetko sú spôsoby, ako byť k sebe láskavý, a zaslúžite si láskavosť rovnako ako ktokoľvek iný.


Cvičte sa 21 dní. Na osvojenie si návyku sú potrebné tri týždne. To znamená, že by ste mali 21 dní vedome pracovať na láskavých skutkoch. Môžete to urobiť hneď po prebudení tak, že niekomu pošlete e-mail s poďakovaním, alebo sa môžete usmiať na niekoho, koho prejdete na ulici.

  • Uistite sa, že tieto skutky robíte každý deň, inak sa z nich nestane zvyk. Nastavte si pripomienku v telefóne alebo si ju zaznačte do kalendára, ak si ju potrebujete pripomenúť.

  • Každý deň si vyberte konkrétny cieľ. Každé ráno si vymyslite konkrétny spôsob, ako budete v ten deň milí. Pomôže vám to urobiť vedomé rozhodnutie každý deň byť láskavý, až sa to stane zvykom a druhou prirodzenosťou. Skutok môže byť malý alebo veľký.[14]

    • Vytváranie návykov si vyžaduje čas a je potrebné, aby ste konali. Pri rozvíjaní tohto návyku musíte o svojich skutkoch láskavosti premýšľať.
  • Odkazy