3 spôsoby, ako si zapamätať, že treba niečo urobiť, bez toho, aby ste to napísali

Písanie je jedným z najlepších spôsobov, ako si pomôcť zapamätať, že máte niečo urobiť. Existuje však mnoho spôsobov, ako si môžete zapamätať úlohy, ktoré je potrebné vykonať, bez toho, aby ste si ich museli zapisovať. Ak pochopíte, ako sa spomienky kódujú, ukladajú a vyvolávajú a ktorý spôsob zapamätania je pre vás najlepší, môžete svoju myseľ trénovať tak, aby si dokázala zapamätať to, čo potrebujete.

Metóda 1 z 3:Porozumenie pamäti


Zistite, ako pamäť kóduje. Informácie z našich zmyslov sa musia zmeniť na formu, ktorú môžeme uložiť do pamäte. Ak si chceme zapamätať napríklad obrázok, ktorý sme videli, môžeme ho zakódovať do svojej pamäťovej banky ako vizuálnu informáciu.

Tri spôsoby, ktorými sa informácie najčastejšie kódujú, sú: vizuálny (obraz), akustický (zvuk) alebo sémantický (význam).[1]
Dôveryhodný zdroj
Jednoducho psychológia
Obľúbená stránka pre informácie z oblasti psychológie založené na dôkazoch
Prejsť na zdroj
Niektorí ľudia môžu byť navyše hmatovými kódovačmi.


Zistite, ktorý spôsob kódovania je pre vás najlepší. Zamyslite sa nad tým, čo vám najlepšie pomáha zapamätať si detaily alebo naučiť sa informácie. Každý človek zvyčajne uprednostňuje spôsob, akým si rád zapamätáva informácie, či už vizuálny, akustický, hmatový alebo sémantický.

Keď zistíte, ktorý spôsob zapamätania je pre vás najlepší, budete môcť použiť určité techniky, ktoré vám pomôžu vybaviť si, čo máte robiť, bez toho, aby ste si to museli zapisovať.

  • Vizuálni kódovači uprednostňujú vizuálne zobrazenie informácií a ich spracovanie do pamäti. Môže ísť o prezeranie obrázkov, diagramov, vývojových diagramov, časových línií, filmov alebo ukážok.
  • Sluchovým kódovačom sa najlepšie darí, keď informácie počujú, najmä keď ich ústne vysvetľuje niekto iný. Majú silné schopnosti sluchového spracovania.
  • Sémantické kódovanie používa na kódovanie a zapamätanie informácií významy a vzťahy.
  • Hmatové kódovače si radšej vybavujú, ako niečo pôsobí na dotyk. Pohyb však môže byť ďalším spôsobom kódovania informácií. Taktilní a kinestetickí kódovači uprednostňujú pohyb tela, aby sa ľahšie sústredili na informácie.[2]


Zistite, či máte vlastnosti vizuálneho kódovača. Ak si ľahko zapamätáte informácie prezentované na obrázkoch, grafoch alebo schémach, „vidíte“ informácie, ktoré sa snažíte vybaviť, alebo si v mysli predstavujete „filmy“ zložené z informácií, ktoré si chcete zapamätať, potom si najlepšie zapamätáte pomocou vizuálneho spracovania.

Vizuálne kódovači majú tiež silné vizuálno-priestorové schopnosti a dokážu ľahko pochopiť veľkosti, tvary, textúry, uhly a 3D hĺbku. Pravdepodobne oceňujete estetiku aj krásu a máte tendenciu zameriavať sa na reč tela a výrazy tváre.


Skontrolujte, či máte vlastnosti sluchového kódovania. Sluchové kódovače si často dokážu vybaviť detaily toho, čo počujú počas rozhovorov, stretnutí alebo prednášok. Zvyčajne máte rozsiahlu slovnú zásobu, máte tendenciu byť dobrým ústnym komunikátorom a dokážete jasne formulovať svoje myšlienky. Učenie sa cudzieho jazyka môže byť jednoduchšie pre sluchový kódovač a pravdepodobne budete mať hudobné sklony.


Určite, či ste hmatový alebo kinestetický kódovač. Ak ste dobre koordinovaní, dokážete si jasne vybaviť, ako ste niečo cítili na koži, alebo dobre pracujete rukami (opravujete, vyrezávate, používate nástroje atď.), potom môžete byť hmatový alebo kinestetický kódovač.

Pravdepodobne ste tiež náchylní k vrteniu sa, poklepávaniu nohou alebo k pohybom, keď sedíte. Tieto typy kódovačov často radi predvádzajú športovca, herca alebo tanečníka.


Pozrite sa, či môžete najlepšie kódovať sémanticky. Všetci si do určitej miery vytvárame asociácie, aby sme si ľahšie zapamätali informácie. Niektorí ľudia si však najlepšie pamätajú, ak sa nové informácie, ktoré sa chcú naučiť, dajú nejakým spôsobom prepojiť s existujúcimi vedomosťami alebo spomienkami.

Ak sa nové informácie stanú osobnejšími, napríklad ich spojíte s niečím, čo je pre vás významné, potom sa ešte ľahšie zakódujú a zapamätajú. Príkladom môže byť snaha zapamätať si, čo robí určitá časť mozgu, a to tak, že ju priradíte k inému objektu a nájdete vlastnosti, ktoré sú podobné (amygdala a kráľovná Amidala majú niečo spoločné s emocionálnymi reakciami).


Pochopenie krátkodobej pamäte (STM) vs. dlhodobá pamäť (LTM). Informácie možno uložiť buď do STM, alebo LTM. Väčšina ľudí dokáže v STM uložiť 5 až 9 položiek naraz na 0 až 30 sekúnd, hoci spojenie informácií do celku môže umožniť uloženie väčšieho množstva informácií na jeden priestor pre položku.

Kapacita LTM je však prakticky neobmedzená a tieto spomienky môžu vydržať celý život. Mnohé spomienky sú uložené v LTM prostredníctvom sémantického kódovania (významy a asociácie), ale môžu byť kódované aj vizuálne, akusticky alebo prostredníctvom hmatového kódovania, v závislosti od toho, ako najlepšie kódujete.[3]
Dôveryhodný zdroj
Jednoducho psychológia
Obľúbená stránka s informáciami z oblasti psychológie založenej na dôkazoch
Prejsť na zdroj
Cieľom je dostať do LTM to, čo musíte urobiť.


Vedieť, ako získavame spomienky. Položky STM sa zvyčajne ukladajú a potom vyhľadávajú v poradí. Napríklad vám prečítajú zoznam predmetov a povedia vám, aby ste si spomenuli na 5. položku na zozname.

Ak to chcete urobiť, premýšľajte o zozname, ako ste ho počuli, aby ste si vyvolali spomienku na 5. položku vo vašej STM. LTM sa ukladá a následne vyhľadáva najčastejšie prostredníctvom asociácie.

Metóda 2 z 3:Používanie metód kódovania, ukladania a vyhľadávania


Usporiadajte si informácie. Zapamätanie informácií v sekvenciách (napr. abecedne, podľa veľkosti alebo lineárne v čase) vám môže pomôcť pri jeho vyhľadávaní. Dávajte si pokyny v poradí, v akom je potrebné vykonávať činnosti počas dňa: zjesť raňajky, odoslať účet, vyvenčiť psa, ísť do knižnice, ísť do obchodu atď.

Prípadne môžete niekoho požiadať, aby vám pokyny zopakoval, aby ste ich počuli ústne.


Venujte pozornosť intuitívnym vzťahom. LTM sa najčastejšie ukladá, keď si vytvoríte asociácie s tým, čo sa snažíte zapamätať, a iným predmetom alebo pojmom, ktorý pre vás niečo znamená.

Asociácia musí byť nejakým spôsobom zapamätateľná (buď vás fascinuje, inšpiruje alebo baví). Ak napríklad potrebujete ráno odoslať účet za elektrinu, predstavte si vlajku poštovej schránky, ktorá dokáže zapnúť a vypnúť osvetlenie vášho domu, keď sa spustí alebo zdvihne.


Používajte skratky. Vezmite prvé písmeno každej veci, ktorú musíte urobiť, a vymyslite skratku. Napríklad EMWLS, pre zjesť raňajky, poslať účet, vyvenčiť psa, knižnica, obchod sa môže stať Elephants Must Wear Long Shirts (Slony musia nosiť dlhé košele). Keď si teraz spomeniete na svoju skratku a písmená, môžete si zapamätať, čo máte urobiť a v akom poradí.


Vytvorte si príbeh. Vymyslite si v hlave príbeh, ktorý rozpráva o niekom, kto robí to, čo potrebujete urobiť, ale so zaujímavým zvratom. Čarodejnica Melisa musí po prebudení skonzumovať ropuchy a uložiť svoj čarovný recept na bezpečné miesto.

Potom musí vziať so sebou svojho domáceho miláčika draka, aby si prečítal nové knihy kúziel a kúpil koreň v lekárni.


Vytvorte si kresbu. Ak si nechcete slovami zapisovať, čo máte urobiť, skúste si nakresliť rýchly obrázok alebo mapu. Označte si dôležité body, ktoré vám pripomínajú, čo musíte urobiť, napríklad ulicu, knižnicu alebo obchod, hviezdičkou alebo bodkou.

Môžete tiež len načrtnúť niekoľko výpovedných obrázkov, napríklad misku, psa, knihu alebo košík. Nakreslite a označte položky na obrázku v poradí, v akom ich potrebujete urobiť.


Počúvajte. Nahrajte seba alebo niekoho iného, ako hovorí, čo musíte urobiť. Nahrávať môžete na magnetofón, počítač, tablet, telefón alebo iné zariadenie. Prehrajte si ho niekoľkokrát počas dňa a pred spaním, aby ste si na druhý deň posilnili pamäť.[4]
Odborný zdroj
Mel Shipman
Certifikovaný kouč pre životný cieľ, majiteľ spoločnosti NextLevel Life, LLC
Rozhovor s odborníkom. 31. augusta 2021.


Pohybovať sa. Prechádzka po miestnosti alebo prechádzka po ulici, pričom si opakujete, čo potrebujete urobiť. Táto metóda môže využiť obe strany mozgu a pomôcť zakódovať a dlhodobo uložiť pamäť. Funguje to naozaj dobre, ak ste kinestetický kódovač.


Farebne označte pokyny. Premýšľajte o tom, čo máte urobiť z hľadiska farieb. Raňajky sú hnedé ako cereálie, pošta je sivá ako poštová schránka, prechádzka so psom je čierna ako váš pes, knižnica je červená ako kniha a obchod je zelený ako jablká, ktoré potrebujete kúpiť.

Potom premýšľajte o farbách, aby ste si ľahšie zapamätali, čo máte urobiť.


Vytvorte si pamäťový strom. Môžete si v duchu vymyslieť veľký dub alebo borovicu a ku každej vetve priradiť úlohu. Najnižšie vetvy budú veci, ktoré musíte urobiť ako prvé, a postupujte nahor, až kým sa nedostanete na koniec dňa.

Skúste si predstaviť dekorácie, farby alebo nejaké iné vodítko, ktoré vám pomôže zapamätať si viac o úlohách.

Môžete si napríklad predstaviť žiarovku s miskou na cereálie, jednu s poštovou schránkou a ďalšiu s obrázkom vášho psa na príslušných vetvách.[5]


Buďte kreatívni. Choďte do toho a zahrajte si hru, v ktorej robíte veci, ktoré musíte urobiť neskôr. Napodobňujte presne to, čo budete robiť, a snažte sa predstaviť si každú úlohu, ktorú dokončíte, a miesto, na ktorom ju budete robiť.

Predstavte si poštovú schránku, predstierajte, že držíte v ruke list a vhadzujete ho do nej. Vnímajte, aký je kov studený, váhu obálky v ruke, ulicu a dennú dobu.


Použite zariadenie. Ak si nechcete zapisovať, čo máte urobiť, ručne, môžete to zadať do digitálneho zariadenia. Existuje mnoho aplikácií a vstavaných softvérových programov, ktoré vám pomôžu sledovať zoznamy úloh, stretnutí a schôdzok.[6]
Odborný zdroj
Mel Shipman
Certifikovaný kouč pre životné ciele, majiteľ spoločnosti NextLevel Life, LLC
Odborný rozhovor. 31. augusta 2021.

Príklady zariadení alebo aplikácií, ktoré môžete použiť, zahŕňajú digitálne organizéry, pripomienkovače v mobilnom telefóne alebo samolepiace poznámky v počítači.


Pamätajte, že opakovanie nás kľúčové. Čím viac si budete pripomínať, čo musíte urobiť, tým je pravdepodobnejšie, že si to zapamätáte. Čím častejšie sa budete vracať k svojim metódam, napríklad k príbehu, vzťahom alebo stromu, tým automatickejšie si budete pripomínať, čo musíte urobiť.

Opakujte si to dovtedy, kým si ľahko spomeniete na to, čo potrebujete urobiť neskôr alebo na druhý deň. Môžete použiť sluchové opakovanie tým, že budete nahlas opakovať, čo musíte urobiť. Urobte to 10 až 20-krát.

Opakovane sa pozerajte na vizuálne podnety, ktoré vám pripomínajú, čo musíte urobiť – napríklad obrázok alebo mapu, ktorú ste si nakreslili. To vám pomôže, ak ste vizuálne zakódovaní. Nezabudnite sa pohnúť zakaždým, keď si spomeniete na to, čo potrebujete urobiť, ak ste taktilný alebo kinestetický kódovač.

Ak si najlepšie pamätáte sémanticky, potom si precvičujte skratky, príbehy a vybavujte si vzťahy, ktoré ste si vymysleli predtým, ako potrebujete niečo urobiť alebo ísť spať.

Metóda 3 z 3: Zvýšenie vašej schopnosti zapamätať si


Nájdite si priestor. Keď sa rozhodnete premýšľať o tom, čo musíte urobiť, a spomenúť si na to, čo musíte urobiť, budete chcieť byť niekde bez rozptýlenia. Vypnite televízory, zatvorte okná a odstráňte alebo vypnite všetko, čo vydáva hluk, napríklad hodiny. Uistite sa, že máte k dispozícii všetky nástroje, ktoré budete potrebovať, napríklad papier alebo záznamové zariadenie.

  • Zbavte sa všetkého, čo by vás mohlo vizuálne rozptyľovať, napríklad veľmi farebných obrázkov na stenách, lesklých alebo zrkadliacich sa predmetov a zrkadiel alebo nadmerného neporiadku.
  • Ak ste kinestetický kódovač, uistite sa, že máte dostatok priestoru na pohyb.


Robte si pravidelné prestávky. Nepracujte na zapamätaní si niečoho dlhšie ako 2 hodiny.[7]
Po nácviku zapamätania si toho, čo musíte urobiť, si urobte 30-minútovú prestávku. Zamerajte sa na niečo úplne iné, čo si nevyžaduje veľkú duševnú námahu a čo robíte radi. Prejdite sa, maľujte, niečo zjedzte alebo zavolajte priateľovi.


Skontrolujte, či si pamätáte, čo musíte urobiť. Keď vám skončí prestávka, skúste si spomenúť na všetko, čo máte urobiť. Ak si dokážete spomenúť, potom ste boli úspešní pri kódovaní, ukladaní a vyhľadávaní týchto informácií. Ak sa vám to ešte celkom nepodarilo, zamerajte sa na to, na ktoré úlohy zabúdate, urobte si ďalšiu prestávku a skúste to znova.


Buďte investovaní. Pravdepodobne naozaj potrebujete, aby ste si veci, ktoré si chcete zapamätať, urobili. Premýšľajte o dôsledkoch toho, že si ich nezapamätáte. Snažte sa sústrediť na to, ako je každá úloha dôležitá. To môže pomôcť pripraviť váš mozog na to, aby si zapamätal úlohy, ku ktorým ste nejakým spôsobom emocionálne pripútaní a považujete ich za dôležité dokončiť.


Rozprávajte sa s niekým. Zavolajte svojmu priateľovi a povedzte mu, čo potrebujete urobiť. Potom ich požiadajte o kvíz. Nechajte niekoho prísť a ukážte mu metódy, ktoré používate, aby ste si zapamätali, čo máte robiť. Vysvetlite im akékoľvek obrázky, mapy, diagramy, príbehy alebo im povedzte, čo je to strom pamäti.

  • Keď tieto pojmy naučíte niekoho iného a dáte mu vedieť, čo potrebujete urobiť, pomôže vám to lepšie si všetko zapamätať.[8]

  • Zaspať. Musíte byť oddýchnutí, aby ste boli schopní zakódovať, uložiť a sprístupniť svoje spomienky.[9]
    Okrem toho to, ako dlho a dobre spíte, môže ovplyvniť vašu schopnosť zapamätať si informácie. Počas spánku dochádza ku konsolidácii spomienok, preto sa uistite, že spíte 8 hodín nepretržitého spánku, aby ste si mohli spomenúť na to, čo potrebujete urobiť nasledujúci deň.[10]
  • Odkazy