3 spôsoby, ako si zachovať trpezlivosť počas nudných chvíľ

Život je plný nudných momentov. Čakanie na letisku, státie v rade alebo sedenie v triede môže spôsobiť vážnu nudu. Keď sa nuda zmieša s frustráciou, ľudia majú tendenciu byť netrpezliví alebo dokonca nahnevaní. Nerobte si to! Cvičením trpezlivosti, zabávaním sa a/alebo rozptyľovaním sa môžete udržať nudu a frustráciu na uzde. Takto môžete preplávať nudnými chvíľami s gráciou a ľahkosťou.

Metóda 1 z 3: Cvičenie trpezlivosti


Prijmite, že netrpezlivosť vychádza zvnútra. Ak chcete pracovať na tom, aby ste boli trpezliví, prvým krokom je schopnosť rozpoznať, kedy sa netrpezlivosť objavila. Môže byť ľahké myslieť si, že zdroj frustrácie je mimo vašej kontroly (napríklad keď ste uviazli v dopravnej zápche), ale pravdou je, že vždy sa môžete rozhodnúť, ako budete reagovať.[1]

  • Skúste sa zastaviť a všimnúť si, keď sa cítite netrpezliví, namiesto toho, aby ste sa nechali unášať frustráciou.
  • Môžete si povedať: „Cítim sa netrpezlivý. Je to normálna, prirodzená reakcia a mám ju pod kontrolou.“


Upokojte sa v danom okamihu. Vedome sa rozhodnite vzdať sa boja. Priznajte si, že s tým nemôžete nič urobiť. Zhlboka sa nadýchnite a nechajte sa uvoľniť. Nechajte túto nudnú chvíľu prejsť bez toho, aby ste vynaložili ďalšiu energiu.[2]

  • Ak ste napríklad uviazli v dopravnej zápche, prestaňte sa pozerať na hodiny.
  • Ak je to potrebné, zavolajte dopredu a informujte ostatných, že sa zdržíte.
  • Potom ho skúste nechať ísť! Môžete si povedať: „Prídem neskoro. Veľká vec.“
  • Pokúste sa vnímať váhu gravitácie na svojom tele, keď sa usadíte v danom okamihu.
  • Praktizovanie týchto stratégií vám pomôže zachovať pokoj v danom okamihu, ale ak ich budete praktizovať pravidelne, stanú sa „naučenými“ a súčasťou vášho každodenného a podvedomého správania. To vám umožní stať sa časom trpezlivejším človekom.


Identifikujte svoje príznaky netrpezlivosti. Teraz preskúmajte svoje telo a hľadajte príznaky netrpezlivosti. Účinným spôsobom, ako tieto príznaky upokojiť a zmierniť, je venovať čas tomu, aby ste si ich všimli a rozpoznali. Okrem toho vám uvedomenie si toho, čo sa deje s vaším telom, keď ste netrpezliví, môže pomôcť lepšie identifikovať netrpezlivosť, keď sa bude opakovať.[3]
Medzi niektoré príznaky patria:

  • Napätie v krku, bruchu alebo iných oblastiach.
  • Zaťatie čeľuste a/alebo pästí.
  • Zrýchlené búšenie srdca.
  • Začervenané líca.
  • Telesná teplota stúpa.


Uvoľniť vaše svaly. Začnite zhlboka dýchať. Pri každom nádychu si všimnite, ako si vo svojom tele vytvárate priestor. Pri každom výdychu sa snažte cítiť, ako sa vaše svaly uvoľňujú.[4]

  • Postupne prechádzajte cez každý stiesnený priestor.
  • Tento postup opakujte toľkokrát, koľkokrát je to potrebné.
  • Ak spozorujete uzol, ktorý sa nechce uvoľniť, vzdajte sa snahy o jeho uvoľnenie. Skúste ju namiesto toho prijať.


Urobte si prestávku. Cvičenie trpezlivosti zahŕňa udržiavanie úrovne stresu na zvládnuteľnej úrovni. Pomôcť vám môžu miniprestávky – keď skutočne odídete, možno pôjdete von a dočasne sa vzdialite od toho, čo vás stresuje. Jednoducho sa na pár minút vzdialiť a vydýchnuť si.[5]


Počítajte svoje nádychy. Ak sa ocitnete v skutočnom momente „červenej vlajky“ netrpezlivosti, môžete tento moment zastaviť pomocou dychu. Pomalé odmerané dýchanie počas jednej minúty môže vo vašom mozgu uvoľniť upokojujúce neurohormóny.[6]

  • Nadýchnite sa do troch.
  • Vykonajte výdych do počtu troch.
  • Pomaly predlžujte cykly dýchania na počty štyri alebo päť.
  • Môže byť užitočné nadýchnuť sa nosom a vydýchnuť ústami (ale nie je to povinné).

Metóda 2 z 3: Zabavte sa sami


Dajte si občerstvenie. Ak sa ocitnete v nudnej chvíli, skúste zjesť niečo, čím si skrátite čas. Či už ste uviazli na letisku, nudíte sa na výlete alebo čakáte v rade v zábavnom parku, malá kalorická vzpruha vám môže zlepšiť náladu. Skúste sa zbaliť:

  • Nesolené zmiešané orechy
  • Mrkvové tyčinky s arašidovým maslom alebo humusom
  • Popcorn
  • Čerstvé ovocie
  • Navlečte si syr

Žujte žuvačku. Žuvanie žuvačky vám môže pomôcť sústrediť aj myseľ. Skúste si dať žuvačku vždy, keď sa cítite vystresovaní, znepokojení alebo znudení.


Nasaďte si slúchadlá. Vďaka inteligentným telefónom má mnoho ľudí hudbu, podcasty a audioknihy priamo na dosah ruky. Ak viete, že budete čakať, vezmite si so sebou telefón a slúchadlá.[7]

  • Ak šoférujete, nemali by ste nosiť slúchadlá.
  • Namiesto toho môžete počúvať hudbu alebo audioknihy prostredníctvom autorádia.
  • Ak sa nachádzate v priestore, kde môžete hovoriť nahlas, môžete dokonca použiť svoj smartfón a skúsiť sa naučiť nový jazyk.


Otvorte knihu. Azda najosvedčenejšou a najpravdivejšou metódou sebazábavy je čítanie knihy. Rozhliadnite sa okolo seba: uvidíte ľudí, ktorí čítajú v autobuse, u lekára alebo dokonca v rade v obchode s potravinami. Nájdite si knihu alebo časopis, ktorý vás baví, a majte ho v taške pre prípad nudných chvíľ.

  • Do svojho smartfónu alebo tabletu si môžete stiahnuť elektronické knihy.
  • Navštívte miestnu knižnicu a bezplatne si požičajte knihy.
  • Ak nie ste veľký čitateľ, skúste si vylúštiť sudoku alebo krížovku.


Nadviažte rozhovor. Vynikajúcim spôsobom, ako si krátiť čas a zostať zabavený, je rozprávať sa s niekým vo vašom okolí. Nadviazanie rozhovoru je skvelý spôsob, ako sa naučiť niečo nové a zostať trpezlivý. Navyše si môžete dokonca nájsť priateľa.

  • Otvorte sa neverbálne úsmevom, prikývnutím alebo zamávaním.
  • Urobte pozorovanie: „Páni, tie rady sú dnes dlhé!“
  • Požiadajte o malú láskavosť: „Môžete mi odpojiť môj notebook?“
  • Predstavte sa: „Mimochodom, volám sa [Kate].“


Hrajte na telefóne. Ak ste v situácii, keď môžete použiť telefón, existuje množstvo spôsobov, ako sa môžete zabaviť! Ak ste pripojení na wifi, máte ešte viac možností.[8]
V prípade, že potrebujete nové nápady, ako si skrátiť čas s telefónom v ruke, tu je niekoľko z nich:

  • Pozrite si sociálne médiá
  • Zahrajte si online hru
  • Vytvorte si online zoznam želaní
  • Vyhľadajte si recepty
  • Napíšte SMS priateľovi

Metóda 3 z 3:Odvádzanie pozornosti


Stratiť sa vo svojich myšlienkach. Ak ste uviazli v nudnej situácii, napríklad v škole alebo v práci, kde sa zabaviť naozaj nedá, stále môžete nájsť účinné spôsoby, ako sa rozptýliť a skrátiť si čas. Jedným z najjednoduchších spôsobov je jednoducho sa stratiť vo vlastných myšlienkach.[9]

  • Spomeňte si na šťastnú spomienku. Sledujte, ako sa to odohráva ako film.
  • Snívajte o budúcnosti. Myslite na budúci víkend alebo o desať rokov.
  • Spomeňte si na obľúbený film alebo televízny program. Premýšľajte o svojej obľúbenej postave.
  • Premýšľajte o svojej obľúbenej piesni. Dokážete si v hlave zaspievať všetky texty?
  • Uistite sa, že sa sústreďujete na pozitívne myšlienky a vyhýbate sa prežívaniu negatívnych myšlienok.


Ľudia sledujú. Väčšina nudných chvíľ zahŕňa čakanie a čakanie takmer vždy zahŕňa prítomnosť skupiny iných ľudí. Vzniká tak ideálna príležitosť na „pozorovanie ľudí“, čo je skvelý spôsob, ako si skrátiť čas.

  • Pozrite sa na ostatných ľudí, ktorí čakajú.
  • Skúste si predstaviť, aký je ich život. Aké detaily o nich dokážete rozoznať?
  • Ak máte radi módu, venujte pozornosť tomu, čo majú na sebe. Mohli by ste si zostaviť oblečenie z kúskov, ktoré majú na sebe?
  • Všímajte si vzťahy a interakcie. Predstavte si, ako sa niektorí z týchto ľudí prvýkrát stretli.


Zahrajte si v triede bingo. S trochou plánovania vopred si môžete sami alebo s priateľmi zahrať veselú hru bingo v triede. Vytvorte si vlastnú tabuľu binga alebo si ju stiahnite z internetu.[10]
Potom si označte štvorčeky, keď na ne narazíte. Keď zaplníte celý rad, máte vyhraté. Ak hráte s priateľmi, môžete vymyslieť cenu pre víťaza. Medzi nápady na námestia patria napr:

  • Profesor má na sebe svetrovú vestu.
  • Osoba, ktorá si uvedomuje, že je v nesprávnej triede.
  • Otravný pár PDA.
  • Osoba konzumujúca celé jedlo.
  • Osoba, ktorá má na sebe mikinu inej školy.

  • Venujte pozornosť. Ak ste v triede alebo v práci, môže byť pre vás nemožné skutočne sa zabaviť alebo rozptýliť. V týchto prípadoch môžete skúsiť namiesto toho venovať pozornosť. Prednášky vám budú ubiehať oveľa rýchlejšie, ak sa budete snažiť zaujať látkou a robiť si poznámky. Váš pracovný deň prejde efektívnejšie, ak sa budete snažiť trochu viac sa venovať svojej práci. Nie je to zábava! Niekedy je však dávanie pozor alebo snaha pracovať usilovnejšie najlepším spôsobom, ako zostať trpezlivý počas nudných chvíľ.[11]
  • Odkazy