3 spôsoby, ako si vycibriť pozorovacie schopnosti

Silný pozorovateľ si všimne, analyzuje a zapamätá svoje okolie pomocou všetkých piatich zmyslov. Ak sa chcete stať pozornejšími v každodennom živote, venujte každý deň čas štúdiu svojho okolia. Zapojte nielen svoj zrak, ale aj ostatné zmysly, aby ste sa v každodennom živote stali vnímavejšími. Mali by ste tiež pracovať na zlepšení svojej pamäte, aby ste si dokázali vybaviť všetky drobné detaily, ktoré si všimnete. Pri každodennom cvičení sa vaše pozorovacie schopnosti môžu v priebehu niekoľkých týždňov posilniť.

Metóda 1 z 3: Zvyšovanie povedomia


Zastavte sa a pozorujte všetko okolo seba. Každý deň si nájdite niekoľko chvíľ a jednoducho sa zastavte. Prechádzajte pohľadom po svojom zornom poli. Snažte sa všímať si čo najviac detailov. Naučíte sa tak venovať viac pozornosti svojmu okoliu.[1]

  • Venujte pozornosť ľuďom, predmetom, zvieratám, rastlinám a budovám okolo seba.
  • Skúste to robiť každý deň na inom mieste. Začnite doma, potom to skúste v kancelárii, parku, nákupnom centre, obchode s potravinami alebo na miestnej pamätihodnosti.


Venujte pozornosť malým detailom. Ľudia si často všímajú len veľké objekty, ktoré ich obklopujú. Počas svojho dňa sa snažte všímať si menšie detaily, ktoré môžu obklopovať budovy, pamiatky a veľké priestory.

  • Môžete byť napríklad v obchode. Čo hovorí nápis? Je niečo na windows? Koľko vozíkov je zoradených vonku?
  • Ak sa prechádzate po susedstve, môžete skúmať rôzne poštové schránky, ozdoby trávnika, rastliny alebo hračky na dvore.


Zostaňte v prítomnom okamihu. Je ľahké rozptýliť sa elektronikou, dotieravými myšlienkami alebo hlučným prostredím, ale to môže spôsobiť, že budete menej pozorní. Namiesto toho, aby ste sa naladili na svoje okolie, skúste sa sústrediť na to, kde sa práve nachádzate.[2]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejsť na zdroj

  • Namiesto počúvania hudby počas cesty do práce opisujte svoje okolie. V autobuse si môžete všimnúť, že v ňom sedí päť ľudí, že autobus vydáva hukot a že je v ňom cítiť zatuchnutý zápach.
  • Pri prechádzke počúvajte zvuky prírody, napríklad spev vtákov alebo šumenie vetra v korunách stromov. Premýšľajte o tom, aký pocit máte zo slnka na pokožke alebo aké pestrofarebné sú kvety.


Napíšte si všetko, čo ste si všimli na dennej báze. Robte to počas celého dňa, keď si budete všímať veci. To vás udrží v pozore v danom okamihu. Svoje postrehy si zapíšte do denníka alebo wordovského dokumentu. Skúste byť čo najkonkrétnejší.[3]

  • Čo ste videli? či to malo určitú farbu, veľkosť alebo tvar?
  • Kde bol objekt? Ako to bolo umiestnené vo vzťahu k iným predmetom?
  • Aké druhy zvukov sa okolo vás ozývali?
  • Aké druhy pocitov ste cítili?
  • Kto tam bol? Čo mali na sebe? Čo robili?


Kvantifikujte všetko, čo si všimnete. Keď sa snažíte niečo pozorovať, skúste určiť, koľko ich je. Tieto čísla vás prinútia venovať väčšiu pozornosť veľkosti alebo množstvu predmetov. Postupom času sa vám môže stať, že budete vedieť rýchlejšie počítať predmety.[4]

  • Napríklad namiesto „Videl som vonku hrať sa niekoľko detí“ môžete napísať: „Videl som vonku hrať sa štyri deti s jednou loptou.“
  • Namiesto toho, aby ste hovorili „musel som podpísať niekoľko dokumentov“, sledujte, čo ste urobili. Môžete si všimnúť, že ste sa štyrikrát podpísali na dvoch rôznych dokumentoch.

Metóda 2 z 3: Zlepšenie pamäte


Stiahnite si aplikáciu na hry na mozog. Existuje mnoho aplikácií, ktoré vám môžu pomôcť zvýšiť vaše pozorovacie schopnosti. Tieto aplikácie obsahujú otázky, hry a hádanky na zlepšenie pamäti. Medzi niektoré aplikácie patria Lumosity, Cognito a Peak.[5]


Súťažte s priateľom v Kimovej hre. Kimova hra je starý test, ktorý vás núti zapamätať si objekty. Požiadajte priateľa, aby pred vás položil desať alebo pätnásť náhodných predmetov. Skúmajte predmety až minútu, kým ich váš kamarát nezakryje. Vymenujte toľko predmetov, koľko si pamätáte. Keď skončíte, vymeňte si miesta s kamarátom a zistite, ako sa im darí.[6]

  • Keď si zapamätáte objekty, skúste ich konkretizovať. Uveďte čo najviac podrobností o predmetoch. Ako veľké sú? V akom poradí sú usporiadané? Koľko ich je?


Spomenúť si na detaily po vzhliadnutí umeleckého diela. Choďte do múzea umenia alebo nájdite online zbierku. Vyberte si jedno umelecké dielo, ktoré vás zaujme. Skúmajte ho 60 sekúnd, potom sa pozrite inam. Spamäti si skúste vybaviť čo najviac podrobností o obrázku.[7]

  • Pokúste sa opísať drobné detaily v pozadí, ako aj predmet diela. Ak ide napríklad o portrét, skúste si spomenúť, čo má osoba na sebe, v akej miestnosti sa nachádza a aké ďalšie predmety sú okolo nej.
  • Ak je dielom veľká krajina, mali by ste sa pokúsiť zapamätať si, kde sa nachádzajú geografické prvky. Sú na obrázku stromy? Ak áno, na ktorej strane obrazu boli? Sú nad alebo pod niečím iným?
  • Metropolitné múzeum má na internete skvelú zbierku, ktorú môžete použiť na toto cvičenie: http://www.metmuseum.org/art/collection.


Zahrajte si hru na priraďovanie kariet. Rozložte pred seba balíček kariet lícom nadol. Otočte dve karty naraz a porovnajte čísla. Ak sa karty nezhodujú, otočte ich späť. Ak sa zhodujú, odstráňte ich z hry. Táto hra si vyžaduje, aby ste pozorovali a zapamätali si, kde sa nachádzajú určité karty, aby ste mohli rýchlo vytvoriť zápalky.[8]

  • Pri tejto hre si odmerajte čas. Pri každom hraní sa pokúste prekonať svoj rekord.
  • V hračkárstve alebo na internete si môžete kúpiť sadu kariet určených na túto hru. Môžete použiť aj obyčajný balíček kariet, hoci každé číslo bude mať viac ako jednu zhodu.

Metóda 3 z 3:Zapojenie zmyslov


Denne praktizujte meditáciu všímavosti. Ak chcete meditovať, sadnite si do tichého, pohodlného priestoru. Zatvorte oči. Zamerajte pozornosť na svoj dych. Nesnívajte a nepremýšľajte o svojom živote. Namiesto toho sa zamerajte na pocity okolo seba. Čo počuješ, cítiš a cítiš? Začnite s päťminútovou meditáciou a dopracujte sa k dvadsiatim minútam denne.[9]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejsť na zdroj

  • Ak začnete strácať tok myšlienok, je to v poriadku. Sústreďte sa späť na svoj dych.
  • Spočiatku môžete meditovať len niekoľko minút, ale časom sa vám to zlepší.


Identifikujte akékoľvek zvláštne zvuky alebo vône. Namiesto toho, aby ste ignorovali nové zvuky a vône, skúste uhádnuť, čo to je. Ak je to možné, preskúmajte zdroj, aby ste zistili, či ste mali pravdu alebo nie.[10]

  • Ak napríklad cítite vôňu niečoho, čo sa varí, uhádnite, aké jedlo to je. Vonia po mäse, korení alebo pečive? Je blízko vás alebo slabý a vzdialený?
  • Ak počujete klepanie, zhodnoťte svoje okolie. Pochádza z určitej steny? Je to konzistentný rytmus alebo nepravidelný rytmus? Čo by mohol niekto robiť, aby vydával tento zvuk?


Spomaľte pri jedení jedla, aby ste si ho vychutnali. Počas jedenia sa pokúste identifikovať všetky rôzne pocity v ústach. Ak to chcete urobiť, pred prehltnutím jedlo niekoľko sekúnd žujte a ochutnávajte. Medzi jednotlivými kúskami urobte dvojsekundovú alebo trojsekundovú prestávku. Spýtajte sa sami seba: [11]

  • Aké rôzne chute si všímam?
  • Menia sa chute, keď žujem?
  • Aká je textúra?
  • Zanecháva toto jedlo zvláštnu pachuť?

  • Hmatajte predmety so zatvorenými očami, aby ste zlepšili svoj hmat. Požiadajte priateľa alebo člena rodiny, aby nalepil niekoľko predmetov do obliečky na vankúš. Zavrite oči a náhodne si vyberte jeden predmet. Použite len svoje ruky a pokúste sa uhádnuť, čo je to za predmet. Spýtajte sa sami seba: [12]
    Dôveryhodný zdroj
    Čítanie Písanie Premýšľanie
    Online zbierka zdrojov na čítanie a písanie pre učiteľov a študentov.
    Prejsť na zdroj

    • Aká je štruktúra predmetu? Je hladká, hrboľatá, vrúbkovaná alebo mäkká?
    • Je vám horúco, zima alebo ani jedno z toho?
    • Aký má tvar?
    • Otvára sa? Je na ňom tlačidlo alebo iná pohyblivá časť?
    • Keď ním zatrasiete, cítite, že vo vnútri niečo hrká?
    • Vydáva hluk?
  • Odkazy